old time stunt

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Herbert, 7 okt 2006.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik vind van wel, zeker als het gaat om een dubbel tapse vleugel.
    Indicatie : ca 26 euro incl hout en verzendkosten. Ik kan daar niet tegenop schuren.
     
  2. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Ik heb bij de 'Tulsa Glue Dobbers' een LB club in de US, het OTS programma gevonden: WWW.tulsacl.com -->club contest rules --OTS
    Overigens vind je daar nog meer leuke evenementen.
    Bruno, bedankt voor je scheme 1/2 FAI.
    Als je het OTS bekijkt, zie je dat het een wat hogere moeilijkheidsgraad heeft dan het 1/2 FAI. Het is ook weer bedoeld als opstap naar het 'AMA Precision Acrobatic Event'. Tevens wordt het in de US als nostalgisch evenement beschouwd met een knipoog naar de begintijd van het stuntvliegen. Het gaat hierbij om vliegtuigontwerpen van voor 1953!
    Bij het reglement is een forse lijst met relevante ontwerpen gevoegd, heel bijzonder en wie weet is het toch wel iets om ook in Nederland te proberen.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb al ooit een stuk geschreven over hoe de eerste kunstvluchtfiguren aan te leren. Ik zal het opzoeken (in mijn PC thuis) en dan op dezelfde manier als het 'beginnen met F2B' stuk ter beschikking stellen.

    Mbt OTS en 1/2 FAI moet goed worden onderscheiden:

    OTS is géén beginnersklasse. In de jaren '80 ontstond bij oudere lijnbestuurders in de VS een nostalgische beweging. Ze zijn toen de Vintage Stunt Championschips gaan organiseren in twee klassen, OTS waarin het oude stuntschema (zonder vierkanten en dergelijke) werd gevlogen met modellen uit die tijd (tot eind jaren '50), en Classic, waarin het huidige schema wordt gevlogen, maar met modellen tot eind jaren '60.

    Het OTS schema is wel aanzienlijk eenvoudiger dan F2B en kan dus gebruikt worden als beginnersklasse, maar is zo zeke rniet bedoeld en wordt ook niet als zodanig gebruikt. Het wordt voornamelijk gevlogen door oudere vliegers die de tijd van OTS zelf nog hebben meegemaakt. Ik geloof niet dat er veel jongere beginners OTS vliegen.

    OTS is trouwens echt een Amerikaanse aangelegenheid, al wordt het tegenwoordig wel op sommige plekken buiten de VS gevlogen. Ik heb zelf niet echt interesse in OTS.

    1/2 FAI is wél bedoeld als beginnersstuntklasse, en is volgens mij een eigen Nederlandse klasse, maar bij gebrek aan beginners wordt het sinds de jaren '80 volgens mij niet meer gevlogen. Zo nu en dan zijn er wel beginners en daarom heeft Henk (de Jong) op het NK twee klassen ingevoerd:

    ''beginners stunt" (zeer eenvoudig (althans, in de visie van gevorderden), iets dergelijks wordt in het buitenland ook wel 'basic flight' genoemd), dus hoog en laag vliegen, een wingover, looping en krakeling,

    en (misschien wat verwarrend) "gevorderden", wat grotendeels overeenkomt met het 1/2 FAI programma. Eigenlijk heb je dus 'beginners beginners' en 'gevorderde beginners'. Zodra je 'gevorderden' ontgroeid bent en vierkanten kunt vliegen ga je dus F2B vliegen (verwarrend genoeg is dat dus geen 'gevorderden'.

    Helaas is er geen internationale en dus eenvormige beginnersklasse. De verschillende beginnersklassen varieren afhankelijk van land, tijd en organisator.

    Nogmaals: ik zie er niet zoveel in om het Amerikaanse OTS te gaan vliegen, maar 1/2 FAI is wel leuk. Voor 1/2 FAI geldt géén modelspecificatie (dus elke motor en elk model mag). Voor OTS geldt een einddatum voor modelontwerpen (vergeet ik altijd) en je krijgt een bonus voor vliegen zonder flaps.

    Mijn voorstellen waren om een aantal funwedstrijden te houden.
    1. De Record-wedstrijd (soortement simpel teamrace met Nederlands ontwerp met Webra Record diesel)
    2. Tupker-Cup (zo noem ik het nu maar), met een Nederlands ontwerp stunttrainer met maximaal 2,5cc motor en daarmee 1/2 FAI vliegen
    3. Simpel-Stunt (stunter met max 6cc motor, F2B-schema beoordeeld door één jurylid)
    4. Cocktail-wedstrijd: enkele onderdelen met eenvoudige versies van speed, teamrace, stunt, compbat misschien dingen als 'ballonrammen' en 'doellanding'. Daarbij moet een vaste lijnlengte gelden voor de uitvoerbaarheid van de verschillende onderdelen, wat voor motor men dan gebruikt moet men zelf weten. Bij een lijnlengte van 15 zal een 1,5cc model wat underpowered zijn en een 4cc model erg snel vliegen.

    Dit zijn mijn eigen ideeen voor te organiseren wedstrijden en dus geen klassen en dergelijke. In principe bepaal ik hier dus de regels!
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    P.P.dit klinkt zeer belovend,ik hoop dat hier mensen warm voor lopen.
    het leuke is ook dat je niet met een super gelikte F2b stunter hoeft te vliegen
    simpel kan ook leuk zijn :p
     

Deel Deze Pagina