olie potje ontvetten

Hallo hobby vrienden.

Ik heb een Glazen olie potje aan mijn machine zitten, omdat er water in komt moet ik deze geregeld na het varen het water en olie er uit halen en weer nieuwe stookolie in stoppen, maar nu heb ik er nog een witte laagje oude olie aan de binnen kant van het glas zitten.
Ik kan natuurlijk het olie potje demonteren en zo het glas schoon maken , maar kan ik er ook met een andere vloeistof ontvetten zodat ik weer helder door mijn olie potje kan kijken en deze dan weer vullen met nieuwe stookolie. (zie hier onder naar mijn schone olie potje)

2694915c0ddb6df8.jpg

wie heeft een oplossing !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet wat het zal gaan doen met de doorzichtig heid van het glasje maar, u kunt Carb cleaner 'proberen', dat is voor het schoonmaken van Carburateurs, en reinigt zelf, ik zeg niet dat het verstandig is.. want het is aardig sterk spul,
maar.. niet geschoten is altijd mis!

Hallo hobby vrienden.

Ik heb een Glazen olie potje aan mijn machine zitten, omdat er water in komt moet ik deze geregeld na het varen het water en olie er uit halen en weer nieuwe stookolie in stoppen, maar nu heb ik er nog een witte laagje oude olie aan de binnen kant van het glas zitten.
Ik kan natuurlijk het olie potje demonteren en zo het glas schoon maken , maar kan ik er ook met een andere vloeistof ontvetten zodat ik weer helder door mijn olie potje kan kijken en deze dan weer vullen met nieuwe stookolie. (zie hier onder naar mijn schone olie potje)

2694915c0ddb6df8.jpg

Als het echt glas is gewoon terpentine er in

Gewoon warm water met een beetje afwasmiddel.
De reclames roepen toch altijd dat Dr*ft zo goed ontvet?
Nou, laat ze het maar eens bewijzen.

Eerst maar eens daarme proberen, voordat je andere, agressievere middelen gaat gebruiken.

Let op:

het ontvettingsmiddel zal waarschijnlijk via de vuldop naar binnen gaan en via de afwaterering er uit.
Maar als er aan de machine wordt gedraait is de kans groot dat er oposmiddel de machine in wordt gezogen

Als er iets van het oplosmiddel in de achine komtlijkt me dit niet echt bevordelijk voor de machine, die moet namelijk vet blijven van binnen.

Mechanisch oliepompje, ben je van alle problemen af, hoef je niet te ontwateren, kun je tijdens het draaien v/d machine bijvullen.....

Hallo hobby vrienden.

2694915c0ddb6df8.jpg

dat glas kan je ook vervangen door messing net alles mij stoom trien
gr mr hoi

Voor een stoommachine, ook een werkend model, is een optimale smering van levensbelang.

image.php

Deze smering dient te geschieden met speciale z.g. stoomolie (geformuleerd om met water te mengen en hoge temperaturen te weerstaan).
Voor het doseren van deze stoomolie is een smeerapparaat ontwikkeld, het z.g. verdringings-smeertoestel.
Het bestaat uit een holle, cilindervormige kamer waar de verse-stoomleiding doorheen loopt en is aan de bovenzijde voorzien van een vuldop en aan de onderzijde van een afsluitbare aftapplug
De verse-stoomleiding is, in de cilindervormige kamer, voorzien van een kleine opening, om stoom en olie te kunnen doorlaten.
Voor het begin van elke rit moet het smeertoestel nagevuld worden met verse stoomolie.
Wanneer verse stoom het smeertoestel passeert, zal er een kleine hoeveelheid ,via de opening in de leiding, in het smeertoestel komen.
Omdat het smeertoestel kouder is dan de ketel, condenseert deze kleine hoeveelheid stoom tot water en zinkt naar de bodem (soortelijk gewicht van water is zwaarder dan olie) van het smeertoestel.
Dit proces verplaatst olie opwaarts en een kleine hoeveelheid stoomolie wordt via de opening in de leiding, te samen met de verse stoom naar de cilinders gevoerd.
Dit betekent dat, terwijl de loc rijdt, een constante 'olienevel' getransporteerd wordt naar de stoomschuiven, zuigers en cilinders.

Van tijd tot tijd (meestal na elke rit) moet het condenswater, via de aftap, verwijderd worden en het smeertoestel worden nagevuld met verse stoomolie.

zou ben ik hem ook aan het maken
wand zo glas kan ook kapot gaan en dan heb je een probleem
ik heb het 1 keer mee gemaakt !en ik kan je vertellen dat is geen pretje
gr Johannes

Mr. Hoi (of moet ik Joostt zeggen?)

Zou je zo vriendelijk willen zijn even de bron van bovenstaande tekening te vermelden? Even kopieren en zonder bronvermelding op het net fl*kkeren is op z'n minst uiterst onbeleefd.

Mr. Hoi (of moet ik Joostt zeggen?)

Zou je zo vriendelijk willen zijn even de bron van bovenstaande tekening te vermelden? Even kopieren en zonder bronvermelding op het net fl*kkeren is op z'n minst uiterst onbeleefd.

Code:
http://modelbouwatelier.nl/include/helperfiles/image.php?image_id=88&image_width=375&image_height=426

Dus van
Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Johannes:
Gezien je taalgebruik... Niet zo vreemd dat ik die fout maakte. Sorry.
Maar: als je op de site van Grootspoor kijkt, zie je dat degene die die tekening van het vertdringingstoestel plaatste, wél netjes de site van Henk Bunte als bron noemde. Zo hoort dat.
Dus wijzig je post even door Henk z'n website te vermelden.

hallo
k.rodenhuis ik ken die ketel
misschien van regner dampftechniek ?
gr Johannes

Alles leuk en aardig, maar in wezen heeft Dhr. Rodenhuis al een smeertoestel zoals beschreven door mr Hoi.
Alleen is het reservoir transparant (glas) in plaats van een messingbuisje.

voordeel van het glas is dat je kan zien hoeveel olie nog beschikbaar is.
Bij een volledig metalen uitvoering is dat lastiger te controleren.

Hallo Stoom vrienden

Ik wil Roel van Essen toch nog bedanken voor zijn tip, Ik had geen dreft maar Durbo voor handen, dus die dan maar gebruikten en heb dat in een glas gedaan en mijn olie glas er dan daar ingelegd en na een tijdje was mijn olie glas schoon mooi schoon en weg was die witte aanslag.
Dit wilde ik toch wel even zeggen, dus Roel als nog bedankt voor je tip

Klaas

Hallo Frederik

Nee dat elke keer verwijderen van dat glas is niet nodig, blijkbaar is mijn stoom olie niet goed meer, deze heb ik al in mijn bezit toen ik ook mijn ketel heb gekocht (eind 1980- begin 1990).
Die stoom olie zit in een blik met een schenktuit, en omdat deze altijd met de open lucht in contact is geweest zo dit niet goed zijn voor de stoom olie, en vandaar ik die wit achtige in mijn smeer toestel van glas had zitten, maar omdat hij nu schoon is komt er weer nieuwe stoom olie in ,ik heb al een nieuwe flesje van 100ml stoom olie besteld bij modelbouwatelier in apeldoorn, maar door de vakantie kan dit nog wel september worden voordat ik die thuis heb, en dat is wel balen

Back