ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

  1. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    12 tot 25 kg waar tussen de meeste As zich bevinden zijn een hele massa om te sjouwen en om altijd hulp te vragen is ook zo iets.
    Ton, jammer dat je er niet langer plezier aan kunt beleven....
     
  2. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    de yellow boomerang,, ik doe haar toch maar niet weg ,kan het niet over mijn hart krijgen , dit omdat k haar zelf ook zo mooi vindt,en haar weer vaar klaar heb gemaakt
    dus ze blijf mooi bij mij ,wil ikmet haar varen de helpen de jongens mij wel,ook deze waren blij te horen dat ze niet weg gaat.vgr de vrijevaarder tonsr
     
  3. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ton,
    Mooi dit te lezen en dat je er nog lang plezier van mag hebben. "Pa" Hoogewerff zal dit wel leuk gevonden hebben.
     
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben mijn foto's een beetje na aan kijken ik kwam de H37 tegen
    het was een wedstrijd in Bleiswijk er waren toen 10 R en A klasse schepen
    Ik vraag aan Joost of hij hem wil plaatsen want ik krijg het niet gedaan
     
  5. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    daar zou ik zeer content mee zijn tom,bvb mijn dank.tonsr.
     
  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dit keer een foto uit de oude doos, hoewel, zo te zien wel uit het RC tijdperk.
    Tom Koornhof verzocht mij deze foto te plaatsten, zie zijn bericht het hierboven, #284. Ik heb de foto wel wat opgefrist.
    Joost vs CCI_000001-2.jpg
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Toch ook weer eens mooi zo'n oude zwart-wit foto :koud:.
     
  8. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    weer eenmooie foto,,tom,,,ik denk ook rc daar ik achterop bij bijde schepen geen vaan mechaniek zie.
     
  9. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    het wordt weer tijd mijn oude dame weer het water op te krijgen.
    zal haar ondoen van de stof en als het weer mee zit gaat ze volgend weekend weer het water op
    nog even zien waar we gaan varen.vgr tonsr
     
  10. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    helaas moet ik om gezondheids redenen ,reuma af zien om nog met de yellow boomerang tegaan varen zoals voorgenomen.
    ik kan haar niet meer hanteren gezien grote en gewicht 30 kilo daarom ga ik haar toch verkopen met pijn in het hart.
    ze is zeer compleet met verschillende zeilen en spinakers in koffer lengte 2,20 meter,lees hier wat er mee is gedaan
    kijk ook hier boven de foto,s ik vraag voor deze old lady 450 euro dat zijn mijn gemaakte kosten zonder er op
    te verdienen een liefhebber is belangrijker.
    wordt verkocht door dat ik ivb reuma haar niet meer kan handelen ,had overmoedig besluit genomen om weer tegaan varen
    met haar helaas werdt terug gefloten door mijn lijf.vgr tonsr
     
  11. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    bij intresse graag een reactie
     
  12. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik kon het niet over mijn hart verkrijgen,nu ik door reuma de boomerang niet meer
    kan varen grote en gewicht ,heb ik haar terug gegeven waar ze thuis hoort bij hans dus.vgr tonsr
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Soms moet een mens eens in de kasten duiken en daarin wat opruimen.
    Toen ik daar gisteren mee bezig was, kwam ik onderstaande artikel uit een Waterkampioen van 1983 tegen en vroeg me af of ik hier nog iets mee moet of kan.
    Moeten in elk geval niets, maar even door de scanner halen en hier als deel van de Vaannostalgie plaatsen kan natuurlijk altijd.
    Ruim 37 jaar geleden hadden ze het daarin al over het uitsterven van de Vaanzeilers en ik vermoed dat ze daar inmiddels al wel aardig gelijk in hebben gekregen. Of vergis ik me daarin?
    Misschien zijn er hier nog oud gediende die er zichzelf of een kennis in het artikel herkennen.

    Groet, Bert

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    wim bakker en DioM vinden dit leuk.
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Bert,
    leuk dat te lezen!. Die groene Marblehead met die oranje spinnaker (H101) een een Ratoncillo ontwerp. Toendertijd samen met Alexander Verheus (die de boot in de foto vasthoudt) ontworpen. In Modelboats is het gepubliceerd. Zelf heb ik nog een exemplaar omgebouwd naar RC, maar die kan de huidige ontwerpen niet bijhouden. In Nederland waren we wel een beetje de eersten die met een diepe kiel aan de slag gingen. Dat kon daarvoor niet vanwege de lokaties waar we voeren zoals de Amerikavaart in Haarlem. In de toen nieuwe vijver in Spaarnwoude (waar Joost Thorbecjke een beetje de aanduwer van was) kon dat wel.

    Graham Bantock maakte toen al mooie zeilen. Achteraf hadden we dat ook moeten doen in plaats van die platte lappen.
     
    wim bakker, DioM, Ard en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Leuk Bert.
    Ben toen ook een dag wezen kijken in Spaarnwoude. Als ik me goed herinner was Graham Bantock wedstrijdleider.
    Artikel ken ik ook. Aardig geschreven met mooie foto’s
    Was toen net een paar jaar bezig met radiozeilen in de Marblehead.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    en wat een verschil, kijk maar eens bij de KOM (klasse organisatie modelzeilen, http://www.radiozeilen.nl/wp/) Wat naar beneden op die pagina staat ook :
    RADIOZEILEN VOOR BEGINNERS, met hedendaagse plaatjes.
    Nu mag je niet meer zomaar iemand anders aanvaren. Met vaanzeilen was dat lastiger en kon je er niet altijd wat aan doen. Aan de andere kant, omdat RC op open water plaatsvindt kan de vin erg diep zijn.
     
  17. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Leuk artikel over het vaanzeilen in 1983, ik zie het nu pas.
    Helaas de afgelopen 2 jaar niet kunnen zeilen vanwege de C en de reisbeperkingen.
    Zo blijft mijn laatste M vaan wedstrijd die van 2018, waar we het kampioenschap mochten winnen.
    Hoop komend jaar dan weer met mijn Vaan A mee te kunnen doen en misschien ook weer met de M, we zullen zien.

    Weet trouwens niemand een geschikt oefen watertje in Nederland?
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waar woon je ergens?
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    friesland, maar dat houdt niet meteen in, dat het dan binnen 50 km van huis moet zijn. Zelfs Belgie is dichterbij dan de UK.
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Waar moet jouw oefenwater aan voldoen? Vaar zelf geregeld in de omgeving van Heerenveen. Zowel rc zeil als benzine powerboat.
     

Deel Deze Pagina