Ombouw Bruder CAT 320 Excavator

Hoi Lex,

Ziet er goed uit, gaatje onder afgevlakt boutje opvullen en lak erover,dan gaat het er vast mooi uit zien.;)

Nieuwe pomp Magom is met inner runner BL motor, met outrunner BL ben je korter uit qua bouw lengte volgens mij.
Verder heeft een outrunner ook meer power,en heeft minder hoog Ampere's.

groetjes , Charlotte :bye:

De tandkrans plus lagering is klaar.

Van onder

P1120220%20(Small).JPG

Links zit een klein nikje van de beitel die even hapje ... Maakt mechanisch niets uit. Ik gebruik een draaibankje uit de vorige eeuw met helaas wat speling op de beitelgeleiders... 100% zuiver draaiwerk is het niet, maar met wat voorzichtigheid en veel passen en meten lukt het uiteindelijk wel! ;)

Boven

P1120218%20(Small).JPG

En met de bovenkant er op.

P1120222%20(Small).JPG

Even een vraag tussendoor, wat vooruitlopend op de afwerkfase. De meeste graafmachines zijn standaard geel. Nu wil ik hem zelf liever in een ander kleur spuiten straks, gebroken wit met zwarte cilinders, bak, etc. Of in het Knipscheer kleurenschema.

Voorbeeld Knipscheer kleurenschema

Natuurlijk kan ik dat doen, maar in hoeverre verstoot je dan tegen 'graafmachine regels' waardoor hij geel moet zijn?

uhm niet? fabrikant levert ze veel al geel of rood.
Maar genoeg bedrijven die eigen kleuren hanteren maar dat is meestal een extra uitgave ivm overspuiten.

images
etechidromek.jpg

Cat, liebherr, volvo gebruiken de kleur geel. En vaak zijn de kosten van het spuiten dermate hoog dat men deze kleuren niet over spuit. En ik ben er verder niet in thuis maar volgens mij kan je ze niet bestellen in andere kleuren dan wat de fabrikant levert

Je mag een graafmachine in elke kleur [over]spuiten die jij, als eigenaar wilt hebben.
Of een fabrikant dat wil doen is sterk afhankelijk van het productie proces: Als alle onderdelen eerst allemaal apart gespoten worden, dan is dat geen doen, om het in een klantenkleur te spuiten, maar als de machine pas gespoten wordt na de assemblage, dan kan er elke kleur op die de klant wenst.
Hoe dat zit met graafmachines?
Weet ik niet, maar de aantallen zijn natuurlijk relatief groot, dus momenteel vermoed ik dat alle onderdelen eerst gespoten worden voor de assemblage.
In dat geval is het aan de dealer, of de klant zelf, om de machine over te spuiten; lastig, [dus kostbaar] want dan moet alles opgeschuurd worden omdat er anders slechte hechting is bij glans op glans.
Cor

Heren, dank voor de reactie. Over de kleur ga ik nog eens nadenken. Geel wordt het in ieder geval niet, ik wil de machine graag personaliseren.

Inmiddels hebben een aantal componenten een plaatsje gekregen in de machine op een 2mm dikke alu verstevigingsplaat.:

P1120228%20(Small).JPG

Onderkant

P1120232%20(Small).JPG

Ik heb er voor gekozen om de servo voor de rotatie anders te plaatsen dan gebruikelijk bij zo'n Bruder ombouw. Wat ik er tenminste van gezien heb op het Net. Meestal laat men de servo half onder de machine uitsteken met een tandwiel direct op de uitgaande as. Ik heb het tandwiel op een metalen as in een fatsoenlijke lagering gemaakt. Binnen komt daar bovenop de servo met een directe koppeling op de uitgaande as naar de tandwielas. Het geheel loopt heel mooi en degelijk. Of de draaisnelheid voldoende is weet ik nog niet zeker, op een 4,8 volt ontvangeraccu lijkt het wat traag. Straks gebruik ik een UBEC die ik ook op 6 volt kan zetten, dat zal schelen, even afwachten.

De koppeling

P1120231%20(Small).JPG

Laatst bewerkt:
Weer een update. Ik ben verder gegaan met de giek. Alle draaipunten zijn nu met messing bussen en pinnen gelagerd. In de bevestigingspunten van de cilinders zitten ook kleine messing busjes. En alle gaten die er niet horen zijn afgedicht en geplamuurd. Het geheel voelt nu lekker degelijk aan en draait zonder voelbare speling. In principe is het zo klaar voor de grondverf.

P1120244%20(Small).JPG

Het linksysteem bij de bak in messing en alu. De plastic delen waren niet meer bruikbaar. De pennen worden nog met E-Clips afgewerkt.

P1120248%20(Small).JPG

De lagering van de bak zelf ging ook niet meer op de originele wijze. Ik heb daarom maar meteen een snelwisselsysteem gemaakt, ook makkelijk voor later... De 'klep' achterop borgt de achterste pin, en wordt zelf door een veer naar voren klem getrokken. Ik heb geen specifiek voorbeeld hiervoor gebruikt, maar ben een beetje uitgegaan van wat in deze situatie logisch leek en goed werkt.

P1120252%20(Small).JPG

P1120253%20(Small).JPG

P1120259%20(Small).JPG

Dit kan in de grondverf, weer verder met het onderstel...

O ja, ook hier pasten de cilinders niet helemaal. Nu zijn ze aan de basis te dik en lopen klem tegen de giek en knikarm. Deze keer heb ik het opgelost door wat plastic onder de cilinders weg te dremelen. Gemonteerd zie je dat niet meer. Ik geloof dat Magom vergeten is wat afmetingen te testen nadat ze deze tweede generatie cilinders uitgegeven hebben...

Laatst bewerkt:
Dank je Carlotte,

Al staat het ver in de schaduw bij wat jij presteert bij jouw CAT!

Paar kiekjes, het onderstel is met een 2mm dikke alu plaat verstevigd, en ik heb een ring gemaakt die het lager vast zet.

P1120264%20(Small).JPG

Van binnen vast met zes boutjes

P1120262%20(Small).JPG

Vandaag de track aandrijving werkend gemaakt. De aandrijfwielen uitgefreesd en schijven gemaakt die er in gelijmd zijn. Toen aluminium servoschijven er op geschroefd.

P1120271%20(Small).JPG

P1120280%20(Small).JPG

Openingen in het onderstel gemaakt waar de servo's iets klemmend ongeveer 5mm heen en weer kunnen schuiven. Dan heb ik meteen trackspanners.

P1120273%20(Small).JPG

P1120272%20(Small).JPG

P1120268%20(Small).JPG

(voorste positie)

Twee Low Profile servo's verbouwd tot continu draaiend en die er in gezet.

P1120275%20(Small).JPG

Binnenin kunnen de servo's door gleuven in de bevestiging als spanners dienen.

P1120276%20(Small).JPG

Eerste proefrit is inmiddels geweest, het onderstel loopt goed. Met wat spelen met de exponentieel-, vertraging- en servoweg instellingen reageren de tracks mooi proportioneel.

Een update met dit keer een video van een test van het onderstel en zwenkfunctie. Op 5 volt en op 6 volt. Vraag aan de graafmachine experts: wat is realistischer?

Ik neig zelf naar 5 volt, al is het alleen om het geluid. Al was dit in een verder stille woonkamer en wordt het straks overstemd door een geluidsmodule.

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen expert,maar wel een mening:m\
Hoe langzamer hoe beter!
klinkt raar misschien, maar ook in de trucks zijn de bewegingen meestal veel te snel: racen van vrachtauto's in de hoogste versnelling; sturen die omklappen van maximaal naar recht in 0,6 seconden...allemaal niet erg realistisch.
Jouw zwenk bewegingen en tegengesteld draaien van de tracks is niet realistisch, dat mag veel trager.
Dan zal je misschien zeggen, dat regel ik wel met de joysticks, maar dat is niet zo eenvoudig, als alles langzamer gaat, dan werkt dat ook proportioneel zo.
Dus: geen 6 volt.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Cor

Hallo Lex,

Ziet er heel goed uit, op 5 volt vindt ik hem het mooiste lopen, maar....waarschijnlijk in zand/ grond zakt het toerental wat, waardoor je met 5 volt misschien net power tekort komt, daarom zou ik zelf voor 6 volt gaan, en met het besturen gewoon niet vol gas gaan...,dan heb je toch nog power over als je het nodig hebt.;)

groetjes, Charlotte :bye:

Yups.... Ik zou ook 6V aanhouden...

Beter wat power over dan power te kort ;)
De tracks draaien wel erg makkelijk op die mooie gladde ondergrond natuurlijk , in het zand of wat dan ook gaat dat al een heel stuk minder soepel. Het zwenken gaat zonder arm ook een stuk makkelijker dan met , gevalletje massatraagheid...

1:1 machines kunnen wat dat betreft ook vlotter draaien dan je denkt of meestal ziet ;)

Dank voor de reacties. Ik begin dan maar eens op 5 volt en kijken hoe de voltooide machine straks draait en loopt. Op 6 volt kan ik zo overschakelen, kwestie van een jumpertje.

Kracht heeft het geheel waarschijnlijk al genoeg op 5 volt. De aandrijfmotoren zijn servo's van 6kg/cm torque op 5 volt. Op het hoogpolig kleed hadden die geen moeite met tegengesteld draaiende tracks.

Voorlopig nog even geen prut en zand .... eerst even de rest in kleur spuiten!

Weer een stapje verder, het A-frame is verstevigd. Tenminste, zo noemen je dat toch? Kan zijn dat ik als :n00b: in de graafmachines de verkeerde termen gebruik, correct me if i'm wrong please :D

De onderdelen

P1120306%20(Small).JPG

Mechano voor gevorderden, de metalen verstevigingen uit 2mm alu en stukjes hoekprofiel van 1,5mm dik.

P1120314%20(Small).JPG

Ingelijmd

P1120317%20(Small).JPG

en gemonteerd met de hefcilinders

P1120328%20(Small).JPG

P1120323%20(Small).JPG

Met de aanpassingen past het precies, 0,5 tot 1mm speling tussen giek en cilinder, hetzelfde ook tussen cabine en cilinder.

P1120326%20(Small).JPG

De hele machine even in elkaar om alle bewegingen te controleren. Alles loopt goed, geen speling, geen aanlopen. :thumbsup:

P1120333%20(Small).JPG

Nu alles weer uit elkaar en op naar de detaillering en afwerking!

Inmiddels heb ik ook de soundmodule van Neuhaus binnen gehad en geprogrammeerd met gedownloade Excavator geluiden. Valt me niet tegen!

P1120290%20(Small).JPG

Even terug komend op de spanning, hoe hoger de spanning hoe meer koppel, snelheid regel je niet met de spanning maar met de pulsbreedte percentage. (PWM) Dit is het mooiste met een microchip te regelen omdat je daarmee ook de servo uit kunt lezen. Jij gebruikt de servo rechtstreeks, mogelijk dat je het pulsbreedte uit de ontvanger met een microchip moet verkleinen zodat je bij de max. knuppeluitslag minder snel gaat. Verder is het natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden die je zelf in huis hebt waar je voor kiest. Ik vind het in ieder geval een mooi project en dito resultaat. Succes

Laatst bewerkt:
Back