Ombouw Bruder CAT 320 Excavator

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Lex Verkuijl, 20 okt 2014.

  1. kupperfrits

    kupperfrits

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    27
    ervaringstip: hydrauliek olie kan je electronica behoorlijk aantasten; wilde na een slanglekkage en na een schoonmaak ( zo op het oog goed schoongemaakt) de boel weer opstarten enige tijd later maar de snelheidsregelaar en een hulpmotor vervangen; totaal dood (olie tussen de krimpkous gekropen van de servonaut S20)
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Dank voor de tip! Alles draait inmiddels weer, maar ik hou het in de gaten. Nu ligt bij mij alle elektronica hoog en droog op het 2e niveau. Alleen een regelaar voor de pompmotor en de servo's van het ventielblok zitten laag, maar die hebben de olie niet geraakt.
     
  3. kupperfrits

    kupperfrits

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    27
    heb inderdaad nu ook alles zoveel mogelijk gescheiden in compartimenten
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Na lange tijd even een kleine update op mijn Bruder CAT 320. De lekkage is na vervangen van de gekraste nippel niet meer teruggekomen, de machine draait sindsdien betrouwbaar en zonder storingen.

    Wel is in de tussentijd mijn FX-18 Zender van een Poltermann MultiSwitch omgebouwd naar de NVM Arduino Multi Switch. http://www.modelbouwers.nl/arduino/downloads/MB05-NVM_multiswitch.pdf Het grote voordeel daarbij is dat die naast 14 schakelfuncties ook de Neuhaus geluidsmodule (en tevens Beier en soortgenoten) rechtstreeks aan kan sturen. Dan hoef je niet meer een schakelaartje 3 maal de ene kant op, of 6 maal de andere kant op te schakelen om een bepaalde functie te schakelen, maar kun je volstaan met één specifieke schakelaar éénmaal bedienen, de Arduino koppelt daar dan de benodigde pulsen voor de geluidsmodule aan. De encoder is met een extra schakelaartje eenvoudig om te schakelen op de MuliSwitch pulsen, of de voor de geluidsmodule(s) benodigde pulsen. Het systeem werkt op ELKE 2,4 gHz zender, en gebruikt één schakel- of proportioneel kanaal. De MS kan 14 kanalen geschakelen, 12 memory en 2 moment. Met een tweede decoder in het model zelfs 28 totaal, met één encoder in de zender.

    Testopstelling van de Encoder

    [​IMG]

    Ingebouwd in de zender, boven de Yeti 2,4 gHz module

    [​IMG]

    Front

    [​IMG]

    Het schaklaartje 'dwars' in het middel schakelt tussen MS- en Soundmodule-stand. De Led er onder is de functie-indicatie van de encoder en laat zien wat het ding aan het doen is.

    Daarop had ik echter in de CAT één probleem; er misten vier moment-schakelpulsen die nodig zijn om de twee Servo-Slow modules die de servo's in de sorteergrijper aansturen te schakelen. Ik heb dus een tijdje zonder die functies gewerkt, maar dat beviel toch niet. Daarom heb ik besloten om één en ander anders op te zetten.

    De rij-functie was op twee vrije kanalen gemixt waarbij ik de vertraging en servoweg zo ingesteld had dat de tracks natuurgetrouw bewogen. Dat heb ik opgeofferd om deze twee kanalen te kunnen gebruiken om de grijper via twee schuif-regelaars aan te kunnen sturen. Het rijden is nu op twee graaf-functies omschakelbaar gemaakt, Dat betekent dat ik heel voorzichtig de sticks moet bedienen, anders gaan de tracks meteen vol vooruit of achteruit. Valt wel mee te leven, en heb ik over voor de grijper functionaliteit.

    In de machine zit nu een printje in plaats van de vorige MS decoder, die de schakelsignalen uit de Neuhaus module met FET-jes versterkt. Dezelfde schakelingen als die de NVM MS-decoder gebruikt.

    [​IMG]

    Het blauwe relais rechts daarvan schakelt de giek- en graafarm functie over naar rijden. Alles werkt nu weer, en bijkomend voordeel is dat de grijper nu veel directer en preciezer bedient kan worden. Al met al ben ik zo tevreden, de CAT kan er weer even tegen!
     
    Saxxon, Cor en Vonk vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Even een oud topic afstoffen ... Aanvulling op een bestaand model: de bouw van een clamshell bucket.

    Geinspireerd op Charlotte's grijper voor haar graafmachine http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-cat385cl-graafmachine.218858/page-22#post-3922755 wil ik voor mijn CAT 320 ook soortgelijks maken. Ik heb alleen niet de hydraulische aansluitingen, maar daarvoor twee servo aansluitingen beschikbaar. Daarom moet de bucket dan ook servobediend worden.

    Het plan is om een 7kg mini servo het openen en sluiten te laten doen, en een 2,5kg micro servo het draaien. Beide momenteel onderweg uit verre oorden ...

    Inmiddels is een eerste, maar verre van complete opzet getekend:


    De bedoeling is om het hele apparaat in CAD te tekenen, en dan 3D te printen, en voor de buckets wat aluminium plaatjes te verwerken om het enigzins printbaar te houden. De zijkanten geprint, en daartussen gebogen alu-plaat, wat dan ook meteen de nodige stabiliteit geeft.
     
    Catwoman en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Lex,

    Jammer dat alle foto's weg zijn ! SMILEY HUILEN - kopie.jpg
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, weet ik. :hammer: Ik had ze in Dropbox gezet, maar daar is al geruime tijd geleden de Public map buiten bedrijf gesteld. Om alles handmatig te corrigeren is extreem veel werk, helaas. Maar nu komen er weer nieuwe foto's , die parkeer ik nu hier.
     
    Catwoman en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina