Ombouw Graupner Mini Discus

Ik heb gisteren bij Westland Modelbouw, een Graupner Mini Discus op de kop getikt. Hij heeft een spanwijdte van 65cm en in de cockpit zit een bout van 20gram (gaat er natuurlijk uit).

Deze gaat omgebouwd worden tot en volledig vliegende indoor (hopelijk) motorzwever. Het is orgineel een werp zweefvliegtuig.

Hetvolgende ga ik erbij bouwen:
- 9 grams 4400KV motortje + regelaar
- 2 servo's (3,7g)
- 300 mah lipo
- ontvanger

Heel misschien doe ik hem nog zonder motortje, maar ik heb niet zoveel zin om hem iedere keer om hoog te laten trekken of te gooien...




Ik ga proberen in dit draadje een verslag te maken van het ombouwen en de resultaten.
 
Hallo,
Ik volg dit draadje alvast! :)
Ben erg benieuwd!
Ik ben hetzelfde van plan met de Multiplex fox, denk je dat
deze set-up daar ook geschikt voor is?
 
denk je dat
deze set-up daar ook geschikt voor is?

Geen idee :-) Dit is voor mij ook een experiment. Ben overigens wel een beetje bang dat ie al gauw te zwaar wordt met een motortje.

Iemand overigens enig idee hoe ik een hoogteroer maak op deze staart (en dan vooral de aansturing)?
 
kijk daar is de eerste(geloof ik) die aan deze gaat beginnen van het forum,
ik vind hem erg grappig en leuk er uit zien.
succes
Bart
 
sla-eter, dunne (o,3 mm) staalkabel in buitenmantel (o,5) door kielvlak in ruime bocht omhoog laten lopen naar de achterkant,
en het hele stabilo laten scharnieren (aan voorkant)
 
Ik heb hem net in de winkel in de handen gahd.
Ziet er goed uit netjes afgewerk en zo.
en maar €10.95 das ook niks te veel.

Ziet er mooi uit.

Grt.
 
Ziet er leuker uit als de Fox, aleen lijkt het me moeilijker om alles in zn werking te krijgen.

Succes!!!
 
Het hoogteroer is klaar. Het is een constructie met een vlieger touwtje en 0,3mm verenstaal geworden. Het roer heb ik van een stukje 3mm depron gemaakt.



 
4400kv is idd wat veel maar of je gaat op 1 cel vliegen wat een goeie optie zou zijn ivm het gewicht maar lastig met je elektronica, of opnieuw wikkelen met meer wikkelingen of anders schalelen als ie nu in driehoek staat. Of 2:1 vertraging maken met wat kleine tandwieltjes.

Al heb ik geen twijfels. Zal heus wel werken en kleine motoren hebben een behoorlijk toerental verlies bij belasting. Als je 2500 over houd is het veel denk ik. Dus op 7.4V zou 18500rpm zijn.

Grote prop met weinig spoed nemen als die optie er is. 6x1 :P
 
Ik heb het motortje ook op mijn mini-swift, en dat gaat perfect met een 4x3 propje. Dus daar maak ik me eigenlijk geen zorgen over. Als ik minder hard wil vliegen, geef ik gewoon minder gas.

Ik maak me meer zorgen over het gewicht.
Vliegtuig weegt kaal (zonder bout van 20 gram): 60 gram
servo's: 2 x 3,7 gram
regelaar: 7 gram
ontvanger: 10 gram
motor: 9 gram
accu: 20 gram

totaal: 113,4 gram (33,4 gram zwaarder dan orgineel)

Ben bang dat het binnen niet gaat vliegen. Zonder motor en met een 1 cel lipo is het geheel wel op het basisgewicht van 80 gram te krijgen, maar eigenlijk vind ik dat ook nog best zwaar. We zien het wel :-)

Het richtingsroer zit er nu ook op, aansturing heb ik op dezelfde wijze gedaan als het hoogteroer, met een vliegertouwtje en wat verenstaal. Misschien dat ik deze oplossing ook eens op een shockflyertje ga proberen, want het werkt echt goed.
 
Ontvanger kan in ieder geval al 4 a 5 gram lichter.

Regelaar bedrading zo kort mogelijk houden en zo dun mogelijk draad.

Motortje zou je alsnog een 5 grams voor kunnen nemen. Dan denk ik dat je met wat moeite al 10 a 15 gram lichter uit kan komen.

Misschien nog kleinere accu?
 
Ok, hier een fotootje van de servokabels (touwjes). Gewoon buitenlangs :-).

De servo's die ik gebruikt heb zijn wat el-cheapo 3,7 grams servo's van himodel. Niet nauwkeurig genoeg voor mijn shockflyer.


 
Back
Top