Ombouw Graupner Mini Discus

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door konyn, 4 apr 2008.

  1. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    De servo's krijgen wat jij in de ontvanger stopt. Meestal ligt dat tussen de 4.5 en 5 volt maar met 1 cel lipo 3.7 volt
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Er valt niets te regelen als de spanning al goed is.
    Motor aangedreven gebruik je al 2 lipos dus max 8.4V en dat is te veel voor de servos.
    Motorloos kan je al vliegen met 4 celletjes uit een oplaadbaar 9V blokje.;)
     
  3. wapske

    wapske

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    396
    Locatie:
    moergestel
  4. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen
  5. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, Belgiƫ
    Bedankt voor de uitleg cdrom flyer en Boek

    niels
     
  6. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik zou geen JST stekker gebruiken in de ontvanger voor een accu.
    Die kun je namelijk verkeerd om aansluiten in je ontvanger + op -.
    Dat vind je ontvanger niet leuk. gaat ie stuk van.
    Vraag me niet hoe ik dat weet.
    Gewoon een servo stekkertje gebruiken.
    Rood is + (plus), zwart is -(min). Wit wordt bij een accu niet gebruikt.
    Deze stekkers kun je ook omdraaien maar de rode blijft altijd de middelste draad.
    Kan het ook niet fout gaan.

    Groet Arthur.
     
  7. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik heb de mijne ook maar eens rc gemaakt. Hij hing eigenlijk boven de Commode van mijn zoontje. Bij Quartel hadden ze de verbeterde 09-versie (tipverdraaiing, zwaartepunt) nog niet, dus heb ik daar een Fox gekocht. Eenmaal thuis vond ik die Fox wel errrg klein voor mijn equipment, dus zoonlief heeft nu een gloednieuwe fox op z'n kamertje en papa had weer wat te doen.

    Ik heb niet echt m'n best gedaan 'm licht te maken en ook gewoon de spulletjes er in gestopt die ik had liggen. Wel zit alles doordacht op z'n plaats en zal ie niet in de lucht uit elkaar vallen. Het doel was ook niet om een zwever te bouwen, maar om een leuk platform te hebben voor een Hyperion Y12-5300 kv binnenloper te hebben die ik nog had liggen. Het motortje staan op een portaaltje achter de canopy, gemaakt uit een stukje elapor van een Gemini. Ziet er supergoed uit en is ook super degelijk.
    Ik ben sowieso voor redelijk degelijk gegaan.

    Setup:
    Hyperion Y12 binnenloper
    Prop GWS 3x2
    Servo's HTX500 op RDR en ELE
    Ontvanger Jeti 5-kanaals
    Lipo 300 / 360 mah 2S

    Gewicht: 145 gram
    Ik ga er niet mee zweven, ik zoek iets vlots voor dat binnenlopertje, maar ik hoop wel dat ie niet te zwaar is. Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Als het niets is, zijn de gebruiksmogelijkheden van die kleine binnenlopertjes wel heel erg beperkt.
    Het zwaartepunt zit nu op 35 mm vanaf de voorlijst; zo maar even laten? (ik kan er toch weinig aan doen, qua verschuiven van spullen)
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2009
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    zwaartepunt weet ik ff niet meer. Heb er laatst nog mee gevlogen als zweefversie. Vloog best wel leuk, alleen erg wiebelig in turbulente wind.
    Ik heb hem een keertje gemaakt met 5grams motor en 2S200mah. dat vloog ook leuk, en met 3S360mah was het meer een pylonracer. Ik denk dus dat je in die richting zal zitten. Vliegt goed hard door, maar zweeft niet geweldig meer waarschijnlijk.
     
  9. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Vandaag gevlogen. Ik heb 6 lipo's, varierend van 300 tot 400 mah; laat ik nou net die ene meenemen die bijna leeg was! Normaal laad ik ze altijd gelijk op, alleen dat is de laatste keer ff mis gegaan.
    Afijn; de Discus vliegt prima met deze setup. Vooral erg hard en volgens mij is er met 145 gram weinig sprake van zweven. Was ook niet echt de bedoeling. Helaas was de pret snel voorbij met die lipo, maar de eerste indruk is dus erg positief. Wat verder opvalt is dat het gewoon volwassen vliegt, maar door de wat hogere vleugelbelasting zeker niet meer voor indoor geschikt is. Ook het enkel sturen met RDR en ELE bevalt prima; ailerons mis je geen seconde.
     
  11. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Vandaag 2 vluchten gemaakt. Bij de eerste verloor ik op het laatst m'n propje, dus heb ik bij de volgende wat meer aandacht besteed aan het uitbalanceren van zo'n klein propje; maakt een wereld van verschil. Afijn; dit draadje mag wat mij betreft verplaatst worden naar de afdeling pylonracen! Dit ding gaat echt hard met zo'n klein buitenlopertje en vliegt verder snaarstrak.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ;)

    was dus een kwestie van propje balanceren? het dat andere leipe idee nu van de baan geschoven?
     
  13. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Yep; kwestie van een plakbandje op een van de bladen en no problemo - toeren schieten omhoog en prop blijft zitten!
    Wat mij vooral opvalt is dat ik nu een kistje heb met een enorm snelheidsbereik; van rustig tot pylonracen - zweven valt daar niet tussen, al zweeft hij wel lekker lang door als ik het gas er af haal...

    Omdat ik nu wel optimaal gebruik kan maken van het motortje (doordat de prop gebalanceerd is), laat ik dat niet-zo-leipe idee van een EDF50 nog even in de koelkast.
    Het is wel zo dat die kist tot 3/4 gas gewoon heel mooi vliegt en daarboven iets onrustiger wordt; wat performance inleveren ten bate van een makkelijk te monteren EDF met een thrustline die iets centraler ligt dan een propje bovenop is dus best een aardig idee. Zeker om te proberen!
     
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik heb ook een discus, en wil deze binnekort gaan ombouwen. nou had ik het volgende ingedachte, in combinatie met een gestripte r700 en 2 9 gram servo's die ik al ingebouwd heb:

    TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller

    ZIPPY Flightmax 350mAh 2S 20C

    18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)

    GWS EP Propeller (DD-5030 127x76mm) (6pcs/set)

    GWS EP Propeller (DD-6030 152x76mm) (6pcs/set)
    is dit een goed setje? of hebben jullie een beter compleet setupje? ik wil een beetje lange vliegtijd, wat power over maar een niet al te hogen minimum vliegsnelheid;)
     
  15. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Mini discus met micro parkzone...

    Hallo allemaal,

    Ik heb pas een Funcub afgebouwd, en daarop zit een sleephaak...

    Daar moet natuurlijk wat mee gebeuren en toen heb ik het plan opgevat om een mini discus om te bouwen om deze op te slepen.

    Ik heb daarvoor nog een micro ontvanger met twee ingebouwde lineaire servo's van een Parkzone micro Sukhoi liggen, plus een losse lineaire servo die daarop gekoppeld kan worden.

    Al met al een setup die vele male lichter is dan de bout die MPX voorin levert.

    Nu de vragen...

    Hoogteroer en rolroer... bij de meeste ombouwprojecten zie ik dat deze achteraan de discus geplakt worden en dat deze niet uit het originele airframe gesneden worden. Heeft dat een specifieke reden? (wel is het airframe vrij dik aan de achterkant, misschien is dat het?)

    Voor de rolroeren wil ik een lineaire servo dwars in de vleugel plaatsen en vervolgens met single pull beide roeren aansturen (dus scoubidou touwtjes in de vleugel maken, vliegertouw erin, verenstaal verdraaid tussen aileron en vleugel zetten met ailerons omhoog, dan de touwtjes naar beneden laten trekken. (Ik neem aan dat naar beneden trekken tegen de veer in de beste/enige optie is) Volgens mijn metingen moet de constructie precies in de vleugel passen. Ik wil dus eerst de vleugel met de ailerons werkend hebben en deze daarna in de romp steken.

    Uiteindelijk de 1s batterij ver naar voren in de romp om het zwaartepunt naar voren te houden. Denk dat ik er maar een van de MPX pas, anders is het niet zwaar genoeg.

    Zou dat gaan werken?

    Tenslotte is het nog interessant om te vragen wat de range is van een dergelijke ontvanger.... iemand een idee?
     

Deel Deze Pagina