Ombouw MF70 naar CNC

Discussie in 'CNC' gestart door wiggie, 5 mrt 2012.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wat is de hoekverdraaiing per stap van de stappenmotoren?
    Als die bijvoorbeeld 1,8 graden is heb je 200 stappen per omwenteling .
    Een omwenteling is 1 mm verplaatsing bij een mf70 en dat moet je dus instellen in Mach3 of kcam (200 steps/mm).
    Ga je microsteppen, bijvoorbeeld naar 4 microsteps per stap, heb je al 800 microsteps per omwenteling.

    Het microsteppen stel je in op de drivers (1/4) . In mach 3 stel je alleen die 800 stappen per mm in.
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik draai trouwens prima in Mach3 op 3200 steps/mm op een snelheid van 840 mm/min. op 24 volt en 1.0 A.
    Meer stroom is niet altijd beter maar geeft wel altijd warmere motoren.
    En ik gebruik stappenmotoren met 1,8 graden per stap.
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wat is het nut van 3200stappen per mm.... alsof zoiets ooit zichtbaar gaat zijn in het werkstuk..:confused: geeft alleen maar meer stress op de drivers.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Je ziet er inderdaad niets van op een machine met een basisnauwkeurigheid van maximaal 0,05 mm. Maar je motoren maken minder herrie en de aanloop gaat soepeler. Als je goede drivers gebruikt kunnen die dat makkelijk hebben. Ik kan zelfs nog een stapje hoger, naar 6400 stappen per omwenteling. Daar leidt de maximale snelheid dan weer onder door de maximale kernelsnelheid onder Mach3. Dus vandaar dat ik die keuze niet heb gemaakt.
     
  5. frank99

    frank99

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    3
    Hallo,

    ik volg deze draad al een hele poos en heb net als Olav de Parsic kit gekocht en geïnstalleerd. Dat ging vrij gemakkelijk. Een setje drivers en een breakoutboard van ebay, mach3, sheetcam en alles loopt als een trein.

    Nu heb ik het probleem dat de freesas een runout heeft van 0,15-0,25mm. De collets hebben allemaal dezelfde runout, dus moet het wel de as zijn.

    Een motorombouw lijkt me wel wat want dat kan ik combineren met een er8 as. Alternatief is een er11 as van USOVO, die zo in de MF70 kan, maar 109 euro zonder collets en spansleutel kost. Dan houd je de 100W motor.

    Mijn vraag is in eerste instantie: de 35mm motoren van Hobbyking draaien allemaal op max 15V bij 30-60A; wat voor voeding gebruik je daarvoor?

    Bedankt alvast

    Frank
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En alleen nieuwe (betere) lagers erin?
     
  7. frank99

    frank99

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    3
    Lager heeft idd wel wat speling, net even gekeken.
    Welke lagers zouden dat kunnen zijn?

    VG

    Frank
     
  8. frank99

    frank99

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    3
    Dom, kan natuurlijk SKF 61800-2Z zijn....

    Heb nog een keer gemeten, maar het lijkt nog het meest erop dat de spanmoer of de schroefdraad op de as voor de spanmoer de boosdoener is. De as zelf is helemaal recht (0,01mm), inclusief het stuk voor de contrasleutel (heeft dat een naam?).

    VG

    Frank

    Edit: idd het gat waar de spantang in gaat is niet rond, runout is 0,08 mm.

    Dus toch maar een nieuwe as.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
  9. Gudde2014

    Gudde2014

    Lid geworden:
    17 jul 2014
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Mede naar aanleiding van de resultaten in dit topic, heb ik besloten ook een Proxxon MF70 aan te schaffen en deze om te gaan bouwen tot CNC als hobby-project. De MF70 is al binnen, alleen als ik een ongeaard stopcontact gebruik, krijg ik stroom van de spill (as van electromotor). Met een multimeter meet ik toch al gauw 6 Volt tot aarde. Dit is het geval als ik de schakelaar op uit hebt staan. Meer mensen ervaring met tintelende vingertjes als ze hun gereedschap verwisselen?

    Als ik hem terug ga sturen, loopt mijn CNC project een boel vertraging op.

    M.v.g.

    Joost
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou beginnen met het testen op een geaard stopcontact en als het er dan nog steeds is de mf70 terug sturen. Anders toch maar een randaarding aanleggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina