ja oke, maar hoe gaat mijn zender kunnen kiezen welke ontvanger die moet aansturen? want software hiervoor zit er niet in.
Dat doet de zender ook helemaal NIET! Je ziet leeuwen en beren die er niet zijn. Er is feitelijk helemaal geen verschil met de "oude" 35MHz en 40MHz apparatuur. Het enige verschil is dat je nu een 2,4GHz module in je zender hebt voor de rest werkt alles precies eender.
De 2,4GHz apparatuur werkt niet meer op één vast kanaal zoals we gewent waren met de oude frequenties. DE ONTVANGER moet dus wel weten naar welke zender hij moet luisteren. Daar is die BIND procedure voor en elke ONTVANGER die je aan jou zender bind zal naar jou zender luisteren, of dat er één of tien zijn dat maakt geen moer uit!
Wat nu als je geen losse module hebt maar een "echte" 2,4GHz set? Wel eigenlijk is er geen verschil en werkt de zaak nog steeds op deze manier! Er kan één verschil zijn, maar ik weet niet of dat bij alle merken en types zo is.
Die "echte" 2,4GHz sets hebben meerdere geheugens, hierin sla je alle instellingen van jou model op. Wanneer je dan later weer met dat model aan de gang wilt hoef je alleen die geheugenplaats maar te openen om alle juiste instellingen weer terug te hebben.
Stel hebt 3 truks: truck nummer 1 en de gegevens staan in geheugenplaats nummer 1. Truck nummer 2 in geheugenplaats 2 en natuurlijk truck 3 in geheugenplaats 3.
Nu wil de eerste truck helemaal gaan afstellen en alle instellingen netjes opslaan in het eerste geheugen. Je zet de zender aan en kiest geheugenplaats 1. Dan zet je de ontvanger van truck 1 aan en voert de BIND procedure uit. Hierna kan je alle instellingen zo maken dat je truck precies werkt zoals je wilt.
Hetzelfde doe je met de andere twee trucks en de bijbehorende geheugenplaatsen.
Wanneer je in de zender geheugenplaats 1 hebt gekozen en je wilt met truck 3 gaan rijden dan zal de ontvanger toch NIET naar de zender luisteren. Dat komt doordat je de verkeerde geheugenplaats hebt gekozen. Schakel je over naar geheugenplaats 3 dan zal je zien dat alles wel netjes werkt.
Dit systeem zit dus NIET in de "gewone" zenders waar je een 35MHz module uithaalt en een 2,4GHz module in zet. Bij deze systemen blijft alles gelijk aan de "oude" situatie alleen werk je op de 2,4GHz band. Heeft je zender ook geheugens (kans is groot) dan zal bij het kiezen van een verkeerde geheugenplaats de andere truck wel werken maar omdat de instellingen anders zijn kunnen er vreemde dingen gebeuren. Links en rechts kunnen andersom zijn of op de verkeerde knuppel.
Nog even die BIND procedure. ELKE 2,4GHz modelbesturingszender zendt digitale informatie uit. Die wordt in de ontvanger gedecodeerd en uiteindelijk als stuurpulsen naar de servo's gaan. Om er voor te zorgen dat elke ontvanger alleen naar "zijn eigen" zender luistert wordt er een identificatiecode door de zender met het signaal meegestuurd.
Wanneer je de BIND procedure uitvoert zal je de ontvanger vertellen dat de identificatiecode die hij op dat moment ontvangt de code is waarnaar hij voortaan moet luisteren. Die code wordt in het geheugen van de ontvanger opgeslagen. Iedere keer wanneer je de ontvanger aan zet zal hij alle 2,4GHz signalen binnen zijn bereik ontvangen. Al die signalen worden naar de computerchip gestuurd die op zoek gaat naar de identificatiecode. Wanneer de computer een signaal vindt met dezelfde identificatiecode als in zijn geheugen staat dan weet hij dat het van zijn eigen zender afkomstig is. Dat signaal wordt verder verwerkt en zo kunnen we onze modellen besturen.
De losse modules (zoals die van Assan) hebben allemaal maar één identficatie code dus onafhankelijk van het gekozen model (geheugenplaats in de zender) zal steeds dezelfde identificatiecode verstuurd worden.
Een aantal "echte" 2,4GHz zenders zenden voor elke geheugenplaats een andere identificatiecode uit. Daarmee kan je dus niet een verkeerde geheugenplaats kiezen. Als je dat doet zendt de zender een verkeerde identificatiecode uit en dan luistert de ontvanger gewoon niet!
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
