Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

hmm dan valt het systeem al af, moet echt fail saves hebben omdat mijn truck stil moet staan.

maar is het uberhaupt mogelijk met 2.4ghz om een ontvanger te selecteren of moet je voor elke vlucht je ontvanger aan melden bij je zender?

nu pak ik 2 knijpers en kan ik zo wisselen van truck door kanaal te wisselen.

Laatst bewerkt:
Oké dat bedoel je dus.
Wel dat is heel makkelijk, zelfs nog makkelijker dan met de 40MHz. Je zet de zender aan, daarna zet je de ontvanger aan en de zaak moet werken. Geen kanalen kiezen, geen knijpers gewoon aanzetten en werken.
Alleen als je een nieuwe ontvanger (erbij) koopt moet je die één keer "leren" naar welke zender hij moet luisteren. De procedure is niet bij alle merken precies eender maar het gaat ongeveer zo:
Zender aan. Ontvanger aan. Knopje op de ontvanger indrukken en klaar.
Of:
Zender aan en in de "bind" mode zetten. Ontvanger aan, een ledje gaat knipperen of rood branden. Knopje op de ontvanger indrukken, bij sommige een poosje ingedrukt houden. Ledje gaat uit of wordt groen. Ontvanger uitzetten, zender uitzetten en klaar. Wanneer je daarna weer inschakeld zal de ontvanger alleen naar jouw zender luisteren.
Dat kan je met zoveel ontvangers doen als je wilt!
LET OP. Bij zenders met meerdere geheugens is het vaak zo dat je een ontvanger aan één geheugen bindt. Als je overschakeld naar een ander geheugen zal alleen de ontvanger van dat model nog maar luisteren, een ander model zal niet meer reageren. Het voordeel hiervan is dat je dan niet perongeluk met de verkeerde instellingen kan gaan werken.

ja oke, maar hoe gaat mijn zender kunnen kiezen welke ontvanger die moet aansturen? want software hiervoor zit er niet in.

Je hebt gelijk, dat gaat niet werken. Veel 2.4 GHz modules die zijn bedoeld als wisselmodule voor 35- 40 MHz modules zijn niet geintergreerd in de zendersoftware. Deze modules pakken de PPM pulstrein van de zender op en bewerken deze. Van welke geheugenplaats dit signaal afkomt weten ze niet.

Bij Futaba is het zo dat zenders, met in de software geintergreerde modules zoals de FX- 30 NIET per geheugenplaats een andere identificatiecode hebben. Dat zou ook een beetje lastig zijn. Met een 1 GB SD-card heeft de FX-30 bijna 2000 geheugenplaatsen.

Bij bij Futaba FASST 7 kanalen kent alleen kanaal 3 een failsave positie, alle anderekanalen hebben een hold functie. Bij FASST Multi kan per kanaal gekozen worden voor een failsave positie of hold. Dit gebeurd in de FX-30 met de zendersoftware.

Ontvangers die FASST Multi ondersteunen zijn de R-608FS (8 kanalen) en de R-614FS (14 kanalen).

Als je meerdere ontvanger wilt kunnen bedienen kan je ook kiezen voor delen van het aantal kanalen. Eén ontvanger b.v. de even kanalen en de andere de oneven. Dit kan omdat bij diverse Futaba zenders (als de FX-30) de functies vrij aan kanalen toe zijn te wijzen.

Om een ander model te bedienen is alleen omschakeling naar een ander modelgeheugen nodig. In de programma's kunnen de functies van het model die niet wordt gestuurd op vaste posities worden gezet.

ja oke, maar hoe gaat mijn zender kunnen kiezen welke ontvanger die moet aansturen? want software hiervoor zit er niet in.
Dat doet de zender ook helemaal NIET! Je ziet leeuwen en beren die er niet zijn. Er is feitelijk helemaal geen verschil met de "oude" 35MHz en 40MHz apparatuur. Het enige verschil is dat je nu een 2,4GHz module in je zender hebt voor de rest werkt alles precies eender.
De 2,4GHz apparatuur werkt niet meer op één vast kanaal zoals we gewent waren met de oude frequenties. DE ONTVANGER moet dus wel weten naar welke zender hij moet luisteren. Daar is die BIND procedure voor en elke ONTVANGER die je aan jou zender bind zal naar jou zender luisteren, of dat er één of tien zijn dat maakt geen moer uit!

Wat nu als je geen losse module hebt maar een "echte" 2,4GHz set? Wel eigenlijk is er geen verschil en werkt de zaak nog steeds op deze manier! Er kan één verschil zijn, maar ik weet niet of dat bij alle merken en types zo is.
Die "echte" 2,4GHz sets hebben meerdere geheugens, hierin sla je alle instellingen van jou model op. Wanneer je dan later weer met dat model aan de gang wilt hoef je alleen die geheugenplaats maar te openen om alle juiste instellingen weer terug te hebben.
Stel hebt 3 truks: truck nummer 1 en de gegevens staan in geheugenplaats nummer 1. Truck nummer 2 in geheugenplaats 2 en natuurlijk truck 3 in geheugenplaats 3.
Nu wil de eerste truck helemaal gaan afstellen en alle instellingen netjes opslaan in het eerste geheugen. Je zet de zender aan en kiest geheugenplaats 1. Dan zet je de ontvanger van truck 1 aan en voert de BIND procedure uit. Hierna kan je alle instellingen zo maken dat je truck precies werkt zoals je wilt.
Hetzelfde doe je met de andere twee trucks en de bijbehorende geheugenplaatsen.
Wanneer je in de zender geheugenplaats 1 hebt gekozen en je wilt met truck 3 gaan rijden dan zal de ontvanger toch NIET naar de zender luisteren. Dat komt doordat je de verkeerde geheugenplaats hebt gekozen. Schakel je over naar geheugenplaats 3 dan zal je zien dat alles wel netjes werkt.
Dit systeem zit dus NIET in de "gewone" zenders waar je een 35MHz module uithaalt en een 2,4GHz module in zet. Bij deze systemen blijft alles gelijk aan de "oude" situatie alleen werk je op de 2,4GHz band. Heeft je zender ook geheugens (kans is groot) dan zal bij het kiezen van een verkeerde geheugenplaats de andere truck wel werken maar omdat de instellingen anders zijn kunnen er vreemde dingen gebeuren. Links en rechts kunnen andersom zijn of op de verkeerde knuppel.

Nog even die BIND procedure. ELKE 2,4GHz modelbesturingszender zendt digitale informatie uit. Die wordt in de ontvanger gedecodeerd en uiteindelijk als stuurpulsen naar de servo's gaan. Om er voor te zorgen dat elke ontvanger alleen naar "zijn eigen" zender luistert wordt er een identificatiecode door de zender met het signaal meegestuurd.
Wanneer je de BIND procedure uitvoert zal je de ontvanger vertellen dat de identificatiecode die hij op dat moment ontvangt de code is waarnaar hij voortaan moet luisteren. Die code wordt in het geheugen van de ontvanger opgeslagen. Iedere keer wanneer je de ontvanger aan zet zal hij alle 2,4GHz signalen binnen zijn bereik ontvangen. Al die signalen worden naar de computerchip gestuurd die op zoek gaat naar de identificatiecode. Wanneer de computer een signaal vindt met dezelfde identificatiecode als in zijn geheugen staat dan weet hij dat het van zijn eigen zender afkomstig is. Dat signaal wordt verder verwerkt en zo kunnen we onze modellen besturen.
De losse modules (zoals die van Assan) hebben allemaal maar één identficatie code dus onafhankelijk van het gekozen model (geheugenplaats in de zender) zal steeds dezelfde identificatiecode verstuurd worden.
Een aantal "echte" 2,4GHz zenders zenden voor elke geheugenplaats een andere identificatiecode uit. Daarmee kan je dus niet een verkeerde geheugenplaats kiezen. Als je dat doet zendt de zender een verkeerde identificatiecode uit en dan luistert de ontvanger gewoon niet!
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. :)

Wanneer je in de zender geheugenplaats 1 hebt gekozen en je wilt met truck 3 gaan rijden dan zal de ontvanger toch NIET naar de zender luisteren. Dat komt doordat je de verkeerde geheugenplaats hebt gekozen. Schakel je over naar geheugenplaats 3 dan zal je zien dat alles wel netjes werkt.

Bij de Futaba, Fx-30 met 2.4 GHz module werkt het in ieder geval niet zoals hierboven is beschreven. De software voor de besturing van de 2.4 GHz module is geintergreerd in de zender. Via de display van de zender kan je b.v. kiezen voor FASST 7 kanalen of FASST Multi.

Een eenmaal aan de zender gebonden ontvanger werkt in alle geheugenplaatsen met met juiste protocol (FASST 7 of FASST Multi). Mocht je per ongeluk een verkeerde geheugenplaats kiezen, met het juiste protocol, dan werkt de ontvanger.

Zoals hierboven aangegeven bezit een FX-30 met een SD-kaart van 1 GB bijna 2000 geheugenplaatsen. Zo'n kaartje is ook nog verwisselbaar. Een zender voorzien van duizenden codes (is natuurlijk theorie) is niet mogelijk. Dat dit werkt voor zenders met een beperkt aantal (en niet uitbreidbare geheugenplaatsen) kan ik me voorstellen).

N.P.S. Dat kan best kloppen want ik schreef ook dat ik niet weet of dit voor alle zenders geldt. Ik weet wel dat het voor een aantal zo werkt, er is zelfs al een draadje over op dit forum.
...........Er kan één verschil zijn, maar ik weet niet of dat bij alle merken en types zo is.
Die "echte" 2,4GHz sets hebben meerdere geheugens, hierin sla je alle instellingen van jou model op. ...........

ff inloggen en je krijgt ng korting ook! de ontvangers van assan zijn ook lekker goedkoop (22 dollar)

Net even zitten googlen en vond de volgende linkjes:

Een fransoos die zijn MX12 met de corona heeft omgebouwd:
Forum Modélisme / Modif MX12 en 2.4 ghz avec mosule Corona JR
Een duitser die zijn Graupner MC19 heeft omgebouwd met een Assan module (niet echt duidelijk, maar beter dan niets)
ASSAN MC19 Pertlwieser Heimo
En een hollander die zijn FF7 heeft omgebouwd met een Assan module.
EPPshop.nl • Toon onderwerp - FF7 upgrading naar 2.4 en omgekeerd!

De laatste heeft er een helder schema bij gezet die ook nuttig kan zijn voor de ombouw van de Graupner zenders. Alleen moet je dan zoeken waar +/- en pulse zit. Maar dat lukt vast met de andere linkjes.

Totslot viel het mij op de dat module van Bidproduct nu 26 dollar is
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_TRANSMITTER RECEIVER CRYSTAL_135.html
Volgens mij is dat dezelfde die in dit draadje eerder is genoemd.

Ik heb alleen het idee dat de Assan module Hobbycity Online R/C Hobby Store : X8D 2.4GHz trainer port X8-hack module (PPM Only) $59.99)
het interessantste is. Dit omdat er een verlengde antennekabel bij zit. Lijkt me makkelijker dan het gepiel met de 'gestripte' modules. Staat tegen over dat ie prijzigers is...

Die Assan heeft weer minder bereik...

Ben er nog niet uit...

b

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen heel wat MX12-jes gezien waarbij de 35mHz moduul vervangen was voor de 2,4GHz maar nog nergens informatie over een MX12 die ook nog functioneel was op de oude (35MHz) band.

Iemand hier informatie over? Klinkt namelijk wel erg interessant om in mijn zender bij te pluggen..

Bram,

de laatste foto / link die je laat zien is niet voor een MX12 geschikt. Dit zijn modules die gebruikt kunnen worden in een zender zoals de MX22 (en nog wat andere modulezenders).

't zal best werkend te krijgen zijn, maar echt mooi wordt het nooit met zo'n sigarendoos tegen de achterkant van je zender ;)

Als je een module zender hebt, klik je de 35 / 40Mhz module eruit, deze 2.4 er in en klaar is Bram :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Bram,

de laatste foto / link die je laat zien is niet voor een MX12 geschikt. Dit zijn modules die gebruikt kunnen worden in een zender zoals de MX22 (en nog wat andere modulezenders).

't zal best werkend te krijgen zijn, maar echt mooi wordt het nooit met zo'n sigarendoos tegen de achterkant van je zender ;)

Als je een module zender hebt, klik je de 35 / 40Mhz module eruit, deze 2.4 er in en klaar ik Bram :mrgreen:

Grtz,
Menno
Ach het functioneert. Ik heb geen haast.

b

Hier staat een link naar iemand die z'n JR2610 zender ( = gelijk aan de MX12 ) heeft voorzien van een X8D Assan module en kan schakelen naar 35MHz.

Assan X8D Hack Thread - RC Groups

En dat het werkt weet ik 100% zeker omdat ik het vandaag zelf ook heb gedaan. Ik heb alleen gebruik gemaakt van een dubbelpolige vergrendelbare tuimelschakelaar ipv de schuif schakelaar.

Afstandstest gedaan met een X8r6 ontvanger met lange antennes: 800mtr horizontaal op een rechte landweg in de auto ( zender op schoot en telefonisch contact met m'n collega vlieger bij het vliegtuig ) geen enkel probleem, buiten de auto in rechte lijn naar het vliegtuig een bereik van 1000mtr.

Tijdens de vlucht met mijn K10 vleugel zo hoog als ik hem nog kon net kon zien maar geen probleem. Ook als ik achter iemand ga staan blijft hij nog werken.
Met 1 hand de antenne afschermen is ook geen probleem maar met 2 handen om de antenne valt de verbinding weg. Bij het weghalen van de handen is de verbinding ook direct weer terug.

Ik ben er tot nu toe dus zeer tevreden over!

kan je wat foto,s plaatsen en een beetje erbij uitleggen hoe het gedaan is ?

en waar heb je deze module aangeschaft ?

Back