Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Uitgebreide foto's en omschrijving staan in de link die ik hierboven had neergezet.
Ik heb zelf geen foto's gemaakt. Geen tijd voor genomen zeg maar :-)
Het 2,4GHz modul en de ontvanger heb ik bij Hobbycity Online R/C Hobby Store : besteld.
Als schakelaar heb ik deze gebruikt: OKAPHONE - Tuimelschakelaar dubbelpolig met vergrendeling (5646A2V Apem)

Kort gezegd: de 3 draden uit de zender naar de 35MHZ modul doorknippen, plus en min vanuit de zender op de middelste contacten van de schakelaar zetten, vanaf de schakelaar de plus en min naar het 35mhz modul of in de andere schakelstand naar het 2,4 ghz modul.
De puls draad vanuit de zender direct ( dus zonder schakelaar ) splitsen naar beide moduls.

Nogmaals , omschrijving en foto's staan hier: Assan X8D Hack Thread - RC Groups
Even naar beneden scrollen naar de post van LEAD WINGS.

Thnx.

Vond in die draad dit docje(vooral welke draadjes massa, PPP en + zijn), in combinatie met verhaal van Lead Wing, kom ik tot een conclusie: appeltje eitje:rolleyes:

Ik heb zo'n powerstick op mijn MX-12, dus verwacht wel ruimte te hebben onder 35MHz module. Maar die belg/fransman heeft hem weer ergens anders geplaatst. Gaat altijd wel lukken

Kun je willekeurig alle 2,4 Ghz ontvangers bij gebruiken?

Thnx

b

Ombouwen is zeker te doen.

Maar ALLEEN Assan ontvangers gebruiken bij de Assan modules. Anders gaat het niet werken. Dit geldt overigens voor alle 2,4ghz modules. Deze werken alleen met de ontvangers van dat merk.

hallo,

sorry voor het omhooghalen van dit topic;
maar ik heb een gewone niet computerzender bij mijn heli, wfly ft06c (jr, toch??)
kan ik bijvoorbeeld deze zender ombouwen naar 2,4ghz met deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : 2.4Ghz Module for TGY 9X Transmitter (FHSS) $16.95)
naar 2,4ghz, solderen is niet meteen sterkste punt dus het solderen mag niet te tricky zijn.
of moet ik dan bijvoorbeeld deze nemen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8354&Product_Name=X8D_2.4GHz_trainer_port_X8-hack_module_(PPM_Only
of kan het helemaal niet?
die eerste is namelijk wel gewoon heel cheap, dus vandaar....

gelieve niet aan te komen met het argument, koop dan een nieuwe zender, wil gewoon even weten of het kan.

p.s.
zou het liefste willen switchen?
of is dat tricky om te maken?

indien het een ppm zender is kan het altijd volgens de eerdere berichten hier op het forum. de wfly is ppm dus.. nu nog uitzoeken waar het signaal zit.

dat weet ik niet, kun je dan een module uitwisselen in deze wflt 06 zender? als dat kan is het een kwestie van bepalen of het futaba of JR aansluitingen betreft.

indien er geen uitwisselbaar module in zit moet er gesoldeerd worden in de zender.

dit staat op de assan site: de wly 09 staat er wel bij.de 06 niet.
X8 Series 2.4GHz Transmission Module

Model
Description
Compatible models

X8F
Updates the conventional FUTABA/ HITEC/WFLY transmitter
FUTABA: 3PM,3PK, 7U, 8U, 8J, 9C , 9Z, and FN series.
HITEC: Optic 6, Eclipse 7.
WFLY: WFT09

X8J
Updates the conventional JR transmitter
347,388,783,U8,PCM10,PCM10S,PCM10SX,PCM10IIs,8103,9303,

X8S
Updates the conventional SANWA transmitter
SANWA M8/M11

X8K
Updates the conventional KO PROPO transmitter
KO PROPO EX-10

X8U
Updates most of the conventional transmitters with training access
Transmitter with training access , such as FUTABA EX transmitter series.

X8D
Remodels the conventional transmitter by user
Transmitter with separate transmission module, such as EVO transmitter series.

Laatst bewerkt:
hallo,

sorry voor het omhooghalen van dit topic;
maar ik heb een gewone niet computerzender bij mijn heli, wfly ft06c (jr, toch??)
kan ik bijvoorbeeld deze zender ombouwen naar 2,4ghz met deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : 2.4Ghz Module for TGY 9X Transmitter (FHSS) $16.95)

Ik zou die module maar niet in Nederland gebruiken, alleen al uit sociale overwegingen.

De "sensitivity", gevoeligheid dus, van de zender wordt aangegen met 100 dBm. Een zender heeft geen "sensitivity" alleen maar een zendvermogen.

Verder lees ik in de reviews dat deze zendmodule geen geldig FCC nummer heeft. Je mag er dus van uitgaan dat dat ding niet door de FCC gekeurd is. Om maar te zwijgen van een EU keuring volgens EN 300 328.

Als dat ding zendt met 100 dBm en geen access protocol heeft (daar liggen Chinezen niet van wakker) is de katastrophe voorgeprogrammeerd. Niet voor de gebruiker maar voor de andere vliegers op 2.4 Ghz.

Dus uit collegiale en sociale overwegingen: niet gebruiken!

ik denk dat de gebruiker zich beter kan laten informeren bij mensen welke meer ervaring en kennis hebben op het gebied van elektronica.

als er zonder kennis dingen worden ingebouwd is het vragen om problemen.

ik weet wel dat de corona modules ook als PPM trainerpoort hack te gebruiken zijn.

ok, dan ga ik niet zitten klunzen..... ;)
was gewoon even een vraagje, enkel omdat die turnigy module zo vreselijk eng goedkoop was :)
ga eerst maar eens een tijdje vliegen met mijn heli met de huidige wfly zender. (heli ligt momenteel in stukken)
daarna ga ik denk ik kijken naar een wat oudere (??) tweedehands module zender als de futaba ff8.
is zoiets een goede keuze of is dat een afrader?

ok, dan ga ik niet zitten klunzen..... ;)
was gewoon even een vraagje, enkel omdat die turnigy module zo vreselijk eng goedkoop was :)

Als je als producent die spullen niet laat keuren in de USA, EU, Australie enz... bespaar je natuurlijk een boel kosten. En een vervalst FCC of CE stikkertje kost maar 1 Eurocent.

Voor de veiligheid van ons allen en voor de veiligheid van buitenstaanders wordt het hoge tijd dat de Nederlandse douane al die pakjes uit China eens gaat openen, ook als er op staat dat het een "toy" van 7,50 USD is. In andere EU landen gebeurt dat al.

Laatst bewerkt:
lijkt mij toch behoorlijk goed doorgetest allemaal, Echter en ik denk dat daar over gevallen wordt is dit zover ik terug kan halen in eigen huis getest en niet door een extern bedrijf.

Aan keuringsrapporten, die door de FCC openbaar worden gemaakt, hoeft uiteraard niet te worden getwijfeld. Je mag je alleen afvragen of hier de vlag de lading wel helemaal dekt. Het betreft een Chinese firma en dan is enig wantrouwen niet helemaal ongerechtvaardigd.
Als je het rapport bekijkt, wordt de zender beschreven, maar niet het hf-module, of men moet hiermee 'adaptor' bedoelen. Verder wordt er een telescoop-antenne beschreven, die blijkbaar ook in de meetopstelling wordt gebruikt. Da's op z'n minst vreemd voor 2,4 GHz.
Dan worden er weer wel 2,4 GHz meetgegevens geleverd. Overigens in de ouderwetse notatie van dBuV/m. Nu weet ik niet met welke impedantie hier gerekend moet worden en ik ben ook niet voldoende theoretisch onderlegd om dit te kunnen omrekenen, maar er moeten in ieder geval een heleboel dB's in mindering worden gebracht om dBuV naar dBm om te rekenen (volgens een omrekentabel voor 50 Ohm systemen liefst 107 dB). Je hebt best kans, dat je dan in het 10 mW e.i.r.p. regime terechtkomt. In dat geval zal het afgestraald vermogen geen probleem leveren voor de CE-keuring, want bij dergelijk kleine vermogens is zo'n beetje alles geoorloofd.
Dan is het ook nog eens vreemd, dat er geen apart keurmerk is voor het hf-module. Dit zal onder de FCC gegarandeerd ook verplicht zijn. Zo'n module is namelijk een apart apparaat en kan blijkbaar ook in JR-zenders worden gebruikt. In elk keuringsrapport staat expliciet, dat het FCC-keurmerk uitsluitend geldig is voor het geteste apparaat. Zodra het module in een andere zender wordt gebruikt, heb je dus een ander FCC-keurmerk nodig.

Als deze zender CE gekeurd is, zal er een nummer van een notified body op de CE-sticker moeten staan. Helaas zijn CE-keuringen nog niet openbaar, net zoals de FCC-keuringen, dus meetrapporten zul je niet vinden.
Het medium access protocol, waarvan sprake is in versie 1.7.1. van EN 300 328 is weliswaar verplicht, maar nog steeds niet omschreven. Dit wordt eind dit jaar verwacht.
De werkzaamheden van de desbetreffende commissie (die overigens al werkt aan versie 1.8.1) zijn hier te volgen: Work Programme - Work Item Detailed Report

Dan worden er weer wel 2,4 GHz meetgegevens geleverd. Overigens in de ouderwetse notatie van dBuV/m. Nu weet ik niet met welke impedantie hier gerekend moet worden en ik ben ook niet voldoende theoretisch onderlegd om dit te kunnen omrekenen, maar er moeten in ieder geval een heleboel dB's in mindering worden gebracht om dBuV naar dBm om te rekenen (volgens een omrekentabel voor 50 Ohm systemen liefst 107 dB). Je hebt best kans, dat je dan in het 10 mW e.i.r.p. regime terechtkomt. In dat geval zal het afgestraald vermogen geen probleem leveren voor de CE-keuring, want bij dergelijk kleine vermogens is zo'n beetje alles geoorloofd.

Decibell Microvolt per Meter (dBuV/m) is de eenheid van de Veldsterkte. Maar dat is een heel relatief begrip zoals de eenheid al aangeeft. Deze eenheid wordt eigenlijk alleen nog maar gebruikt om veiligheidsredenen (stralingsdichte ivm. mogelijk letsel enz...).

MilliWatt Effective Isotropic Radiated Power is de eenheid voor uitgestraald vermogen. Ook deze eenheid is een klein beetje relatief aangezien men uitgaat van een denkbeeldige isotropische (een kogel dus) antenne, een antenne die wij niet gebruiken op 2.4 Ghz zenders.

En zoals Corrien al aangeeft kan men dBuV/m naar mW E.I.R.P. omrekenen. Maar dan blijft toch nog de vraag waarom die Chinezen niet gewoon het uitgestraalde zendvermogen in de standaardeenheid W E.I.R.P. aangeven.

En nogmaals als je niet zeker bent dat het verplichte Access Protocoll, voor mijn part volgens EN 300 328 1.7.1, geimplementeerd is dan gebruik het ding niet.

En als er ook geen CE nummer opstaat van een Notified Body dan begin er zeker niet aan.

Laatst bewerkt:
Back