Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Ik ben alleen absoluut geen corona fan. Ze hebben gewoon te veel produktie problemen. Als je dan toch goedkoop wil gaan, betaal dan iets meer en ga voor assan.

Toch weer eens verder aan het kijken geweest nav de eerdere posts. Ik liep tegen deze review aan: Review: Hobby King 2.4GHz radio control set

Mooie zin die daar in stond:
What struck me immediately is just how easy it would be to transplant the RF board from this cheap $30 radio and use it in another transmitter you might want to convert to 2.4GHz.

Nu is het interessant aan het worden.
Grote bezwaar voor mij om om te bouwen was dat die modules waarschijnlijk alleen met kunst en vliegwerk pas te maken zijn. Deze module echter zit al in een zender en is dus makkelijker pas te maken voor mijn MX-12.

Je krijgt voor 30 dollar een zender en ontvanger... Je moet alleen wel 20 dollar verzendkosten incalculeren... Maar met de huidige dollar... voor 36 euro heb je het in huis :mrgreen:

Interessant dus...

b

Vond nog foto van de rf module op (het is geen spuitbus, maar een AA batterij ;))http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=967207
a2290944-25-Size%20of%20RF%20board%20%28Large%29.jpg

Laatst bewerkt:
MC-12 graupner

Ik lees een heleboel over de Mx-12 en Mx-16,... nu toch even een ander vraagje, misschien is er iemand die me kan helpen of een link weet ..
Ik wil met een assan hack moduul mijn MC-12 ombouwen naar een 2.4 zender..
Kan dat? en heeft er iemand al ervaring mee..
Alvast bedankt...dan kan ik misschien gelijk aan de gang als mijn pakje uit Hong Kong binnen is..

MX12 Assan X8D

Beste Dirk,

De MX12 is een zeer gemakkelijke zender om om te bouwen, indien;
- het om een NIET synthesizer versie gaat
- je uitsluitend 2.4 wil gaan gebruiken
- je een beetje ervaring met electronica/solderen hebt

Op de HF print zit naast de kristal een verbinding met 3 draadjes.
De bovenste is wit de middenste is ook wit en de onderste is rood.
- de bovenste witte is massa
- de middenste is PPM
- de onderste is +

Deze 3 draden komen overeen met de 3 draden van de X8D.

Knip de bovenste witte door en verbind (soldeer) die aan de massa/ - draad van de X8D (stukje krimpkous erom...)
Vervolgens de + los knippen en solderen aan de + van de X8D.
En als laatste de PPPM losknippen en aande X8D solderen.

De volgorde van losknippen maakt niet uit, maar LET OP, doordat er 2 witte draden zijn moet je heel goed opletten dat je de juiste witte gebruikt.
Dus per stuk knippen en aanpellen solderen en krimp erom voorkomt dat de verkeerde witte gebruikt wordt.

Het enige wat je dan nog hoef te doen is een mooi plekje voor de antenne zoeken.
En opletten dat het koper van je antenne uitgang van de X8D geen metalen/koperen delen (bijvoorbeeld schroefjes...) kunnen aanraken.
Eventueel een stukje krimpkous om de antenne verbinding...

De HF print kan je met 4 schroefjes uit je zender schroeven van die is overbodig.
http://static.rcgroups.com/forums/attachments/1/4/9/3/6/9/a2318695-147-2 Connection wiring.jpg

succes!!

gister maar de knoop dooorgehakt en een corona module met twee ontvanegr besteld. eens kijken hoe dat nu bevalt :D prijs valt in ieder geval heel erg mee!

wat is er zo vervelend aan het ombouwen van een graupner mx16S ??? mijne is omgebouwt en omschakelbaar naar 2.4ghz

Zo juist alles eens na gelezen hier en het draadje chinees test asan .....
Daaruit concludeer ik dat je er geen spijt van krijgt om voor dat geld je zender om te bouwen.

Aangezien ik nu 2 kistjes verloren ben in 1 week op precies de zelfde plek met de zelfde storing op 35mhz.
kist opeens vol gas omlaag de grond in waarbij gas terug nemen en besturing onmogelijk was was.
daarbij ga je toch langzaam aan twijfelen aan alles.

Gelukkig heb ik nog een oudere graupner zender die ik voor de kleinere toestellen kan gebruiken zodat ik nog altijd iets heb aan de 35 mhz ontvangers die ik eventueel niet verkocht krijg.

bijdeze heren ik heb nog ontvangers over hahah

Laatst bewerkt:
hobbycity is ineens weer heel snel met leveren. eergister de module besteld. gister al verzonden. alleen waren de ontvangers dsss niet op voorraad meer bij hobbycity dus die heb ik bij www.bidproduct.com besteld. die is net een tikkie duurder (paar dollar) maar wel snelle levering en daar zijn ze in ieder geval wel op voorraad.

Laatst bewerkt:
eerste ontvanger kwam vandaag door de bus zetten :D
de module met tweede ontvangr waren ze gister al voor langsgeweest, alleen was ik aan het werk en was er niemand thuis. vandaag wordt het weer aangeboden. ben ik helaas weer niet thuis. breng aub maar bij de buren dan ;)

vandaag de zender omgebouwd zoals het verslag op pagina 1 van de fransen. ik heb de corona v2 dsss module met twee ontvangers. alles werkt prima. binden gaat makkelijk en alles werkt goed!

met het solderen op de module had ik het idee alsof er een soort isolatielaagje zat over de solderingen waarbij de draden ook moeten. deze punten heb ik iets opgeruwd met een klein vijltje en daarna gesoldeerd. ik heb mijn zender wel schakelbaar tussen 2.4ghz en de 40/41mhz module gehouden. daarvoor heb ik deze schakelaar gebruikt:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Receiver Switch $1.75

bij de losse ontvanger die ik kocht stond op de doos erg duidelijk het vanhaaal over het binden uitgelegd. werkt prima en zonder problemen. bij de normale syntheser ontvangers van corona had ik nog wel eens het probleem dat ze niet direct in een keer wouden binden. nu geen probleem. hopelijk woensdag vliegen en dan meer te zeggen over deze combo. tot nu toe zeer te spreken ;)

de titel zegt de DSSS versie dus dan is het de v2
deze gebruik ik als gestripte graup[ner module en ben er erg tevreden over voor mijn dlg's. heb al een paar flinke bellen gehad zonder problemen.

Ik raak langzamerhand toch wel erg geïnteresseerd in deze hack modules. Ik heb nog een FX-18 liggen, weliswaar een draak om te programmeren, maar hij kan een boel. Een Corona hackmodule incl. 8-kan. ontvanger kost nog geen 30 dollar, dat is minder dan de helft van een ontvanger voor mijn Spektrum DX6i... en als dat eenmaal werkt is een ontvanger nog maar zo'n $20, ipv 50 à 60 euro.
Nou zou ik het liefst een voorbeeld hebben... is er al ergens een geïllustreerd voorbeeld van een (Corona) module in een FX-18 inbouwen?

Back