Ombouw project Great Planes Extra 300s .40

• Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
J

jeehaa

Guest
Hallo allemaal,

graag zou ik jullie advies willen vragen over het volgende.

Ik heb een nieuwe Kit aangeschaft, de Great Planes Extra 300s voor .40 engines.
Hier is wat informatie te vinden over de kit

ik ben een electro vlieger, 1 omdat het stil is, 2 omdat ik het leuker vind:)

nou ben ik al een paar dagen hard opzoek naar een goede vervanging voor de .40 brandstof motor. Ik heb veel te horen gekregen dat ik een brushless motor moet hebben, omdat ik anders na 3 uur rondjes draaien het motortje weer kan vervangen.

maar deze jongen is ook student dus moet toch een beetje op het geld letten. ik ben dus opzoek naar een goede vervanger maar het liefst ook betaalbaar. Opzich is een 'overkill' motor die zorgt voor een unlimited climb niet nodig, het moet wel een beetje realistisch blijven.

weet iemand een leuke combinatie van motor en regelaar voor bijvoorbeeld 14 NiMh cellen (3300 mah), opgedeeld in 2 packs van 7 cellen?

ik heb nu een Kontronik set gevonden:

een Kontronik Fun 600/15 met een Jazz 55-6-18

info over de motor:
1500U/min/V
6-30 Zellen / 2400mAh
5-45A Dauerstrom,
60A kurzzeitig
Il 12V 1A
0,029 Ohm

zou dit iets kunnen zijn?

MVG

je zit dan snel op 16 volt x 1500 toeren = 24000. Een 1 op 2.8 vertraging zou dan ongeveer goed komen. Nu haaaat ik persoonlijk vertragingen en zou dan ook een axi buitenloper adviseren. Geen lawaai / slijtende / dure vertraging en minder gewicht. Axi motoren zijn ook niet bijzonder duur. Let er wel op dat je prestaties met NiMh goed kunnen zijn maar de vliegduur kort. 35A trek je zo om leuk acro te vliegen. 5 min vliegen is dan normaal.

even 1 opgezocht :

4120/14 12x8 Aer CAM Carbon 14xRC 1700 35,4A bij 8780RPM 439Watt UIT 84% eff

link

wat voor accu zou ik dan wel moeten hebben? ik heb nl net een nieuwe Turbomat 16+ lader van graupner en als ik Lipo cellen neem moet ik vast een andere lader

edit: die kontronik kit kan ik voor 299 euro kopen nl, dus dat is redelijk goedkoop, naar ik heb begrepen

edit2: maar waar koop ik zo'n axi 4120/14 en wat zijn daarbij de prijzen en nog belangrijker wat voor regelaar raad je aan (prijs technisch ook belangrijk)

is dat MET vertraging? Die dingen zijn ook niet goedkoop ;)

Regelaar kost je 100 euro ongeveer, Hacker Master 40 3P OPTO, kan tot 16 cellen 40A.

Motor blijft beneden de 200 euro ;) Kontronik is duurder en niet beter vindt ik persoonlijk. Ook niet minder ;)

Lipo kost je ongeveer 200 euro per pakket, 14 cellen NiMh 3300 cellen gepusht 60 euro ongeveer. Nu is lipo lichter met meer capaciteit maar ook een lader erbij enz.. da's echt niet leuk.

Edit: Jan bakker in groningen verkoopt aci motoren en regelaren. Hij weet vast ook wel wat een goede combi is ;) Ik kan je zijn email wel geven als je intresse hebt. Ik haal ook altijd mijn spullen daar.

ja graag! mijn mail adres staat volgens mij in mijn profiel

edit: ik denk dat ik bij NIMH blijf. hoelang zou ik dan kunnen vliegen met zo'n axi combinatie?

ik heb nl nog een 3 kanaals styropor C-160 transall, die ook vliegwaardig gaat blijven, helemaal nu ik mijn broertje ga leren vliegen (dikke lol wordt dat :))

die prijs was idd zonder vertrager, maar ik ben zoo n00b op dit vlak. maar het is wel leuk om er in terecht te zijn gekomen ;) zodra mijn kit binnen is ga ik wel een thread openen met de bouw etc

Vliegtijg is lekker acro stunten zo'n 5 min, rustig vliegen 7 of meer? Is lastig te zeggen. Echt lang zal het niet zijn helaas.

pb komt eraan ;)

tja ik denk dat ik dat maar moet accepteren, want een lipo omschakeling gaat me echt veel geld kosten vrees ik, al heb ik geen flauw idee in welke orde van grootte dat zou zijn.

2 pakketten = 400 euro, een lader kost 110, voeding 60 ofzo. Tja, is een hoop. Het liefst 2 laders omdat je al 1 uur moet laden :(

holy darn... nou dat wordt wat. en stel nou dat ik er 16 cellen opzet, of zelfs 18. zou dat veel langer trekken dan?

16 kan met die regelaar, 18 niet meer. Je kan iets langer vliegen, niet veel. Iets meer energie aan boord, ook iets zwaarder (cellen zijn 63g per stuk!) en iets meer rendement. Scheelt hooguit 20 sec ofzo.

oke kansloos dus :) laat ik het mooi zo, want ik kan dan nu mooi 2 packs van 7 gebruiken die ook los te gebruiken zijn voor die transall

edit:

trouwens, op een ameriaans forum waar ik het zelfde probleem PROBEERDE uit te leggen, gaf iemand me de tip om de kist te restylen, de vleugelribben zelf te maken om zo gewicht te besparen. dat moet toch ook wel een minuutje kunnen rekken?

ik heb meneer bakker vandaag aan de telefoon gehad en ik heb mondeling al een koop overeenkomst gesloten:

een axi 4120/14 met een hacker 40 O flight, met OPTO en geen BEC.

130 + 90 = 220 euro, dat valt me dus REUZE mee.

t enige is dus dat ik dan een kleine ontvanger accu moet hebben om alles van power te voorzien als de hoofd accu leeg dreigt te raken.

of een aparte geschakelde bec ;) de ontvanger accu voorziet ALTIJD de electro van spanning.

Mooie prijs toch ;) Had hij nog iets aan te merken op die motor of was dat een goede keus :)

het was een top motor zei hij en als het niet goed zou zijn wat hij voor onmogelijk hield dan kon ik m weer omruilen naar een betere. overigens neem ik nu voor 10 euro meer een andere regelaar, de 70 opto want de 40 had hij niet meer in opto

maar hoe groot moet die ontvanger accu dan zijn: ontvanger, 2 x rolroer servo, hoogteroer en richtingroer. 4.8 v of 6 V

4.8, anders loop je een risico met sommige servo's / ontvangers. Je kan 1100 NiCd penlite formaat nemen. Moet je een tijdje op kunnen vliegen (wel een accu bewaking erop ;)) en is neit zo heel zwaar. Je hebt ook lichte bec's met lipo accus, alleen die zijn duur.

nee daar was ik al over uit, ik neem geen lipo, misschien bij een volgend project dat ik alles ineens omgooi maar nu iig niet.

Hallo!

Hoewel dit projectje al een tijdje stil ligt, misschien ook aardig om naar te kijken:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8577&highlight=dazzler

De Dazzler is ook een .40 toestelletje. Inmiddels heeft AXI ook de verlengde variant van de 2820 serie: de 2826, zowel 10 als 12 wikkelingen. Deze motor kost ongeveer 85-95 euro in Duitseland.

Ik heb een tijdje terug een 3,5 meter zwever met deze motor gezien op 14 cellen en een geschat gewicht van 2,5 kg...erg indrukwekkend (stijghoek 80 graden).

Kijk ook eens op onderstaande link voor meer info over de AXI buitenlopers:

http://www.bnhof.de/~BKoenig/d_bl_axi.pdf

Een kleine/goede/lichte en snellaadbare ontv. accu: 4x KAN1050 of als je nog kleiner wil 4x KAN650. Dit zijn pack's die bij 5A ontlading geen krimp geven...

Succes!

Hans

hoi hummel, thx voor de reply

mooi project! die ga je toch wel afmaken?

is die 2820 beter dan de 4120 ?

en die accu, gaat dat om ontvanger accu's of aandrijfaccu's. ik heb nl alleen NiMH en daar ga ik mee door tot een volgend project als blijkt dat dat niet meer vol te houden is (gewicht technisch gezien)

Back