Ombouw project Great Planes Extra 300s .40

• Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
behoorlijk presteren is hoveel A bij jouw?

12x8 carbon prop, 14 cellen, 35.4A, 8780 rpm, 439W eruit.

en ik heb ook een .40 size met 1.20 romp en 1.4 vleugels en daar zit mooi een 15 inch prop op! nu jij weer ;)

@Tandango

Ik geloof niet dat we elkaar moeten gaan overtuigen van ons eigen gelijk...daar is JH niet mee geholpen. Ik zal me dus alleen beperken tot feitelijke gegevens:

Een 11" prop is de max voor deze kist, dat heb ik niet bedacht maar de ontwerper van deze kist. Tuurlijk kan er een 14" of 15", maar dan moet je het landingsgestel flink modificeren, da's niet echt mooi, maar inderdaad een keuze van diegene die de kist gaat bouwen.

De 2826-10 trekt onder belasting met een 11x7 prop 36 A bij 14 cellen (± 14 volt) dat is dus rond de 500 watt ingaand vermogen; vind ik heel behoorlijk voor een kistje dat vliegklaar ± 2300-2400 gram gaat wegen.

Stel dat je nu al weet dat je met iets grotere 3D of kunstvluchtkisten wil gaan vliegen dan is de 4120 in combinatie met een 70A regelaar een goede investering naar de toekomst.

Overigens kan het geen kwaad om eens te kijken naar de binnenlopers van Flyware en de wat grotere Mega's. Dit zijn motoren die qua prijs en prestatie zeker niet onderdoen voor de AXI's.

Hans

t wordt zowiezo een 4120 met die 70 opto, heb al betaald en besteld ;)

de knoop moet gewoon doorgehakt worden daarover. inmiddels heb ik contact met dat prop bedrijfje en daar proberen ze nu te berekenen welke prop van hun daarvoor het beste zou zijn voor de huidige (mogelijke) setup.

zover ben ik nu:

14 cellen nimh 3300 mah.
4.8 v ontvanger accu (str.sterkte nog niet bekend)
Axi 4120/14 met 70 opto regelaar.
4 lichtgewicht servo's (rond de 20 gr)
standaard graupner c16 ontvanger

dit staat, op de servo's na, vast.

als het goed is ,is morgen de kit binnen. de post was er vandaag wel maar ik was niet thuis.

edit:

nou vergeet ik iets anders waar ik nog mee zit. ik heb een graupner fm314 en binnen kort ook een fm414 ( dus niet computergestuurd, oude modellen)

kan ik deze zo instellen dat ze de 2 rolroer servo's 'gemixed' aan sturen? ik heb nog helemaal niet nagedacht hierover :oops:

Hoi JH,

De knoop doorhakken is altijd goed, anders kom je ook niet verder. Met deze motor/set-up zal het zeker goed vliegen en je hebt gelijk een setje waarmee je andere/grotere kisten comfortabel kunt vliegen. Als je de kit binnen hebt let dan wel even op de vrije ruimte onder de prop. Niets is zo sneu als een verbogen motoras bij een neuslanding...

Wat betreft de besturingsvraag: Ik ben geen graupner expert, maar ik denk niet dat dat zonder heftige modificatie lukt. Je zal je ook af moeten vragen of de balans wel klopt tussen een moderne kist en een oude/analoge besturingsset, temeer daar een goede basis computerzender (FX18 / Hitec Optic 6 / Multiplex Cockpit / Graupner MC-14(?)) tussen de 100 en 175 euro kost.

Waarschijnlijk kun je deze vraag het beste stellen in het elektronica subforum, ik denk dat Corrien e.a. hier wel iets meer over kunnen vertellen.

Succes! en laat, als het doorgaat, idd iets weten van die Ramoser Varioprop's

Hans

motor en regelaar zijn binnen. hij stuurt me nog iets na om de prop mee vast te zetten ofzo?

en hij adviseerde een 13"-prop, van graupner een grauwe (oid)

ja zou dat iets zijn? een 4 blads die wat kleiner is staat misschien iets meer scale. want daar wil ik natuurlijk t liefst wel naar toe. zoveel mogelijk scale.

jeehaa zei:
kan ik deze zo instellen dat ze de 2 rolroer servo's 'gemixed' aan sturen? ik heb nog helemaal niet nagedacht hierover :oops:

Tuurlijk, gewoon een V-kabel! Daar denken de meeste natuurlijk niet meer aan als je een computerzender hebt :wink:

Eneuh, zou je toch niet uitkijken naar lipo's? Vluchtduur gaat je tegenvallen als je brandstofvlieger bent vrees ik. Heb ook een 40er model electro, met 16 cellen nimhs (A-fromaat). Door de lipo's van tegenwoordig liggen die paketten ook al lang in de kast te bestoffen hoor... :cry:

P.s. pas op voor kromme motorassen als je op de neus gaat hoor... Ik gebruik klapprops...

Niels

niels polfliet zei:
jeehaa zei:

Tuurlijk, gewoon een V-kabel! Daar denken de meeste natuurlijk niet meer aan als je een computerzender hebt :wink:

Eneuh, zou je toch niet uitkijken naar lipo's? Vluchtduur gaat je tegenvallen als je brandstofvlieger bent vrees ik. Heb ook een 40er model electro, met 16 cellen nimhs (A-fromaat). Door de lipo's van tegenwoordig liggen die paketten ook al lang in de kast te bestoffen hoor... :cry:

P.s. pas op voor kromme motorassen als je op de neus gaat hoor... Ik gebruik klapprops...

Niels

Ik ben een electro vlieger :) en ik hoef niet zo zeer te hoveren etc. als t maar een beetje overeen komt met het echt en dan iets sterker is prima.
t V kabeltje ga ik dus toepassen :)

maar een klapprop op een semi scale extra 300?

volgens mij kan er best een 13" op nl

geen klapprop, minder effectief ;) Neem nu gewoon zo'n graupner CAM prop 13x8 ofzo... krijg je ook geen spijt van :)

Voordeel van een klapprop is dat de kans dat als je 'minder netjes' land, je as van je motor niet meteen krom is. Die kans is met een vaste prop veel groter :)

rendement is alleen wel lager... + een klap prop op een extra? Nee, data mag gewoon niet :) En slecht landen hoeft niet.....

gewoon NIET slecht landen :) overigens vertelde meneer Bakker me dat t zo sterk was dat t bijna niet kon gebeuren dat die krom zou raken. maar misschien spreken jullie uit ervaring :roll: :D

Als je echt niet slecht mag landen, zul je wel zien dat je het de eerste landing al zitten hebt (murphy):wink:

Neen, bij mij was bij gewoon een harde landing omdat de akku net iets leger was als ik dacht, de prop de raakte even de grong omdat het landingsgestel doorveerde, en de as was al krom (5mm)... Dus niet eens een neusstandje nodig bij mij. Je doet er natuurlijk mee wat je wil, mij niet gelaten :roll: :wink:

Dat een klapprop minder efficient is geloof ik niks van, dat mag je mij eens uitleggen waarom :wink

Niels

zelfs al was het niet efficient dan deed ik t denk ik nog niet omdat ik m graag realistisch wil houden :wink:

stel dat ik nou een iets minder grote prop gebruik, een 12" bijvoorbeeld. wat zou dat voor cijfers opleveren, krijg ik dan overtoeren, noem maar op.

volgens www.modelmotors.cz geeft, uitgaande van 14 cellen:

13" 8580 rpm, P(out) = 463 Watt, P(in) = 551 Watt

12" 8780 rpm, P(out) = 439 Watt , P(in) = 522 Watt

dat geeft voor de 13" een rendement van 84,03 %
en geeft voor de 12" een rendement van 84,1 %

verschil is nihil daarin. T spanning voor de 13" ligt 0.1 V lager (volgens hun informatie) maar de stroomsterkte is dan 2.5 A hoger dan voor de 12".

in hoeverre is het dan een goede overweging om een 12" te pakken of is dat gewoon een kwestie van testen

echt een kwestie van testen, misschien trekt hij net iets beter met de 13", 12" inch is iets sneller misschien. Maakt mekaar niet veel uit. gewoon proberen en kijken wat je het lekkerst vindt vliegen.

dan ga ik in het begin voor de veiligheid en het sparen van mijn motor asje :) 12"eerst even doen.

ik heb van jan bakker een prop adapter opgestuurd gekregen maar die gaat heeeel moeilijk om de as. dat is een bekend verschijnsel? ik snap best dat hij flink strak erom heen moet zitten om niet te slippen. maar hij moet er wel op gezet kunnen worden :)

Back