Ombouw project Great Planes Extra 300s .40

  • Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
Hoi JH,

Ik wil zeker niet zeggen dat de 4120 slechter is...(AXI is sowieso okay!) de 2820 en 2826 zijn in ieder geval lichter!

Ik zag dat de 2826-10 met 14 cellen en een 13x4(edit) APC-E prop bijna 3 kg statisch trekt! En dat bij nog steeds een behoorlijke pitchspeed.

Het grote voordeel van de 2820 en 2826 is dat ze een kleinere diameter hebben, en daarom ook makkelijker in bijvoorbeeld een slanke zweverromp een plekje vinden.

Ik zelf vind de 4120 een beetje overkill voor een .40 vervanger. Als je daarintegen later nog eens een grotere schaalkist wil vliegen (.60-.90) dan ben je met de 4120 beter bediend.

Ontvangeraccu: Die KAN cellen zijn NiMh cellen, goedkoop en robuust en naar mijn mening zijn alleen de 2x duurdere cellen van GP net zo goed/iets beter.
Nadeel is dat ze in NL lastig te krijgen zijn. ACW (Japan) en elke serieuze Elektroduitser heeft ze in het assortiment.

Of ik de Dazzler nog afmaak...op het moment met hele andere dingen bezig, maar ik heb hem nog niet verkocht!

Hans
 
die 300 is een stunt kist ;) Later met lipo's op die 4120 is het echt leuk. Dan heb je aan die 2826 niets meer...
 
een volgende overweging:

Ik ben van mening dat je bij elektro altijd op maat gesneden moet werken, en waar mogelijk gewicht moet sparen. Een gegeven is de 14-cellen > 900 gram. Het gewichtsverschil tussen een 4120 en een 2826 is ongeveer 140 gram, dat lijkt niet veel maar is echt merkbaar.

Het idee dat je reserve moet inbouwen in je capaciteit voor motor en accu past hier naar mijn smaak niet in. Ik vlieg al een paar jaar met de AXI motoren in combinatie met TMM en Jeti regelaars en kan zonder gevaar op de grens van de specificaties vliegen. M.a.w. als een motor maximaal 40 A aankan, dan kan die dat ook aan, net zo goed geld dat ook voor een regelaar. Door zelf een veiligheidsmarge toe te passen -en dat snap ik wel- maak je dingen wel nodeloos zwaar.

http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/mm_axi2826-XX.htm
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/mm_axi4120-XX.htm

Het kistje heeft 'maar' een spanwijdte van 1400 mm, dat betekent dat de romp ongeveer 1150 lang is, waarbij ik vermoed dat de grootst mogelijke propdiam. ongeveer 11" zal zijn.

Uitgaande van een 11x7 prop en 14 cellen kom je op de volgende spec's:

36 A / 2350 gram statisch / pitchspeed: 28 m/s

AXI2826-10+40A regelaar weegt ongeeer 220 gram : RC weegt met 20 grams servo's (HS81MG) ongeveer 175 gram; bijelkaar dus ongeveer 400 gram, met de accu erbij is dat 1300 gram. Een vuistregel uit het tijdperk voor de Lipo's voor succesvolle e-modellen is dat de aandrijving+accu evenveel weegt als het afgebouwde model incl. RC.

Ik denk dus idd dat je vliegklaar op ongeveer 2400 gram moet kunnen uitkomen, waarschijnlijk wel wat lichter als je de kit nog een beetje modificeerd voor elektrogebruik en een licht finish gebruikt.

Je statische trekkracht is nu ongeveer gelijk aan je gewicht met een theoretische eindsnelheid van ongeveer 100 km/h. Dit lijkt mij bepaald niet marginaal vliegen...Met goed gasmanagement zijn vliegtijden van 7-8 minuten zeker haalbaar.

Bedenk verder ook dat dit geen funflyer is, hooveren zit er sowieso niet in met dit vleugelprofiel/lay-out.

Gevoelsmatig denk ik dat de 4120 een prima keuze is voor een model dat net een pietsje groter is, en bij een relatief lagere snelheid vliegt waardoor je de meer dan uitstekende draaimomenten van deze motor kan gebruiken aan een grotere prop (14-15 inch).

Maar goed, zo denk ik erover en ik heb wel vaak maar niet altijd gelijk...:-(


Hans
 
thx voor je onderzoek, hans!

over het hooveren, dat ga ik ook niet doen.

100 km/h ? ! wow :!:
haalt hij dat echt?

zou vet zijn :D
 
Hoi JH,

Tja, die 100 km/h is een theoretische waarde (28x3,6> 100,8 kmh).

In de praktijk zal dat bij horizontale vlucht volgas op ongeveer 90 km/h liggen. Maar idd een beetje aanduiken en je gaat zomaar over de 100...

Je kan nog experimenteren met een 10x8 prop; minder statische trekkracht, maar een eindsnelheid die in de buurt van de 140 km/h zal liggen...

Kijk maar eens op het pylonrace subforum; hier zitten mensen die met kistjes van amper een meter spanwijdte ver boven de 200 km/h vliegen...

Ik vlieg zelf een lichte (1400 gram) 2 meter softliner-zwever met een 2820-10 op 7 cellen en een 14x9 klapprop. Mijn verticale stijgsnelheid is het dubbele van en .40 trainer en horizontaal kan ik ze aardig bijhouden als het moet!

Verder raad ik je aan om nog even te wachten met de aanschaf van een motor/regelaar tot nog een paar mensen hebben gereageerd die een zinnige/andere(!) mening hebben.

Succes,

Hans
 
@ Jan Willem,

Okay dan...een thermiekzwever met meer power dan nodig is...

Overigens, ik bedenk me ineens dat de Ariane met de HackerB50/FAI ook wel een tamelijk indrukwekkende snelheid (hor/ver) heeft. Verticaal schatte je hem op ongeveer 30 m/s? en horizontaal uit een duik ging al snel over de 60 m/s toch?

Hans
 
maar die axi en die regelaar kan ik dus voor relatief lage prijs krijgen, ik denk dat ik dat, gezien mijn vlieg ervaring, al genoeg vind.
 
@ Hans

Volgens de "geleerden" (en mensen met een radarklok) haalt mijn Ariane verticaal 45 m/s (162 Kmh) en 85 m/s (306 Kmh :yes: ) in vlakke vlucht na een duik van heel erg hoog :!:

P.s. Ik heb weer een nieuwe regelaar

Janwillem
 
ff weer on topic. zou een vier blads prop op die 4120 kunnen?
 
jeehaa zei:
het was een top motor zei hij en als het niet goed zou zijn wat hij voor onmogelijk hield dan kon ik m weer omruilen naar een betere. overigens neem ik nu voor 10 euro meer een andere regelaar, de 70 opto want de 40 had hij niet meer in opto

Die combo heb ik ook :) Komt in een TopmodelCZ Kabriolin :)
 
Hoi JH,

Dat is idd een aardige oplossing om toch het draaimoment van de 4120 goed te verwerken bij een kleinere propdiameter. Volgens mij komt er dan maar een prop voor in aanmerking:

http://www.ramoser.de/

Klik op varioprop, met de grote hub(naaf 8B) kan je dan een 3 of 4 en zelfs 5! blad prop samenstellen en de pitch zelf instellen...let wel even op de maximaal rpm. ACW heeft ze in het assortiment, maar je kan ze ook bij de diverse elektrospecialisten krijgen en ik meen zelfs bij hobby-inn in Waalwijk iets gezien te hebben wat hier op leek.

Mocht je hiertoe besluiten lijkt het me leuk om wat ervaringen in een nieuw topic te posten...ben erg nieuwsgierig.

Hans
 
ik open als ik ga bouwen een nieuw topic om de bouw en de vorderingen op vlieg en motor gebied bij te houden. :) ik ga ff naar die props turen
 
ziet er echt schitterend uit. prop kost dan wel 29 + 4x2.20 maar dan heb je ook wat. wat ik niet kan vinden is wat voor spinner daaroverheen kan, maar ik vermoed elke 4 blads spinner.

en zou het rendement van zo'n prop beter zijn dan een 2 blads die wat groter is. met een van mijn oude toestellen ging ik van een grote 2 blads naar een iets kleinere 3 blads. het toestel vloog daardoor iets sneller en nog stiller ook.
 
Meer bladen betekend in het algemeen een lager rendement.
In de grote luchtvaart worden alleen meerbladige propellers toegepast als er geen ruimte is voor 2 blads of soms als geluids maatregel door een lagere tipsnelheid te cre-eren.

Goede opmerkingen van Tadango en Hummel.
14-16 cellen is een mooie vervanging voor .40 in het algemeen.

Wat vuistregeltjes checken:
Met 40A zo'n 600 watt. Komt neer op 200 watt/kg (3 kg kist). Prima.
Een motor die 600 watt kan verwerken zal minimaal 200g moeten wegen (Heeft met warmte capaciteit te maken. max 3 watt/g vind ik veilig.)

Wil je een leuke prop kunnen gebruiken, dan belast iets van 8000-9000 toeren. Onbelast 10.000.
Met 15V dan <600 toeren per volt nodig (na eventuele vertraging).
 
Harold zei:
Meer bladen betekend in het algemeen een lager rendement.
In de grote luchtvaart worden alleen meerbladige propellers toegepast als er geen ruimte is voor 2 blads of soms als geluids maatregel door een lagere tipsnelheid te cre-eren.

Goede opmerkingen van Tadango en Hummel.
14-16 cellen is een mooie vervanging voor .40 in het algemeen.

Wat vuistregeltjes checken:
Met 40A zo'n 600 watt. Komt neer op 200 watt/kg (3 kg kist). Prima.
Een motor die 600 watt kan verwerken zal minimaal 200g moeten wegen (Heeft met warmte capaciteit te maken. max 3 watt/g vind ik veilig.)

Wil je een leuke prop kunnen gebruiken, dan belast iets van 8000-9000 toeren. Onbelast 10.000.
Met 15V dan <600 toeren per volt nodig (na eventuele vertraging).

ja ik ga 14 cellen gebruiken, zoals eerder gezegd om mijn andere model vliegbaar te houden.

14x1.2 =16.8 V => moet hij dan vertraagd worden?
 
nee, als je een motor hebt die bv 1200 toeren per volt draait zal je die 1:2 moeten vertragen. Jouw motor niet ;) Je moet op een as toerental uitkomen van ongeveer 600 toeren per volt.
 
oke dat klinkt helder, 600 rpm/v

x 16.8 = 10080 rpm op max.

maar met zo'n vier blads is hij wel stiller maar minder rendement... hm
 
Tadango zei:
gewoon een 2 blads erop, niet moeilijk doen...

Op zich wel mee eens, maar als je een 4120 behoorlijk wil laten presteren met 14 cellen dan moet er een flinke prop op...minimaal 14" en dat is domweg veel te groot voor zo'n kleine kist, tenzij je er een idioot hoog landingsgestel onderzet en dat lijkt me niet de bedoeling voor een semi-schaalkist.

Overigens snap ik ook niet dat je zegt dat je niets meer aan een 2826 hebt als je overstapt op Lipo's...je vliegklaar gewicht daalt nog eens met ruim 400 gram, kom je vliegklaar onder de 2 kilo, met een statische trekkracht die daar ver boven ligt...het gaat dus alleen maar beter vliegen!

Met het gevaar dat ik als een "old school" conservatieve elektrovlieger wordt gezien denk ik nog steeds dat je bij elk vliegtuig (brandstof en electro) uit moet gaan van een zo laag mogelijk gewicht met een aandrijving die daarop is uitgekozen, niet omgekeerd!

Ik zal niet de discussie aangaan of extra veel overpower een goed of slecht ding is, dat is echt afhankelijk van je eigen smaak. Objectief gezien durf ik wel te stellen dat de 4120 een onhandige keuze is voor deze kleine kist met 14 cellen waarbij je propdiameter beperkt is tot 11". Die 4-blads kan dan een optie zijn, maar kijk eens wat dat allemaal gaat kosten: duurdere motor/duurdere regelaar en duurdere prop...het verschil met een 2826, een 40A regelaar en een 11x7 APC-E prop is al snel 80 tot 100 euro! Stop dat in je spaarpot en koop straks een mooi lipo-pakket als je nog wat meer pit wilt bij het vliegen met deze combo.

Hans
 
Back
Top