Ombouw verslag van de Smit Enterprise tot Bergingshaai.nl

  • Topicstarter Topicstarter zeevaart1
  • Startdatum Startdatum
Z

zeevaart1

Guest
full

Dit was de Smit Enterprise Die ik ooit van iemand heb overgenomen in Brabant.
De afm =185x45 cm schaal 1:25
Deze word aangepast naar de maatstaven van modelbouwrederij bergingshaai waar hij onder de vlag en bedrijfslogo gaat varen van bergingshaai.
Deze zijn door mij eigen bedacht.
Ik dacht dat wel een leuk idee zou zijn en herkenbaar voor anderen.
Oke ik moet toe geven de kleuren lijken een beetje op de concurrent maar het geel van de boegverschansing word compleet blauw .
Maar het blauw is kobalt van kleur dus donkerder.
De verbouwing is al in volle gang,dus er volgen nog vele foto's in korte tijd.
Hopelijk hebben jullie er net zoveel plezier in het kijken als ik in het bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto's

Even een vraagje tussen door.
Ik zag dat er maar 100 foto's in het fotoalbum passen.
Is er een manier om dat te verhogen
 
Oke dan word ik vriend bij het forum.
zodra ik aan het maximum foto's zit.
Bedankt voor de tips baggeraar & bart
 
full

Oke zo was hij aan de binnenkant,niks negatief over de vorige bouwer.
Maar ik hou meer van een lichte en opgeruimde machinekamer.
full

Voor de de verbouwing van de nieuwe hekrol zag hij er zo uit.
full

En hier beginnen we met de verwijdering van de achterschans.
Nu moet ik er nog wel bij vertellen dat deze sleper de bankert heet en voor URS Smit werk en een kleinere hekrol heeft.Bij mij word hij breder dat is makkelijker bij ankerhandelingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier word het gat al groter toch zonde een prima schip.
en er dan een gat in maken.
full

Hier is de complete achter verschansing verwijdert.
full

Hier heb ik een blokje marantie ik wilde geen balsa hout dat vond ik te zacht zeker als er een keertje iemand er perongeluk tegen aanvaard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

De nieuwe achtersteven in twee delen met een uitsparing waar uiteindelijk de nieuwe hekrol in moet komen.
full

Onder tussen de nieuwe hekrol gedraaid.
full

Hekrol is gelagerd plus de kist gemaakt voor de plaatsing van de nieuwe hekrol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

De uitsparing voor de hekrol geplaatst en de bovenkant gelijk gevijld met het dek.
full

Hier heb ik de stukken verschansing met een haakse slijper van uit de hand in model geslepen net beeldhouwen.
De hekrol zit in gefreesd in het dek waar ik epoxy pasta in heb gedaan.
De liniaal dient ter ondersteuning zodat hij niet onderuit zakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier heb ik de beckerroeren grof op geslepen.
full

Aan een kant aftekenen en dan maar effen frezen.
full

Dan nog een beetje afwerken op de bandschuurmachine.
en nog verstel frezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

De achterflap passend maken.
full

In model met roer frezen.
en het scharnierpunt nog rond schuren.
full

En zo kunnen ze mooi om hun punt draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Zo moet het er dan uit eindelijk komen uit te zien.
Waarom nieuwe roeren omdat het bestaand systeem niet goed werkte,als de roeren te veel uitslag maakt de liep het uit het systeem en wilde ze niet meer terug naar het midden.
full

Begelijder van de flap in onderdelen.
full

Geleider in elkaar gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

En zo zien ze er momenteel uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier ben ik begonnen met de stuurboord straalbuis er af te slopen.
full

Waardoor bakboord vrij snel volgde.
full

Tijd voor de nieuwe straalbuizen buiten dia 135 mm binnen dia 120 mm.
Die ik in gefreesd heb voor de tussen vleugel die door de romp gaat voor bevestiging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier zit de tussenvleugel gesoldeerd.
En weer mooi opgeschuurd.
full

Het verschil tussen een standaard schroef en een afgetopte.
De maat van de schroeven was 120mm en is nu 108 mm.
full

Dat past mooi 1 mm tussen ruimte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier heb ik hakjes gemaakt waar het roer op kom te rusten.
full

Voorlopig overzicht,dit ziet er een stuk mooier uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier heb ik de straalbuizen & roeren vast gezet in de epoxy pasta.
full

En toen is het vele schuren en schilderen begonnen.
full

Ook heb ik de oude sleephaak en het oude werkdek verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

En aangezien het winchkamer schot ook niet aan mijn eisen voldeed word die ook vernieuwd.
full

Daar gebruiken we een mooie strakke plaat messing voor.
full

Hier heb ik twee sleuven in gefreesd,en rondingen op gesoldeerd voor de bescherming van de draden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

Nu komt er iets makkelijks ik moet een schijfsleephaak maken,en ik weet dat hij in dit blokje messing zit ik moet hem er alleen uithalen.
full

En daar is hij dan peanuts,bijna dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full

De schijfhaak gemonteerd aan het schot.
full

Hier moet ik het werkdek uit halen alu 3 mm dik.
full

In model en een laag hout er op gelijmd plus bevestigings gaten gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top