Voor de dagen waarop het geen vliegweer is vond ik nog een “projekt” op de zolder.
Mijn oude Xtra 60 (gebouwd in 2002) staat al ruim 10 jaar stil. Heeft altijd gevlogen met een YS viertakt, deze motor is echter naar de Mach 1 verhuist.
Een nieuwe YS is een goede optie, echter brandstof met 20-30% nitro (Rapicon) wordt steeds lastiger verkrijgbaar.
Ik heb besloten de kist om te bouwen naar elektro, mede gezien het succes van mijn elektro Curare.
Eerst het model geinspecteerd. De kist is technisch gezien nog in een goede staat. De gekleurde Oracover op de romp (fluor pink, geel en blauw) is verkleurd en delamineert, dit moet dus vervangen worden. De openingen in de motorkap voor de brandstofmotor dienen te worden dicht gemaakt. De romp heeft ook een aantal openingen die dichtgemaakt moeten worden.
De wielkappen gaan eraf en en worden vervangen door kleinere exemplaren. De cockpitkap zit geschroeft op de romp, dit dient vervangen te worden door een cockpitsluiting om de accu vlot te kunnen wisselen.
Op de plek van de brandstoftank past een 6S Lipo accu, de elektromotor vind een plek onder de zeer ruime motorkap. De regelaar kan in de tunnel onder de romp, dit is ideaal i.v.m. koeling.
Met de YS draaide ik een 14 x 12 APC prop, deze prop kan ook op de elektro motor. Echter, een grotere prop is efficienter, een 15 x 12 of 16 x 10 APC E lijkt een betere keuze.
Een viertal servo’s heb ik ook nodig, Savox lijkt hier een goede keuze.
Het totale gewicht zal op ca. 3.6 kg uitkomen. Voor een kist van 1.75 m span en 1.75 m romplengte een acceptabel gewicht.
Binnenkort meer…..
Grt,
Arnoud.
Mijn oude Xtra 60 (gebouwd in 2002) staat al ruim 10 jaar stil. Heeft altijd gevlogen met een YS viertakt, deze motor is echter naar de Mach 1 verhuist.
Een nieuwe YS is een goede optie, echter brandstof met 20-30% nitro (Rapicon) wordt steeds lastiger verkrijgbaar.
Ik heb besloten de kist om te bouwen naar elektro, mede gezien het succes van mijn elektro Curare.
Eerst het model geinspecteerd. De kist is technisch gezien nog in een goede staat. De gekleurde Oracover op de romp (fluor pink, geel en blauw) is verkleurd en delamineert, dit moet dus vervangen worden. De openingen in de motorkap voor de brandstofmotor dienen te worden dicht gemaakt. De romp heeft ook een aantal openingen die dichtgemaakt moeten worden.
De wielkappen gaan eraf en en worden vervangen door kleinere exemplaren. De cockpitkap zit geschroeft op de romp, dit dient vervangen te worden door een cockpitsluiting om de accu vlot te kunnen wisselen.
Op de plek van de brandstoftank past een 6S Lipo accu, de elektromotor vind een plek onder de zeer ruime motorkap. De regelaar kan in de tunnel onder de romp, dit is ideaal i.v.m. koeling.
Met de YS draaide ik een 14 x 12 APC prop, deze prop kan ook op de elektro motor. Echter, een grotere prop is efficienter, een 15 x 12 of 16 x 10 APC E lijkt een betere keuze.
Een viertal servo’s heb ik ook nodig, Savox lijkt hier een goede keuze.
Het totale gewicht zal op ca. 3.6 kg uitkomen. Voor een kist van 1.75 m span en 1.75 m romplengte een acceptabel gewicht.
Binnenkort meer…..
Grt,
Arnoud.