Ombouwen Cessna182 naar lipo

• Topicstarter Topicstarter Richard Schook
  • Startdatum Startdatum
R

Richard Schook

Guest
Hallo allemaal

Ik ben nieuweling op het gebied van electro-vliegen.
Heb een Cessna182 aangeschaft bij Conrad om mee te beginnen.
Standaard zit er pack van 8.4V 1000mA bij,gevolg een vliegtijd van
5-8 minuten :( schiet dus niet op.
Wie kan mij vertellen hoe en wat ik allemaal nodig heb om hem
om te bouwen naar lipo en wat de kosten worden.

Groet Richard.

Ben ook nog maar pas begonnen met LiPo dus heb ook alles nieuw moeten kopen, dit is wat ik betaald heb;
LiPo 2000 mAh; 70 €
regelaar; 68 €
lader; 80 €
en motor 7.2v: 7 €
wat dus neerkomt op een totaal van 225 €.
Ik weet het ik schrok ook dat het zo een dure grap was.. :?

Voordeel van De Hype/Conrad/Kyosho Cessna 182 is dat hij Lipo-voorbereid is ..... de regelaar heeft een Lipo-vriendelijk afslag-voltage van 5,5V ... Art-tech (fabrikant van deze Cessna) levert zelf Lipo's als "upgrade" , alleen lastig te koop ...

Dus een Lipo Pack van 2 cellen net een capaciteit tussen de 1500-2500 mAh, met bijpassende lader (vanaf € 25,--) aanschaffen, heb je alleen het probleem van de steker's .... de Mini-Tamiya's zijn niet echt makkelijk los te verkrijgen .... dus moet je de accu-stekers ombouwen naar b.v. 2 mm goudsteker...

Richard Schook zei:
Hallo allemaal

Ik ben nieuweling op het gebied van electro-vliegen.
Heb een Cessna182 aangeschaft bij Conrad om mee te beginnen.
Standaard zit er pack van 8.4V 1000mA bij,gevolg een vliegtijd van
5-8 minuten :( schiet dus niet op.
Wie kan mij vertellen hoe en wat ik allemaal nodig heb om hem
om te bouwen naar lipo en wat de kosten worden.

Groet Richard.

Als je naar http://www.rchobby-online.nl/ gaat, dan kan je daar een lipo 7.4 volt 1800 mAh bestellen (26,50) en kan je de vliegduur van je cessna behoorlijk verdubbelen.

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een lipo lader, maar die kosten daar ook bijna niks. (9,75)...of evt een beter lader, maar dat is aan jou.

Hier heb je een afbeelding van de lipo lader…..het zijn natuurlijk niet de allerbeste lipo´s maar ze zijn redelijk goed........helemaal voor dat geld

DSC00049.jpg

En net wat Dirk je vertelde.... je moet er wel even andere stekkertjes opzetten, maar dat komt je cessan 182 alleen maar ten goede, want ik heb al gehad dat met de orginele (chinese stekkertje hoe ze dat noemen) ik geen contact meer had in de lucht.....en je raad al wat er toen gebeurde :cry:

Had blijkbaar ook beter eerst even naar RChobby-online gesurft.. :(

Mensen bedankt voor de reacties. :wink:

Ik kan weer verder met hobbijen :lol:

nogmaals bedankt :wink:

Groetjes Richard

Ik heb ook een paar (vergeefse) pogingen gedaan om mijn Cessna 182 om te bouwen naar lipo. Dit zonder succes.

Ik deed het als volgt:
Ik had 2 tamiya (groot) stekkertjes besteld en ik heb toen het mini-tamiya stekkertje van de regelaar afgehaald en daar toen een grote tamiya opgezet.
Bij de lipo accu zat al een BEC stekkertje bijgesloten en daarop heb ik toen het mannetje tamiya gezet. Toen heb ik alles aangesloten en het begon te stinken en te roken.
De diode op mijn motortje was verbrand.

Weet iemand wat zodat ik kan vliegen met lipo en waarom die diode doorbrande?

Plus en min omdraaien !!! .... regelaartje zal wel naar de eeuwige vliegvelden zijn ... :-(

Ik had die diode er niet zelf opgezet.

Hij zat al zo toen ik hem kocht.

Kan het een fout van de fabrikant zijn geweest?

Ik heb hem nu ook met succes omgebouwd naar lipo, maar ik stuit toch op een probleem.

Mijn liposaver die ik parallel op de accudraad heb aangesloten geeft altijd licht, ook als de lipoaccu vol zit.

Hoe kan dit?
Is mijn lipoaccu misschien stuk?

Ûh foute liposaver (voor één celletje meer ;-)) ..... blijft ie altijd aan ......

Dan zou ik je accu maar es gaan doormeten met een multimeter, als je lipo niet onder het voltage komt van je liposaver, is er toch iets mis...

En over modelbouwspullen, je hebt het goedkoopste spul via webwinkels zoals www.perba.com, www.rctechnics.nl, www.aircraft-world.com en de rest van die banners hierboven en onder...
movius zei:
Ben ook nog maar pas begonnen met LiPo dus heb ook alles nieuw moeten kopen, dit is wat ik betaald heb;
LiPo 2000 mAh; 70 €
regelaar; 68 €
lader; 80 €
en motor 7.2v: 7 €
wat dus neerkomt op een totaal van 225 €.
Ik weet het ik schrok ook dat het zo een dure grap was..
Voor hoeveel ik dat zou kopen:

LiPo 2000 mAh; 2s 24 € 3s 36 €
regelaar; brushless 15A 20 €
lader; 20-40 €
en motor brushless fietsbel: 15 €
JST of 2mm goudstekkers: 2-8 €
wat dus neerkomt op een totaal van ongeveer 80-120 €.

Dan kan ik dus 2 brushless sets kopen voor de prijs van 1 brushed set :D

Was dat maar zo ;)

2s 2200 Mah lipo's 28E
regelaar Rondo 400 25E
Lader (normaal ladertje) 30E
Motor 7E

Dit is dus allemaal erg standaart,als je goed zoekt kom je wel goedkoper uit. Bl is tegenwoordig niet erg veel duurder meet als een 400 motortje.

IJsbrand

Het is toch ook mogelijk met BEC stekkertjes?

Ik heb op rchobby-online een brushless motortje gezien van 17 euro en een brushless regelaartje van 25 euro met lipo afslag.

Lipo accu heb ik al met een normaal ladertje met automatische afslag bij bereiken maximale capaciteit.

Dus ik kom uit op zo'n 50 euro incl. verzendkosten.

Maar ik vergeleek het met het lijstje van movius :wink: , eigenlijk had er dus moeten staan:
Dan kan ik dus 2 brushless sets kopen voor het geld dat Movius aan 1 brushed set heeft uitgegeven.
Jij zit op 90 eurie, ik dus ook met brushless. Dat maakt dus niet veel uit, alleen is brushless natuurlijk beter :) , en tegenwoordig makkelijker te krijgen.

Met lipo afslag is toch dat je motor begint te haperen als je lipo accu onder de 2.5 volt per cel komt?

Trouwens, heb jij ook een cessna 182?

Nee, ik niet, en sorry ik had je post nog niet gelezen voor ik postte.
lipo afslag is dat je motor afslaat, bij de gevoeligere regelaars begint ie te haperen wat best wel handig is, dan merk je het tenminste, en bij de minder gevoelige slaat ie meteen af wat wel eens onhandig kan zijn als je midden in een hover zit...
En BEC stekkertjes zijn hetzelfde als JST stekkertjes :wink:

Kijk voor je koopt nog even rond op rctechnics en perba en andere internetwinkels, om de spullen te vergelijken enzo. Bij perba hebben ze een 15A regelaar voor 20 euro in de uitverkoop.
Die cessna lijkt mij een mooie kist voor een fietsbel, of voor brute power een dingske van perba :wink: , lekker overkill :evil: , met een 17A regelaartje van rctechnics ofzo.

http://www.rchobby-online.nl/media/Brushles.JPG

TowerPro 380 (17 A) Brushless Euro 25,00

Uit voorraad leverbaar.

Borstelloze regelaar

Bedrijfsspanning: 7,4 - 11,1V
Belastbaar tot: 17 Ampere
BEC Belastbaar tot: 1,5 Ampere
Gewicht: 18Gram
Uitschakelbare rem (standaard aan)
Lipo afslag (2 of 3 cell)

De rem instellen gaat als volgt:
Zet de zender aan met de gas knuppel helemaal open.
Sluit de accu aan
Na 5 seconden hoor je 4 piepjes.
Doe nu de gas knuppel weer dicht en wacht tot je 2 piepjes hoort.
de rem is nu uitgeschakeld.

Om de rem aan te zetten doe je nogmaals hetzelfde.

De lipoafslag wordt ingesteld met een jumper.

Jumper geplaatst is voor 2 Cell packs (5 Volt afslag).
Jumper verwijdert is voor 3 Cell packs (7,5 Volt afslag).

GMPTPRO380REG
Gewicht: 21.00 g

Is dit misschien wat?
Wat is precies een Jumper?

Jumper is een dingetje dat twee pinnetjes verbindt, wordt veel gebruikt in lipo laders om de cellen en laadstroom te selecteren, en ook in regelaars dus, om 2 of 3s te selecteren. Da's dat ding dat aan de 2 extra draadjes zit. Je kunt die er ook afknippen en de draadjes strippen en in elkaar draaien, of gewoon los laten voor 3s.

Die is precies dezelfde als van rctechnics, ook een regelaar van towerpro, wordt overal verkocht. Ik heb 'm ook, en tis gewoon een simpel ding maar hij doet z'n werk goed. Het is eentje met gevoelige lipo-afslag, dus dan gaat ie haperen, wel zo handig.

Back