Ombouwen miniservo naar vertragingsmotor

hallo

een meerslags pot meter van 4K7 is voldoende en mooi af te regelen(normaal 5K maar die vind je niet)
de potmeter in de servo is bij vele ook meteen de uitgaande as dus deze kan je niet gebruiken
en voor de kost van die potmetertjes hoef je het niet te laten
deze kan je tegen de servo aan plakken zodat het in de boot geen rommeltje word

gr raf

hallo

een meerslags pot meter van 4K7 is voldoende en mooi af te regelen(normaal 5K maar die vind je niet)
de potmeter in de servo is bij vele ook meteen de uitgaande as dus deze kan je niet gebruiken

gr raf

Het werkt zo simpel, ik neem er een potmetertje van rond de 2k voor en gebruik de elektronica als regelaar voor een boegschroefje

hallo jan
2 k is te weinig
de potmeter die in de servo zit is 5 k maar die vind je dus haast niet
het is een brug die door de loper van de potmeter voor een bepaald gedeelte wordt afgelezen
als het goed is dan is 2.5k de midden stand hangt een beetje af van de qualiteit van de rest van de componenten
de potmeter zit mee in een rc netwerkje dat de referentie puls vergelijkt met die van de zender/ontvanger en dus moet de weerstands waarde wel kloppen dus 5K
hier een opstelling van een futaba servo

Servo_3.gif

je ziet onder aan de 4K7 potmeter staan en in serie met de loper nog een 22K weerstand
Servo information
hier nog wat meer uitleg over de servo sturing

gr raf

2k of 5k

Helemaal gelijk Raf,

Ik had mijn bril waarschijnlijk niet op toen ik keek wat ik er nou tussen had gebakken.
Inderdaad 5k. Of die inwendig 4,7 is weet ik niet, maar op de buitenkant staat 5k

Nu maar weer verder met bouwen aan de Dusseldorf.

hallo jan

als er 5K op staat dan is hij 5K anders staat er 4K7 op
het is zo dat weerstanden en dergelijke volgens een bepaalde reeks BV (E12)
worden gemaakt
je gaat dus wel met die reeds alle waarden kunnen maken maar dan moet je meer dan 1 weerstand in serie schakelen BV (11K dan zul je eentje van 10K en een van 1 K) in serie moeten zetten omdat die niet in de E reeks voorkomt
wat potentiometers aan gaat is er zowat hetzelfde verhaal
RK09L Series - Products Line
in deze reeks vind je dus geen 4K7 maar wel een 5K potentiometer
als je maar twee pootjes gebruikt (loper en een vaste)dan is de waarde niet zo belangrijk
maar zoals hij gebruikt wordt IN de servo is de waarde van 5K wel belangrijk en moet je die zo dicht mogelijk proberen te benaderen met eventueel een losse weerstand in serie met een vast pootje te solderen
beter nog langs elke kant eentje met de helft van de waarde
hopelijk iets meer begrijpend geschreven

gr raf

Dat had ik toch wel goed begrepen Raf, maar inderdaad het is waar wat je zegt.
En zeker om anderen niet op een verkeerd been te zetten is het heel goed dat je nog meer duidelijkheid hebt verschaft.
Het is tenslotte de bedoeling van deze post om anderen het gebruik van servo's voor andere doeleinden dan "servo" goed uit te leggen.

hallo

gr raf

ik heb mijn servo's helemaal gedemonteerd. dus mijn potmeter's liggen los.

202.JPG

ik ga het proberen met de potmeter uit de servo

mvg. Coen

hallo coen
dat is natuurlijk een ander verhaal
en dan kan je zeker die potmeters gebruiken
het enige probleem dat je gaat hebben als je ze als snelheids regelaar gebruikt dat ze nogal fel reageren op de stuur knuppel
echt langzaam gaan de motoren niet kunnen draaien
er is iets aan te doen maar dan moet je exact weten welk ic er gebruikt is geworden en door een weerstand en elko condensator te vervangen maak je de regelaar iets beter bruikbaar
heb daar vroeger ook nog mee aan het prullen geweest
maar dan had ik het ne544 ic en daar wist ik toen haast alles van
principe blijft hetzelfde wat sturing aan gaat alleen een ander ic met andere waardes voor een paar componenten

gr raf

Back