Ombouwen miniservo naar vertragingsmotor

Dit driehoekje Jan
report.gif
onder je profiel.
grt Harm

Hallo,

Ik heb servo's gebruikt als voortstuwwing van mijn Multicat.
Maar het nulpunt vinden is erg lastig zoals geschreven.
Zou je die potmeter ook kunnen verwisselen voor een vaste weerstand?
Als dat kan lijkt me het makkelijker om je nulpunt in te stellen.

Mvg. Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Ik heb servo's gebruikt als voortstuwwing van mijn Multicat.
Maar het nulpunt vinden is erg lastig zoals geschreven.
Zou je die potmeter ook kunnen verwisselen voor een vaste weerstand?
Als dat kan lijkt me het makkelijker om je nulpunt in te stellen.

Mvg. Coen
vaste weerstanden is ook mogelijk, welke potmeter heb je gebruikt?
5k? zelf heb ik goeie ervaring met 2k. stelt makkelijker af.

Laatst bewerkt door een moderator:
En hoe maak je dat?
Want je hebt 3 draden en de weerstand maar 2 uiteinden.

Zou ik echt niet weten.
Op de onderkant staat B502 en 220*

Mvg. Coen
Neem twee weerstanden van 2,5k ( 2x 2,5 is 5) bind ze aan elkaar, waar de weerstanden aan elkaar zitten is de middenpool. en ja de uiteinden de linkse en de rechtse. een tekeningtje heb ik zo gauw niet voorhanden op de PC maar als je Googled , potmeter vervangen door vaste weerstanden vindt je het geheid

Beetje afhankelijk van wat voor zender je hebt (programmeerbaar nul punt of niet) kan je ook een weerstand van 2k2 nemen en een meerslagen pot van 5 k, dan kan je met de zender en de trim in de midden met die instelpot de motor (ex servo) stil zetten.

Volgens mij is bovendien een normale gangbare weestand geen 2k5 maar 2k2 of 2k7 ( uiteraard zijn er ook 2k5 maar die zijn duurder en het let helemaal niet zo nauw).

Beetje afhankelijk van wat voor zender je hebt (programmeerbaar nul punt of niet) kan je ook een weerstand van 2k2 nemen en een meerslagen pot van 5 k, dan kan je met de zender en de trim in de midden met die instelpot de motor (ex servo) stil zetten.

Volgens mij is bovendien een normale gangbare weestand geen 2k5 maar 2k2 of 2k7 ( uiteraard zijn er ook 2k5 maar die zijn duurder en het let helemaal niet zo nauw).

Helemaal gelijk Harm, ik roep dit wat te gemakkelijk daar ik zelf een graaibak met potmeters heb.
En idd een meerslagen potmeter werkt zeer secuur.

Kan je niet beter 2 weerstanden van 2,2 k nemen, met daartussen een pot van bv 500 Ohm of 1 k, dan heb je ook een nauwkeurige instelmogelijkheid
Cor

Kan je niet beter 2 weerstanden van 2,2 k nemen, met daartussen een pot van bv 500 Ohm of 1 k, dan heb je ook een nauwkeurige instelmogelijkheid
Cor

Ja kan ook, inventief gevonden Cor.
Maken dat je je een beetje aan de waardes houd, kan er wienig fout gaan.
Alleen denk ik dat je aan 500 ohm iets te weinig instelmogelijkheid hebt.
Maar het proberen waard.

Neem twee weerstanden van 2,5k ( 2x 2,5 is 5) bind ze aan elkaar, waar de weerstanden aan elkaar zitten is de middenpool. en ja de uiteinden de linkse en de rechtse. een tekeningtje heb ik zo gauw niet voorhanden op de PC maar als je Googled , potmeter vervangen door vaste weerstanden vindt je het geheid

En is het nulpunt van de servo motor dan als de trim van je zender in het midden staat?
Ik heb een robbe f14

Mvg. Coen

En is het nulpunt van de servo motor dan als de trim van je zender in het midden staat?
Ik heb een robbe f14

Mvg. Coen

Als je "geluk" hebt wel (hangt van de nauwkeurigheid van de weerstandjes af) ... anders moet je met je trim, de servo "stilzetten" .... als je een (meerslags)instelpotmetertje i.pv. de weerstandjes monteert, kan je de nulstand op de servo instellen ...

Als je "geluk" hebt wel (hangt van de nauwkeurigheid van de weerstandjes af) ... anders moet je met je trim, de servo "stilzetten" .... als je een (meerslags)instelpotmetertje i.pv. de weerstandjes monteert, kan je de nulstand op de servo instellen ...
Hallo,

Heb bij mijn servo motoren de potmeters voor weerstanden vervangen.
Alleen moet ik de ene maximaal trimmen en bij een ander weer mininmaal. Het zijn wel allemaal de zelfde weerstanden en de zelfde servo's.

kan je nu nog wat doen zodat ik maar een klein beetje hoef te trimmen?

Mvg. Coen

potmeter in de plaats zetten van de weerstanden
dan kan je de servo exact trimmen zoals het moet

gr raf

Dan neem je toch een 10 slagen potje?
Eventueel dan tegen het schroefje een druppel nagellak, maar zonder verloopt die toch niet.

Back