ombouwen PC voedingen

Die specificaties helpen heel veel. :thumbsup:
Hieruit blijkt dat niet alleen de 5V van een weerstand moet worden voorzien maar ook de 3,3V! De 5V heeft een minimale belasting nodig van 2Amp. Dat betekent een weerstand van 2,2Ohm 20Watt.
De 3,3V moet met een minimale stroom van 0,2Amp belast worden. Daar moet je dus een weerstand van 12Ohm 2Watt op aansluiten.
De 30Amp die de voeding kan leveren geldt alleen voor de 5V voeding. De 12V kan maximaal 11Amp leveren. Denk hier wel aan! Als je meer wilt hebben zal de voeding uitschakelen want er zit een beveiliging in.

vertel eerst eens wat je gedaan hebt, anders kunnen we je nog niet helpen. :wink:

groeten freek

Ik heb vanavond alle 21 pagina's eems doorgekeken en ben al een heel stuk wijzer geworden, ik vroeg me echter nog een paar dingen af en hoop dat u me hierbij kan helpen.
Ten eerste worden er verschillende weerstandswaarden gegeven voor de 5V aansluiting, als laatste wordt 2,2 OHM 20 Watt genoemd, welke weerstand moet ik ertussen hangen als ik alleen maar 25Watt weestanden tot mijn beschikking heb? En welke waarde moet ik nemen als ik twee 11Watt's paralel aansluit?

Ten tweede vroeg ik mij af of de 5 Volt aansluitingen, als ik ze met de weerstand heb aangesloten, nog kan blijven gebruiken zoals bijvoorbeeld op pagina's 2 en 8 dmv bananestekkers laat zien? Volgens het type-plaatje moet de 5V 30A kunnen leveren.

Met vriendelijke groet, Mederiacvm

(Mijn excuses voor het weer oprakelen van dit oude topic)

Wat je moet weten is hoe groot de MINIMALE belasting van de 5V moet zijn om de voeding goed te laten werken. Van sommige ATX voedingen moet ook de 3,3V met een bepaalde MINIMALE stroom belast worden.
Om uit te rekenen welke weerstandswaarde je nodig hebt neem je de spanning en die deel je door de minimaal benodigde stroom. Stel de 5V moet minimaal met 2Ampére belast worden. De benodigde weerstandswaarde is dan 5/2=2,5Ohm. Een weerstand van 2,5Ohm bestaat niet maar wel 2,2Ohm dus gebruiken we die. Er gaat dan wel iets meer dan 2Amp lopen (2,3Amp) maar dat geeft niet.
Omdat er 2,3 Amp bij 5V (dat is dus 2,3Ampx5V=11,5Watt) in de weerstand wordt verwerkt zal die weerstand warm (heet) worden. Een te kleine weerstand zal snel doorbranden dus moet de weerstand dat vermogen kunnen verwerken. Met andere woorden die 2,2Ohm weerstand moet minimaal die 11,5Watt kunnen verwerken. In de praktijk neem je altijd een iets grotere weerstand om te voorkomen dat de weerstand te heet wordt. Je neemt dan een weerstand van 2,2Ohm die 20Watt kan verwerken dan zal hij niet te heet worden. Heb je een 2,2Ohm, 25Watt weerstand dan is dat ook goed.

Dirk zei:
Rob, een niet "gemodde" PC voeding geeft altijd minder spanning (Volts) dan een (gezonde) 12V accu...voeding 11,5 tot 12V tegen 11(leeg) tot 13,8V(vol) voor een loodaccu

Voor 3S?P LiPo kan je beter een "oud" notebook-voedinkje gebruiken van 15 of 18V en 3 tot 5A, de nieuwere types hebben allemaal 1 uitgang...

Hmm... in bestelling gezet een 3S1P lipo en Multiplex LN-5014 lader.
Een oude pc-voeding kan ik aankomen en ook een "oude notebook voeding". Is die laatste dan niet veel simpeler om voor te kiezen? Of moet daar ook nog aan verbouwd worden?

aan zo'n oude laptopvoeding hoeft volgens mij helemaal niks te gebeuren. :) Ze zijn lekker licht en klein. :D
Alleen kunnen ze vaak niet veel stroom leveren. En bovendien zijn de vaak voor een hogere spanning. Nieuwe laptopvoedingen zijn meestal 15-19V. Oudere laptopvoedingen weet ik niet, das voor mijn tijd ;)

:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Mederiacvm zei:
Ik heb vanavond alle 21 pagina's eems doorgekeken ...
:worship: :proost:

Mederiacvm zei:
... Ten eerste worden er verschillende weerstandswaarden gegeven voor de 5V aansluiting, als laatste wordt 2,2 OHM 20 Watt genoemd, welke weerstand moet ik ertussen hangen als ik alleen maar 25Watt weestanden tot mijn beschikking heb? ...
Vermogen staat los van weerstand, je moet een weerstand nemen van 2,2Ohm van minimaal 20Watt. Meer vermogen mag, minder niet.

Mederiacvm zei:
... En welke waarde moet ik nemen als ik twee 11Watt's paralel aansluit? ...
De totale weerstand halveert hierbij, om de goede totaalweerstand te krijgen moeten beide weerstanden daarom de dubbele waarde krijgen. Bij parallelschakeling wordt het vermogen verdubbeld, 22Watt, goed dus.

Mederiacvm zei:
... Mijn excuses voor het weer oprakelen van dit oude topic ...
Nee hoor, dit is een forum :) We proberen vragen/antwoorden in dezelfde discussie te houden en niet over meerdere discussies te verspreiden.

Laatst bewerkt:
hey,

hoe komt het dat ik met een oude at/xt voeding uit een oude 386 met mijn graupner lipo 4 lader eerst een kwartiertje kan laden en dat deze dan in het wilde weg begint te piepen (teveel?/teweinig? spannig??) terwijl de originele harde schijf er aan hangt? (srry vr deze vage beschrijving maar heb momenteel geen multimeter)
grtz
michael

hey,
ik heb op di gele draad maar 11.2V onbelast, dus zal ie belast wsl onder de 11V zakken, waardoor mn lader begint te flippen..
in het begin van dit draadje staat dat je de referentie spanning van de tl434 moet veranderen, maar op mijn voeding zit een tl494, zonder regelbare weerstand, dus ik zal moeten hersolderen.. moet de referentiespanning omhoog of omlaag om de uitgangsspanning omhoog te krijgen? dus hogere of lagere weerstandswaarde? en hoeveel hoger/lager?

hier is nog een mooie (nederlandstalige) link over het ombouwen van je voeding, maar is dit echt allemaal nodig, off is het genoeg om enkel die referentiespanning te veranderen?

grtz

lespinoy zei:
hey,
ik heb op di gele draad maar 11.2V onbelast, dus zal ie belast wsl onder de 11V zakken, waardoor mn lader begint te flippen..
in het begin van dit draadje staat dat je de referentie spanning van de tl434 moet veranderen, maar op mijn voeding zit een tl494, zonder regelbare weerstand, dus ik zal moeten hersolderen.. moet de referentiespanning omhoog of omlaag om de uitgangsspanning omhoog te krijgen? dus hogere of lagere weerstandswaarde? en hoeveel hoger/lager?

hier is nog een mooie (nederlandstalige) link over het ombouwen van je voeding, maar is dit echt allemaal nodig, off is het genoeg om enkel die referentiespanning te veranderen?

grtz
Dat de 12V iets minder is kan makkelijk gebeuren, waarschijnlijk is de belasting van de 5V voeding nog niet voldoende. Ook zal de spanning meestal NIET zakken als je hem gaat belasten maar juist iets omhoog gaan. Het gaat veel te ver om uit te leggen hoe dat komt maar het is wel degelijk goed te verklaren. Houdt goed in gedachte dat dit soort voedingen gemaakt zijn om altijd een bepaalde minimum stroom te leveren. Soms kan het noodzakelijk zijn om behalve de 5V ook de 12V met een weerstand een bepaalde minimum belasting te geven om de voeding goed te laten werken. Probeer eens een weerstand van 47Ohm 5Watt over de 12V te zetten. Je hebt een beste kans dat het dan beter zal werken.
Wat er over de voedingen op de site die je noemt wordt geschreven klopt allemaal wel maar het gaat hier om een behoorlijk oud type voeding en ze "verbouwen" er flink wat aan. Zo ver hoef je voor onze toepassing helemaal niet te gaan.

laat ik nou net dezelfde componenten in mijn voeding hebben zitten (heb de site gevonden door naar een datasheet van het ic op mijn print te zoeken (tl494))
mijn voeding komt dan ook uit een oude 286 of 386 van begin jaren 90, dit is ook een beetje mijn probleem, op elke site gaat het over veel recentere modellen..

mijn redenering was R blijft gelijk, I stijgt dus zal U dalen.. maar ik geloof u op uw woord hoor :wink:
ik zal het morgen eens proberen.
bedankt Ernst

lespinoy zei:
laat ik nou net dezelfde componenten in mijn voeding hebben zitten (heb de site gevonden door naar een datasheet van het ic op mijn print te zoeken (tl494))
mijn voeding komt dan ook uit een oude 286 of 386 van begin jaren 90, dit is ook een beetje mijn probleem, op elke site gaat het over veel recentere modellen..

mijn redenering was R blijft gelijk, I stijgt dus zal U dalen.. maar ik geloof u op uw woord hoor :wink:
ik zal het morgen eens proberen.
bedankt Ernst
De TL 494 wordt ook nu nog gebruikt in diverse schakelende voedingen. Het is een goed IC waar prima voedingen mee te bouwen zijn.
Je gedachte over U, I en R kloppen natuurlijk maar daar gaat het hier niet om. Bedenk dat het SCHAKELENDE voedingen zijn. Bij een lage belasting zijn de schakelpulsen heel erg smal. De condensatoren van de 5V worden netjes tot 5V opgeladen maar de pulsen zijn dan voor de 12V meestal te smal om die helemaal tot 12V te laden. Daarom blijft de spanning te laag.
Ga je de zaak (voldoende) belasten dan worden de pulsen breder en wordt er meer energie in de elko's gestopt de spanning zal stijgen en de hele zaak gaat beter werken.
Dit is een hele korte en lang niet volledige uitleg, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes.

Even een oud draadje naar boven halen. Kan beter dit doen, dan weer een nieuw draadje beginnen.

Ik heb deze draad doorgelezen, omdat ik dus ook graag een computer voeding wilde ombouwen.

Ik heb een ATX 300W voeding, van het merk CRS (voor mij onbekend).
Ik heb de grijze PS-ON draad verbonden met een zwarte GND draad. Zodat hij ook aangaat.
Daarna een 12V 21W autolamp aan de 5V gehangen.

De voeding geeft onbelast 11.98V af. Nu heb ik de lader eraan gehangen, en een 14cellen accu-pakket gaan laden met 3A. En tussen de voeding en de lader een A-meter gehangen. Deze gaf aan dat hij 2,4A gebruikte.
En naar mijn inziens, kan dat niet, want je laat met 3A, en hij moet ook nog eens de output spanning verhogen zodat hij 14cellen vol krijgt. Na controle van het e.e.a. klopt dit.
Mijn lader (een robbe sport 3/24) heeft een software beveiliging. Als de spanning meerdere malen nabij de 11V komt, dan laat de lader de laadstroom zakken naar 1A. Hij schakelt zich niet uit, zoals andere laders doen, en dan de melding geven dat de input-spanning te laag is.
Dus als de spanning zakt, dan zakt ook de ingestelde 3A naar 1A. En dat kan dan ook wel kloppen waarom hij maar 2,4A verbruikt. 1A om te laden, en de overige 1,4A om de spanning te verhogen en zichzelf te voeden. De laad-spanning wat de lader ontvangt onder belasting is 11,2 tot 11,4V

Maar hoe krijg ik nu die uitgangs-spanning van de voeding omhoog? Ik heb al gekeken, maar er zit nergens een potmetertje waaraan ik kan draaien. Dus het zal soldeerwerk moeten worden.
Of moet ik de 5V uitgang van de voeding meer belasten dan met een 12V 21W autolamp?

Wie kan mij helpen met dit probleem.

Groeten Paul

P.S.

Het is een 300W voeding
levert 15A op 12V
30A op 5V
en hij heeft ook een 3,3V aansluiting, maar zover ik kan zien, hoef ik deze niet te belasten.

en hij heeft ook een 3,3V aansluiting, maar zover ik kan zien, hoef ik deze niet te belasten.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Als ik het zo hoor belast je je voeding gewoon te weinig. Ik zou dus de 5V meer belasten, en als dat niet genoeg is, de 3,3V belasten.

Als je de datasheet kan vinden kan je ook een stuk meer vinden daarover.

11.98V is gewoon goed, hoe zwaar de je 5V of 3.3V ook belast je zal nooit meer krijgen.
(Lijkt me erg slecht voor je PC anders...)

Afhankelijk van de IC die gebruikt is in je voeding kan je het voltage opschroeven dmv. een weerstandje of potmeter.

michiel b zei:
salamander zei:
Als de spanning meerdere malen nabij de 11V komt
Dus een overbelaste, of een te weinig belaste voeding.

Overbelast lijkt me sterk. De voeding zou 15A op 12V kunnen leveren. En als ik nu aan het laden ben trekt de lader maximaal 2,4A uit de lader. Dus ik zou nog 12,6A over hebben. Lijkt me duidelijk geen overbelasting

De spanning is niet stabiel genoeg, en zakt teveel in bij het belasten van de uitgang.
Schema's van de voeding heb ik niet, is denk ik ook niet aan te komen. Het is een of andere vage voeding. Ik denk dat ik de 5V hoger moet belasten.

Kan je de 3,3V uitgang zomaar belasten? en met hoeveel? ik kan namelijk niet geen info vinden over de voeding. Maar wil hem ewl graag werkende hebben, als het zou kunnen.
Ik heb ook nog een AT 12V 8A voeding liggen. Misschien dat ik die dan ga proberen. Voorlopig de A-meter ertussen houden, om te zien of alles binnen de grenzen blijft.

groeten Paul

Back