ombouwen PC voedingen

Straks ga ik even die weerstanden gaan halen.
Stel dat ik de 5 volt uitgang nog wat meer wil belasten om de 12Volt nog iets omhoog te krikken.
Kan ik dan 2 zo'n weerstand aan elkaar verbinden?Parallel of in serie?
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Zal nu deze van 5,8ohm moeten nemen hoor.Ben net in die winkel geweest en deze hadden ze niet op stock.Heb er dus 2 stuks laten bestellen.
Dus indien nodig kan is ze dus in serie schakelen om zo de weerstand te verdubbelen?
Mvg Wes.

Correct, je krijgt dan een totale weerstand van 11,6Ω. De stroom zal daardoor halveren. Totaal gedissipeerd vermogen (= U²/R) neemt af met factor twee (2) en dat nieuwe vermogen verdeelt zich gelijkelijk over beide weerstanden. Waardoor elk van de twee weerstanden uiteindelijk nog maar kwart van oorspronkelijke vermogen te verwerken krijgt.

Laatst bewerkt:
oke ik heb dus ook een computer voeding omgebouwd tot een 12v adapter maar op de stikker op me voeding staat 12 - 1,5amper maar als ik met me lader door ga tot 5 amper slaat ie niet af of wordt niet heet ? hoe kan dit?

Als je nog wat beter op de sticker van de voeding kijkt, staat daar ook een 12 V + 15 Ampere (of een waarde daar in de buurt).

Doe ik het goed?

edit_preview.php

scaled.php

Doe ik het goed als ik de +12V en de GND gebruik of moet ik de +12V en de -12v gebruiken?en moet ik eventueel de 5V belasten om de 12V te kunnen gebruiken?
MVG
Johnny

Nooit de - lijn gebruiken. altijd alleen +. wat er precies mee is, geen idee, maar heb ergens gelezen dat als je de - lijn boven zijn max vermogen gaat belasten je de voeding stuktrekt.

Deze voeding kan +12Volt leveren met een maximale stroom van 12Ampère. Er is ook een -12Volt aanwezig maar die kan slechts 0,5Ampère leveren.
Beide spanningen zijn gemeten ten opzichte van de 0Volt lijn, de zwarte draden. Als je tussen de +12V en de - 12V gaat meten meet je dus in totaal 24V!!!! Omdat de -12V zo weinig stroom kan leveren kan je die bij de modelbouw zo goed als nergens voor gebruiken, doe dat dus ook niet. Als je die voeding opblaast en er ontstaat sluiting zou dat je hele voeding kunnen kosten. Gewoon die draad afknippen en nooit meer aan denken. ;)
Een belasting op de +5V is meestal wel noodzakelijk. Een weerstand van ergens tussen de 5Ohm en 10Ohm is meestal voldoende. Gebruik hiervoor wel een minimaal een 10W weerstand anders is hij snel kapot. Wat ook vaak goed werkt is een 12V autolamp aansluiten op de 5V. Dan heb je er meteen een "lampie" bij. ;)

Nadat ik me dagen suf heb gelezen op fora en filmpjes heb gekeken op YouTube, heb ik eindelijk een oude ATX voeding op z'n 12V rail aan de praat. Het gaat om de FSP250-60GTV met max 13A op 12V.

Volgende gedaan:
- de groene draad losgehaald uit z'n pin en kortgesloten met een van de zwarte min draden
- de grijze kortgesloten met een zwarte. Anderen stoppen hier een LED tussen met een weerstand, maar zo lukt het ook. Kan ook zijn dat deze grijze draad ongebruikt blijft bij bepaalde voedingen, schijnt ook te functioneren.
- een 12V lamp tussen een rode draad (+5V) en een zwarte

Aan al deze voorwaarden moest bij deze voeding voldaan zijn voordat ik de schakelaar op ON zette en er überhaupt spanning op de 12V rail kwam. Zodra de lamp v/d 5V wordt weggehaald stopt de 12V er ook mee. In deze setup haalde ik geen 12V, maar tegen de 11V. Met een extra lamp op de 5V ging dit wel omhoog naar 12V. Ik zal die lampen vervangen door genoeg weerstanden om er een continue 12V uit te krijgen... Ook al zegt een handleiding van deze voeding dat de 3.3V ook continue belast moet zijn, lijkt dat toch niet het geval te zijn.

Als het in de handleiding staat zou ik toch ook de 3,3V voeding belasten! Alleen de 5V lijkt misschien wel voldoende maar de voeding kan dan mogelijk niet het maximale vermogen leveren. Denk je 13A te kunnen trekken en dan houdt het bij 8A al op. :oops:
Probeer het met een weerstand van 3,3 Ohm/10Watt dat kan al voldoende zijn. Is dat niet voldoende dan moet je naar een 1 Ohm/20Watt weerstand gaan denken. Wel jammer van al dat vermogen dat als warmte "verloren" gaat. ;)

Ga ik proberen, thanks.

Ik zie ook voedingen met 2x 12V circuits. Kan je die dan ook parallel schakelen? Zijn die Amperages dan bij elkaar op te tellen?

Laatst bewerkt:
Zonder het schema te bekijken zal ik daar geen ja op durven zeggen. Er zijn behoorlijk wat situaties te bedenken waarbij dat verkeerd kan aflopen. Het is ook heel goed mogelijk dat het wel aparte draden zijn maar dat die op de print op de zelfde uitgang zijn aangesloten. Er zit dan alleen een extra filter of filters tussen. In dat geval kan je ze wel parallel zetten maar het vermogen blijft toch hetzelfde.
Dus heb ik het schema nodig om ja te kunnen zeggen. Tot dan zeg ik nee, niet doen. ;)

Vandaag een ATX gekregen, maar de 12V haal ik niet, kom maar tot 11,6V.
Wat mis ik nog?
Heb pin 14 kortgesloten en op de 3V en 5V een simpel lampje aangesloten. Moet de voeding eerst belast worden?

Ik heb het volgende gedaan bij mijn fsp250-60gtv voeding:
- de groene draad direct op een zwarte kortgesloten
- de grijze via een 140ohm weerstand en een 2.2V LED verbonden met een zwarte draad. Dit is volgens mij niet per se nodig, maar toch. Voor de leuk.;)
- Een 3.3 ohm weerstand tussen een rode en een zwarte
- een 3.3 ohm weerstand tussen een oranje en een zwarte.
- de bruine met een oranje kortgesloten

De voeding laat zich op deze manier inschakelen, ook zonder load op het gele circuit. Die weerstanden worden ontzettend heet, dus die hangen voor de fan. Ik heb wat foto's bijgevoegd. Zijn misschien niet zo heel scherp... Ik denk dat je lampjes een te lage stroom genereren trouwens.

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back