ombouwen PC voedingen

Dus als ik het goed begrijp kan ik met de geel zwarte en de zwarte draden een apparte aansluiting maken zodat er twee laders aan de voeding kunnen?


verstuurd met mijn smartphone
 
Dat klopt, de ene lader kan dan maximaal 10A leveren en de andere 15A.
Op de foto die je zelf hebt geplaatst is het label goed te zien. Letterlijk staat er:
DC OUTPUT: +3.3V=22.0A(ORG),+5V=21.0A(RED),+12V1=10.0A(YEL)
+12V2=15.0A(YEL/BLACK
,+5Vsb=2.0A(PURP),-12V=0.3A(BLUE)
Dat lijkt mij vrij duidelijk. ;)
 
Bertus, kan je gele en geel/zwarte draden onderscheiden? Heb een voeding gehad met dezelfde tekst, maar alle draden waren gewoon geel.
 
Er zitten 2 geel zwarte draden in de bos draden.

verstuurd met mijn smartphone
 
Hoi Ernst, vergeef mij als je dat ergens gedaan hebt, maar kan je mij nog eens uitleggen waarom volgens jou de 2 rails niet parallel mogen gezet worden?
Ik heb daarover veel verschillende meningen gelezen, uiteindelijk besloten er toch maar voor te gaan, en gebruik het nu al een tijdje (=deze zomer) zonder problemen.
Maar ik ben wel overtuigd van jou kennis ter zake, dus...
 
Het probleem is dat die twee 12V voedingen nooit 100% aan elkaar gelijk zijn.
Wanneer je die twee parallel gaat zetten zal de voeding die de hoogste spanning heeft de meeste stroom gaan leveren. Stel dat de voeding die 10A kan leveren een iets hogere spanning heeft dan de 15A voeding. Tot 10A is de kans op problemen klein. Daarboven gaat het "gevaarlijker" worden. Je zal meer dan 10A uit die voeding gaan trekken en dat kan te veel worden voor de gelijkrichter diode. Ook zal de waarde van de afvlak condensator(en) op dat moment niet voldoende meer zijn waardoor er meer storingen op die voeding zullen ontstaan.
Het is dus niet onmogelijk dat bij stromen van 20A en hoger bepaalde onderdelen in de voeding de geest geven. Hierbij denk ik dan vooral aan de gelijkrichter diode van de 12V die te veel stroom moet leveren.

Een ander mogelijk probleem kan de regeling van de voeding zijn. Deze regeling zorgt ervoor dat de spanningen stabiel blijven, of je er nu veel of weinig stroom uit trekt. En ook als de netspanning iets zakt of stijgt.
Door die twee 12V voedingen parallel te schakelen kan je de regeling mogelijk "verkeerde " informatie geven. De 12,0V wordt dan bijvoorbeeld niet hoger dan 11,6V. Het verschil is niet groot maar je lader zou een melding kunnen gaan geven dat de accuspanning te laag is.
 
Ok, dank voor deze duidelijke uitleg!
De 2 rails van mijn voeding leveren maximaal 22A en 25A, maar ik heb nog nooit meer dan +/-30A gebruikt, dus vandaar dan dat ik ook nog niet op problemen gestoten ben.
 
PB020002.JPG PB020005.JPG
Ik heb bovenstaande pc-voeding opengegooid en getracht om te bouwen zoals mijn vorige met als enige verschil dat ik bij gebrek aan een 10W 10ohm weerstand ik 2 weerstanden van 10W 24Ohm parellel(=12Ohm) gebruikt heb op de +5V en toch komt er geen 12V uit. Maakt deze 2Ohm het verschil tussen wel of niet, of moet ik de +5Vsb gebruiken?
Ik durf niet experimenteren zonder enig advies.

Johny
 
Heeft u de draden van de aan en uit schakelaar naar het moederbord wel verbonden?
Ikzelf heb een 12v auto voorlamp gebruikt, dat werkt bij mij prima.
 
De voeding heeft een aan/uit schakelaar, als ik hem aan zet staat er wel degelijk stroom op.
De elektrozaak raadde me vorige keer af een lampje te gebruiken en verkocht mij toen een warmte weerstand.(minder kans om door te branden als een lampje).
 
Zo te zien zitten er 2 stuks 5V aansluitingen op. Heb je die andere 5V al geprobeerd te belasten?
 
De 2é 5V is feitelijk een SB(heb dit opgezocht en staat voor "Stand By"). Als iemand me kan bevestigen dat dit zonder gevaar is zal ik dat morgen eens proberen.
 
Dan staat de voeding aan, maar op uitgang naar het moederbord zouden dan toch twee draden worden verbonden?
Dan geeft de moederbord normaal het signaal naar de voeding dat er stroom nodig is.
Het knopje van mijn voeding op de PC stond altijd aan, maar de PC zelf niet?
 
De hoofdschakelaar schakelt de 220V naar de voeding in. Op dat moment gaat alleen de 5V stand-by werken en de rest van de voeding blijft uit. Om de hoofdvoeding in te schakelen moet je de PS_ON draad met de 0V lijn verbinden. De PS_ON draad is meestal de groene draad van de grote connector. De 0V lijn is één van de zwarte draden, welke maakt niet uit.
 
RCmodelreviews heeft er een mooie video over, daar laat hij ook zien welke kabel het van de stekker is.
Maar vaak staat dat ook wel op de voeding
 
Hij doet het!!!!

Dank aan al degenen die gereageerd hebben.

Wat was er gebeurd? In de veronderstelling dat ik allen één +5V en de +12V nodig had, had ik al de zogenaamde onnodige draadjes los gesoldeerd, ook de groene die niet voorkwam in mijn 1é omgebouwde voeding(die trouwens maar slechts 11,86V levert)
Hier had ik de groene wel nodig, heb hem aan de min gesoldeerd en krijg nu een mooie 12,08V (3x),
Ik denk eraan 1 uitgang te regelen met dit circuitje http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html
Dit zou 10A aan kunnen. Voor de veiligheid zal ik deze wel voorzien van een aparte zekering .
Mvg
Johnny
 
Even in een oud draadje gespit.
Heeft iemand ooit een Ablecom SP262-1s omgebouwd??
Is een kleine 260 W servervoeding.
Alvast bedankt
 
Back
Top