onbalans, lipo nog te redden, en hoe?

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn turnigy`s uit HK en bij het opladen gaf mijn ultramat 14 een connection break aan. De externe robbe balancer gaf ook aan dmv 2x snel knipperen dat 1 cel zijn max had bereikt.

Na de lipo aan de balancer te hebben gehangen zonder de ultramat eraan ging de balancer de 2 cellen balanceren toen dit gebeurd was heb ik weer opnieuw geladen.
Deze keer zonder problemen dus naar mijn idee is de onbalans er uit!

Succes ermee

Dat ben ik nu aan het proberen :P hahahah

wie weet... proberen kan geen kwaad he.

UPDATE:
de lampjes knipperen na 3 uur balanceren nog vrolijk.
Nu nog HEEL licht, en HEEL zwak. Van 1 van de cellen is het knipperen gestopt, hij is er nog met 2 bezig....

hoop dat het werkt....

nog steeds bezig?? Je kan eventueel nu eens je lipo-monitor erop zetten, kijken of er verandering is:)
jup, nog steeds bezig, knipperen begint steeds zwakker en korter te worden.

En idd, ik zal hem meten, probleem is dat de monitor geleend was :) kerel van wie die was, die zie ik vanavond of morgen, dan brengt hij hem weer mee.

Had er zelf wel een besteld, maar die is nog niet binnen :(

EDIT: er knippert nog 1 lampje... :P

Laatst bewerkt:
Goeoeoeooed....
De balancer had dus niet zo heel veel invloed... dus heb de accu even aan een setup gehangen, en belast een stukje ontladen. Ik kon niet te gek doen, want het is een twin edf setup, en de regelaars hebben ECHT koeling nodig...

Daarna de accu opgeladen aan de balancer, 3 cellen weer bijna even hoog in voltage (4.191 tm 4.201v) en de 3e cell was 4.06v
Een stuk beter dus al... Zal het pakket nog eens wat langer belast ontladen, maar dan als het vliegtuig vliegt. Zal dan niet te lang vliegen, en de accu nog eens laden.

Overigens dook de "verdachte" cel tijdens het belast draaien niet sneller in kwa voltage als de "goede" cellen, dus het lijkt erop alsof het nog goed kan komen!

Het hele pakket ontladen lost geen verschillen tussen cellen op. Elke cel wordt immers evenveel ontladen. Verschillen los je op met de balancer. Die kan individuele cellen ontladen. Gewoon doorgaan en geduld hebben. Het is al een stuk verbeterd.

Het hele pakket ontladen lost geen verschillen tussen cellen op. Elke cel wordt immers evenveel ontladen. Verschillen los je op met de balancer. Die kan individuele cellen ontladen. Gewoon doorgaan en geduld hebben. Het is al een stuk verbeterd.

Met alleen de balancer was er NIETS verberterd helaas.

Op HK forum hebben ze ook gezegd: belast ontladen, en dan HEEL langzaam opladen met je balancer (max 1 amp). Dan heeft de balancer meer tijd. En DAT lijkt te helpen :)

het gaat iig de goede kant op, dus we gaan er een stukje mee vliegen, en dan weer opladen.

Je kunt ook even uitpuzzelen wat de draden van je slechte cel zijn. Als je die gewoon aan je lader zet, en dan de lader vertelt dat ie 1S moet laden... komt het in 1x gewoon goed, en kan je met 1C (2600mA) laden!

(of kan je lader geen 1S configuratie laden?)

Wel opletten, je mag geen kortsluiting maken.....

Je kunt ook even uitpuzzelen wat de draden van je slechte cel zijn. Als je die gewoon aan je lader zet, en dan de lader vertelt dat ie 1S moet laden... komt het in 1x gewoon goed, en kan je met 1C (2600mA) laden!

(of kan je lader geen 1S configuratie laden?)

Wel opletten, je mag geen kortsluiting maken.....

Precies de reden waarom ik die oplossing nog even wil bewaren ;)

mocht er bij de komende lading (na belast ontladen), waarbij ik HEEL langzaam ga laden er niet meer verbetering in zitten, ga ik dat inderdaad even proberen.

Gisteren met de accu gevlogen, en vandaag weer opgeladen.
De "kapotte" cell zit nog 0.09 v van de anderen af.

Back