onbekende romp, hoe vliegend te maken?

Mijn opa heeft vroeger modelgevlogen, en mijn oom (ook forum lid) doet dat nu nog steeds.
nu lag er bij mijn oma nog een romp van een zwever; en ik vraag me af of daar nog iets mee te doen is.

paar foto's:

afb272.jpg

afb273.jpg

afb274.jpg

afb275.jpg


kent iemand dit model? het is vrij oud, en waarschijnlijk nog ontworpen voor de oude grote RC componenten. de romp is op z'n breedste stuk bijna 9cm breed! en er moet aardig wat gewicht in de neus worden geplaatst, om het zwaarte punt op een acceptabele plek te krijgen. (wit kruis X op laatste foto makeerd waar het nu ligt)

zonder neus en ruder is het model 1.29 meter lang. Nu vraag ik me af of hier nog iets van te maken is. Vast wel, maar zou er dan een motor in moeten/kunnen? accu ruimte is er genoeg ;) maar ik vraag me af of de romp daar sterk genoeg voor is...
aan de binnenkant is een soort van vezelachtige structuur te zien
afb276.JPG


aan welke spanwijtes moet ik dan ongeveer denken? meter of 3? ingedekte vleugels neem ik aan? met schuim? of gewoon ribben?...
als er geen motor in komt moet hij een fatsoenlijke lierstart kunnen overleven.
aan de 'schouders' van de romp te zien heeft het model aaaardig wat V-stelling, dus rolroeren zijn niet nodig.
en de ophanging van de vleugels, dat moet met pennen zeker? zijn die te koop, of moet ik die zelf fabriceren?

zoals jullie wel kunnen lezen heb ik hier nog niet zoveel kaas van gegeten, dus laat a.u.b. horen wat jullie hier van denken.
misschien ben ik hier nog niet aan toe hoor... maar wil even weten hoe haalbaar dit is
owja, de vleugel heeft een hol profiel.... en is dus ontworpen voor een motor? of kan dit ook lekker zweven? of moet ik halverwege de vleugel m'n profiel veranderen? :?

alvast bedankt.
 
Lijkt enigszins op de romp van de aloude Graupner Cirrus, maar dan met T-staart en in een glasvezel-uitvoering. Qua formaat ongeveer gelijk, dus een spanwijdte van ong. 3 meter lijkt me redelijk. Deze romp kan zowel voor elecrto als voor puur zweef worden gebruikt, dan moet natuurlijk tegen de neus een in de vorm geschuurd hardhouten blokje (met epoxy) aangebracht worden. Zwaartepuntsproblemen zijn vrij normaal bij dit soort modellen, een kwestie van neusballast en de besturingscomponenten zo ver mogelijk naar voren plaatsen. Een lichte pijlstelling van de vleugels helpt ook. Zwaartepunt op 25 tot 30%, begin aan de veilige kant dus voorlijk zwaartepunt. Een iets te groot stabilo is makkelijker te vliegen dan iets te klein, zolang het afneembaar is zou je met enkele verschillende configuraties kunnen experimenteren. Het vleugelprofiel kan je overnemen van de fairing-aansluitingbij de romp, voor het stabilo zou ik een symmetrisch profiel kiezen van ong. 8% dikte op ca. 30% van de koorde. Enkele graden negatieve tipverdraaing bij de vleugel om "tipstall"bij overtrek te voorkomen. In geval van motorisering de experts op dit gebied raadplegen. Hiervoor zijn m.i. verschillende mogelijkheden, het model lijkt mij overigens niet gescgikt als "hotliner".
 
Als het inderdaad een cirrus is kan je advies vragen aan John Gardeneers aka Cirrus. Hij heeft zelfs een miniatuur in zn auto liggen! Daar hadden we het over op kamp, hij had er een.

Groeten Laurens
 
Joost!


Aan het profiel te zien (Eppler?) is het inderdaad een heeeeel oud beestje . . . :?

Erg hol profiel. :roll: Dat schiet niet op (in Zoutelande :evil: )

"Is hier nog iets van te maken?" :roll:

Jammer dat het geen hout is, dan had je er nog wat aan gehad voor de open haard! :wink:

Nu even serieus. :wink:

Mijn advies (in afnemende volgorde van aantrekkelijkeheid):
- bij het grof vuil :twisted:
- verpatsen :)
- nadenken over de verschillende mogelijkheden (maar alleen denken, hè!) :wink:
- als je het helemaaaaal niet meer weet (waar je je energie aan moet besteden): styropor vleugels gaan/laten snijden, indekken, en what the hell / wat kan jou het schelen (je hebt hem gratis gekregen, wat kun je verliezen) :?

Joost!

Vertel ons, hoe hangt de vlag erbij? 8O

Oom Jan
 
ik vind het wel een leuke romp, zeker het proberen waard. gewoon schuimvleugels met hout indekken en vliegen met die bak :)

veel lood in de neus is op zich niet slecht, een zwaar vliegtuig vliegt namelijk niet slechter. alleen wat herder. darom gebruiken ze in het groot ook water ballast. kunnen ze bij de wedstrijden lekker opschieten.

Groeten Halmar
 
Beste Joost,

waarom zou je daar niets mee kunnen aanvangen? Als er vroeger met die modellen gevlogen kon worden, kan dat nu ook.
Ik heb zelf iets dat er op lijkt, een cirrus-cloon is de mijne. Daarvoor had ik geen vleugelprofiel ter beschikking en heb ik simpelweg het profiel van de romp overgetekend, voor de tip iets genomen dat ik uit een tijdschrift had en dat er goed uitzag. De vleugel op 2m80 gemaakt, ingedekt piepschuim met wat tipverdraaiing erin. En die vliegt heel goed op hoogte en richting alleen. Dus waarom zou jij het niet proberen. Ik ben zelf geen groot licht, dus als ik het zelfs kan...
Ik heb hier al zoveel gelezen over vleugelprofielen, zelf ik werk wat met de natte vinger en neem een profiel van een goedvliegend model. Daar ben ik nog niet vaak bedrogen mee uitgekomen. Zelfs met het profiel dat op de romp stond en gewoon met een potloodje overgetekend werd heb ik redelijk resultaat.
 
Hallo,

Deze romp lijkt behoorlijk op die van de XL3200.
http://shop.modellhobby.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=41&ktg=29
Heb de lengte grofweg nagemeten en zit er dichtbij.
Het aangevormde profiel is anders. Maar dat is niet zo'n ramp natuurlijk.
Voor constructiemethoden raad ik je aan goed rond te kijken her en der. OA op forums en je vliegclub.

Als vleugelverbinder kun je verenstalen pen gebruiken, dikte 8 a 10mm afhankelijk van gewenste vliegeigenschappen. Vleugel kun je zowel styro/balsa als ribbenvleugel bouwen.
Download een profielenprogramma, kies een profiel (bijv. Selig SD7037,vrij universeel zweefprofiel) en laat dat programma je ribben tekenen.
Bij een model van deze spanwijdte prefereer ik rolroeren.

Veel succes,
Gerben
 
je kan eigenlijk alle kanten uit met zo'n romp. Als je niet te nauw kijkt op de passing aan de romp kan je kiezen welk profiel je wil. Maar verder ga ik er me niet mee bemoeien, dan kan je beter bij de echte zweverspecialisten te raden gaan.
Nog een woordje over het materiaal van je romp. Ik heb er ook met zo'n vezels als jij beschrijft. Die zijn van polyester en echt wel sterk genoeg om een motor in te zetten, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
 
of van epoxy, inderdaad dat kan ook.
Ik bedoelde maar dat de 3 rompen die ik heb met zulke vezels dat die van polyester zijn. zo te zien op de foto's is er geen gebruik gemaakt van glasvezeldoek, maar van snippers glasvezel, in twee helften gemaakt en achteraf aan elkaar gezet met een strip glasmat.
Als je even schuurt binnen in de romp ruik je het direct of het polyester of epoxy is (dit is wel van belang om te lijmen in de romp vb voor het motorspant).
 
Ha die Joost

Ik zag het al in een antwoord... een 7037 profiel.
of een MH32.
Hans Goudswaard kan er wel eentje voor je snijden. Met de juiste koorde. Dan nog een cockpitkap
Goede pen erin en lieren maar.

Henk
 
hmm, bedankt voor de reacties allemaal!

Romp hangt nog steeds ergens aan het plafond. En zal daar nog wel een tijdje hangen denk ik ook. (heb momenteel genoeg lopende bouwprojecten :oops: )

echter kan ik in de tussentijd wel mooi uitvissen wat er allemaal moet gebeuren ;)

dus de belangrijkste dingen even op een rijtje:

-spanw van een kleine 3 mtr
-1 van bovenstaand zweefprofielen
-koorde? hangt vast af van het gekozen profiel
-minder V-stelling
-rolroeren
-ps15 kern ingedekt met.. 1.5? mm balsa
-pennen in romp en buizen in vleugel

ik heb nog nooit een piepschuim vleugel ingedekt... eens moet de eerste keer zijn, maar of een vleugel als deze zich daar voor leent? :roll:

zal er eens over nadenken 8)


o, en Henk... je schiet m'n piepschuim vleugeltje dan toch niet net zo af als je met jouw wedstrijdkisten doet he? :evil: :wink:
 
Aan het profiel te zien (Eppler?) is het inderdaad een heeeeel oud beestje . . .

Erg hol profiel. Dat schiet niet op (in Zoutelande )

Misschien een domme vraag hoor (hoewel die niet bestaan natuurlijk.......domme antwoorden daarentegen..... :wink: )

Hoezo dat dan? Mijn carrera heeft ook zo'n soort profiel maar ik ben van mening dat die het toch aardig doet.

groeten

Justus
 
Justus!


Die erg holle profielen genereren wel veel lift, maar vliegen gewoon niet snel. :nooo:

(Overigens schaam ik me wel een beetje voor die eerste post van mij; het was laat en ik had misschien net één glaasje whiskey te veel gehad. :yes: )

Dus Joost; go for it, je leert er heel veel van, en je hebt er vast nog een hoop lol mee ook. :yes:

(Hoewel er, als ik me goed herinner, wel een rare tordering in die romp zat :( . . . Even naar kijken!)

Je kunt ook een wat kleinere spanwijdte kiezen, en eea. aanpassen aan de lokale (winderige) omstandigheden 8)

Succes!

jan
 
Naar aanleiding van de scherpe ogen van Kurt, zou ik je aanraden de romp eens te wegen. Kurt heeft een goed punt met mogelijk polyester romp. Dit zou kunnen betekenen dat de romp nogal zwaar is. Een zware romp is wat nadelig voor een electroversie, het zou een punt kunnen zijn om te besluiten tot een zweefversie.

Gerben
 
de lege romp weegt 345 gram. Ik heb geen idee of dit zwaar of licht is voor een zwever van dit formaat.
 
Wat zou de voorkeur hebben voor zo´n model, indekken met balsa of met abachi?
Ik heb nog geen ervaring met beide dus maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring op dit gebied.


Joost zei:
de lege romp weegt 345 gram. Ik heb geen idee of dit zwaar of licht is voor een zwever van dit formaat.
 
de lege romp weegt 345 gram. Ik heb geen idee of dit zwaar of licht is voor een zwever van dit formaat.

Nee da's niet erg zwaar, ik heb een romp voor een Weihe 50 (3250 spanwijdte) liggen (ligt al heel lang ongeduldig naar me te kijken, maar ik kom er al jaren niet toe om dat ding eens af te maken) en die weegt 600 gram :cry:

Wat betreft profiel ben ik met de eerdere schrijvers eens dat undercamber in de mate waarin die aansluitingen dat laten zien, in het algemeen, niet erg gewenst is. Zo'n vleugel levert wel een minimum daalsnelheid maar een belabberde glijhoek.

Wat zou de voorkeur hebben voor zo´n model, indekken met balsa of met abachi?

Balsa is wat minder op druk te belasten en voor grotere spanwijdtes minder geschikt. Abachi doet het al beter maar voor 3 meter moeten er toch ook wel liggertjes is en als het even kan webbing.
 
Bedankt voor de info.

Wat betreft de ligger..
enkel? dubbel? Koolstof?
Ik heb echt geen idee wat het best en of handigst is. Op internet kom ik hier zeer weinig informatie over tegen. (Alle links zijn welkom ;), ook over het indekken van schuim in het algemeen)

De spanwijdte wordt waarschijnlijk zo'n 2.80m , met rolroeren en wat minder V-stelling dan de romp nu 'heeft'.

Verder is het natuurlijk geen aerobatic model, de grootste kracht komt op de vleugels tijdens de start denk ik.
 
Back
Top