Onbekende waarde lipo

Bij een vliegtuig dat ik overnam zat een lipo zonder etiket of andere informatie.

Het zou een 2600mah 6 s moeten zijn maar dat is niet terug te vinden.

Als ik nu met een lipo saver vlieg die op 3,3v afgesteld staat, en ik stop zodra deze saver begint te mekkeren is mijn motorvermogen nog ruim voldoende om te vliegen, van afname merk ik dan nog niets.

Als ik dan ga laden gaat er ca 2300mah in, de accu zou dus bijna leeg geweest moeten zijn.

Is er een mogelijkheid om er achter te komen of dat vermogen van 2600 mah klopt? Als dat zo is zou de laagste cel bij een verbruik van bijna 90% pas onder de 3,3v komen, en dat kan ik me niet voorstellen.

Alvast bedankt voor info,
Grtz,
Jan

Je zou een schatting kunnen maken op basis van het gewicht vergeleken met een lipo waar je wel gegevens van hebt.
Met wachten op vermogens verlies moet je oppassen want sommige moderne lipos houden heel lang spanning om dan plotseling in te storten.
Die 3.3V per cel is behoorlijk laag en alleen onder belasting axcepabel.
Ik zou er gewoon mee vliegen en de gegevens zo als vlucht duur vlieg stijl en lipo spanning na afloop onbelast goed in de gaten houden.
Vergelijkbare vluchten steeds iets langer maken en als na afloop de onbelaste spanning duidelijk lager wordt dan is de grens wel bereikt.
Op basis van de verzamelde gegevens zo als de bij te laden capaciteit is dan een schatting te maken t.a.v.de capaciteit maar belangrijker hoe lang je er veilig mee kun vliegen.;)

cdrom flyer, Bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben ook niet van plan om te wachten op vermogensverlies, en die 3,3 v is gemeten tijdens de vlucht.

Alleen lijkt het nu of ik de accu veel te ver ontlaadt, afgaande op het vermogen wat er weer in terug gaat......als hij tenminste echt 2600 mah is. (en zo stel ik mijn lader wel in)

Grtz,
Jan

Als je de capaciteit "precies" wilt weten moet je de accu helemaal laden. Daarna de accu met de lader ontladen tot de minimale spanning en dan kijken hoeveel mAh er "uit" komt.
Het ontladen moet je met maximaal 0,3C doen want bij de meeste LiPo's wordt de capaciteit bij ontladen met 0,3C opgegeven. De minimale spanning zal dan 3,4V of misschien zelfs 3,5V per cel moeten zijn.
Misschien moet je de lader in de NiMH mode zetten om dat te kunnen doen maar pas dan wel op dat je de afslagspanning juist instelt.

@ Ernst Grundmann,

Ok, dat ga ik doen, mijn lader kan dat, maar stel er komt (bv) 2100 mAh uit tot de cellen 3,5 volt zijn, wat zegt dat dan nog over echte capaciteit?

Om die te weten zou je hem tot 0 moeten ontladen en dan kan hij in de vuilnisbak.

Wat zie ik over het hoofd hierbij?

Grtz,
Jan

belast krijgt het voltage een dip. in het vliegtuig trek je hem dus makkelijk richting bv 3,3 volt per cel, terwijl hij onbelast vrolijk op 3,8 staat.

ontlaad je hem heel erg langzaam, dipt het voltage niet zo erg, en kun je dus bijna alles eruit halen.
let wel: 2,4 volt per cel is de echte, keiharde ondergrens van een lipocel.
tegenwoordig geven de fabrikanten nog wel eens hoger op, maar dat is eigenlijk een beetje extra veiligheid (en gezien hoe vaak mensen hun lipo's nog diepontladen, is dat nodig ;-))
als een cel onder die 2,4 zit, pakt jouw lader hem ook niet meer.

Dat zegt iets over de prestaties die je nog van de lipo kan verwachten.
En een indicatie van de echte capaciteit de nog ongeveer 15% hoger zou kunnen zijn.
Niet echt interessant vind ik want net als bij alle lipos kan je dat restje toch niet gebruiken.
Zelfs als je hem helemaal leeg trekt dan weet je alleen de volle capaciteit zoals die nu was en niet wat hij in het verleden misschien geweest is.
Hoe zwaar je hem belast speelt i.d.d.ook een rol dus de exacte capaciteit is niet heel nauwkeurig te achterhalen.;)

daarnaast stopt een lader niet bij de door jou opgegeven capaciteit.
dat geeft voor de lader volgens mij alleen een indicatie van wat hij kan verwachten, ter controle

Probeer maar eens.
pak eens een 2200 mah 3 cel van de heli, stel de lader in op bijvoorbeeld 1500 mah
je zal zien dat hij gewoon netjes vol komt. hij kijkt ook naar de voltages van de cellen, die zijn leidend voor de afslag van de lader.

Zolang wat je invult maar ergens in de goede orde van grootte zit.
dus een 200 mah niet op 2000 instellen
een 2000 niet als 200. maar 2600 instellen op 2200 gaat gewoon goed.
mooiste is wel als je de goede waarde weet natuurlijk.
maar "ongeveer" werkt goed genoeg.

zolang je maar niet met 5C gaat laden en zo, maar dat doe je volgens mij niet.

Bedankt mannen, ik ga er van uit dat ik in elk geval in de richting zit en zo niet ....er zijn ergere dingen dan een defecte lipo.
Grtz,
Jan

Back