[Onderdelen] Advies gevraagd voor complete set i.v.m. zelfbouw experiment

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Patrick_Boat, 17 mrt 2022.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Misschien voor alle zekekheid, de motor die je gekozen hebt dient in de romp te komen en via een as overbrenging kan je dan de schroef aan sturen.
    Als je alles onder de romp wil hangen moet je terug naar je eerste keuze met bijhorende regelaar.
    vgr Marc
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Ik zou een snelheidsregelaar die aangeeft dat de maximale voedingsspanning 8,4V is toch niet aansluiten op een 12V batterij.
    Dat zou wel eens zwarte rook kunnen geven.
     
    Patrick_Boat, Gerrit-Jan en Marc w vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oeps, inderdaad verhaal van de ontvanger klopt wel maar regelaar moet wel 12V aankunnen, heb ik even niet goed opgelet. gelukkig zijn er hier nog andere wakkere jongens.
     
    Patrick_Boat, Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De Reely regelaar is geschikt voor een maximale spanning van 8,4 volt. Als de aandrijfaccu een 12 volt exemplaar is, gaat er iets niet goed.
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick,

    Als modelbootvaarder probeer je altijd vrij te varen van troep in het water, want zelfs met een hekwerk rond je prop zul je in de problemen komen; de zooi die aan de guards blijft hangen, blokkeert de werking van de prop en achteruit slaan om de zooi kwijt te raken zal niet werken, omdat de troep dan aan de achterzijde van de guards zal blijven hangen.

    Been there, done that, got the T-shirt.

    Maar als je het zelf aan den lijve wilt ondervinden, ga je gang.

    Nog een tip: je gekozen motoren zijn prima voor een vrijvarend model, ga je vuilnis opduwen, dan zit je al gauw aan de max, van wat deze motortjes aankunnen, helemaal als je zooi rond de guards en props krijgt.

    Groeten, Jan.
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  6. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk project !
    Screenshot_20220322-051716_YouTube.jpeg
    Is dit niet wat ?? Simpel pvc buis met van die zwemfoampies er om kan aardig wat door t water verplaatsen (zie filmpje) alleen een kooitje om de propeller ala ventilator

    1418041.jpeg.jpeg
    Of schoepenrad aandrijving zoals bij deze

    Of nog iets professioneler

    Succes groeten Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2022
    Patrick_Boat en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  7. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ongelooflijk gaaf om al jullie (@Marc w , @pompebled , @Herby63 ,@Gerrit-Jan , @N.P.S. , @DioM (check deze trouwens)) reacties te lezen, hartstikke bedankt!

    Wonderbaarlijk genoeg ben ik (en eigenlijk ook mijn dochter) eigenlijk heel erg gecharmeerd van het idee van @Tbird2, de duwboot waar we iets voor monteren om het vuil te verzamelen. Ook het argument van de pistoolzender qua gebruikersgemak voor mijn dochter klinkt erg aannemelijk. Qua idee en afmetingen voor bij ons in de sloten lijkt me dit een mooie start (waar ook echt wel uitdagingen zijn zoals bv. @pompebled duidelijk aangeeft qua aandrijving en troep) waar we, als dit eenmaal werkt, genoeg ervaring hebben opgedaan om verder te bouwen naar iets anders.

    Ik heb met interesse het topic gelezen van @Maarten Kylstra, die is wat moois aan het maken! Tegelijkertijd weet ik van mezelf dat ik liever een uitgewerkt idee uitvoer (op dit moment toch) dan dat ik zelf aan de slag ga met meten, plannen en zagen.

    Dat gezegd hebbende kom ik op het volgende bouwpakket van een dergelijke springer tugboat, de Ramborator: https://www.kvmodelbouw.nl/ramborator/

    Voor mijn twee linkerhanden lijkt me dit te doen om voor elkaar te krijgen ;) Dan begint wel de zoektocht naar de juiste onderdelen wel weer opnieuw als ik de commentaren zo een beetje lees of vergis ik me?

    01 x motor: Deze, Deze, deze of wellicht deze?
    01 x regelaar: Deze? Of toch deze?
    01 x servo: Deze? Heb ik dit ook nodig?
    01 x roer: Deze?
    01 x koppeling motor-propellor shaft: deze?
    01 x schroef: Deze? Iets anders?
    01 x accu: ?
    Zender + ontvanger: Deze?

    Weer veel vragen (en een iets andere richting), maar ik hoop dat jullie nog iets meer geduld met me hebben :)
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    De Buhler ZonV3 zal je ongetwijfeld door nog iemand op dit forum aanbevolen worden :)

    De schroef is niet geschikt, die is voor in een boegschroef, dit is om het schip zijdelings te verplaatsen.
    Kijk eens bij A-type 4 blads 147 serie (rc-point.nl), naar de 35 of 40 mm versie.
     
    Patrick_Boat en Marc w vinden dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick,

    We aim to please, iedereen is ergens begonnen en heeft leergeld betaald, de formumleden die al een poosje meegaan weten ondertussen van de hoed en de rand, ook wat betreft bepaalde leveranciers die het onderste uit de kan willen...

    Ik zou de Ramborator kit hier bestellen, scheelt weer een servo: https://www.rcleo.com/product/6231868/aeronaut-ramborator-springer-tug-304800
    Aeronaut stelt als motor een 880Kv buitenloper motor voor, voor een prijs waar je er elders vier stuks voor koopt: https://nl.aliexpress.com/item/4000...-1;6.85;-1;-1@salePrice;EUR;search-mainSearch

    Groeten, Jan.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Let wel, de motor die Jan aangeeft is een brushless motor die heeft ook een brushless controller (ESC) nodig, wat je tot nu toe liet zien waren brushed motoren en controllers (voor zover ik gezien hebt tenminste).
    Het verschil is snel te zien, een brushed motor heeft 2 draden, een brushless 3 draden.

    Als je echt op safe wilt gaan zou ik contact opnemen met een leverancier van deze boot en die vragen je te helpen met componenten.
    Je bent dan wel het duurste uit, maar je krijgr waarschijnijk het juiste spul, en je kunt terug vallen op iemand, en dan, al doende leert men.

    Helaas ben ik zelf niet direct een "boten man" dus kan je geen lijstje geven met onderdelen die je nodig hebt, voor mij zou het ook gokken of trial and error zijn.
    Ik denk echter als je een bouwverslagje schrijft dat er hier voldoende mensen met kennis zijn die je stap voor stap kunnen helpen.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Klopt, ik laat ook alleen maar zien wat Aeronaut er vandaag de dag voor aanbeveelt.
    Een Ramborator kun je ook prima aandrijven met een Speed 600, of 550, alleen zijn de regelaars dan vaak duurder dan de borstelloze variant, zeker als je bestelt bij dezelfde leveranciers waar firma's als Aeronaut hun spullen laten maken en ze voor het viervoudige aan onwetende beginners slijten.

    Als Patrick aangeeft wat hij wil, dan kunnen wij wel voordeligere spullen aanbevelen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2022
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  12. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank weer voor je input @pompebled !

    Het doel is duidelijk, dus ik denk dat ik wellicht met een standaard motor of iets krachtiger wel uit te voeten kom. Qua brushed of brushless heb ik geen voorkeur.

    Qua leveranciers heb ik niet direct een voorkeur behalve dan dat mijn ervaringen met aliexpress en dergelijke niet bijster goed zijn, levertijden van meer dan een maand is wat mij betreft gewoon te lang. Ik heb er geen moeite mee om (wat) meer uit te geven bij een lokale partij, als het maar goed werkt voor mijn doel.

    Hopelijk maak ik het hiermee niet moeilijker? :)
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick,

    Ali zit al zo lang in mijn lijstje van leveranciers, dat ik de lange levertijden geen probleem vind.
    Als ik vlotter geleverd wil hebben, zoek ik het bewuste artikel bij een leverancier die één of meerdere 'warehouses' in Europa heeft, dan betaal je iets meer, maar heb je de spullen in een week.

    Groeten, Jan.
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  14. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat klinkt voor mij als een goede tussenweg!
     
  15. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jan,

    Ik had die leverancier ook gevonden, zag er niet direct bij dat er een servo in het pakket zit, maar is sowieso weer paar tientjes goedkoper :)

    Goede tip(s) Tbird2!

    Wat mij betreft volgt er zeker een bouwverslag als ik de bestelling eruit heb gedaan!
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Er zit géén servo bij de kit, dat was om aan te geven dat je voor het verschil gemakkelijk een servo kunt betalen (of vijf, als je bij ome Ali zou bestellen)...

    Modelbouw is iets van de lange adem, als je niet wilt/kunt wachten op je spullen, wordt het een frustrerende bezigheid.
    En alles in Europa bestellen, kan tot een factor vijf duurder uitpakken...
    Het is jouw geld natuurlijk.

    Groeten, Jan.
     
  17. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Helder, dan had ik je verkeerd begrepen. Je opent wel mijn ogen qua kosten zeg, jemig dat daar zo'n verschil in kan zitten.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Brushless gaat economischer met de ampères om.
    Voorbeeld: in mijn eerste Schnellboot S130 had ik 3 brushed motoren staan (Speel 400)
    Daar kon ik met een 12V, 3.500 Nocad mAh accu een dikke 20 minuten mee varen, daarna was het sap op en de motoren best wel warm.

    In mijn huidige S38 (Zelfde romp, iets andere opbouw) heb ik 3 brushless motoren staan.
    Zelfde schroeven, iets lagere snelheid (de S130 ging véééél te hard) en met een 11,1 Lipo kan ik nu ruim 1,5 uur varen voordat het Lipo-alarm begint te gillen... Regelaars: koud. Motoren: lauw.

    Als je voor brushless gaat: goed uitkijken dat de regelaar (s) geschikt zijn voor schepen. Oftewel vooruit én achteruit. Die zijn wat duurder dan 'vliegregelaars', die alleen maar één kant uit regelen.

    En als je je scheepje met twee motoren wil aandrijven:
    Twee brushed-motoren kun je prima met één regelaar regelen, brushlessmotoren hebben elk een eigen regelaar nodig.
     
    Herby63 en Fokko 66 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina