De service periode voor de turbines is weer een beetje voorbij , dus dan snel weer verder met de pullers.
In dit draadje de onderhoud van 1 van de turbine pullers, De Frema's Toy.
Dit was eigenlijk het probleem kindje van 2010 en 2011.
het wou maar niet , en dan denk je niet meteen aan de motoren .
de 40Rs hadden power genoeg , maar wat ik ook deed , ik bleef problemen houden.
ik heb dus een behoorlijke drastische stap genomen , en de 40RS motoren vervangen voor de Jetjoe juniors
.
Tenminste dat dacht ik ,want Jetjoe

Oke, de freepower systemen zodanig veranderd dat de juniors er voor konden .
Het grote voordeel was het eigen gewicht van de motoren (220 gram tov 340 gr van de 40RS)
Maar zouden de motoren genoeg vermogen hebben ,dat was nog een vraagteken.
Al snel was dat duidelijk , nee dus ,want de wielen gingen amper rond.
omdat ik 6 juniors heb (4 kompleet plus twee in onderdelen ) besloot ik om met 1 motor op de testbank te gaan draaien .
het werd al snel duidelijk waar het probleem zat.
boven de 240k ging de as naar achter ,en bleef de stuw op 1,5kg steken , en dat is te weinig .
ondertussen had ik de puller klaar gemaakt om te kunnen rijden .
Daarna de veerspanning iets opgevoerd ,en ging het al beter, maar nog niet goed.
na de tuning van de kamer en diffusor / compressor was ik tevreden 1,8kg op 243k , dit moest gaan.
Twee motoren het zelfde gemaakt en proberen maar.
helaas zat het wat tegen , de rpm sensors stoorden mekaar, zodat de eerste runs uitbleven .
na de positie van de sensors veranderd te hebben , ging het wel.
Na de stuwdruk test , die heel laag was , kon de puller zich gaan bewijzen voor de sleepwagen .
En dat viel niet tegen , op een klein probleempje met de achterbrug na ,werd er een keurig derde plaats gereden , en motoren bleven mooi koud.
https://lh4.googleusercontent.com/-rRP2U-PzXNM/TlA70nTh8hI/AAAAAAAAC6s/mS0wvUjRhFc/s800/IMG_6398.JPG
Ik was tevreden , geen gekke dingen meer.
Op naar het EK in Duitsland, en daar ging het wederom goed ,en derde plaats , en de eerste officiele beker in ontvangst mogen nemen .
Dus het lijkt erop dat alles keurig in orde is .
Op het EK had ik de ecu's nog wat sneller gezet ,maar had nog sneller gekunt.
dus dat weet ik ook weer.
De machine ziet er bohoorlijk gehavend uit ,beschadiging van de lak , uitlaten die vervangen moeten worden enz.
Dit waren de naweeen nog van de bloedhete 40rs motoren ,
dus nu alles eens netjes in orde maken .
Over de juniors ben ik tevreden , want ook al rijd ik maar korte runs , ze kunnen goed vermogen opbouwen ,en ook vast houden ,want dat is nog belangrijker.
Hieronder een foto van motor 1 die het langste gedraaid heeft.
Mischien moeilijk te zien ,maar alles is nog gewoon grijs van kleur , zelfs de ngv.
Ondertussen is het vermogen weer naar boven gegaan ,en ga ik kijken wat ie dit jaar gaat doen.
de onderdelen liggen klaar om gespoten te worden ,en het differentieel is ook weer nagekeken .
De achteras houd zich goed.
de gewichten drager gefreesd , links zichtbaar , en uitmeten van motor 1 .
het past .
Ook heb ik een ideetje over een zeer simpele prise as rem ,maar later meer daar over.
Mvg,
Martin.
In dit draadje de onderhoud van 1 van de turbine pullers, De Frema's Toy.
Dit was eigenlijk het probleem kindje van 2010 en 2011.
het wou maar niet , en dan denk je niet meteen aan de motoren .
de 40Rs hadden power genoeg , maar wat ik ook deed , ik bleef problemen houden.
ik heb dus een behoorlijke drastische stap genomen , en de 40RS motoren vervangen voor de Jetjoe juniors

Tenminste dat dacht ik ,want Jetjoe

Oke, de freepower systemen zodanig veranderd dat de juniors er voor konden .
Het grote voordeel was het eigen gewicht van de motoren (220 gram tov 340 gr van de 40RS)
Maar zouden de motoren genoeg vermogen hebben ,dat was nog een vraagteken.
Al snel was dat duidelijk , nee dus ,want de wielen gingen amper rond.
omdat ik 6 juniors heb (4 kompleet plus twee in onderdelen ) besloot ik om met 1 motor op de testbank te gaan draaien .
het werd al snel duidelijk waar het probleem zat.
boven de 240k ging de as naar achter ,en bleef de stuw op 1,5kg steken , en dat is te weinig .
ondertussen had ik de puller klaar gemaakt om te kunnen rijden .
Daarna de veerspanning iets opgevoerd ,en ging het al beter, maar nog niet goed.
na de tuning van de kamer en diffusor / compressor was ik tevreden 1,8kg op 243k , dit moest gaan.
Twee motoren het zelfde gemaakt en proberen maar.
helaas zat het wat tegen , de rpm sensors stoorden mekaar, zodat de eerste runs uitbleven .
na de positie van de sensors veranderd te hebben , ging het wel.
Na de stuwdruk test , die heel laag was , kon de puller zich gaan bewijzen voor de sleepwagen .
En dat viel niet tegen , op een klein probleempje met de achterbrug na ,werd er een keurig derde plaats gereden , en motoren bleven mooi koud.
https://lh4.googleusercontent.com/-rRP2U-PzXNM/TlA70nTh8hI/AAAAAAAAC6s/mS0wvUjRhFc/s800/IMG_6398.JPG
Ik was tevreden , geen gekke dingen meer.
Op naar het EK in Duitsland, en daar ging het wederom goed ,en derde plaats , en de eerste officiele beker in ontvangst mogen nemen .
Dus het lijkt erop dat alles keurig in orde is .
Op het EK had ik de ecu's nog wat sneller gezet ,maar had nog sneller gekunt.
dus dat weet ik ook weer.
De machine ziet er bohoorlijk gehavend uit ,beschadiging van de lak , uitlaten die vervangen moeten worden enz.
Dit waren de naweeen nog van de bloedhete 40rs motoren ,
dus nu alles eens netjes in orde maken .
Over de juniors ben ik tevreden , want ook al rijd ik maar korte runs , ze kunnen goed vermogen opbouwen ,en ook vast houden ,want dat is nog belangrijker.
Hieronder een foto van motor 1 die het langste gedraaid heeft.
Mischien moeilijk te zien ,maar alles is nog gewoon grijs van kleur , zelfs de ngv.
Ondertussen is het vermogen weer naar boven gegaan ,en ga ik kijken wat ie dit jaar gaat doen.

de onderdelen liggen klaar om gespoten te worden ,en het differentieel is ook weer nagekeken .
De achteras houd zich goed.

de gewichten drager gefreesd , links zichtbaar , en uitmeten van motor 1 .
het past .

Ook heb ik een ideetje over een zeer simpele prise as rem ,maar later meer daar over.
Mvg,
Martin.
Laatst bewerkt: