Onderhoud Frema's Toy

De service periode voor de turbines is weer een beetje voorbij , dus dan snel weer verder met de pullers.
In dit draadje de onderhoud van 1 van de turbine pullers, De Frema's Toy.
Dit was eigenlijk het probleem kindje van 2010 en 2011.
het wou maar niet , en dan denk je niet meteen aan de motoren .
de 40Rs hadden power genoeg , maar wat ik ook deed , ik bleef problemen houden.
ik heb dus een behoorlijke drastische stap genomen , en de 40RS motoren vervangen voor de Jetjoe juniors :(.
Tenminste dat dacht ik ,want Jetjoe :confused::confused::confused:
Oke, de freepower systemen zodanig veranderd dat de juniors er voor konden .
Het grote voordeel was het eigen gewicht van de motoren (220 gram tov 340 gr van de 40RS)
Maar zouden de motoren genoeg vermogen hebben ,dat was nog een vraagteken.
Al snel was dat duidelijk , nee dus ,want de wielen gingen amper rond.

omdat ik 6 juniors heb (4 kompleet plus twee in onderdelen ) besloot ik om met 1 motor op de testbank te gaan draaien .
het werd al snel duidelijk waar het probleem zat.
boven de 240k ging de as naar achter ,en bleef de stuw op 1,5kg steken , en dat is te weinig .
ondertussen had ik de puller klaar gemaakt om te kunnen rijden .
Daarna de veerspanning iets opgevoerd ,en ging het al beter, maar nog niet goed.
na de tuning van de kamer en diffusor / compressor was ik tevreden 1,8kg op 243k , dit moest gaan.
Twee motoren het zelfde gemaakt en proberen maar.
helaas zat het wat tegen , de rpm sensors stoorden mekaar, zodat de eerste runs uitbleven .
na de positie van de sensors veranderd te hebben , ging het wel.
Na de stuwdruk test , die heel laag was , kon de puller zich gaan bewijzen voor de sleepwagen .
En dat viel niet tegen , op een klein probleempje met de achterbrug na ,werd er een keurig derde plaats gereden , en motoren bleven mooi koud.
https://lh4.googleusercontent.com/-rRP2U-PzXNM/TlA70nTh8hI/AAAAAAAAC6s/mS0wvUjRhFc/s800/IMG_6398.JPG
Ik was tevreden , geen gekke dingen meer.
Op naar het EK in Duitsland, en daar ging het wederom goed ,en derde plaats , en de eerste officiele beker in ontvangst mogen nemen .
Dus het lijkt erop dat alles keurig in orde is .
Op het EK had ik de ecu's nog wat sneller gezet ,maar had nog sneller gekunt.
dus dat weet ik ook weer.
De machine ziet er bohoorlijk gehavend uit ,beschadiging van de lak , uitlaten die vervangen moeten worden enz.
Dit waren de naweeen nog van de bloedhete 40rs motoren ,
dus nu alles eens netjes in orde maken .

Over de juniors ben ik tevreden , want ook al rijd ik maar korte runs , ze kunnen goed vermogen opbouwen ,en ook vast houden ,want dat is nog belangrijker.

Hieronder een foto van motor 1 die het langste gedraaid heeft.
Mischien moeilijk te zien ,maar alles is nog gewoon grijs van kleur , zelfs de ngv.
Ondertussen is het vermogen weer naar boven gegaan ,en ga ik kijken wat ie dit jaar gaat doen.
P1010310-1.jpg


de onderdelen liggen klaar om gespoten te worden ,en het differentieel is ook weer nagekeken .
De achteras houd zich goed.
P1010307.jpg


de gewichten drager gefreesd , links zichtbaar , en uitmeten van motor 1 .
het past .
P1010313.jpg


Ook heb ik een ideetje over een zeer simpele prise as rem ,maar later meer daar over.

Mvg,

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Hee Martin,

Leuk dat je ook weer een draadje start, altijd zeer informatief jouw draadjes en prettig om te lezen.

Ga zo door :yes:

Grt,
Berto.
 
Goed bezig Martin! :yes:

Wel grappig te horen dat je de juniors zo heb opgekrikt, er zit dus wel degelijk potentie in. Zijn ze nu nog steeds bagger van de productielijn of is het wel beter?

Groetjes,
Gerald
 
Leuk Martin, weer een draadje :)

Ik zie een stukje RVS gaas wat ik herken :)

dit is toch de trekker waar je een printplaat door het midden van de trekker wilde hebben? Ben je ook nog bezig geweest met je 4x turbine trekker? Daar wilde je 4x ECU op een klein printje toch? komende week ga ik proberen te beginnen met mijn ECU projectje, en kijken wat ik nodig heb :)


@Jaap
Ik zie dat je er ook weer bent Jaap, welkom terug :)

Gr. Rik
 
Goed bezig Martin! :yes:

Wel grappig te horen dat je de juniors zo heb opgekrikt, er zit dus wel degelijk potentie in. Zijn ze nu nog steeds bagger van de productielijn of is het wel beter?

Groetjes,
Gerald

Hallo Gerald .
Het is nog steeds niet raadzaam om een motor te kopen die in elkaar zit.
je kan beter een kitt kopen .
en dan zelf samenstellen.
de ngv , turbine wiel en brandkamer kwaliteit , zijn gigantisch verbeterd.
ik denk dat ik kan zeggen de zelfde kwaliteit als jetcat .
Ik zit nu op 2,2 / 2,3 kg ,maar het gekke is ,ze zijn super koud.
 
Leuk Martin, weer een draadje :)

Ik zie een stukje RVS gaas wat ik herken :)

dit is toch de trekker waar je een printplaat door het midden van de trekker wilde hebben? Ben je ook nog bezig geweest met je 4x turbine trekker? Daar wilde je 4x ECU op een klein printje toch? komende week ga ik proberen te beginnen met mijn ECU projectje, en kijken wat ik nodig heb :)


@Jaap
Ik zie dat je er ook weer bent Jaap, welkom terug :)

Gr. Rik

Hallo Rik.
nee dit is niet de puller voor die print plaat.
daar word wel aan gewerkt , maar dat zal nog zeker tot eind 2012 duren voordat ie op z,n wieltjes staat.
eerst wil ik eigenlijk de turbine luchtstart op de Frema's Toy proberen.
scheelt weer zeulen met de lucht fles.
ik heb de wren 44 omgebouwd naar kerostart , en dat ging goed.

Jij ook succes met je projecten .
als je op msn zit ,moet je maar een keer een gil geven .

Groetjes,

Martin.
 
vandaag de priseas rem op het frame gezet.
dit is echt te simpel, maar werkt wel.
eerst wou ik een echte remschijf monteren , maar dat is allemaal veel te zwaar.
je moet weten dat de puller gespoten en getankt niet zwaarder mag wegen dan 3100 gram .
doe dat maar eens met twee motoren .
veel titanium ,dat is de enige mogelijkheid.
maar terug bij de prise as rem.
heel simpel ,gewoon het heveltje onder 1 van de boutjes gezet van de koppeling.
Ik kan de servo met een switch bedienen, en de rem is alleen nodig om de motoren op te starten.
Nu alleen nog kijken of het heveltje heel blijft ,anders een aluminium heveltje monteren..

Even een uitleg:
jullie zullen vast wel denken ,heeh ??? een rem op de uitgaande as om de motoren te kunnen starten?
als ik de eerste motor start ,dan staat de tweede trap nog stil en zal pas gaan draaien als de motor op toeren komt .
het gas is dan allang onstoken ,en daar gaat het om.
de freepower turbines zitten aan elkaar vast ,dus als de eerste motor loopt ,draaien er twee freepowers , en is het zeer lastig om bij de tweede motor het gas te onsteken ,want dat word eruit gezogen .
das 1.
het tweede punt is , de ecu.
Als de eerste motor start ,is de belasting zwaarder, als de tweede motor gestart moet worden ,dan is de balasting van die motor lichter omdat de freepower al draait ,en dit resulteerd altijd in vlammen omdat de ecu even te snel is met opstarten.
wisselen met opstarten van de motoren hielp niet veel ,pas bij het stilzetten van de uitgaande as reageerden de ecu's telkens gelijk.
dat duurt even voor dat je daar achter bent.
 
Hey Martin,
Nu je de P160 hebt buitengekregen zie ik dat je je weer volop met de Juniors bezighoud. ;)
Een vraagje over je freepower, welk turbinewiel en spider gebruik je hiervoor, of heb je deze zelf gemaakt?
Kun je voor een second stage van een bepaalde turbine, de spider en het turbinewiel nemen van een groter type turbine of zijn deze heel specifiek?

grtz A
 
Is allebei gelijk opstarten dan misschien niet een optie?

Grt,
Gerald

Heb ik wel eens geprobeerd met de andere ecu's.
Maar toen een slecht resultaat , de ene ecu ,wachte op de andere.
ik heb geen autostart heh;),maar ik moet wel zeggen dat ik toen nog niet de uitgaande as stil zette.
ik ga het weer wel proberen ,want met de lucht start van de turbine ,wil ik straks toch de Whispering Giant opstarten ,en dat moet alle 4 tegelijk.
 
Hey Martin,
Nu je de P160 hebt buitengekregen zie ik dat je je weer volop met de Juniors bezighoud. ;)
Een vraagje over je freepower, welk turbinewiel en spider gebruik je hiervoor, of heb je deze zelf gemaakt?
Kun je voor een second stage van een bepaalde turbine, de spider en het turbinewiel nemen van een groter type turbine of zijn deze heel specifiek?

grtz A

Hallo Antony.
de turbine wielen zijn special voor mij gemaakt , de rest heb ik zelf gemaakt /ontworpen.

je zou een jetjoe 1200/1400 wiel kunnen proberen ,maar heb ik nog niet getest.
 
Heb ik wel eens geprobeerd met de andere ecu's.
Maar toen een slecht resultaat , de ene ecu ,wachte op de andere.
ik heb geen autostart heh;),maar ik moet wel zeggen dat ik toen nog niet de uitgaande as stil zette.
Nu ik er over nadenk schiet me wat te binnen. Ik ben met een twin jet bezig geweest en met het oog op maximaal gewichts besparing het volgende...: Laat beide (of wat je wil 4 motoren.....) op één ecu én één pomp draaien...! Klinkt gek maar zoek op de testbank de slechste turbine uit en laat deze de boel regelen, de motoren die fitter zijn volgen wel. Start alles tegelijk op, de ecu denk dat er maar één grote motor aan hangt terwijl er 2 of 4 bezig zijn. Zolang de regelende motor waar rpm en temp. sensor de slechtste is zullen de betere altijd volgen, snap je? Proberen waard zegt ik, je zult ze alleen allemaal tegelijk op moeten starten maar met perslucht zal dat geen probleem zijn. Ik zou het gewoon eens proberen....

Groetjes,
Gerald
 
Ik weet nog niet of ik dat ga doen Gerald.
Een motor kan nog wel eens uitslaan onder de run ,en dan word ie vol gepompt met brandstof.
IK kan het op de testbank wel een keer proberen,maar op de puller heb ik liever dat alles gecontroleerd is.

Bedankt voor het meedenken .

Mvg,

Martin.
 
alvast een foto van de vorderingen.
nieuwe uitlaten , afscherming , en ook weer nieuwe snufjes in de motoren zelf
hopen dat het goed gaat dit seizoen.
P1010318.jpg

P1010319.jpg

P1010323.jpg

Mvg,

Martin.
 
Gaat hard Martin, 2 weken terug zag ik alleen nog maar losse onderdelen liggen :wink:
Ziet er trouwens lekker bruut uit zo met die krachtpatsers.

Groet Ger.
 
Bedankt allemaal.
ja , hoe het zal gaan , afwachten.
Ben benieuwd hoe de prise as rem gaat werken .

Mvg,

Martin.
 
Back
Top