Onderhoud van een draaibank

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door moerman, 25 aug 2014.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb toch maar gewone olie gekocht in plaats van visolie. Bijzonder verhaal vind ik dat, baggeraar! Ik vraag mij toch af hoe dat ruim ruikt na zo'n behandeling.

    De draaibank is nu weer schoon en in de olie. In het weekend verhuisd hij naar mijn zolderkamer en ga ik eens wat draaien.

    Ik zit te denken aan een manier om de draaibank vertikaal te kunnen opslaan, zouden daar nadelen aan kunnen zitten? Er zitten geen oliebaden of druppelaars op, dus dat is geen probleem. Wel moet de bank voldoende schoon zijn. Ik denk dan aan een houten plank met zware scharnieren onder de kop. De draaibank zit vastgeschroefd aan de plank. Na gebruik de houten kap eroverheen en het geheel omhoogklappen. Dan heb ik mijn werkbankruimte weer terug!
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    k' zie mijn pa dat met zijn draaibankje nog niet zo maar doen

    [​IMG]
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Leibaan olie plakt beter, blijft dus langer zitten, ook als er veel druk op de slede komt zeg maar.
    Aan de andere kant kan je vragen hoe zwaar word een klein draaibankje belast.
    En kan je dan niet net zo goed 20 w 50 gebruiken of zo , transmissie olie kan misschien ook plakt ook mooi maar dat ruikt niet echt naar viooltjes, tenzij je vrijgezel bent is het denk ik niet aan te raden dat in huis te gebruiken.
    Draaibank verticaal opslaan, ik weet het niet maar zal de boel op de duur niet krom trekken, een grotere bank doe je je stinkende best om zo perfect mogelijk vlak te plaatsen zodat het bed recht blijft.
    @ baggeraar
    Uit de serie "achterlijke opmerkingen" : doodgaan doe je toch.
    Helemaal gelijk doodgaan doe je toch, maar ik ben van mening dat een hoop mensen een klein beetje doorschieten in wat allemaal wel niet goed voor je is.
    Kijk een kratje bier per dag , twee pakjes zware shag per dag of tegen een boom rijden, dat is inderdaad niet goed voor je, en sta je de hele dag jaar in jaar uit in de oplosmiddelen of met je armen tot aan je oksels in de hydroliek olie, ja dan kan het zijn dat een aantal mensen daar ziek van worden, maar zelfs dan nog lang niet iedereen.
    Maar goed dat is mijn mening, daar mag je het mee eens zijn , of niet dat vind ik ook prima.
    Maar vind het jammer dat je als iemand een opmerking maakt over het gebruik van ATF, je gelijk dit bestempeld als een achterlijke opmerking.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het ging om het volgende:
    Dat kwam bij mij nogal onverschillig over, vandaar mijn reactie.

    Ik ben ook verbaasd dat je nog steeds ziet dat kinderen gaan en blijven roken, ze willen dus blijkbaar longkanker en hart en vaatziekten.
    (maar dat geheel terzijde)
     
  5. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Met het monteren van een klaptafel aan de muur zou ik oppassen. Het is inderdaad een perfecte manier om je ruimte te behouden, maar besef wel dat de trillingen die de machine maakt door gegeven zullen worden door de muur (is tenminste mijn ervaring). Mijn machientje thuis staat ook op een apart onderstel los van mijn werkbank, met een kleine ruimte tussen het onderstel/draaibank en de muur.

    Ook zou bij mij de gewonnen ruimte na het weg klappen van de machine al snel weer gevuld zijn me het project waarmee je bezig bent, tot je ineens weer moet draaien en alles moet verplaatsen, maar dat is per persoon anders ;-)
     
  6. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    olie en mayo

    Ha ha,
    Allerlei leuke commentaren weer. Als het aan mij ligt ga ik voor de "gourmand" combinatie:
    -Raap olie, goed voor de cholesterol, je surplus met wat eigeel en water en mosterd goed mengen: verse zaanse mayonaise!
    Waar voor is de vraag dan. Antwoord:
    -Visolie , als dat warm wordt , stukje vis er bij, "recht van de spaan".
    Heerlijke lekkerbekjes met zaanse mayonaise (volgens oud amerikaans recept.)
    Nee gewoon leibaanolie, kleeft, conserveert, is vochtwerend en bevriest niet, bijna ideaal dus.
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    H en V

    Hallo,
    Als de vaste kop glijlagers heeft, nauwelijks. Heb je naald- of kogel- of kegel lagers, of een combinatie van deze en meer soorten, dan is het minder. De hele massa van spindel en klauwplaat komt dan als axiale stilstaande belasting, kan wel putjes en tikken en herrie en onzuiver draaibeeld tot gevolg hebben, op de lagers.


     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Haha, hier niet anders hoor.
    Hoe meer ruimte je ter beschikking hebt, hoe minder je geneigd bent op te ruimen.
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De vaste kop heeft waarschijnlijk kegellagers, misschien zijn het kogellagers. Het heeft dus niet de voorkeur begrijp ik nu. Dan ga ik voor een halve oplossing. Als ik de ruimte echt nodig heb zet ik hem overeind, anders staat hij gewoon vlak op de werkbank.

    Die werkbank moet ik toch nog verstevigen ook. De draaibank staat nu boven de verdieping in het werkblad waar je gereedschap in kan leggen. Maar dit geeft een verzwakking van de constructie waardoor hij onvoldoende stabiel staat. Onder de poten van de draaibank ga ik twee dwarsbalken monteren onder het werkblad om de krachten te verdelen.
     
  10. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    GRATIS op te halen :

    250 liter sterk vervuilde dikke pek-olie uit de scheepsmotor, kan je de rest van je leven vooruit.

    Sterker nog, je krijgt geld toe als je dat op komt halen!

    Lekker schoon motorolie gebruiken is goed hoor, wd 40 kan, maar geen atf (is troep inderdaad)

    Groet, Monster Diesel
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ik was afgelopen week bij een handelaar in machines, die vooral het iets kleinere spul doet en dit ook tot in de puntjes restaureert.
    Hij rade ketting vet in een spuitbus aan voor de leibanen.
    Busje van dat spul meegenomen om te proberen.
    Ben er toch wel positief over, door het spuitmondje veel minder geklieder.
    en het blijft goed zitten, Nu zo,n 12 werkuren er op zitten en het is nog vet zat.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan ook een normaal oliespuitkannetje nemen, rups olie op de delen en dan met je vinger uitsmeren.

    12 werkuren en niet ververst?
    Je kan wel vet genoeg hebben, maar nu zit het ook vol stof en krullen.

    Ik begon met een wc papier de olie eraf te halen, dan verse olie op het bed en de viltjes en dan draaiwerk doen.
    Na het werk zelfde. (zeker met gietijzer)

    En dan afhankelijk van hoelang niet gebruikt of viltjes weer voorzien van olie en draaien of alles eerst schoonmaken en opnieuw olie en dan pas aan het werk.
     
  13. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    mag ik in dit interessante draadje ook een vraag stellen over het onderhoud aan de draaibank.

    er zitten op mijn Myford ML7 vetnippels, welk vet kan ik hier het best in stoppen via de vetspuit?


    mvg Kees
     
  14. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    olie of vet

    Hallo Kees,
    Heb je een manual erbij? Op de MYFORD dient heel veel met olie te worden gesmeerd ipv vet, goed opzoeken welke nippels voor de olie-pers bedoeld zijn. Bij MYFORD-SOLUTIONS is veel info te verkrijgen.

     
  15. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Dank voor de snelle reactie, ik heb de manual van internet geplukt, even lezen en ik weet het! Bedankt!
     
  16. Onderhoud

    Kees,

    op en in een ML7 alleen olie. Op eerdere postings in deze draad is daar eigenlijk al alles over gezegd.
     
  17. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Peter,

    ik heb het zitten lezen inderdaad.
    bedankt voor je reactie!
     

Deel Deze Pagina