Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Ik lees weleens opmerkingen over montage beugels en motor koeling sleuven.
Die sleuven zitten hier ook aardig dicht, misschien nog wat van de motorsteun afhalen?

Ik verwacht niet dat de koeling van de motor een probleem gaat worden, bij de vorige DUCK waren die sleuven helemaal afgesloten.

Gisteravond nog een halve bal gemonteerd bij de verlichting, staat zo wat netter.

Foto-ZPFNFT7N-D.jpg

Kabels compact opbergen is nog een uitdaging, gisteravond wou het niet helemaal lukken.
Als die draden gedaan zijn ga ik me focussen op het roer, daarna is het vaartuig klaar om te testen in het water.

Waterdichte oplossing gevonden voor de roerstang, een harmonica rubber.
Past net, zal wel moeten uitkijken tijdens het afstellen van het roer zodat het rubber niet gegrepen word door de schroef.

Foto-7KIXCVSN-D.jpg

Het rubber komt over het alu buisje te zitten, beetje seconde lijm er tussen en de zaak zou dan goed afgesloten moeten zijn.
Uierzalf komt in het rubber te zitten, weet alleen niet of ik dat spul ook voor de schroefaskoker ga gebruiken, normaal gesproken doe ik daar vaseline in.

Gisteren de siliconen koppeling tussen de schroefas en de motor geplaatst, klein beetje lijm op de assen gedaan zodat de assen niet doorslippen in de koppeling.

Foto-3SRAJOMX-D.jpg

Straks de accu's op hun plaatst zetten, daarna aan de slag met het roer.

Per ongeluk op het schipperscafé klikken, terwijl dat niet de bedoeling was,
maar dan toch dit (vervolg-)bouwverslag mogen tegenkomen is een geluk bij een ongeluk.

Zeer boeiend om bij deze, ondertussen nr.6, de evolutie te zien in het ontwerp,
eveneens als in de bekomen onderwaterbeelden.
Ook een mooi stukje techniek om alles in de beperkte ruimte te krijgen.
Zonder de 'romp' doet het denken aan een duikboot, nog een extra diepteroertje, een infuuszakje, en tegen de duck nr. ... heb je een volwaardige duikboot ;).

Accu's zitten erin maar er ontbreken nog twee schakelaars voor licht en regelaar, morgen even halen want die heb ik niet in huis.
De halve bal zit inmiddels ook aan de romp gekit, de draden worden bij elkaar gehouden door elektra tape. Zaakje getest en alles werkt zoals het moet, het roer zal nog even moeten wachten.

Foto-KK4FEVVI-D.jpg

Aangezien dit vaartuig niet kan duiken en gespoten is in een zandkleur met structuur, ga ik deze D.U.C.K. nr 6 drijfzand noemen.
"D6 Drijfzand" :-D

Alles er weer uit moeten halen, techrek liep ergens vast waardoor hij niet goed in de romp paste :bad-words:

Foto-FPJFUWAU-D.jpg

Isolatietape die de accu op zijn plaats houd was de boosdoener, nu alles weer erin zetten...

Soms hè, soms,
dan is het net niet helemaal leuk meer.

Rustig ademhalen en tot 100 tellen, of een eindje gaan wandelen en opnieuw beginnen.

Techrek zit weer in elkaar, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar stekkers (van motor + regelaar) te verwijderen en draden in te korten.

Morgen kijken of het geheel soepel in de romp wil glijden, daarna het roer maken en misschien een eerste testvaart uitvoeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie een probleem, Robbie.
Als je nou per ongeluk ergens in vaart, laten we waterplanten nemen en je zit vast, dan moet je je schip gaan halen.
Je kunt niet achteruit draaien, want dan vliegt het water rondom uit de aanzuiggaten en blijft je vaartuig stilliggen.
Ik ben heel vaak blij geweest met een goede achteruit, negen van de tien keer trek je 'm achteruit wel weer los.

Is een soort jet aandrijving iets voor de D7?
Die techniek kun je gewoon afkijken bij de binnenvaartbouwers hun kopschroeven.
Stephan Le Sage en ikzelf hebben het vrij uitgebreid in de bouwverslagen staan.

Laten we eerst maar even kijken hoe dit vaartuig vaart voordat we aan een D7 gaan denken.
De D5 kon ook praktisch niet achteruit varen, dat heeft nooit echt een probleem gegeven.

Roerstang zit erin,

Foto-3X7ZQJEA-D.jpg

Techrek past ook maar de stekkers kan ik niet in elkaar koppelen omdat de opening te klein is, dit houd in dat ik vóór het varen het techrek eruit moet halen om de stekkers aan te sluiten.

Foto-ECIZVRKA-D.jpg

Het is niet anders, ik had dit al verwacht.
Op zich geen ramp zolang ik maar wel via die opening bij de schakelaars kan komen.
Roer kan ik nog niet afstellen, op dit ogenblik ben ik de accu aan het opladen.
Testvaart zal vandaag nog niet gebeuren.

Back