Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Elswout opnieuw bezocht maar ik zag te weinig Karpers om de D6 los te laten in het water, denk dat het door het gebrek aan zonlicht is dat de Karpers zich niet laten zien.
Middenduin heb ik overgeslagen, zonlicht heb ik zeker nodig in die troebelsloot.
Toen maar naar 't Wed geweest, gelukkig was Loek de Snoek weer aanwezig langs de oever.
Ik heb hem zo nu en dan rustig kunnen volgen, de achterkant van de D6 vond hij weer erg interessant.
Het is wel een nadeel dat de D6 niet achteruit kan varen want af en toe kwam hij erg dichtbij de camera.
Ik vind het mooier als de Snoek in zijn geheel in beeld is, maar goed, ik mag niet klagen, beter iets dan niets.

Zijn achterste vin fungeerde als ruitenwisser van de cameralens :-)

Bek open om zijn tandjes te laten zien,

De Snoek is ongeveer 50 cm lang, toen hij naast de D6 zwom kon ik zijn lengte inschatten.

Weersverwachtingen voor morgen zien er gunstig uit, meer zon.
Moet wel de batterijen van de zender vervangen want die gaf "code oranje" aan.

Ben weer zeer benieuwd wat je morgen voor plaatjes schiet.
Trouwens mooi foto's ,vooral als het model niet luistert.

Groetjes,
Frankwin

De karpers willen nog wel eens schrikken als je langs de oever staat, zolang je geen grote/snelle bewegingen of geluid maakt blijven ze rustig.
Die regel geldt eigenlijk voor alle wilde dieren in de natuur.
Kleine snoeken daarin tegen zijn wel erg angstig, gisteren zag ik een kleintje (20cm) langs de oever liggen, maar toen ik dichterbij kwam schoot hij als een raket weg.

De lucht zit nu potdicht, eind van de dag even kijken of we nog wat tijd hebben voor een aantal opnames.

Geen (grote) karpers gezien vandaag, ik was ook een beetje laat om te filmen.
Wel een grote school (honderden) baby karpers, tenminste, ik neem aan dat het karpertjes zijn.
Camerastand en het licht waren niet optimaal, er zitten ook twee vuiltjes voor de lens van de camera die storend zijn.

Matige opnames vandaag, we weten in ieder geval nu dat er kleintjes in het water zwemmen.
Zal leuk worden als de kikkervisjes uitkomen.

Vanmorgen voor het eerst een Snoek gespot in Elswout, beelden zijn niet zo geweldig.
Te weinig zon en het water is troebel, de Snoek is 40 tot 45 cm in lengte.

Paar Karpers, deze kwam te dichtbij de camera waardoor die niet kon scherpstellen.

Deze afstand is beter,

Eind van de dag terug geweest naar het Elswout, de wind uit het zuiden maakte teveel golven in de plas. Opnames gedelete.
Vond in een sloot (in Elswout) nog twee karpers en een Snoek, geen onderwateropname gemaakt omdat het water te troebel is.

Na Elswout richting Middenduin gegaan, tal van vissen gezien.
Twee opnames geprobeerd maar er stonden alleen een aantal schimmen op, opnames gedelete.

Toen ik aankwam bij 't Wed sloeg het weer helemaal om, Loek heb ik nog wel even gezien vanaf de oever. Geen opnames gemaakt.

Hopen dat morgen een betere dag word.

Morgen ga ik eens een kijkje nemen bij het Wethouder van Gelukpark, daar zijn twee plassen die met elkaar verbonden zijn.

Volgens de poster van de foto op Google Earth schijnt het water daar best helder te zijn.

Google Earth is wel een handig middel om nieuwe locaties te zoeken.

Op verkenningstocht geweest in het Wethouder van Gelukpark, in het park zit een twee sterren restaurant 'De Bokkedoorns'.
Voor het gemak noem ik de plas ook maar De Bokkedoorns.

Ik heb niet gevaren, het bezoek was puur voor verkenning langs de oevers.
Er stond ook teveel wind uit het westen om stabiele beelden te krijgen.

Op sommige plekken was het windstil,

Waterkwaliteit ziet er erg goed uit, bij het smalste stuk kon ik tot aan de bodem kijken.
Hier is de diepte ongeveer 2 meter,

Weet alleen niet of er vissen in zwemmen, ik heb er nog geen een gezien.

Enige nadeel aan deze locatie, het is een hondenuitlaat plek.
Het stinkt naar stront en de viervoeters willen nog wel eens in het water springen.

Op de terugweg bij Elswout gestopt, het is gelukt om de kleine visjes goed in beeld te krijgen.
De zon scheen en ik had mazzel dat ik ze vanaf de oever kon zien,

En nog een vriendelijke Karper gespot,

De Ara zat ook weer op zijn stok, te relaxen in de zon.

die kleine visjes lijken baarsjes te zijn aan de strepen te zien.
en die ara zit echt wel te genieten van een beetje warmte

gr raf

Het lijken wel tijgervisjes met die streepjes :-)
De kleine karpertjes hebben in ieder geval een goede camouflage.
Toen ik de beelden terug keek zag ik trouwens ook twee kikkervisjes voorbij zwemmen, het zal niet lang meer duren voordat de grote migratie van kikkervisjes gaat beginnen.

De Ara zit elke dag op het zelfde tijdstip op dezelfde plaats, vroeger vlogen er 3 door het Elswout maar nu is er nog maar ééntje.
Zal eens vragen aan een boswachter wat er met de andere twee vogels is gebeurt.

Dat zijn inderdaad Baarsjes, probeer ze een lange tijd te volgen zonder ze teveel te storen, dan heb je de kans om er een snoek in te zien jagen.

Gr Brecht en wat hebben jullie mooi water zeg!!

Zit net naar een afbeelding van een Baars te kijken en zie dat ze een karakteristieke rugvin hebben, lijkt een beetje op een hanenkam/mohawk. (Baars - Wikipedia)
Zo'n rugvin heb ik in één van mijn opnames gezien maar verder geen aandacht aan besteed, hij lag op de bodem en ik dacht dat het een dooie vis was.

Zal lastig worden om deze vis goed in beeld te krijgen als ze bij de bodem zwemmen.

Blijft mooi die foto's, vraagje hoe ziet de d6 er nu uit?.. ik zit momenteel op aruba damm echt jammer dat ik geen waterdichte camera heb want wat is de zee mooi.. en mooie vissen8O je zou hem hier eens in de zee moeten plonsen;-)

Back