Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Een opname van gisteren 'even' ge-upload, duurt een eeuwigheid met HD beelden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan wel gaan filmen voor de Nieuwe Wildernis the sequal met dit apparaat! Ziet er scherp uit! Wil je minder invloed van inkomende golven hebben zal je smalle drijvers moeten maken. Ik ben benieuwd naar je plannen voor je onderzoeksvaartuig the sequal!

Ooit wil ik mijn eigen natuurfilm maken, maar dan moet ik eerst Movie Maker goed onder de knie krijgen :-)
Nog niets op papier gezet voor de nieuwe D.U.C.K., ben nog aan het brainstormen.

Vandaag in een aantal plassen opnames gemaakt, sommige plassen ga ik niet meer varen want je ziet amper iets.

Oosterplas, geen goeie plas om opnames te maken.

Vogelmeer, vogels schijten volgens mij te veel in het water.

Cremermeer, plas des doods. Enige wat ik heb kunnen vangen is een plantje dat lijkt op een bloemkool. Er schijnen Karpers in te zwemmen.

'T Wed, mijn favoriet. Kraakhelder water.

Brouwerskolkje, deze opname is gemaakt tijdens schemering, uitstekende waterkwaliteit.

Drama,

De volgende versie van het vaartuig moet stabiel blijven en tussen plantjes kunnen varen zonder dat ze verstrikt raken in de schroef.

Je zou kunnen proberen om de camera aan een "kardan" te hangen, dan heb je alleen een op en neer gaande beweging die vanuit de golven overblijft.
Je krijgt dan wel door de waterweerstand bij sneller varen dat de camera naar de bodem richt omdat die achterblijft tov het bootje.

Anders ga je denk ik toch naar de onderzeebootromp met een kleine toren boven water die nagenoeg geen last heeft van oppervlakte water.

Ik heb twee schetsjes gemaakt van duikbootachtige versies, de ene heeft iets weg van de Enterprise bij de ander is het ontwerp wat compacter.
Denk dat het Enterprise model gevoelig is om verstrikt te raken in taken en plantjes ivm de bevestigingsstangen van de drijvers.
De compacte versie is misschien wat instabieler, maar zolang het meeste gewicht onderwater hangt zouden de golven over het vaartuig slaan ipv eronder.

Ik wil wel de optie openhouden om de camera op en onder het vaartuig te monteren.

Met een catamaran heb je twee motoren nodig, ik wil er maar 1 gebruiken.

Iemand een fiets kwijt ? :-)

411mm diep,

Net even naar de bouwmarkt geweest om een pvc T-stuk te halen, transparante bal had ik nog liggen.
Diameter 80/75mm, stuk dat uitsteekt is 50mm. Dat stuk wil ik gebruiken als toren/platform om de camera op te monteren.

Nog een opname van gisteren, met muziekje.

Geen idee of ze daar misschien 411 cm boven NAP bedoelen, snap niet echt het nut waarom ze dat zouden aangeven in een plas.
Het Wed zelf is 5 meter diep, in de lente/zomer ligt er een lijn in het water die aangeeft tot waar het 50cm diep is (ivm kleine kinderen).

Zal het eens vragen als ik een boswachter tegenkom.

Dag Robbie,

Heb je al eens een stroep gezien?
Is en kleine rov,die wij gebruiken,om te filmen onder water.
Is een heel stabiel cameraplaform en kan rotaties van 360°,ter plaatse uitvoeren.
Raf kan je er meer over vertellen.
Grts,Marc3.

Toevallig had ik Raf vandaag een PB gestuurd met de vraag of er een bouwverslag is van die gele duikboot met camera, hij zei je moet eens vragen aan marc3.
Ik de ledenlijst van het MBF doorspitten voor marc3, niemand kunnen vinden met die gebruikersnaam, geen wonder marc3 = trumpener :-D

Ik was benieuwd hoe zo'n Stroep er oa van binnen uitziet en hoe het vaartuig waterdicht is gemaakt.
De nieuwe versie van de DUCK zal anders zijn dan een Stroep, maar aangezien er ook gebruik is gemaakt van pvc buizen vroeg ik me af of ik een aantal bouwmethodes kan toepassen op mijn nieuwe vaartuigje.

Als je wat achtergrond informatie hebt over een Stroep dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Dag Robbie,op het frans duikbotenforum,is een heel bouwverslag te zien,over de Stroep,aan de hand van vele foto's.(Scalesub)
Je vindt het onder het volgende:(Sous-marins imaginaire.Le Stroep,plàtforme cinema.Je moet je wel eerst aanmelden.
Grts,Marc3.

Dank je wel Marc, ik ga een kijkje nemen op dat forum.

Ik vond nog een video op Youtube over de bouw van de Stroep.

Ben bezig om de halve plastic bal in de pvc buis te krijgen, moet nog een hoop materiaal verwijderd worden voordat het past.

Foto-7P3TCFSZ-D.jpg

Als de bal erop zit is hij iets langer dan de huidige DUCK, stukje van de toren verwijderd zodat de camera lager komt te liggen.

Foto-OLE6D7TF-D.jpg

Elektronica erin doen zal nog een feest worden.

De pvc aansluiting is aangepast zodat de halve bal er precies (4mm) in valt, hij moet nog wel vast gekit worden maar dat gebeurt pas als laatst omdat de transparante bal krasgevoelig is.

Foto-S4CKOKIQ-D.jpg

Ben aan het nadenken over de aandrijving, ik zit te denken om de schroef en het roer in de buis te plaatsen.
Zo zijn beide beschermd tegen het verstrikt raken in plantjes, weet alleen niet of dit werkt.
Als ik een aantal gaten boor in de buis tussen de waterdichte wand en de schroef dan zou de schroef volgens mij water via die gaten kunnen aanzuigen.

Foto-J7LQGEEL-D.jpg

Ik heb het één en ander veranderd want zoals het op papier staat, werkt niet.
Als het roer volledig ingesloten zit in de buis kan het vaartuig niet sturen.

Twee stukken uit de zijkanten verwijderd waaruit de afgebogen stroming links en rechts kan ontsnappen, en het vaartuig wel kan sturen.

Foto-J4MDQQ8P-D.jpg

Morgen beginnen aan het binnenwerk.

Back