Onlaad tray voor ni-cd ombouwen voor ni-mh ..

  • Topicstarter Topicstarter FASTER->you
  • Startdatum Startdatum
zouden jullie eens je mening over dit schema willen geven ??? ik vind het er wel aardig uitzien en best slim bedacht ..... 1 weerstand en de spoel van het relais vormen een spannins deler ....en val het relais eenmaal af dan gaat ie niet meer aan ook niet als de spanning oploopt .....
 
Wat ik nog steeds niet begrijp is, waarom rijders nu met 20Amp of 30Amp [6C tot 10C] willen ontladen :? Wat zou hier het voordeel van kunnen wezen??? Iemand heeft het kennelijk eens bedacht, alleen vraag ik mij af in hoeverre dit is onderbouwd!!! Vreemd genoeg kunnen gebruikers van dit soort "fast-dischargers" mij niet begrijpelijk uitleggen, het hoe en waarom. Waarom gebruik je het dan, vraag ik mij af!!!

:offtopic: Net zoals dat men zich blind staart op het aantal mAmp wat tijdens het laden, zogenaamd in de accu moet opgeslagen zijn, "eerder verdwijnt", zelf rijders met een gedegen opleiding in de richting van electro maken zich hier schuldig aan!!! Hopelijk kan ooit iemand die precies weet hoe de processor werkt, uitleggen of dit geavanceerde data is, of een eenvoudige vorm van een kW meter [energie "verbruik"meter], zoals in de meterkast!!!

:ontopic: Als je nu toch gaat fast-dischargen, dan lijkt mij max 3C het uitersten als ik de High-Rate discharge grafiek in onderstaande link bekijk, waarin je MISSCHIEN zonder overmatige warmte omzetting, of evt schade aan de cell kan gaan!!! Je ziet hier dat bij 30Amp ontladen de spanning van de cell ver onder de normale 1.2Volt zakt die de cell moet af kunnen staan!!! Misschien dat een visueel beeld U tot nadenken zet, inplaats van ongefundeerd iemand anders naapen!!!
http://www.gpbatteries.com.hk/pic/330schR -- ZRS1162.pdf
 
Ik ontlaad nu op 10 ampere`ss ... die 20 en meer komen van het tijdperk dat accu`s last hadden van een geheugen effect en dus als jè ze te langzaam ontlaad worden ze lui ....


dat mensen denken dat verspilde energie in hun accu terecht komt snap ik ook niet !!! :) !!!

Ik heb het laatst geposte schema (uit de link) gemaakt maar met 2 diodes in plaats van een weerstand erin ... het werkt prima !!! nu de 3 watts weerstanden nog voor het equalyzing schema ....
 
Per,
als je normaliter met je auto rijdt, in hoeveel minuten rijd je je 3300 packs dan leeg? In een uur? Volgens mij had jij met een 19T de 10 minuten niet volgemaakt. Ergo: je ontlaadt in je auto gemiddeld met (ca.) 30A. Waarom zou je dan plots gaan ontladen op een laffe 3A? Het zal vast het beste zijn voor je cellen, maar zoals wij ze gebruiken, zou ik me om "goed behandelen" niet zo druk maken, als je ermee rijdt doe je dat per definitie niet.
Ik ontlaad op 20A, en dan kan ik achteraf ook nog eens zien hoeveel ik overhield. Je mag weleens een pack komen ontladen bij me hoor :wink:
 
Jaap J. zei:
Per,
als je normaliter met je auto rijdt, in hoeveel minuten rijd je je 3300 packs dan leeg? In een uur? Volgens mij had jij met een 19T de 10 minuten niet volgemaakt. Ergo: je ontlaadt in je auto gemiddeld met (ca.) 30A. Waarom zou je dan plots gaan ontladen op een laffe 3A?

Jaap het klopt dat ik 2 heats [2x 5min] op enkele sec. na [half rechte stuk + 1 bocht] niet af kon maken, met accu's [gp 3300 eerste serie dacht ik]die al enkele seizoenen gediend hebben!! Als je de fabrieks-ontlaadcurve bij een nieuwe gp 3300 bekijkt, dan kom ik daar op een gemiddelde van ongv 11Amp [10 min], op een gemiddelde van 30Amp haal je niet eens de 5 min bijna!!! Opgesomd zou het na 1 heat niet eens nodig zijn om te ontladen!!!

Waarom zou ik mijn accu's na zware arbeid, nogmaals in hun "vrije tijd" vrijstellen, aan "overmatige" warmte ontwikkeling??? Soms kan je gewoon "ruiken" als er iemand aan het fast-dischargen is, vast het luie zweet :wink: !!! Hopelijk is dit ook aantoonbaar!!!

Misschien wat flauwtjes, maar er zijn genoeg rijders die met dit soort "hardware" aan de gang gaan, beter materiaal over de gehele linie hebben als ik, en mij nog steeds niet in tranen achter laten [en zo goed rij ik nu ook weer niet :oops: ]!!!
 
Eerlijk gezegd geloof ik er ook helemaal niks van, dat het hele ontlaad-gedoe enig nut heeft voor de autorijder. Wel natuurlijk voor de fabrikant en winkelier, die steeds nieuwe accu's kunnen aanleveren. Het enige, dat ik er nuttig van vind is het bepalen van de restcapaciteit, zodat je weet hoeveel je nog over had.

Misschien, dat de wedstrijdrijders, die helemaal vooraan in het veld rijden er wat aan hebben. Die zeggen, dat ze verschil bemerken en dat de accu toch wat meer prestatie levert. Op zich wil ik dat nog best wel een beetje geloven. Ik kan er geen verklaring voor geven, maar ik ben niet zo'n ongelovige Thomas, dat ik het onzin wil noemen. Alleen heb ik het donkerbruine vermoeden, dat dit toch ook een deel tussen de oren zit, dus zo ongelovig ben ik dan toch wel.

De doorsnee-rijder kan zich natuurlijk veel beter concentreren op z'n rij-vaardigheid. Die ene stuurfout kost natuurlijk veel meer rondetijd dan wat dan ook. Ook heeft deze rijder vaak niet de 'top'-accu's, dus dan is het zelfs nutteloos en had het geld voor de ontlader beter in de spaarpot voor nieuwe accu's gestopt kunnen worden.

Zo af en toe krijg ik wel eens zo'n discharger van Orion in m'n handen en die moet ik dan na afloop ook uittesten. Wie van ons drieën het hardste kreunt (de accu, de ontlader of ik) durf ik niet te zeggen, maar de accu wordt er altijd ongezond heet van. Veel heter, dan deze in de auto wordt.
 
FASTER->you zei:
zouden jullie eens je mening over dit schema willen geven ??? ik vind het er wel aardig uitzien en best slim bedacht ..... 1 weerstand en de spoel van het relais vormen een spannins deler ....en val het relais eenmaal af dan gaat ie niet meer aan ook niet als de spanning oploopt .....
Leuk bedacht, ja dat is waar maar je hebt er niet veel aan! Ik schreef al eerder dat een relais bij een veel lagere spanning af valt dan waarbij hij aantrekt. Stel dat je een 5V relais gebruikt dan begint hij al aan te trekken bij bijvoorbeeld 4,1V en valt hij pas af bij 2,9V.
Het probleem is dat deze spanningen nogal ongeveer zijn. Als je twee dezelfde relais koopt zullen de genoemde spanningen echt behoorlijk kunnen verschillen bij die twee relais. Nabouwen is dus lastig en het afslagpunt is nogal variabel. Het vinden van de juiste weerstand, passend bij het relais is lastig. Voor elk relais moet je eerste metingen gaan doen om die weerstand te kunnen bepalen.

Blijft echter nog steeds de vraag wat is nu het nut hiervan? Ik heb het al eerder geschreven dat ik het nut niet echt zie en veel meer geloof dat het meer een placebo effect is. Zoals je hierboven ook al kan lezen ben ik niet de enige die zijn twijfels heeft over het nut van dit soort dingen. Je vergt het uiterste van je (dure) accu en loopt een zeer zeker niet denkbeeldige kans je accu te mollen. Het gaat ook zonder twijfel ten koste van de levensduur en toch wil je "voorzichtig" blijven en niet te ver ontladen om schade aan je accu te voorkomen. Die schade ontstaat toch wel dus waar maak jij je dan druk om? Je zou het kunnen vergelijken met iemand een vreselijke klap op z'n kop geven met een honkbal knuppel. Om te voorkomen dat je de huid op het hoofd beschadigd doe je een lapje schuimrubber om de knuppel. Je slaat de persoon toch wel de hersens in maar de huid blijft onbeschadigd!
Dit is wel wat (veel?) grof gezegd maar zo zie ik het toch wel een beetje.
 
Corrien zei:
Misschien, dat de wedstrijdrijders, die helemaal vooraan in het veld rijden er wat aan hebben. Die zeggen, dat ze verschil bemerken en dat de accu toch wat meer prestatie levert. Op zich wil ik dat nog best wel een beetje geloven. Ik kan er geen verklaring voor geven.

Laat ik eens een poging wagen.

Simpel theoretisch.

Niet elke cel is gelijk aan elkaar, ook al zijn ze nog zo goed geselecteerd.
Dat houd in dat niet elke cel even ver leeg of vol is dan zijn naastgelegen exemplaar. Vol of leeg kun je niet zien maar je kunt wel de spanning meten.

Als je vooraf de cellen onderling tot een gelijke spanning leeg trekt, dan zul je er merken dat na een capaciteits meting er meer in is gegaan.
Immers het duurt langer voordat een exemplaar overgeladen wordt en de deltapeak lader stopt.

In de praktijk is ontladen met een lampje een lapmiddeltje. Het geniet zeker niet de schoonheidsprijs.

Een betrouwbare cel spanning mag alleen gemeten worden in onbelaste toestand.
Als je op die manier de restlading uit een cel gaat halen. Pfff dat duurt best wel lang. :(
Maar daar krijg je wel meer voor terug dan via de lampjes methode.

En het voordeel is, het hoeft maar zo af en toe. :D
 
Alleen met de laatste regel ben ik het eens :wink: .

Cellen, die ongelijk zijn aan elkaar, krijg je nooit wél gelijk aan elkaar. Ook niet door ze te ontladen. Je krijgt ze hooguit allemaal even leeg.

Hoeveel er tijdens het laden in gaat is absoluut geen betrouwbaar gegeven. Hoeveel er daarna uit te halen is wél.

Zo af en toe je cellen cyclen is absoluut aan te bevelen. Waarschijnlijk bedoel je dit. Zelf doe ik dat tenminste wel een keertje per jaar. Je ziet dan ook bij de 3e cycle, dat bij het ontladen meer millAmps aanwezig zijn dan de tweede keer.

Autorijders ontladen continu en dan ook nog met gigantische stromen. Zo'n Orion-ontlader, die ik noemde, heeft een keuzestand 20/30Ampere. Enne nee, geen komma verkeerd, maar echt 20 of 30 hele Amperes. Zoals Per al omschreef kun je dan ook ruiken, dat iemand tussen wedstrijden in aan het ontladen is en dit is echt geen gewone barbeque-lucht.
 
Als je maar voldoende overdrijft, wordt het vanzelf een geloofwaardig verhaal. Je hebt toch niet per ongeluk een Turbo-knop aangeraakt Corrien? :wink:

Alle gekheid op een stokje: ik heb ook een Orion-ontlader en ik ontlaad mijn cellen op 20A. Om ze leeg te maken (ik volg de massa ja, iemand heeft geroepen dat dat nuttig is) en om te zien hoeveel erin zit. Mijn cellen hoeven geen 12 jaar mee te gaan, maar gaan een jaar, misschien twee mee voor echte wedstrijden en daarna gebruik ik ze voor dingen die net iets minder belangrijk zijn (hoewel ik nooit ECHT belangrijke wedstrijden rijd en zelfs op de onbelangrijke wedstrijden rijd ik op onbelangrijke plaatsen). Mijn cellen worden echt niet kokend heet, niet warmer dan ze in de auto worden.
 
myshadow zei:
............ Vol of leeg kun je niet zien maar je kunt wel de spanning meten ............... Een betrouwbare cel spanning mag alleen gemeten worden in onbelaste toestand........
Oké maar wat denk je daar dan mee te bereiken? De spanning van een NiCad of NiMH accu zegt vrijwel niets over de ladingstoestand van die accu. Zeker niet in onbelaste toestand. Als je een spanning van 1,2V per cel meet dan weet je nog steeds niet of je accu vol of leeg is.
Een zo goed als volle cel heeft onbelast een celspanning van zo om en na bij 1,2V. Het nare van het verhaal is dat ook een zo goed als lege cel onbelast nog steeds een celspanning van om en nabij de 1,2V heeft. Tenminste als de cel niet kapot is!
 
Jaap J. zei:
Als je maar voldoende overdrijft, wordt het vanzelf een geloofwaardig verhaal. Je hebt toch niet per ongeluk een Turbo-knop aangeraakt Corrien? :wink:

Alle gekheid op een stokje: ik heb ook een Orion-ontlader en ik ontlaad mijn cellen op 20A.....Mijn cellen worden echt niet kokend heet, niet warmer dan ze in de auto worden.
Ik drijf niet over en Per ook niet :| ! Nou ja, een beetje dan misschien :wink: . Mijn testaccu's worden echt loeiheet. Aangezien het testaccu's zijn zitten er Tamiya stekers aan. Worden ook loeiheet (logisch). Dit stinkt (vies!). Natuurlijk gebruik ik wel de 30A stand, want ik wil zeker weten dat de ontlader heel blijft (wordt ook heet).
Vroeguh hadden we autorijders en speedbootvaarders, die met zo'n hele disco-installatie en gigantische ventilatoren aan kwamen zetten om de handel te ontladen. Weerstanden, lampen, accu's, de tafel, de modelbouwer, alles warmde aardig op. Moest je altijd uit de wind gaan staan. Dus hoezo, overdrijven :roll: ? Een verhaaltje een beetje extra aanzetten kan toch geen kwaad?
 
Per overdijft per definitie :wink:

De 30 A stand heb ik nog nooit aangeraakt op dat ding. Ik heb cellen met goudcontacten en geen Tamiya stekkers, en ik heb geen testpacks, maar fatsoenlijke. Misschien dat dat allemaal verschil maakt....


Maar goed, Per gaat vaak harder dan ik, dus het is allemaal maar relatief. Het houdt je wel lekker bezig zo tussen de heats.
 
Ik wil mijn accu`s maar 1 x per dag laden ..... dus tussen de heats door gebeurt er helemaal niets ...


>>>het ontladen doe ik vooral om te kunnen voorspellen hoe lang het duurt eer ze weer vol zijn<<< als ik soms 5 minuten rijd en soms 8 min. en met verschillende afstellingen motoren en tandwielen ...

als de accu ditekt van de lader in de auto gaat, ga je echt het hardst !!!!!!!!!

het verder ondladen op een equalyzing tray .... is er voor om de cellen weer om 1 en dezelfde nieveu te brengen ...

ik heb het schema inmiddels gebouwd maar zonder weerstand en met 2 diodes ... (proefondervindelijk komt dit aardig uit ...)

EN ZOALS EERDER GEZEGD HEB IK EEN REGELAAR DIE 80 AMPERE CONTINUE KAN LEVEREN EN 600 AMPERE PIEK (zal wel heel kort piekje wezen !!!)
EN STOPT HIJ ER REGELMATIG MEE .... THERMISCHE BEVEILIGING ...!!!


enneehhhh,, ... tamiya stekkers ?????? doe ff normaal zeg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 12 gauge wire zo warm als bandenwarmers op een 220 gaatje in de muur inplaats van 12 volt :mrgreen: en dat is met goudcontacten GOED gesoldeerd en in de krimpkous voor zover dat blijft zitten en de rest is allemaal "hard"wired ......
 
ik bedoel maar dat ik dat waarschijnlijk thuis doe .... en nee niet voor de heat ....
 
Ernst Grundmann zei:
Oké maar wat denk je daar dan mee te bereiken? De spanning van een NiCad of NiMH accu zegt vrijwel niets over de ladingstoestand van die accu. Zeker niet in onbelaste toestand.

Natuurlijk onbelast meten, dat gaat niet lukken.

In de praktijk wordt bij een capaciteitsmeting en of restontlading de spanning ook onder een belaste toestand gemeten.

Bij restontlading wordt meestal de ontlaadstroom aangepast aan de accu spanning om het laatste beetje er nog uit te halen.
0,9V 50mA Daar staat me iets van bij.

Vroegha in een ver verleden heb ik ooit zelf iets in elkaar geknutseld.
Tegenwoordig selecteren we op de PC of tikken met het handje de gegevens van de accu in op een lader en laten we zo’n digitaal speeltje zijn gang gaan.

Handig met de PC er aan, rolt er gelijk een laad ontlaad curve uit. :D

Zonder trouwens ook maar die verdwijnt meestal vroegtijdig de bittenbak in.
 
Jaap J. zei:
Alle gekheid op een stokje: ik heb ook een Orion-ontlader en ik ontlaad mijn cellen op 20A. Om ze leeg te maken..... om te zien hoeveel erin zit...... Mijn cellen worden echt niet kokend heet, niet warmer dan ze in de auto worden.

Als je op deze wijze waardevolle data kan verzamelen, binnen de door jou gestelde verantwoorde temperatuurs criteria, dan is het een voor jou een nuttig apparaat!!! Maar wanneer iemand gaat beweren dat je hiermee bv: een volle sec per ronden sneller bent, of dat de specificaties van je accupakket hiermee opgekrikt word, zie ik graag deze data eens gepubliceerd worden [verwijzingen hiernaar is ook goed, het zou een nuttige toevoeging aan dit topic kunnen wezen]

Ik zet wel eens auto's terug op de baan waarbij ik mijn handen aan de accu's brandt ipv aan de motor!!! Dit soort rijders moeten soms met een tang de accu's verwijderen!!! Voor deze pakketten is met 30Amp ontladen een "verademing", en deze komen dan ook gewoon "opgefrist" van de ontlader :wink:

Jaap J. zei:
Per overdijft per definitie :wink:

Ik beken meteen schuld :yes:
 
Corrien zei:
Cellen, die ongelijk zijn aan elkaar, krijg je nooit wél gelijk aan elkaar. Ook niet door ze te ontladen. Je krijgt ze hooguit allemaal even leeg.

Zo af en toe je cellen cyclen is absoluut aan te bevelen. Waarschijnlijk bedoel je dit. Zelf doe ik dat tenminste wel een keertje per jaar. Je ziet dan ook bij de 3e cycle, dat bij het ontladen meer millAmps aanwezig zijn dan de tweede keer.

Als je cyclen vertaald in laden en ONTLADEN,
dan heeft ontladen dus wel zin.
Waarom?
Omdat de ongelijkheid van de cellen in serie geladen steeds versterkt wordt?

en als dat waar is , kan het dan zijn dat per cel ontladen ,
bovenstaand effect het snelste tegenwerkt?
 
Back
Top