Ontlastventiel zelfbouw compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door eagle89, 8 feb 2013.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    O dat is jammer dan voor de toepassing die hier wordt besproken.
    Ik had bij die koelkast (tandarts compressoren) volgens mij andere drukschakelaars, dat weet ik niet meer.
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    skif.
    Het lijkt heel wat als je dit bericht zo leest.
    (MDR 10 met ontlastventiel EV1s) zou je nog wat aan kunnen hebben, als je die nog ergens zou kunnen vinden.(op de site bij condor staan ze niet)
    Bovendien is dat eenzelfde type met ontluchting die opengaat bij genoeg druk.
    De rest is nogal vrijblijvend.

    Verder is het jammer dat je alleen maar verwijst naar een ander forum en niet naar het bericht waar mogelijk informatie staat.

    Wat bedoel je met een andersom ventiel ?
    Die vind je volgens mij niet in mechanische vorm, gekoppeld aan de drukschakelaar.
    Je zou een elektroventiel kunnen plaatsen op de vulleiding, dat sluit als de motor gaat lopen.
     
  4. eagle89

    eagle89 Guest

    Ik heb het nu even opgelost door een kraantje er tussen te zetten. Van de week ga ik eens op zoek naar een klep die van zichzelf al sluitend is. Anders probeer ik net zelf zo'n ventiel te maken door middel van de autoband ventiel.

    Het klopt dat de compressor te weinig volume levert om dat ventiel (die normaal open staat, door middel van een veer) te kunnen sluiten. Ik ben al aardig wat wijzer dankzij jullie reacties.

    Misschien bel ik ook wel even met condor, waar ik zo'n ventiel kan krijgen die normaal gesproken gesloten is. Want bij mijn plaatselijke pneumatiek winkel hadden ze die niet. Wellicht kan hij het bestellen, maar daar heb ik niet over gesproken met de beste man.
     
  5. eagle89

    eagle89 Guest

    Dat is ook een optie alleen zou je dan wel een klep die schakelt op 230V moeten hebben. Naar mijn idee werken deze kleppen vaak op 24v, een externe voeding erbij plaatsen zie ik niet zitten.
     
  6. eagle89

    eagle89 Guest

    Dat ventiel wat ik heb staat hier onder. Ik kan alleen niks uit elkaar halen.

    [​IMG]

    Zoals jullie zien is dit openstaand ventiel met een veertje erin.

    Ik moet dus of het bovenstaande proberen of een ander ventiel hebben die al gesloten is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het is maar net welke je wilt,
    Ik had spoelen bij me van 12, 24, 48, 110, 230 en 400V.

    1. Je vind het toch niet erg als ik dat niet zie vanaf dit plaatje :D :D
    2. Is niet direkt noodzakelijk.
    Hangt er maar vanaf hoe dit ventiel bekrachtigd wordt als het in de drukschakelaar zit.Want waarschijnlijk wordt hij door de drukschakelaar dichtgedrukt als de motor gaat lopen.
    Kwestie van goed monteren en dan kijken wat er gebeurt.
    (als de motor uit gaat als de tank op druk is moet dat ventiel open gaan.)
     
  8. eagle89

    eagle89 Guest

    Daar heb je gelijk in, het is niet te zien op de foto. Bij de inkomende kant van het ventiel zit een klepje die naar boven wordt geduwd. Vervolgens komt er een pinnetje aan de linkerkant uit. Deze moet dan worden ingedrukt bij het afslaan van de drukschakelaar.

    Er blijven dus volgens mij drie opties over om te doen:

    1: zelf een ventiel bouwen zoals door een ander forum lid is gedaan (met een autoventiel)
    2: een omgekeerd werkend ventiel zien te krijgen bij condor. Die normaal gesloten is.
    3: werken met een klep en een spoel.

    EDIT:

    Probleem opgelost ik heb een ander werkend ontlastventiel de condor EV1S. Nu werkt het uitstekend. Allen bedankt voor jullie input.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2013
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.587
    Locatie:
    noord-limburg
    Compressor blijft lucht afblazen

    Compressor bleef lopen en boven 7 bar via pressostaat ontlastklep lucht afblazen.
    Bleek de keerklep inwendig gebroken. De klepsteel geleider was weg.

    upload_2022-6-23_14-21-4.png

    upload_2022-6-23_14-21-23.png upload_2022-6-23_14-21-34.png
    Foto © w.p. 6-2022

    Linksonder, foto oude situatie met kapotte keerklep. Rechtse foto, nieuwe situatie.

    Doordat de nieuwe keerklep 3/4" was in plaats van 1/2" moest er in het fitwerk iets aangepast worden.
    Er moest een verloop gemaakt worden 3/4" uitw. naar 1/2 inwendig. Maar goed dat de nodige tappen aanwezig waren.

    Op de voorgrond op de foto is de 6 mm koperen leiding te zien naar de ontlastklep.
    De 6 mm koperleiding is met fosforkoper in de 18 mm koperen aanvoerleiding gesoldeerd.
    Dat was wel bijzonder om te zien.

    Morgen testen hoe hij het doet.
    Condens afblazen,
    Alles lektesten,
    Amperetang aan de toeleiding hangen om te zien hoe de motor het doet.
    Isolatie testen.
    Kan hij weer veilig verder pompen.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Is inmiddels getest.
    Geen lekkage,
    Stroomopname klopt,
    Slaat af bij 10 bar
    en blaast 5 seconden af.
    Dan is het muisstil.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022

Deel Deze Pagina