Ontstoren motoren.

Hallo, daar ik geen draadje kan of mag plaatsen in het forum Schepen Elektro aangedreven plaats ik het maar hier.

Voor mijn te bouwen RC (2,4 Mhz.) schip ga ik 2 borstelmotoren van Robbe gebruiken (755/40) 12V.
Heb geen idee of die motoren ontstoord dienen te worden en wat daarvoor de gebruikelijke condensatoren zijn.
Heeft iemand enig idee voor een goed ontwerp en hoe dat geschakeld moet worden voor montage parallel aan de motoren ??
En euh... onstoor sets zijn te koop, zelf maken is leuker ;)

groet : Manus

Hallo, daar ik geen draadje kan of mag plaatsen in het forum Schepen Elektro aangedreven plaats ik het maar hier.

Voor mijn te bouwen RC (2,4 Mhz.) schip ga ik 2 borstelmotoren van Robbe gebruiken (755/40) 12V.
Heb geen idee of die motoren ontstoord dienen te worden en wat daarvoor de gebruikelijke condensatoren zijn.
Heeft iemand enig idee voor een goed ontwerp en hoe dat geschakeld moet worden voor montage parallel aan de motoren ??
En euh... onstoor sets zijn te koop, zelf maken is leuker ;)

2.4 Mhz zal wel 2.4 GHz moeten zijn, toch? In principe is een goede 2.4 GHz zender niet gevoelig voor dit soort sturen.

Even zoeken had je onder andere dit topic opgeleverd: electro-motoren

Je kan bij een electronica-zaak de juiste condensatoren kopen, maar ik zou gewoon een setje kopen, weet je zeker dat je de juiste soort hebt. Condensatoren heb je in verschillende uitvoeringen, en niet alle zijn even geschikt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tuurlijk mr. Indoor, gewoon een typefout...dus 2,4Ghz.

Van zend en ontvangst app. weet ik weinig en die 2,4 Ghz. mag dan niet gevoelig zijn voor spikes maar ik doelde meer op het feit dat ik anderen geen (over)last zou bezorgen.

En daar gaan echt geen dikke elco's of styroflex condensatoren op maar gewoon kleine keramische van 100-148 nF.

Gaat wel goed komen hoop ik dan maar.

Tuurlijk mr. Indoor, gewoon een typefout...dus 2,4Ghz.

Van zend en ontvangst app. weet ik weinig en die 2,4 Ghz. mag dan niet gevoelig zijn voor spikes maar ik doelde meer op het feit dat ik anderen geen (over)last zou bezorgen.

En daar gaan echt geen dikke elco's of styroflex condensatoren op maar gewoon kleine keramische van 100-148 nF.

Gaat wel goed komen hoop ik dan maar.

Netjes dat je ook aan anderen denkt, niet iedereen vaart op de 2.4 GHz inderdaad, en die kunnen wel last van je bootje hebben. Let alleen even goed op de waardes, het is namelijk geen 148 nF. De combi die daar wordt genoemd werkt meestal het beste.

Hoi Indoorvlieger,

Die 100nF en 148 nF vond ik op een ontstoorset van een modelbouw webstore, is een standaard waarde.

Nu begin ik me af te vragen of die Robbe 755/40 motoren al dan niet in de fabriek voorzien zijn van die ontstoring, kan ze niet zien in ieder geval, eens ff verder wroeten in die materie.

Bij mijn weten is de standaard 2x 100 nF en 1x 47 nF, maar misschien werkt 148 ook....

Heb je al op de Robbe site gekeken voor de specs van de motoren? Als ze al ontstoort zijn zal dat daar bij moeten staan.

Hoi,

Ja klopt, 47nF over de borstels en twee 100nF die aan het motorhuis zitten.

Heb contact gehad met leverancier,de 755/40 is niet standaard ontstoord, dit in tegenstelling met de 500 en 600 serie.

De waarde van de te gebruiken ontstoor-condensatoren in niet kritisch.

Van fabriekswege ontstoorde motoren zijn meestal alleen voorzien van de twee condensatoren tussen de bostels en de behuizing. De condensator tussen de borstels is niet geplaatst. Omdat de waarde van de condensatoren niet echt van belang is kan je in geval van twijfel of er van fabriekswege condensatoren zijn geplaatst, altijd zelf drie condensatoren plaatsen.

Laatst bewerkt:
De waarde van de te gebruiken ontstoor-condensatoren in niet kritisch.

Van fabriekswege ontstoorde motoren zijn meestal alleen voorzien van de twee condensatoren tussen de bostels en de behuizing. De condensator tussen de borstels is niet geplaatst. Omdat de waarde van de condensatoren niet echt van belang is kan je in geval van twijfel of er van fabriekswege condensatoren zijn geplaatst, altijd zelf drie condensatoren plaatsen.

Wat ik dan niet snap is waarom al meer dan 20 jaar die regel van 2x 47 en 1x 100 wordt genomen. Dan is het toch makkelijker om of 3 keer 100 of 3 keer 47 te nemen? Immers, veel eenvoudiger, hoef je ook minder verschillende condensatoren in te slaan. Of is die regel door de fabrikant van de condensatoren ingesteld? ;)

beetje oud topic, maar zit even met vraag die ik niet direct kan vinden,

NPS stelt dat fabrieksmatig motoren vaak met 2 condensatoren worden ontstoord naar het huis, nou heb ik recentelijk een paar Graupner 300 motoren gekocht en daar zaten los 2 condensatoren bij. deze heb ik geplaatst tussen contactpunten en huis, echter vraag ik me af of dat voldoende is zodat er geen storing op treed (danwel naar mezelf, danwel naar anderen)

beetje oud topic, maar zit even met vraag die ik niet direct kan vinden,

NPS stelt dat fabrieksmatig motoren vaak met 2 condensatoren worden ontstoord naar het huis, nou heb ik recentelijk een paar Graupner 300 motoren gekocht en daar zaten los 2 condensatoren bij. deze heb ik geplaatst tussen contactpunten en huis, echter vraag ik me af of dat voldoende is zodat er geen storing op treed (danwel naar mezelf, danwel naar anderen)

Het verschilt nogal per merk, zo heb ik Raboesch motoren die fabrieksmatig ontstoort zijn , zichtbaar door de koelgaten.
De twee Robbe motoren hebben los meegeleverde condensatoren , die heb ik niet geplaatst omdat ik 2,4Ghz zend\ontvanger heb.
Bij twijfels kun je gerust 47nF tot 100nF (keramisch) over de borstels plaatsen, kan geen kwaad.

hallo

wat is eigenlijk ontstoren ???
de condensatoren filteren een bepaalde frequentie weg
de 100nF en 47nF zorgt dus voor een filter dat alleen de storende frequenties weg filtert
drie keer 100nF gaat dus een andere frequentie weg filteren dan 2X 47 nF en een keer 100 nF
het kan dus zijn dat je door de condensatoren te veranderen je een frequentie weg filtert waar je dus geen last van had maar die wel storen gewoon laten door gaan
soms worden ook nog van die varkens snuitjes gebruikt wat eigenlijk een soort smoorspoelen zijn
motor2.gif

en graupner leverde blokjes waar echte smoor spoelen in zaten

soms heb je motoren die je niet hoeft te ontstoren (maxxon)en het zal veel van de qualiteit afhangen hoe de motor is gebouwd of het nodig is
maar voor de kost prijs van de condensatoren hoef je het niet te laten
hier een site waar wat meer word ingegaan op dit thema
http://home.tiscali.nl/rc_hobby/Pagina19.html
gr raf die wel ontstoorde motoren gebruikt

Heren, mag ik er van uitgaan dat de informatie uit link naar dat andere draadje :
gebruikelijk is 47 uF tussen de aansluitlippen (een motor heeft geen + en - , een batterij wel) 10 uF tussen elke aansluitlip en de massa van motor (de buitenkant).
geheel verkeerd is?

Zulke waardes zijn van elco's die je gebruikt om bijvoorbeeld voedingspanningen te stabilisren.

Heren, mag ik er van uitgaan dat de informatie uit link naar dat andere draadje :
geheel verkeerd is?

Zulke waardes zijn van elco's die je gebruikt om bijvoorbeeld voedingspanningen te stabilisren.

Ja Harm, merkwaardig die 10 uF , kan ik ook niet "plaatsen" .

@raf , Klopt wel raf, de RC tijd verandert dan, de eventueel storende spikes bevinden zich echter in dat frequentie gebied.

Back