ontvangerstroomverzorging hotliner

Een tijdje geleden las ik hier in één of ander draadje dat je de ontvanger van stroom kan voorzien met een 2s lipo en enkele elektronica componentjes ertussen geschakeld (diodes als ik mij niet vergis).
Wat heb ik precies nodig en hoe moet ik dit solderen om een goede en lichte ontvangervoeding te hebben.

grtz A

Ik zal morgen even kijken naar de nummers op de componenten, heb zelf al vaker zoiets gemaakt. Het geheel bestaat uit 3 componenten en werkt tot nu toe goed in diverse kleinere hellingzwevers. In hotliners heb ik dit nog nooit gebruikt.

Je hebt een spanningsval van 0,7 Volt over 1 diode (onder belasting).
Dus je gaat van 7,4 naar 5,3 volt, dat kan elke servo aan.
Gewoon 5 Ampere diodes nemen, heel simpel.
Beter is een BEC, die levert een stabielere spanning.
Wij gebruiken een Castle BEC, die zijn ongeveer 20 euro.

Over alleen diodes op de servo's zetten...
Je moet dan wel zeker weten dat je ontvanger die 8 volt van de lipo's aankan anders komt er rook uit.

GJ

Het beste voor je apperatuur is inderdaad toch een regelaartje en niet de Diodes. De Diodes leveren onder last idd een ~0.6V verlaging van het voltage op (per stuk) maar als er geen of weinig last is dan is het voltage hoger. Trek je vervolgens veel stoom, heb je weer minder volt net als je het juist nodig hebt.

Een Castle Creations BEC of een Flighttech 5A zijn prima geschikt gekoppeld aan 2S Lipo of 2S Life. De CC kan je zelfs aan 3S zetten als je dat wilt. De Flighttech heeft een ''veilige'' aan/uit schakelaar. En 3x Diode is denk ik het minst zwaar maar je hebt het echt over grammetjes. Zo heeft alles zijn voordelen en zijn nadelen.

Ik heb het dingetje eens opgezocht en het is een TA7805F met 2 condensators erop.

GroteFoto-A8IYNL8I.jpg

datasheet TA7805F pdf, TA7805F description, TA7805F datasheets, TA7805F view ::: ALLDATASHEET :::

Maakt 5 volt bij maximaal 5 ampere en kan als ik mij niet vergis een ingangs spanning aan van 12 volt.

Op de 1ste pagina zie ik al staan ''Maximum output current of 1A'', dat lijkt me dus een beetje aan de krappe kant voor een F5B model met 5 servo's en dan met snap flap door de bocht maar we lezen verder.

Max input voltage lijkt zelfs 35V te zijn.
Short circuit current limit 1.6A

Tja, hoeveel trekt een 9mm servo?

Jos, dat klopt, maar er zijn verschillende uitvoeringen die ook meer ampere's uitgeven.

Maar ik ben maar een leek op dat gebied.

Ik heb deze gebruikt in een plank met 2 30 jaar oude Multiplex Mini servo's van 60 gram........

Ik heb nog nooit een 7805 met meer dan 1,5A belastbaarheid gezien en dan alleen nog met een groot koel element.
Ander probleem van een 7805 (dat TA is alleen de fabrikant, je hebt ook de LM7805) is dat je een dropvoltage van 2 volt hebt.
Dus je moet er minimaal 7 Volt instoppen om er 5 uit te krijgen.

Een geschikt IC is de LT1084, lowdrop en wel tot 5A belastbaar alleen is deze net zo duur als een CC bec.
LT1084CT-5 Datasheet

Ik heb net nog even aan mijn duitse AEG collega's gevraagd en die kennen ook niets wat op een 7805 lijkt met meer dan 1,5 A output.

GJ

Je kan ook een motor regelaar met BEC nemen, maar dan zonder motor.
Zelfs van een defect exemplaar werkt de BEC meestal nog prima.

Jammer dat de meeste van die regelaars geen 5A stroom kunnen leveren.
Een CC becje kost nog geen 20 euro, ben je in 1 keer klaar.

GJ

Ik heb het dingetje eens opgezocht en het is een TA7805F met 2 condensators erop.

Maakt 5 volt bij maximaal 5 ampere en kan als ik mij niet vergis een ingangs spanning aan van 12 volt.

Deze Toshiba TA7805F zeker niet gebruiken voor dit doel.
Los van de dropout spanning van 2 volt waardoor je bij minder dan 7 volt ingang al geen 5 volt meer overhoudt heeft deze een zgn foldback current limiter.
Dit wil zeggen dat als de stroom te groot wordt de spanning helemaal naar nul gaat. Hierdoor zullen korte stroom pieken van je servo's een uitval van je ontvanger kunnen betekenen.
Toshiba maakt voortreffelijke halfgeleiders maar dit type is niet geschikt voor dit doel.

Een goede regelaar voor modelbesturing begrenst de stroom waarbij in geval van overbelasting de spanning net voldoende zakt om de stroom te begrenzen. Meestal genoeg om ontvangst te behouden.
Goede IC's die zich bewezen hebben in goede lineaire BEC's zijn:

LM2940 (1-1.5A) van National Semiconductor (de klassieker)
L4941B (1-1,5A) en L4940 (1,5-2.2A) van ST Microelectronics (goed parallel te gebruiken)
MIC29300S (3-4A) van Micrel (b.v. te koop bij nessel-elektronik.de)

De stromen zijn continue- resp. kortsluitstroom, bij voldoende koeling.

De 1084 heeft een 0.6 volt hogere dropout spanning dan de boven genoemde IC's. Dit is ook OK bij 2 x LiPo, maar te veel voor twee LiFe cellen.

Een mooie oplossing i.c.m. een telemetrie ontvanger zijn kleine regelaartjes die je in de servo leiding steekt. De telemetrie ontvanger krijgt dan de volle LiPo of LiFe spanning en meet die ook netjes, de servo's worden individueel op 5 volt geregeld, waardoor ook geen onderlinge beïnvloeding bij uitval of overlast bestaat. Je vindt deze bij bv Multiplex (SVR) maar ik dacht ook bij Robbe.

Groeten,
Rick

Back