Ontvangstproblemen ION PRO met Spektrum AR6200 + satelliet

Na wat testen zojuist (zie post boven) kwam ik er achter dat het ledje van de satelliet niet aan stond. Opnieuw gebind en nu licht ie weer op. Het zou heel goed kunnen zijn dat de satelliet dus tijdens de vlucht niet werkte. Binden dus altijd samen met de satelliet en niet later de satelliet bijprikken ;-)

Ik ga de antennes goed plaatsen (hoek 90 graden, altijd vrij 'zicht') en een uitgebreide range check uitvoeren. Als dat goed uitpakt gaat ie weer de lucht in. Mochten er zich dan weer problemen voordoen dan weet ik dat het waarschijnlijk aan een te zwakke BEC ligt, dan komt er een apart BEC bij.

Dank voor alle tips zover.

Ik ga er vanuit dat de BEC toch problemen kan veroorzaken.
Het verschil zit hem mogelijk in het aantal lipo cellen dat toegepast wordt.
Als er met drie cellen gewerkt wordt moet de BEC schakeling 11,2 volt terug regelen naar 4,8 volt. Dat verschil is 6,3 volt.
Bij vier cellen is dat 14,8 volt - 4,8 is dat 10 volt.

Als er een stroom loopt van 3 ampere is dat 3 * 6,3 =18 watt
in vergelijk met 3 * 10 = 30 watt
De BEC schakeling moet in het laatste geval bijna twee maal zoveel vermogen dissiperen.

Mogelijk is de BEC schakeling voorzien van een stroom / vermogens- begrenzing die in komt als er teveel vermogen door de BEC gedissipeerd wordt.

Dan kan kortstondig de voedingsspanning zakken waardoor de microprocessor in de ontvanger steeds blijft resetten.

Ik heb wel meer gelezen dat als er vier of meer cellen gebruikt worden men een separate BEC toepast.

Evert

De Dymond Smart 60 heeft een switching BEC en zal dus niet het hierboven vermeldde vermogen dissiperen, maar slechts een fractie hiervan.

http://www.modellhobby.de/anleitungen/deutschsmart.pdf

Hij is gewoon voor 5S bij 3A gespecificeerd, en als hij goed ontworpen is moet dat dan ook makkelijk kunnen.

Dat er iets fout is met de stroomvoorziening wil ik niet uitsluiten, maar het zou niet mijn eerste gedachte zijn de componenten te verdenken, die zijn niet slecht gekozen lijkt me.
Wel zou ik alle stekkers nalopen.

Rick

@Evert,

Ik gebruik in meerdere toestellen Dymond regelaars. In mijn Toledo Special zelfs op 6S en mijn componenten worden gewoon gevoed via de bec die in mijn regelaar zit. Bij de Dymond regelaars heb ik nog geen problemen mogen ondervinden.

Wat Rick ook al aangeeft, stekkers ed goed controleren. Daar heb ik wel eens meerdere storingen door gehad. Goed binden is natuurlijk ook belangrijk. Kwestie van RTFM?

Bij de Dymond regelaars heb ik nog geen problemen mogen ondervinden.
Ik ook niet, maar ik vlieg niet met Spektrum. En zoals Maarten eerder al aangaf (al ging het daar om een XPS systeem) zijn sommige ontvangers gevoeliger voor spanningsdippen dan andere.
Wat dat betreft heeft Dirk helemaal gelijk dat je het met een scope zou moeten bekijken, als je het zeker wilt weten. Tegelijkertijd lijkt het mij niet de meest waarschijnlijke oorzaak.

In het door Maarten aangehaalde draadje wordt al geopperd dat het dan reproduceerbaar is - gewoon in de huiskamer flink met je knuppels roeren (de stroompieken liggen bij het veranderen van draairichting van de servo's) en opletten of je ontvanger reboot.

Ik heb zoiets met een Simprop Scan 7 ontvanger gehad. Stond op de BEC van een Jeti Spin 44. Verloor ook controle 3x DES428 BB. Het was een 'bekend' gevalletje bij Simprop. Hmmm... kwam ik later pas achter... Ontvangers zijn later herzien in een Scan v2...
Direct overgestapt op Jeti 2.4 op MPX zender en het probleem was weg.

Voor de zekerheid kan je ook gaan werken met een losse UBEC stroomvoorziening. Een goeie gestabiliseerde komt van Castle Creations... met kleine lipo accu als voeding. Zoiets wordt toegepast in F5B.
Antennes buiten de romp bij koolstof, binnen de romp bij glas of aramide.
Antennes altijd onder een hoek van 90 graad. Op een plaatje en bij elkaar getaped.
In de ION heb je ruimte genoeg. D60 had ik vervangen voor DES428 BB. Robuust loopwerk. D60 is bijzonder flimsy... :(
Daar zijn er bij mij al 2 vergaan... heb er een kist op verloren... die woog slechts 550 gram...

Snelle UBEC-ontvanger-pakketjes voorbeelden vind je hier...
opbouw-nieuwe-raketenwurm-2b-romp-2

Aangezien een ION-Pro een warmliner is... ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back