Ontwerp, ontwikkeling en bouw Sharky 21 Speedmonster

paul.. ik heb het nog niet geprobeerd, maar door de lage cickpit is dat nu al mogelijk.
Ik ga ook een speciaal kapje maken waar je de uitlaat in kan leggen zoals je op de foto laat zien.
Net als de stinger 40..

Peter

ok we gaan de rolroeren klaarmaken..

de vleugel is binnenin op de tophuid al voorzien van scheurweefselband als scharniet te gebruiken. Net als in gfk vleugels..

Nu hoef je de vleugel niet perse dicht te maken.. maar voor mijn eigen gemoedsrust doe ik het toch maar.

afb20420.jpg

Allereerst vergroot is de freessleuf tot 6mm.
Waarom 6mm? Omdat ik 3x 2mm balsa strips ga gebruiken.

afb20421.jpg

goed, dat snij je weg, en je krapt de sleuf schoon tot je op de bovenvleugel stuit waar de glas versteviging zit ene je het scheurweefselband tegenkomt.

afb20422.jpg

nu snij je 3 strips balsa van 2mm dik zelfde breedte als je rolroeren.

afb20423.jpg

Smeer je de onderste en bovenste in met houtlijm.

afb20424.jpg

nu druk je ZONDER lijm de 3de ertussen om de andere 2 op hun plaats te houden.

afb20425.jpg

afb20426.jpg

als het droog is.. verwijder je de middelste weer..

afb20427.jpg

schuur je alles vlak met de vleugel.

afb20428.jpg

tada!.. zijkant loszagen doe ik pas nadat model bekleed is..

servo's

afb20429.jpg

eerst stukje overgebleven abachi weghalen, en gat schoonmaken.
Dan afdekraampje erbij pakken en 2 strips triplex maken.

afb20430.jpg

de 2 strips triplez een stukje onder de vleugelhuis vast epoxien..

afb20431.jpg

daar kan het afdekraampje op vast geschroeft worden.

afb20432.jpg

Nadat vleugel bekleed is met glasdoek en gespoten, met epoxy de heveltjes in het rolroer epoxien.

afb20433.jpg

rolroeren aan de zijkant loszagen

afb20434.jpg

dan steek ik 2 naalden in de hoeken door de vleugel waar de scharnierlijn moet komen.

afb20435.jpg

Dan leg je er een lineaal tegen aan en kerf je een ondiep sleufje. NIET TE DIEP, dan is je rolroer los.. :)

afb20436.jpg

druk hem naar beneden, en met een drihoekig vijtje vijl je vorzichtig een v-groefje, zodat ie ook mooi omhoog kan scharnieren.

afb20437.jpg

ik doe dan krimpkous om de servo..
En met siliconenkit kit ik hem vast aan het afdekluikje.

afb20439.jpg

erinschroeven, servo aansluiten..
Klaar!
Als je nou een keer je model crashed, en je vleugel is niet meer repareerbaar. Schroef je zo je zervo erit, en zet hem in een nieuw model.. ;)

Cheers

Peter

Hoi Peter,

Even een vraagje over je servokabeltjes, voor de rolroeren.
De stinger die ik van jet en speed heb. Die had in de piepschuim een klein V-tje zitten, waar je de kabel doorheen kon halen (van de servo-box naar het midden van de vleugel).

Zit er in jouw vleugels ook zoiets, of hoe heb jij dit opgelost?

groeten Paul

@ Peter,

Heb jij ooit met een stinger gevlogen? (stinger 21 of 40).

En de sharky heeft ook al gevlogen, las ik ergens in een post.
Maar wat zijn de verschillen in vliegeigenschappen, tussen de stinger en de sharky?

groeten Paul

vliegeigenschappen zijn hetzelde.
Al heb ik deze sharky gebouwd met boven zijde vleugel recht.. dus minder V stelling, puur als test of hij dan minder stabiel word.
En dat is niet het geval.
Waarom een rechte vleugel testen tov de "oude" setup.
Ik ben bezig met een gfk vleugel en stabilo voor de sharky..

Peter

Hoi Peter,

zijn er al meerdere mensen die met de sharky gevlogen, of gebouwd hebben?
En wat voor soort motor hebben ze erop gemonteerd?

groeten Paul

Paul, hij is nog maar een paar weekjes verkrijgbaar.
Er zijn er naar mijn weten een paar in nederland.
De meeste gaan momenteel naar duitsland.

Maar als motor is bv een standaard os 32sx een prima keus.. ik test nu de 3.5 mvvs maar krijg die nog niet op het juiste aantal toeren. De rossi 3.5 is een hele goeie keus.. om maar het 1 en ander te noemen..

Peter

Peter,
Met wonderolie brandstof (75/20/5) en de 3244 uitlaat direct aan de cylinder gemonteerd, heb je met een MA 8x5 18000 rpm. (dus geen verlengde uitlaatpijp ertussen). Met een 7x6 gaat het nog harder. je moet in de lucht naar ongeveer 21000 rpm toe.
Ik test momenteel een Novarossi 3.5, en die draait ongeveer gelijk op, heeft echter geen achteruitlaat, waardoor je weer meer vliegweerstand krijgt.

hoi pe,

Vandaag weer gestest met de mvvs 3.5. Prop een 7x6w en een teleurstellende 15500 toeren.
Op de beretta van klaas zit nu ook een mvvs.. met de uitlaat daar direct achterop en een 7x6w ging ie wel 18000 toeren. Dat begint er dus meer op te lijken.
Voor mijn gevoel had ik ook meer gang met de 8x5 MA, maar het waaide nogal hard vandaag.. ik ben even clueless over het verhogen van het toerental.. misschien dat toch de bocht de boosdoener is. Eerst maar kijken hoe de mvvs het nu doet op de beretta van klaas.. anders moet toch de uitlaat direct achter op de cylinder.. maar dan moet ik even een nieuwe romp in elkaar sleutelen.

Peter

Peter

Peter,
Afgelopen week Tornado 1% brandstof gekocht om te testen met MVVS.
De verdamptest gaf 15% olie, de hittetest van de overblijvende olie gaf volledig verdampen met achterblijven van donkerbruin residue, terwijl de gelijktijdig aangebrachte wonderoliedruppel licht naar honingkleur neigde zonder verdamping. Testtemperatuur 200 graden.
De eerste resultaten waren veelbelovend in een 4.6cc. Daarna nog 7% wonderolie toegevoegd om het totale oliedeel op 22% te brengen.
Mijn 2.5cc combattoestellen gisteren en vandaag stevig aan de tand gevoeld met deze brandstof. Een van de toestellen heeft 4 heats van 7 minuten gevlogen. Van het normale inzakken van het vermogen op synthetische brandsto geen spoor!
Beide motoren lopen goed en laten zich breed afstellen. De motorloop leek iets krachtiger dan met puur wonderolie. (16900 rpm op de grond met MA 19x10cm)
Ik heb het gevoel, dat dit de juiste brandstof is voor wie toch liever een synthetisch mengsel vliegt.
Jouw uitlaat, zoals ik dat op de fotos zie, is beslist te lang.Dat verhindert een verdere opbouw van het toerental door de doorgaans "harde" bovengrens van resonantiedempers.

De pijp lijkt me nogal vet. Als ik de Mac's tuning gids mag geloven doet hij precies waarvoor hij ontworpen is: 15800 rpm met de OS .28H
Zet de 3244 mvvs uitlaat er maar eens achter. Stiller, compacter, en leven in de brouwerij. Met extra demperkamer blijft het zelfs beneden 78 dB(A)

hoi pe,

Ik heb vanmorgen de operatie uitgevoerd.. bocht weg.. zijkant sharky opengereten zodat de pijp er direct achter kan.
Operatie voor zover geslaagd. Morgen gaan we weer testen en kijken of het toerental dan beter is.
Mocht je willen testen met zo'n bocht.. ik heb er nog wel eentje liggen.. misschien dat je er meer uit kan krijgen dan ik.. zonder die bocht past de mvvs namelijk niet in de beretta en stiletto. en ben je weer op een rossi aangewezen..

Peter

Peter,
Alleen de bocht is het verhaal niet. Ik wil het wel testen, maar dan moet je me motor, bocht en pijp opsturen, omdat deze drie samen de afstemming bepalen.

pe,
als morgen zonder bocht het toerental nog niet omhoog gaat.. dan stuur ik je motor, bocht en uitlaat wel een keer op. Maar ik heb goeie hoop dat het nu beter is.

Peter

Back