Ontwerp proces nieuwe 90 size head

• Topicstarter Topicstarter jvsjvs
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

Ik heb de plaatjes wat kleiner gemaakt in de postings hierboven.

Hier een detail plaatje van de paddle (niet zo relevant, want die ga ik toch niet maken :))
Paddle.jpg

Hier nog een detail plaatje van een link (ga ik ook niet maken :))
LinkDetail.jpg

De SeeSaw:
Seesaw.jpg

Groeten,

John.

holco zei:
Had mijn MP-V91 in het begin ook last van maar na vervanging van het kunstof binnenwerk waar de scharnierkogel in op en neer gaat
smeer ik dit zo nu en dan in met Titan-vet, slijtage is nu nul , nul :wink:

Ok Hoco, dat is heel goed, wellicht heb je het opgelost.

Groeten,

John.

Hoi,

Ik heb hier ook nog wat plaatjes van verschillende onderdelen onder verschillende belastingen, om te kijken wat er gebeurt, en waar de spanning zit etc.

Buiging als gevolg van een roll actie (mm):
BendingSpindle.jpg

Rek als gevolg van de centripetale kracht (mm):
Let op dat bij een 90 size helikopter met 710mm bladen van 180 gram er +- 305 kg aan 1 bladhouder trekt (aan 1 boutjes)!
Deformation.jpg

De spanning in de bladhouder (10^-3 N/mm2):
VectorLoad.jpg

De strain (ofwel de relatieve lengteveranderingen in alle richtingen)
VectorStrain.jpg

VectorStrain2.jpg

VectorStrain3.jpg

VectorStrain4.jpg

In dit laatste plaatje kun je mooi zien waar de spanning zit als gevolg van het afsteunen van het lager.

Groeten,

John.

jvsjvs zei:
Hoi,

Ik heb de plaatjes wat kleiner gemaakt in de postings hierboven.

Bedankt John,
Het verhoogd de leesbaarheid van deze overigens zeer interessante topic.

Hoi john,

Ik wil toch nog even terug komen op de pen waar de bladas doorheen gaat.
Jou verklaring is duidelijk, maar er zijn nog twee gedachtes.

1e. Als de rotorkop in resonantie komt dan moet de zachtere rubbers dit dempen, nu zie ik een rubber o-ring niet als
een schockdemper maar meer met de eigenschap van een veer. Door de pen krijg je een wip effect waarbij de o-ringen
elkaar helpen ipv tegen te werken. Dit zou dus betekenen dat de rotor eerder IN en later UIT resonantie gaat.

2e. Stel, je hooverd en er komt een windvlaag dan zal het blad dat tegen de wind indraait meer lift krijgen en dus een
vectorele kracht omhoog geven. Het blad dat met de wind mee gaat heeft zo´n hoge snelheid dat de windvlaag nagenoeg
geen invloed heeft. Omdat beide bladhouders star verbonden zijn zal door de pen het blad dat lift levert het andere blad
naar beneden drukken. Door het gyroscoop effect en dat Delta3 op 0 staat zal de rotordisk in deze scheve stand blijven
staan. De heli heeft dan ook de neiging om tijdens een pirouette met veel wind erg scheef te gaan hangen.

Verder wil ik opmerken dat een 3D heli meestal geen goede F3c heli is, maar een goede F3c heli is altijd een goede 3D heli.
Dit betekend dat de F3c heli betere verhoudingen/ balans heeft, ook zie je hier meer en meer dat de mixarm helemaal aan de buitenkant van de seesaw zit. Misschien interessant om zo´n kop te simuleren en te vergelijken.

Een heli waarbij de tank achter de hoofdas licht heeft bij gelijke tuimel uitslag veelal een hogere rolrate dan fliprate. Opvallend
is dat de Futura SE waar ik vroeger mee vloog en nu ook de Vibe de rol- en fliprate hetzelfde is. Tank voor.
In je nieuwe ontwerp kan je kiezen of je dit mechanisch (ander verhouding richting tuimelschijf, dus niet de tank) of via de zender oplost.

Erg mooie foto´s met mooie krachten berekeningen.

Gr Frans.

frans laurijsen zei:
Jou verklaring is duidelijk, maar er zijn nog twee gedachtes.

1e. Als de rotorkop in resonantie komt dan moet de zachtere rubbers dit dempen, nu zie ik een rubber o-ring niet als
een schockdemper maar meer met de eigenschap van een veer. Door de pen krijg je een wip effect waarbij de o-ringen
elkaar helpen ipv tegen te werken. Dit zou dus betekenen dat de rotor eerder IN en later UIT resonantie gaat.

Rubber dempt juist behoorlijk. Het is overigens niet zo dat wanneer een rotorkop in resonantie komt dat dan de rubbers dit moeten dempen, de rotorkop mag in principe nooit in resonantie komen. Zachtere dempers zorgen er gewoon voor dat de resonantiefrequentie van de kop lager wordt. Ik zie nog niet helemaal hoe de spindle support de resonantiefrequentie verhoogt, maar ik kan het eens simuleren.

frans laurijsen zei:
2e. Stel, je hooverd en er komt een windvlaag dan zal het blad dat tegen de wind indraait meer lift krijgen en dus een
vectorele kracht omhoog geven. Het blad dat met de wind mee gaat heeft zo´n hoge snelheid dat de windvlaag nagenoeg
geen invloed heeft. Omdat beide bladhouders star verbonden zijn zal door de pen het blad dat lift levert het andere blad
naar beneden drukken. Door het gyroscoop effect en dat Delta3 op 0 staat zal de rotordisk in deze scheve stand blijven
staan. De heli heeft dan ook de neiging om tijdens een pirouette met veel wind erg scheef te gaan hangen.

Het snelheidsverschil van beide bladen in het geval van een windvlaag is exact even groot. Het blad tegen de wind in wil dus inderdaad omhoog, en het andere blad wil zelf ook omlaag. Dit effect is naar mijn idee met en zonder spindle support. In het laatste geval wipt de spindle namelijk gewoon op het rubber van het omhoog gaande blad (het blijft namelijk zo dat beide bladen middels de spindle star zijn verbonden).

Het effect hiervan is overigens dat de helikopter met de wind mee zal rollen indien de delta3 0 graden is (zonder de correctie van de flybar), niet dat hij scheef blijft hangen.

Doordat het blad wat tegen de wind in beweegt gaat klimmen wordt de relatieve bladhoek minder. Het blad wat gaat dalen (met de wind mee) krijg een relatief grotere bladhoek. Dit compenseert de lift verschillen weer waardoor de heli stabiel wordt in de hover (je ziet dan de disc "rollen" t.o.v. de main shaft in de hover. Hoe zachter de dempers, hoe groter dit effect omdat de bladen makkelijker omhoog en omlaag gaan. Een kop met zachte dempers is dan van nature ook stabieler, en geeft veel minder spanning in de kop. Dit effect is volgens mij ook weer onafhankelijk van wel of geen spindle support.

Wat je met een positieve Delta3 kunt bereiken is dat de helikopter stabieler wordt in de hover. Het effect is namelijk dat de pitch dan minder wordt bij het omhoog buigende blad als gevolg van de Delta3. Hierdoor compenseren de bladen nog meer. Het nadeel is uiteraard, dat wanneer je wil rollen, de roll snelheid ook minder wordt. Een negatieve Delta3 is natuurlijk een beetje vragen om problemen.

Al me al zie ik nog steeds geen enkel voordeel van het weglaten van de spindle support behalve gewicht, en kosten. Ik zie wel voordelen zoals ik al eerder heb genoemd, maar het zal niet zo veel uitmaken.

frans laurijsen zei:
Verder wil ik opmerken dat een 3D heli meestal geen goede F3c heli is, maar een goede F3c heli is altijd een goede 3D heli.
Dit betekend dat de F3c heli betere verhoudingen/ balans heeft, ook zie je hier meer en meer dat de mixarm helemaal aan de buitenkant van de seesaw zit. Misschien interessant om zo´n kop te simuleren en te vergelijken.

Hmm, ik snap niet helemaal je redenering waarom A meestal geen goede B is, maar B wel altijd een goede A? Het is eenvoudig een keuze die je maakt in je ontwerp, je hebt altijd te maken met het uitruilen van stuursnelheid met stabiliteit etc. ofwel het is een groot compromis wat je moet sluiten tussen vele factoren. Afhankelijk van je toepassing vind je bepaalde aspecten belangrijker of minder belangrijk waardoor je op een ander ontwerp komt voor 3D en F3C.

De mixarm verder naar buiten heeft gewoon het effect dat de Hiller input op de kop groter wordt. Het effect is dat de helikopter stabieler wordt uiteraard. Als je nu maar zorgt dat wanneer je wil rollen, de paddlestang niet (te ver) naijlt, dan win je stabiliteit zonder dat je te veel rol snelheid verliest. Dit is precies wat Curtis nu doet met zijn kleine paddles. Hij zorgt voor een grote Hiller input, en hele lichte paddles die makkelijk mee te nemen zijn wanneer je wil rollen. Deze combinatie geeft dan toch nog voldoende stabiliteit. Hier hangt weer heel veel af van het oppervlak van de paddle en de lengte van de paddlestang. Die wil je in principe ook weer langer maken voor meer stabiliteit zonder dat je rol snelheid inlevert. Echter, het nadeel is dan weer dat er erg veel energie in de paddles gaat zitten, dus verlies je weer te veel vermogen. Allemaal weer een groot compromis :(

De kleine paddles verlagen de hoeveelheid energie die verloren gaat in je paddles (bij sturen), maar het verlaagt je stabiliteit omdat ze te licht worden. De grote Hiller input vangt dus weer op (weer meer stabiliteit).

frans laurijsen zei:
Een heli waarbij de tank achter de hoofdas licht heeft bij gelijke tuimel uitslag veelal een hogere rolrate dan fliprate. Opvallend
is dat de Futura SE waar ik vroeger mee vloog en nu ook de Vibe de rol- en fliprate hetzelfde is. Tank voor.
In je nieuwe ontwerp kan je kiezen of je dit mechanisch (ander verhouding richting tuimelschijf, dus niet de tank) of via de zender oplost.

Hoe zou je dit effect verklaren?

Groeten,

John.

John,

Mooi werk, mooie input.

Wat mij opvalt aan de kop is dat de stuurbrug van de paddel niet af is, ik mis wat boutjes en lagers :wink:

En wat betreft de spanning en rek, ik vind het opvallend dat die geconcentreerd zijn op het tipje van de bladhouder. Deze klemt het blad eigenlijk maar losjes en daardoor zitten de meeste concentraties toch rond het gat? Hoe heb jij de krachten ingeleid?

Elwin

En wat betreft de spanning en rek, ik vind het opvallend dat die geconcentreerd zijn op het tipje van de bladhouder. Deze klemt het blad eigenlijk maar losjes en daardoor zitten de meeste concentraties toch rond het gat? Hoe heb jij de krachten ingeleid?

Dat was mij ook al opgevallen. Ik had toen gelijk al een reactie getypt om te vragen of het niet handiger was om er een blad en een bout in te modelleren zodat je de krachten goed kunt berekenen. Dan zul je zien dat het buigpunt verder naar midden vd bladhouder ligt en zich ook zal concentreren rondom het gat van de bout. Maar John is zeker niet dom, dus ik heb die reactie maar niet gepost. Waarschijnlijk heeft hij nog geen tijd gehad om een "goede" berekening te maken o.i.d.

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat vliegen, om te zien hoever de theorie / praktijk overeen komen.

Cheers,

Richard

John,

F3c wel 3D, 3D niet altijd F3c.

De huidige heli´s zijn reeds van een hoog niveau om nu de “mindere” er tussenuit te halen zal je het extreme moeten opzoeken. Bv. Veel wind.

Laten we twee heli´s gaan vergelijken.
We nemen een standaard Hirobo freya 90(oude type) en een standaard TT Raptor 90.
Beide heli´s hebben veel overeenkomsten zoals;
- Veel kunststof .
- H1 tuimel aansturing.
- Hiller mixarm hebben dezelfde vorm en verhouding.
- Seesaw zelfde model en 1:1 of 1:0,75 verhouding.
- Bell input nagenoeg hetzelfde.
- Input van pitchcomp. naar paddleas is bij Freya extreem.
- Zelfde positie tank/motor.
- ~Hetzelfde gewicht.
Voorzie beide heli´s van dezelfde elektronica, paddleas, paddles, rotorbladen en breng om de beurt beide heli´s op 5 meter hoogte in de hoover en maak een langzame pirouette op zijn plaats bij windkracht 6-7.

Je zal merken dat dit met de Freya minder moeite kost dan met de Raptor.
Men zal dus zeggen dat de Freya stabieler is. Nu vind ik “stabieler” een verkeerd woord, per definitie is een heli juist “labiel” en zal ook nooit stabiel worden.
Liever spreek ik van dat de Freya de wind beter “verwerkt”, en als piloot hoef je dus minder te corrigeren.
In de F3c was het zo dat de hoover figuren werden beoordeelt met k-factor 2 en ook werd er
nog gevlogen met windkracht 6-7. Bij F3c heli´s probeert men dus de heli deze hoge eigen/ innerlijke stabiliteit (zal het woord wel blijven gebruiken) mee te geven. Het lijkt me logisch dat een heli die de wind beter verwerkt ook in de vliegfiguren minder correcties nodig heeft.
Een stap verder, zou ik de F3c heli voorzien van lichte paddels en een 3D setup, zal deze ook
vanwege zijn betere eigen stabiliteit ook hier goed presteren.
Omgekeerd, een 3D heli (bv. een henseleit) zal goed hooveren maar door o.a. zijn harde rotorkop en zijn korte hoofdas zal de heli op F3c niveau tekort komen. Ondanks een F3c setup.

Roll/fliprate hetzelfde.

Dit is een praktijk ervaring en voor mij in theorie moeilijk te verklaren ook omdat het ene het
andere weer tegenspreekt. Zoals jezelf zegt is de heli een en al compromis.
Toch even proberen, ik denk zelf aan de volgende punten:
Tank positie, zwaartepunt t.o.v. rotordisk, gewicht en power.

- De tank voorin brengt het zwaarte punt behoorlijk naar voren, dit zou de flip voorover versnellen. Achterover zou weer lastiger zijn, maar hier zou je kunnen denken dat de heli meer zijn kont laat zakken en dan rondgaat. Echter als de tank bijna leeg is ligt het zwaartepunt dicht bij de hoofdas en ben je weer terug bij af.
- Zwaartepunt t.o.v. rotordisk, het zijwaartse oppervlak van de heli is groter dan de neus en staart, door een hoger zwaartepunt zal de heli sneller rollen. Men heeft denk ik dus de rollrate meer aangepast aan de fliprate. Waarom dit bij de andere heli´s anders is, misschien doordat men de tank dicht bij/onder de hoofdas wil hebben moet het hoofdtandwiel en de rest meer naar boven. De afstand rotordisk-zwaartepunt wordt hierdoor groter.
- Gewicht, meer met de gedachte dat een lichtere heli makkelijke is om te rollen.
- Power, is het design vd rotorkop dusdanig dat de verliezen minder zijn waardoor er meer vermogen overblijft op de bladen, ik denk dan aan extreme paddel uitslagen.

Waardoor de ene heli harde wind beter “verwerkt” dan de ander.
Even vrijuit denken:

- De Freya heeft zijn paddleas onder de kop, dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt lager ligt, dan bij de raptor, en dit geeft meer stabiliteit.
- Bij de Freya zit de bladas (daar is ie weer) vast in het centraalstuk , en deze kan alleen een schommel (under-slung) beweging maken. Zoals jij al aangaf zullen de rotorbladen dit zelf corrigeren.
- Bij de Raptor zit de bladas vrij in grote rubbers, er zijn aftermarket rubbers te koop die de bewegingsvrijheid van de bladas beperken (de henseleit heeft dit tot een minimum beperkt).
Dus de bewegingsvrijheid van de bladas heeft invloed op de stabiliteit.
- Ik heb een Kyosho concept 46 vr, deze heeft helemaal geen bladas, maar de bladhouder kan vrij op en neer bewegen. Ondanks veel speling, slecht kunststof, zwakke servo´s hooverd deze heli nog voorbeeldig bij windkracht 6. Alle opwaartse krachten van de rotorbladen (door wind) worden niet doorgegeven aan de heli (vanwege het scharnierpunt) en dus wordt de heli hierdoor niet van zijn plaats geduwd. Dit uit zich in de praktijk dat je minder hoef te corrigeren. In theorie zou dit dus de beste oplossing zijn, in de praktijk heeft dit systeem ook zijn nadelen. (boomstrike)
- Hirobo heeft een aluminium rotorkop van zowel under-slung, als bladhouders die gering op en neer kunnen, een beetje van “best of both”. Zo´n kop zal ook perfect functioneren voor 3D (denk aan minder correctie tijdens het vliegen van een funnel, hurricane ext) . Dat zo´n kop niet wordt toegepast in 3D ligt aan het prijskaartje.

Conclusie, het ontwerp van het centraal stuk bepaald voor een groot deel de stabiliteit van de heli, iets wat je in eerste instantie niet zou verwachten.

Tenslotte komen de verschillen van beide heli´s naar boven met veel wind en wie gaat er nu 3D vliegen bij windkracht 6-7. Niemand toch!

Frans.

Elwin zei:
John,

Mooi werk, mooie input.

Wat mij opvalt aan de kop is dat de stuurbrug van de paddel niet af is, ik mis wat boutjes en lagers :wink:

Nee hoor, je mist geen lagers. De "stuurbrug" is ook wel af. Echter, de boutjes heb ik daar niet inzitten.

Elwin zei:

Dit is niet zo.

Plaatje1:

Dit is een plaatje waarin de absolute (dus cumulatieve) verplaatsing (in mm) als gevolg van de belasting wordt weergegeven. De kracht grijpt aan bij het gaatje van de bout in deze simulatie. Het gevolg is dat de bladas gaat buigen (omhoog). Door dit buigen buigt uiteraard het uiterste puntje van de bladhouder het meest omhoog, dit zie je dan ook in het plaatje. Dit is exact wat er ook gebeurt in het echt.

Plaatje 2:
Ook hier is weer de absolute (dus cumulatieve) verplaatsing (in mm) als gevolg van het trekken van het blad is weergegeven. Omdat het materiaal overal uitrekt, is de totale uitrek het grootste net voorbij het gaat van de blad boutjes (het punt waar ik de kracht heb laten aangrijpen). Verder zit er uiteraard in het laatste stukje geen rek. Je ziet dan ook dat de tip net na dit punt ook helemaal de zelfde kleur (zelfde absolute rek) heeft.

Plaatje 3:
In dit plaatje zie je waar de spanning (stress) in het materiaal zit (N/mm[sup:2a3285f438]2[/sup:2a3285f438]). Dit komt meer overeen met je gevoel. Hier zie je dan ook dat de spanning bij het gat zit, en waar het lager afsteunt.

Plaatje 4:
In dit plaatje zie je de strain, of wel de relatieve rek. Dit is de relatieve lengte verandering van het materiaal op elk punt. Je kunt dit zien als in indicatie van de "vervorming" van het materiaal. Je ziet hier dan ook dat de maximale (relatieve) "vervorming" uiteraard zit op de plaatsen met de meeste spanning (stress). Dit komt weer overeen met je gevoel.

Plaatje 5:
Het zelfde als plaatje 4, enkel anders weergegeven.

Plaatje 6:
Het zelfde als plaatje 4, enkel anders weergegeven.

Plaatje 7:
Het zelfde als plaatje 4, alleen hier een view op het punt waar het lager afsteunt.

Conclusie:
De simulaties zijn wel goed, maar je moet even goed rekening houden wat een absolute verbuiging betekent, wat een absolute rek is, wat spanning is, en wat relatieve rek of "vervorming" is.

Maar waarom zie ik dan nog spanning etc. rond de randen van de bladhouder. Dit is een artefact van de simulatie, het is altijd moeilijk om randen goed te verwerken in FEM simulaties. Dit kan wel beter, maar dan duren de berekeningen enorm lang, daar heb ik geen tijd voor, en het levert niets op. Ik weet natuurlijk toch wel op welke plekk er spanning zit en waar niet. Het is enkel om te kijken hoeveel spanning waar komt te zitten.

Groeten,

John.

Raptor Rulezzz zei:
... modelleren zodat je de krachten goed kunt berekenen. Dan zul je zien dat het buigpunt verder naar midden vd bladhouder ligt en zich ook zal concentreren rondom het gat van de bout. Maar John is zeker niet dom, dus ik heb die reactie maar niet gepost. Waarschijnlijk heeft hij nog geen tijd gehad om een "goede" berekening te maken o.i.d.

Ik ben het echter niet met je eens. Het buigpunt licht niet in het midden van de bladhouder in de totale compositie (plaatje 1). Dit komt omdat de bladas nu eenmaal een veel kleinere diameter heeft dan de bladhouder. De meeste buiging zit dan ook in de bladas. Het is namelijk zo dat ik in deze simulatie de bladas aan het einde vast houd, en niet waar je hem met de dempers afsteunt.

Je hebt wel gelijk dat als je enkel naar de bladhouder kijkt, dat een "vervorming in het midden" zit. Dit kun je ook precies zien in plaatje 7 (op een na laatste plaatje). Je ziet hier mooi in het midden de bladhouder licht kleuren. Dit geeft aan dat hier een "grote vervorming" zit. Echter, de grootste vervorming in de bladhouder blijft zitten waar het blad boutje zit, en waar het lager afsteunt. Dit kun je in de laatste 2 plaatjes mooi zien.

Groeten,

John.
P.S. Dank je voor het compliment dat ik zeker niet dom ben :) Ik ben tweevoudig Ingenieur, 2 maal met lof afgestudeerd, universiteit in 2 jaar en 9 maanden volbracht, en 10 jaar onderzoeker geweest :) Dus ik vind het altijd wel leuk om een poging te doen om iets te begrijpen.

deze topic wil ik ook volgen...

dit gaat nog veel leuker worden. ben benieuwd wat de realiteit gaat geven.
en welke stoorfactoren er dan gaan opduiken...

hopelijk boek je resultaat!!! want hier heb je al wat tijd ingestoken!

frans laurijsen zei:
John,

Laten we twee heli´s gaan vergelijken.
We nemen een standaard Hirobo freya 90(oude type) en een standaard TT Raptor 90.
Beide heli´s hebben veel overeenkomsten zoals;
- Veel kunststof .
- H1 tuimel aansturing.
- Hiller mixarm hebben dezelfde vorm en verhouding.
- Seesaw zelfde model en 1:1 of 1:0,75 verhouding.
- Bell input nagenoeg hetzelfde.
- Input van pitchcomp. naar paddleas is bij Freya extreem.
- Zelfde positie tank/motor.
- ~Hetzelfde gewicht.
Voorzie beide heli´s van dezelfde elektronica, paddleas, paddles, rotorbladen en breng om de beurt beide heli´s op 5 meter hoogte in de hoover en maak een langzame pirouette op zijn plaats bij windkracht 6-7.

Ik denk niet de de Bell / Hiller mixverhouding het zelfde is. Maar ik kan dat enkel bepalen als ik de Freya hier voor me heb staan, dan kan ik het gewoon meten (meten is weten). Bell input in absolute zin zegt niets, het gaat om de verhouding Bell / Hiller. Verder weet ik zo ook niet hoe het bijvoorbeeld zit met de Delta3 bij een Freya. Ik zou het eens moeten bekijken. Als iemand zijn helikopter even tijdelijk beschikbaar wil stellen voor wat metingen, dan kan ik het uitzoeken.

Een enorme input van pitch compensator naar de paddleas "verraad" het een en ander. Hierdoor kun je namelijk de terugkoppeling van de paddleas naar de pitch groot maken en de paddleas traag maken (erg ronde zware paddles die ver naar achteren zitten). Hierdoor krijg je een grote stabiliteit en zal de helikopter rustiger zijn in de wind. Door de grote input naar de paddleas kun je ondanks dit toch de paddleas wel meesturen met de hoofdas op het moment dat je wil sturen. Hierdoor is de helikopter stabiel, en heeft toch een redelijke rolsnelheid. Echter, er gaat op deze manier erg veel energie zitten in de paddles (grote hoeken) wanneer je heftig stuurt.

Ofwel je hebt gewoon stabiliteit "gekocht" in je ontwerp met het verlies aan vermogen bij grote stuuruitslagen. Je bereikt dit effect ook eenvoudig met een langere paddlestang, probeer dt maar eens. Deze oplossing is natuurlijk prettig voor F3C vliegen, maar niet prettig voor 3D vliegen, "alles kost te veel vermogen". Zoals ik al zij, het is een groot compromis, en voor niets gaat de zon op.

frans laurijsen zei:
Een stap verder, zou ik de F3c heli voorzien van lichte paddels en een 3D setup, zal deze ook
vanwege zijn betere eigen stabiliteit ook hier goed presteren.

Hmm, ik zie dit anders, zoals ik aangeef heb je dit gedrag "gekocht" met motorvermogen, je ruilt gewoon het een uit tegen het ander.

frans laurijsen zei:
Omgekeerd, een 3D heli (bv. een henseleit) zal goed hooveren maar door o.a. zijn harde rotorkop en zijn korte hoofdas zal de heli op F3c niveau tekort komen. Ondanks een F3c setup.

Door de korte hoofdas gaat hij beter rollen, omdat de bladen eenvoudigweg dichter bij het zwaartepunt zit. Dit zou dus juist goed zijn.

Je hebt gelijk dat een harde rotorkop niet prettig is voor F3C vliegen. Het effect is namelijk dat je stabiliteit verliest met een harde kop, maar je krijgt er een grotere roll rate voor terug. Wederom uitruilen van het een tegen het ander.

frans laurijsen zei:
Roll/fliprate hetzelfde.

Dit is een praktijk ervaring en voor mij in theorie moeilijk te verklaren ook omdat het ene het
andere weer tegenspreekt. Zoals jezelf zegt is de heli een en al compromis.
Toch even proberen, ik denk zelf aan de volgende punten:
Tank positie, zwaartepunt t.o.v. rotordisk, gewicht en power.

- De tank voorin brengt het zwaarte punt behoorlijk naar voren, dit zou de flip voorover versnellen. Achterover zou weer lastiger zijn, maar hier zou je kunnen denken dat de heli meer zijn kont laat zakken en dan rondgaat. Echter als de tank bijna leeg is ligt het zwaartepunt dicht bij de hoofdas en ben je weer terug bij af.

Ik ga er uiteraard vanuit dat je altijd de helikopter in balans hebt gebracht, onafhankelijk waar je tank zit (met een half gevulde tank). De helikopter gaat hierdoor dan ook niet makkelijker voorover flippen. Het is wel zo dat hoe verder de tank van het zwaartepunt ligt hoe vervelender. Het punt is namelijk dat je dan een grotere onbalans in de helikopter hebt zitten bij een volle tank en bij een lege tank (het zwaartepunt verschuift meer).

frans laurijsen zei:
- Zwaartepunt t.o.v. rotordisk, het zijwaartse oppervlak van de heli is groter dan de neus en staart, door een hoger zwaartepunt zal de heli sneller rollen. Men heeft denk ik dus de rollrate meer aangepast aan de fliprate. Waarom dit bij de andere heli´s anders is, misschien doordat men de tank dicht bij/onder de hoofdas wil hebben moet het hoofdtandwiel en de rest meer naar boven. De afstand rotordisk-zwaartepunt wordt hierdoor groter.

Hier kan ik je niet helemaal volgen.

frans laurijsen zei:
Waardoor de ene heli harde wind beter “verwerkt” dan de ander.
Even vrijuit denken:

- De Freya heeft zijn paddleas onder de kop, dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt lager ligt, dan bij de raptor, en dit geeft meer stabiliteit.
Hoe verder de bladen van het zwaartepunt vandaan zitten, hoe groter de stabiliteit wanneer de pootjes naar beneden hangen. Op zijn kop wordt het slechter. Verder gaat het rollen steeds beroerder.

frans laurijsen zei:
- Bij de Freya zit de bladas (daar is ie weer) vast in het centraalstuk , en deze kan alleen een schommel (under-slung) beweging maken. Zoals jij al aangaf zullen de rotorbladen dit zelf corrigeren.
Het effect van under slung moet ik nog eens bestuderen (let wel, dit heeft niets te maken met het feit of de paddlestang nu boven of onder de bladas zit!).

frans laurijsen zei:
- Bij de Raptor zit de bladas vrij in grote rubbers, er zijn aftermarket rubbers te koop die de bewegingsvrijheid van de bladas beperken (de henseleit heeft dit tot een minimum beperkt).
Dus de bewegingsvrijheid van de bladas heeft invloed op de stabiliteit.
Dit is bij een Freya ook zo, het is namelijk zo dat de "under slung" gewoon met rubbers gedempt wordt op de hub. De dempers "zitten dus gewoon op een andere plaats". En ja, de bewegingsvrijheid in de rubbers bepaalt enorm veel!

frans laurijsen zei:
- Ik heb een Kyosho concept 46 vr, deze heeft helemaal geen bladas, maar de bladhouder kan vrij op en neer bewegen. Ondanks veel speling, slecht kunststof, zwakke servo´s hooverd deze heli nog voorbeeldig bij windkracht 6. Alle opwaartse krachten van de rotorbladen (door wind) worden niet doorgegeven aan de heli (vanwege het scharnierpunt) en dus wordt de heli hierdoor niet van zijn plaats geduwd. Dit uit zich in de praktijk dat je minder hoef te corrigeren. In theorie zou dit dus de beste oplossing zijn, in de praktijk heeft dit systeem ook zijn nadelen. (boomstrike)

Zoals ik al in een paar postings terug aangaf. Hoe flexibelere de bladen zijn opgesteld, hoe stabieler. Echter, de rol snelheid gaat even hard naar beneden. Dus ook hier is het stabiliteit ruilen tegen rol snelheid.

frans laurijsen zei:
- Hirobo heeft een aluminium rotorkop van zowel under-slung, als bladhouders die gering op en neer kunnen, een beetje van “best of both”. Zo´n kop zal ook perfect functioneren voor 3D (denk aan minder correctie tijdens het vliegen van een funnel, hurricane ext) . Dat zo´n kop niet wordt toegepast in 3D ligt aan het prijskaartje.

Ik ben het hier niet mee eens. De prijs heeft hier niet veel mee te maken. Waarom zou een under slung kop veel duurder zijn??? Er zitten precies evenveel lagers in, er zitten evenveel dempers in, het zit alleen op een andere plek. Ook de hoeveelheid materiaal is niet anders. Wellicht iets meer freeswerk, maar dat is helemaal geen punt. Het freeswerk is maar een fractie van de kosten van het ontwikkelen en het maken van de kop.

frans laurijsen zei:
Conclusie, het ontwerp van het centraal stuk bepaald voor een groot deel de stabiliteit van de heli, iets wat je in eerste instantie niet zou verwachten.

Uiteindelijk zijn er heel veel factoren die een rol spelen, het is allemaal erg ingewikkeld. De belangrijkste factoren zijn echter:
Gewicht bladen
Stijfheid bladen
Waar het zwaartepunt ligt in de bladen
Stijfheid dempers
Gewicht paddles
Vorm paddles
Lengte paddlestang
Bell-Hiller verhouding
Stijfheid kop.

Van het geen wat onder de swash hangt (de rest van de heli) doet er eigenlijk niets echt veel toe. Het enige wat nog een beetje een rol speelt is het gewicht van de helikopter, waar het zwaartepunt ligt, het traagheidsmoment van de helikopter, en of de aansturing een beetje lineair is.

Om het heel bot te zeggen: Alles wat onder de swash zit heeft maar 1 doel, en dat is om het geen boven de swashplate rond te laten draaien, verder is het alleen ballast :)

Ik zal over een aantal van je inzichten nog eens nadenken. Het is altijd interessant om te redeneren hoe het een en ander invloed heeft.

Groeten,

John.

Hoi,

Ik heb enkele animaties van de kop toegevoegd:

Let op dat het uiteraard even duurt voor de videotjes zijn geladen.

Nick1
[video width=500 height=450:b472fb4c91]http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick.mpg[/video:b472fb4c91]

http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick.mpg

Nick2
[video width=500 height=450:b472fb4c91]http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick2.mpg[/video:b472fb4c91]

http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick2.mpg

Nick3
[video width=500 height=450:b472fb4c91]http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick3.mpg[/video:b472fb4c91]

http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Nick3.mpg

Pitch
[video width=500 height=450:b472fb4c91]http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Pitch2.mpg[/video:b472fb4c91]

http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Pitch2.mpg

Rotation
[video width=500 height=450:b472fb4c91]http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Rotation2.mpg[/video:b472fb4c91]

http://media.dutch3d.org/RcHelicopterWeb/NewHeadUpgrade/Videos/Rotation2.mpg

Ik zal nog wel eens grafiekjes laten zien waar je kunt zien dat de aansturing lineair is.

Groeten,

John.

Hoi,

Ik zal nog wel eens plaatjes maken van de spanning /rek in de boutjes in de spindle, en in de bladhouder.

Groeten,

John.

Hoi John,

Ik begrijp dat je de voor jou ultieme rotorkop wilt ontwerpen, hier kom je natuurlijk niet zomaar mee!!

Ik neem aan dat er heel wat merken met hun specifieke rotorkop ontwerpen bij jou de revu gepaseerd hebben
om er achter te komen dat ze net of helemaal niet hebben wat jij zoekt!!?

Nu lijkt het mij (en misschien meerdere met mij) interessant om te horen wat jij de voor en tegens vindt van
de merken cq systemen die momenteel rondvliegen.

Je zou dan evt. je mening voor zowel 3D en/of F3C kunnen onderbouwen.

a:
Het geeft ons meer inzicht van het gene wat jij uiteindelijk in de praktijk wil bereiken.

b:
Het geeft andere vliegers een inzicht in de systemen waar ze nog nooit mee gevlogen hebben.

c:
Het zal ook meer herkening geven als je praktijk voorbeelden kopeld aan jouw streven.

Gr,

Mario

jvsjvs zei:
Dit is een plaatje waarin de absolute (dus cumulatieve) verplaatsing (in mm) als gevolg van de belasting wordt weergegeven.(...)

Ach dat verklaart een hoop. Bedankt.

Over de plaats van de paddelstang:
Enige verschil dat ik kan verzinnen voor de plaats van de paddel ten opzichte van de rotor is dat under slung in de downwash zit van de mainrotor. Onder de rotor is de lucht versneld waardoor de invalshoek van de paddel anders is ten opzichte van als deze er boven geplaatst zou zijn.
Bij hover is de downwash en dus de invalshoek van de paddel overal gelijk, maar bij voorwaardse vlucht verschuift dit naar het voorwaardse blad; dit gebeurd ook bij windvlagen.

Bij een windvlaag wint het voorwaardse blad lift en dus is er daar meer downwash, de voorwaardse paddel dat onder de rotor zit ontvangt dezelfde windvlaag maar relatief krijgt deze meer downwash, hierdoor dus minder invalshoek en minder lift. De voorwaardse paddel krijgt minder lift en gaan dus omlaag als het rotorblad het juist wint.
Voor beide systemen zou je dit uit kunnen balanseren, maar voor de underslung kan dit met een kleinere paddel.

Wat mijn verhaal ontkracht is dat het verschil boven en onder de rotor gezien onze afstanden wel erg gering is. En wij maar een gering aantal bladen toepassen, het effect op elkaar is daardoor ook niet enorm groot.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit hersenspinsel vinden? Zitten er gaatjes in :roll: ?

Hoi Holco,

Ik heb met behoorlijk wat verschillende helikopters gevlogen, en met verschillende koppen. Elke kop heeft zijn sterke en zwakke punten.

Mijn uitdaging is om te kijken of ik iets beters kan maken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een beter lineair gedrag, lichter, mogelijkheid tot fase correctie, minder interactie tussen roll en nick, sneller sturend voor 3D, betere bevestiging op de as.

Groeten,

John.

Back