Hoi Elwin,
Elwin zei:
jvsjvs zei:
Dit is een plaatje waarin de absolute (dus cumulatieve) verplaatsing (in mm) als gevolg van de belasting wordt weergegeven.(...)
Ach dat verklaart een hoop. Bedankt.
Over de plaats van de paddelstang:
Enige verschil dat ik kan verzinnen voor de plaats van de paddel ten opzichte van de rotor is dat under slung
in de downwash zit van de mainrotor.
Underslung is heel iets anders dan een paddlestang onder de bladas. Jij bedoelt neem ik aan het laatste.
Elwin zei:
Onder de rotor is de lucht versneld waardoor de invalshoek van de paddel anders is ten opzichte van als deze er boven geplaatst zou zijn.
Boven de bladen is de lucht ook versneld hoor, je duwt en trekt als het ware gewoon een kolom lucht naar beneden. Het is wel zo dat de stroming onder en boven de bladen anders is (van richting).
Elwin zei:
Bij hover is de downwash en dus de invalshoek van de paddel overal gelijk, maar bij voorwaardse vlucht verschuift dit naar het voorwaardse blad; dit gebeurd ook bij windvlagen.
Bij een windvlaag wint het voorwaardse blad lift en dus is er daar meer downwash, de voorwaardse paddel dat onder de rotor zit ontvangt dezelfde windvlaag maar relatief krijgt deze meer downwash, hierdoor dus minder invalshoek en minder lift.
De voorwaardse paddel krijgt minder lift en gaan dus omlaag als het rotorblad het juist wint.
Voor beide systemen zou je dit uit kunnen balanseren, maar voor de underslung kan dit met een kleinere paddel.
Ik snap het tot: "... meer downwash".
Ik snap niet: ", hierdoor dus minder invalshoek en minder lift" Wanneer je namelijk hovert produceert je paddle geen lift. Beide paddles worden gewoon omlaag gedrukt door de downwash. Beide paddles hebben een gelijke negatieve invalshoek.
Wanneer je heel snel gaat vliegen heeft naar voor bewegende blad natuurlijk meer lift omdat de invalshoek groter wordt als gevolg van de hogere snelheid t.o.v. de lucht. De downwash zal dan bij dit blad inderdaad groter worden.
Het gevolg is dat de paddle aan de linker kant (bij een rechtsdraaiende rotor) meer downwash krijgt (een grotere negatieve invalshoek) t.o.v. de rechter paddle. Het gevolg hiervan is dat het vlak waarin de paddlestang draait naar links kantelt. Je kunt dit ook goed zien wanneer je achter op een snelvliegende helikopter kijkt, je ziet dan de paddle links echt lager hangen dan rechts. Het gevolg hiervan is dat de helikopter naar links gaat rollen. Dit merk je ook, dit effect vind je terug in het trimmen in de hover, en het trimmen in snelle voorwaartse vlucht, dit moet anders.
Het effect van de Hiller constructie met paddles is dan ook dat het klimmen van de neus wordt gedempt (dit is precies wat je wil), maar je krijgt er een beetje roll voor terug.
Dan nu de vraag of dit effect sterker of zwakker is bij een paddlestang boven of onder de bladas?
Ik zou verwachten dit dit effect sterker is bij de paddles onder de bladen omdat daar de luchtsnelheid meer naar beneden is gericht. Boven de bladen is de snelheid van de lucht meer schuin gericht (wordt vanuit alle kanten "aangezogen").
Dit zou dus pleiten voor een paddleas boven de bladas voor normale vlucht. Echter, ik kijk naar het 3D vliegen, en dan vlieg je net zo vaak op zijn kop als normaal. Dan maakt het dus weer helemaal niets uit, je hebt er of meer last van in normale vlucht, of meer last van in inverted vlucht.
Volgens mij zitten de voor en nadelen veel meer in de mechanisch constructie. Het is iets lastiger om de paddleas onder de bladas te krijgen zonder dat de kop te zwak wordt. Bij een paddleas boven de bladas is het weer iets lastiger om de paddleas aan de sturen (zie de constructie bij de Raptor).
Groeten,
John.