ontwerpfase, deel 1

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
1

1107972

Guest
Hallo,

dit is mijn eerste bericht op dit forum al volg ik al een tijdje dit forum waar ik in verschillende onderwerpen weer wat leer. En de sfeer van het forum spreekt me ook aan dus ik dacht, laat ik ook mijn vragen hier maar loslaten.

Het idee:

Het idee is een beetje ambitieus, misschien te voor een beginner, maar soms moet je het gewoon doen en je niet laten afschrikken door alles wat fout kan gaan. Met een beetje jalourse blik zie ik al jullie mooi boten onstaan en zo ontstaat ook het eigen verlangen voor een boot. Ik loop al een tijdje verschillende webshops af en merk dat een beetje de boten die ik leuk vind buiten mijn budget liggen of anders voldoen ze niet aan mijn eisen. Daarnaast wil ik ook een eigen unieke boot en aangezien ontwerpen toch een hobby van me wil ik de stap zetten om zelf een boot te maken (met hulp van jullie). Vooral omdat je zo de kosten ook een beetje kan spreiden en je niet in 1 keer een groot bedrag ervor hoeft uit te trekken.

De plannen:

De plannen is het maken van een speedboot die een redelijke snelheid kan halen zodat je hem niet bij de eerste vaart al door onervarenheid in de prak vaart. Denk dus een beetje aan een top van rond de 60km/h (heb eerlijk gezegd geen idee of dit redelijk is hoor). Verder gaat de voorkeur uit naar een brandstof motor, vind ik persoonlijker gewoon mooier. Daarnaast is handelbaarheid en het bochtenwerk ook van belang. Dus zoals je zit vraag ik een redelijk complete boot. Ik heb zelf ook al een plan uitgetekend in autocad, de maten staan er niet bij, maar de lengte is ongeveer 83cm, breedte 27cm en de romphoogte is 10cm. De romp is geinspireerd op de crackerbox.

De tekening:

http://img151.imageshack.us/my.php?image=test15ac.jpg

De vragen:

Ik heb natuurlijk een heleboel vragen, welk materiaal moet ik gebruiken voor de romp, denk hierbij aan dikte van het balsahot voor de verschillende onderdelen. Maar ook wat voor type moter, servo, regelaag, schroef en andere hardware. En als laatste, ik heb niet veel verstand over aerodynamica (of hydrodynamica) dus naar jullie mening over de boot ben ik ook erg benieuwd.

Alle reacties en kritieken zijn welkom.

Alvast bedankt, Eric

heej,

leuk dat je een boot zelf wil bouwen, vind het zelf ook het mooiste wat er is !!:D
Je wilt graag een boot met een goede bochten handeling, dan is een model op een crackerbox niet super geschikt. Dit door de vrij vlakke bodem, de boot zal willen 'driften' in de bochten. Het is wel te verbeteren door het plaatsen van een 'skeg'. dat is de vin die je ongveer in het midden ziet bij de crackerbox.
Als je de V-vorm van de bodem iets groter maakt zal je gedracht wat beter worden en ook op water met wat golven stabieler gedrag vertonen

Voor het bouwen met een nitro motor kan je het beste gebruik maken van dun triplex, balsa is voor electro nog te doen in combinatie met glasvezeldoek en epoxy, maar voor een nitro motor heb je toch meer de hardheid van triplex nodig voor de goede stevigheid.

verder ziet het ontwerp er mooi uit en met het zelf ontwerpen heb je altijd een uniek model inderdaad!

De snelheid van 60km/h is zeker een leuke snelheid hoor, vrij snel al zelfs op het water.
En over dat kapot varen, ik vaar al een tijd maar toch gaat het nog wel eens fout door technisch defect. Mijn zelfbouw catamaran heeft een brug van dichtbij bekeken...
IMAG0292.jpg

verder succes met het ontwerpen en bouwen van je model en hou ons op de hoogte!

grtz jurriaan 8)

Hmm, triplex kan ik dus beter gebruiken begrijp ik, volgens mijn gevoel kan dit ook weer in de kosten schelen. Is volgens mij goedkoper materiaal maar dat moet niet de reden zijn.

Maar voor betere vaar eigenschappen is het dus beter om de onderkant minder vlak te maken. Ik probeer ook een beetje vanuit praktisch oogpunt te kijken en naar de materiaal eigenschappen. Triplex in 1 richting buigen zal nog wel lukken (inkepingen bv), maar bij 2 richting zal dit niet zo makkelijker gaan. Is het dus wel mogelijk om ie onderste hoek scherper te maken of kan ik juist in plaats van 4 stroken (2maal zijkant en 2 maal onderkont) niet beter 6 stroken of meer toepassen. Hierdoor zal de boot waarschijnlijk iets meer zijwaartste wrijving hebben.

je kan inderdaad beter triplex gebruiken, dit is uitzichzelf al sterker en stoorvaster dan balsa. Ik weet niet hoe groot je je model in gedachten had gehad?

Triplex en balsa ontlopen elkaar trouwens niet veel kwa kosten. balsa koop je per plank van 10cm bij 100cm en kost zo tussen de 1 a 2 euro per plankje.
Triplex kan je ook bij modelzaak kopen, en dan plaatjes van 25 bij 50cm en kosten zo'n 8 euro.
Maar je kan ook gewoon bij een houthandel grote platen halen, heb ik ook gedaan. Deze zijn 150 bij 75cm. Ze kosten 32 euro voor 1mm en 28 euro voor 2mm.
Het hangt dus maar net af hoe groot je precies je model wilt maken waar je het beste materiaal kunt halen.

grtz jurriaan 8)

de lengte is ongeveer 83cm, breedte 27cm en de romphoogte is 10cm.
Maar ik ga van het weekend wel weer verder ontwerpen in autocad.

http://img504.imageshack.us/my.php?image=test22aq.jpg

Een bijgeschaafd ontwerp, aan de zijkant is aan het achterste gedeelde een rechthoekige droekhoek afgeschaafd van ongeveer 40mmx40mm.

Zou hij zo meer grip in de bochten hebben of is een vin een beter ontwerp. Met vin is hij namelijk stabieler en kanteld minder snel. Echter waarschijnlijk wel weer meer weerstand en misschien dus minder snel.

de lijnen aan het onderwaterschip zo 'scherp' mogelijk houden, dan komt de boot sneller en beter los van het water en zal ook beter vaargedrag geven

verder weet ik niet zeker of het afschuinen van de hoeken nou een beter bochtengedrag gaat geven..

Die vin hoeft er niet perse op hoor, helemaal niet als je bodem niet even vlak is als een crackerbox. De crackerbox is een van de weinige (zo niet de enige) die een vin heeft. De rest van de mono's heeft een grote hoek van de bodem.

Grote hoek (V-vorm) maakt een boot beter voor ruiger water, vlakker is sneller, maar heeft vlak water nodig om strak te varen. Op ruig water word het anders wat billenknijpen :lol:

grtz

Ziet er goed uit je bootje. Ik gebruik zelf altijd vliegtuig triplex van de modelbouw winkel is niet echt duur en lekker licht en stevig.

Grtz

Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp, maar met scherpere lijnen bedoel je dan dat de doorsnee van de romp ter plaatse van het zwaartepunten meer een V vorm moet hebben in plaats van een U vorm???

Misschien wat voorbeelden van andere goedwerkende rompen, zodat ik een beter idee heb.

Wat Jurriaan bedoeld is dat je de hoeken in je romp ook als een hoek moet laten en niet afronden of afvlakken.
Het maakt niet uit of je een grotere of kleinere V hoek hebt als hij maar scherp is.

Grtz

dat bedoelen we onderanderen.
Een ronde daar plakt het water beter aan en dat wil je niet met een speedboot, plakken is weerstand. Maar het geld ook voor de spiegel en de eventuele steps die je er in maakt. als de rand maar scherp is.

Grtz

oke, is ff een andere gedachten gang opeens, in aerodynamica is juist rond vaak beter om zo min mogelijk weerstand te krijgen. Maar bij hydrodynamica is juist scherpe randen beter.

In het linkje dat jullie mij gaven staat een deep v hull omschreven die mij wel aanspreekt, alleen lastig te maken door die meerdere vlakken. Maar als ik het goed begrijp is dat een van de betere vormen voor goede handelbaarheid, ook in ruw water.

Zoals jurriaan al zij, als de romp platter wordt neem bijvoorbeeld een Hydroplane dan gaan ze super snel ook omdat ze een kussen onder zich creëren. Hydroplanes zie je ook nooit varen op ruw water maar op glad water ander gaat het fout. V-rompen kunnen beter tegen ruw water hoe scherper de V hoe makkelijker in princiepe. Dit geld ook voor bijvoorbeeld Catamarans je kan de drijver bijna plat houden dit is ideaal voor SAW wedstrijden om zo snel mogelijk een run te maken voorwarde is dat je dan wel een redelijk glad water nodig hebt. Dit heb je zowiezo nodig anders heeft de SAW ook geen nut.
Heb je een Catamaran voor gebruik met ruwer water dan zal de drijver schuiner naar boven toe lopen omdat deze dan beter door het water snijd.

Gedeeltelijk heb je gelijk natuurlijk met de hydrodynamica maar toch is het een mix natuurlijk een vorm van een baksteen gaat natuurlijk niet zo snel als een afgeronde neus. het gaat er om dat op de plek waar de romp ophoud de rand zo scherp mogenlijk is.

Grtz

Volgend ontwerp dan maar weer.

Ik heb nu een beetje laten leiden door een paar cad-tekeningen van de wiesel. Daar is hoek aan de onderzijde ongeveer 23graden. In mijn ontwerp is die nu 27graden.

Daarnaast is mijn boot wel weer smaller waardoor hij denk ik onstabieler word realiseer ik me nu opeens, tenminst voor mijn gevoel.

Voor de gein heb ik er aan de zijkant side-skirts opgezet, vond het wel mooi staan. Het idee is om ze demontabel te maken, zodat je bij ruw water, of bij veel bochtenwerk erop kan zetten. Of misschien altijd wel als de boot erg instabiel blijkt. En doordat ze demontabel zijn zou je er met andere skirts kunnen experimenten. Nadeel bij dit type is wel dat ze de rondingen van de boot volgen en hierdoor aan de achterzijde extra weerstand geven.

Ben weer benieuwd naar jullie mening en of ik de goede kant op gaat.

http://img55.imageshack.us/my.php?image=test32tt.jpg

Eric

Ziet er goed uit hoor je tekening.
Of hij de side skirts nodig heeft weet ik niet. dat wordt uitproberen. Als je hogere snelheden haalt komt hij toch meer uit het water.

Grtz

Het eerste idee van die side skirts is eigenlijk gewoon iets visueel, daarom wil ik ze ook demontabel maken zodat ik het een beetje kan afstellen naar eigen wens. Dus dat word inderdaad gewoon uitproberen wat voor effect het heeft.

In ieder geval bedankt voor de reactie. Ben benieuwd of wat anderen ervan denken.

heey

ff alles zitten lezen net
ziet er netjes uit sideskirts zou ik niet doen....
ik ben zelf ook een boot aan het bouwen een wildthing van 120 voor een zenoah motor rond de 25 cc en euro 95

DSC03685.jpg

dit is hem

gr arjan

rc-arjan-rc zei:
heey

even alles zitten lezen net
ziet er netjes uit sideskirts zou ik niet doen....

Helemaal mee eens, zonder die side-skirts wordt het een op en top off-shore-racer. Ik ben ervan overtuigd dat dit modelletje zelfs enige kans zou maken in competie. Ben benieuwd naar het eigenlijke resultaat.

:D :D :D

jomm zei:
Ik ben ervan overtuigd dat dit modelletje zelfs enige kans zou maken in competie. Ben benieuwd naar het eigenlijke resultaat.

Snel uiterlijk wil nog niet zeggen dat hij snel gaat worden. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om een competitie boot ervan te maken. Wel wil ik de mogelijkheden voor plaatsing in de romp openhouden om er later bijvoorbeeld meer mee te kunnen doen. Maar wil eerst rustig aan beginnen. En de rest van het proces zal ik jullie zeker verder van op de hoogte houden.

Maar ik begrijp dat het toepassen van side-skirts niet aan te raden is. Nou ben ik eigenlijk benieuwd naar de reden waarom. Haald het teveel snelheid uit de boot, is het alleen extra gewicht. Of heeft het helemaal geen invloed of maakt het de boot juist evenwichtiger in het water en misschien beter in de bochten of misschien juist weer niet.

Het idee is op hem zo ie zo zonder side-skirts toe te passen, ik speel alleen met het idee of ik er demontabel opmaak.

Ik ga nu voor de romp een spantenplan maken, dus als er nog tips zijn hiervoor, hoor ik het graag.

(ps, arjan: mooie boot die wiesel van jou, heb er ook nog naar gekeken om hem te bouwen. Maar uiteindelijk heb ik toch liever een dichte boot en meer een eigen design maken)

Back