ontwerpfase, deel 1

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
@ Juriaan

Ik denk dat ik me gewonnen geef en toch maar jullie advies opvolg. Jullie hebben me overtuigd.

Ik las op de site/forum die onder je naam staat dat je adviseert om om de 10cm ribben toe te passen. Ik heb in mijn bouwplan bijna 15cm genomen. Zou ik dit moeten aanpassen, of is het wat zwaarder uitvoeren van de langsribben, 3 van 4mm (midden en zijkanten) ook voldoende.

Daarnaast zit ik nog een beetje met de vraag hoe en waar ik de schroefas het beste door de romp kan laten gaan. Het liefst zou ik dat visueel toegelicht zijn worden met boten die ongeveer een dezelfde romp hebben.

Eric

Hallo,

ben er toch maar weer ff verder me gegaan ook al weet ik nog niet overal een antwoord op. Ik heb dit keer geen afdruk gemaakt maar zet gewoon het dwg bestand erop. Niet iedereen kan hem openen misschien maar er blijven denk nog genoeg mensen met de benodigde kennen over. In de tekening zie je dan ook alleen maar een opzet van de spantenplan.

Klik hier voor de tekening

ff kleine toelichting:
-er is gekozen voor 3 luchtkamers, voorsteven en aan de achterzeide aan beide kanten.
-aan de voorzijde zijn de ribben licht aangepast voor de luchtinlaten. De luchtinlaten zijn ook zichtbaar in de andere renderingen.
- de materialen die ik wil gebruiken zijn voor de ribben en spanten (rood en geel) 3mm triplex. En 6x6mm vurenhout voor de gordingen (wit). De afwerking aan de buitenzijde 2mm triplex.
- Het middenspant in de langsrichting ontbreekt bij de achterste heft. Dit is gedaan om ruimte de houden voor een as die uit de romp moet komen.

Bij het laatste vraag ik me af of dat helemaal correct is. Hier heb ik zoals gevraagd graag meer duidelijkheid over. Lijkt me namelijk verstandig om met zulke voorzieningen wel rekening te houden namelijk. Want ik bedenk me nu dat omdat het middenspant achter ontbreekt ik het mezelf behoorlijk lastig maak om een turnfin aan te brengen.
Ik heb ook opgevangen dat een schroef onder een hoek van 2 a 3 graden gemonteerd moet worden om rechtuit te kunnen varen zonder te hoeven bijsturen. Moet ik hier ook al rekening mee houden.

Ik kijk uit naar de reacties.

Eric

ps, de tekening zijn meer een impressie dan een bouwplan, als is hij wel maatvast.[/url]

Hoi Eric,
Ook al hebben we gewonnen :banana: :banana: :banana:
Wou ik toch nog ff op het puntje gewicht terug komen. Ik had misschien wat duidelijker moeten wezen. Ik snap dat je zoiets hebt van het hoeft niet gelijk een a-class racer te wezen, maar zoals jurriaan al aangeeft ook als 'leuk bootje' moet je om het gewicht denken. Je ontwerp ziet er uit als een sportiefbootje als je de constructie te zwaar maakt kan het op een teleurstelling uitlopen. Niet omdat het een slecht ontwerp is maar omdat de constructie verkeerd is. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld mijn Hydromite het eindgewicht komt zo rond de 400 gram te liggen als ik daar het dek van zou vast schroeven komt er zo 100 gram bij dat is dus een kwart van het oorspronkelijke gewicht, resultaat het bootje wordt te zwaar en doet niet meer waar hij voor gemaakt is.
Dat is juist het leuke van modelbouw vind ik altijd.... het zo simpel mogelijk houden met een zo mooi eindresultaat.
En jurriaan heeft er al enkele zelf ontworpen en gebouwd waar bij de na het catje van hem ik de Jaguar 70 cm mono toch de mooiste vind.

Grtz Remco

Ziet er netjes uit ik wou dat ik zo met cad om kon gaan........(wou dat ik mijn cad weer kon vinden).
Er is volgensmij weinig mis met de spanten bouw. Alleen een kleine toevoeging.
Aan de spiegel zijde heb je in het midden een balkje lopen.
Misschien een ideetje om hier nog 2 klijne vierkante latjes naast te doen om een wat groter lijmoppervlak te krijgen je boot krijgt hier aardig wat klappen.
En als je een enkele as gaat gebruiken moet je hier door heen je as doen, boor dit gat voor dat je je dek er op hebt zitten maar ik heb ook al eens goed zitten prutsen. Je kan ook natuurlijk vanaf de onderkant er bij maar dat kon toen met mijnes niet.

Voor de rest zou ik zeggen printen, knippen plakken en zagen maar.
Echt mijn complimenten hoe hij er uit ziet.

Grtz

Remco van der Loo zei:
Aan de spiegel zijde heb je in het midden een balkje lopen.
Misschien een ideetje om hier nog 2 klijne vierkante latjes naast te doen om een wat groter lijmoppervlak te krijgen je boot krijgt hier aardig wat klappen.
En als je een enkele as gaat gebruiken moet je hier door heen je as doen, boor dit gat voor dat je je dek er op hebt zitten maar ik heb ook al eens goed zitten prutsen.

Eehm, om eerlijk te zijn snap ik niet helemaal wat je bedoel. Ik weet zelf ook nog niet echt hoe ik mijn schroef gaat plaatsen en waar ik deze buiten de boot laat komen. Als het mogelijk is zie ik dit graag visueel toegelicht. Op dit gebied ben ik gewoon weer een leek.

Teken met cad is voor mij een koud kunstje als je voor je opleiding dagelijks technische tekenen moet maken, maar mooie renderings hoef je niet te verwachten van mij.

ff ter extra informatie, alle spanten en ribben die je in de pdf zit word uitgevoerd in 3mm

Het idee is trouwen 1 schroef, had eerder wel het idee om 2 schroeven toe te passen maar omdat ik ook een nitro motor mooier vind word dit volgens mij iets te hoog gegrepen voor een leek. Vooral als je ook 2 aparte motoren gaat gebruiken.

Hoi eric misschien is dat wat duidelijker.
Ps ik ben geen super comp tekenaar dus vergeef me.

http://img194.imageshack.us/img194/5409/designb2pb.jpg

Nummer 1 is de balk die ik bedoel waar je schroef as door heen komt te zitten.

Nummers 2 en 3 zijn de 2 extra balkjes die ik bedoel voor meer lijm oppervlak. zou je gewoon van balsa kunnen maken.

Grtz Remco

Je vind jezelf misschien geen super computer tekenaar maar voor mij of iemand anders is het duidelijk genoeg.
De balken hiervoor zullen dan denk 6x6 mm worden netzoals de andere blaken die ik wil toepassen en van hetzelfde materiaal.

Welke houtmaterialen adviseren jullie?

Hoe groot moet die boot worden dat je die latjes *balken* noemt ?

@ bigboat wat noem jij dan een balk ??????

Ik zou de dwarsspantJES en de lengte spantJES vanlicht triplex maken de gamma en praxis hebben dat regelmatig liggen.
De latJES aan de buitenkant zou ik van balsa doen.
En dan het geheel met 2 mm vliegtuig triplex (verkrijgbaar bij de modelbouw winkel) beplanken.

Grtz

twee nitro motoren is inderdaad vragen om 'double trouble', en een boot met enkele motor kan net zulke hoge, zo niet hogere snelheden halen

Je spantenplan ziet er goed uit! persoonlijk mis ik aan de voorkant alleen nog 2 latjes
1.jpg

op de foto van mijn cat is het goed te zien welke ik bedoel. Deze zorgen ervoor dat de romp vormvaster word omdat de zijkanten dan die latjes volgen. Heb zelf ontdekt dat ze zeker een 'must' zijn bij zelfbouw.

De as komt uit de spiegel van de boot de romp uit, dus aan de achterkant, niet eronder. Op de hoofdpagina van www.xtremercboats.com staat onder 'TECH' het kopje 'build a boat'. Hier staat een verhaal van Marc over het bouwen van een boot. Het forum is trouwens een echte aanrader om even doorheen te spitten om ideeen op te doen en (veel) foto's te vinden 8)

Mijn oude cat was opgebouwd uit: 3mm triplex spanten en tunnel, 2,5mm balsa voor de zijkanten en onderkant en 2mm balsa voor het dek.
Dit was aan de binnenkant afgewerkt met epoxy en aan de buitenkant een 25gr doek met epoxy.

De nieuwe cat is gebouwd uit triplex. 2mm voor de spanten en 1mm voor de bekleding rondom. Dit is mogelijk door het ontwerp.
De binnenkant word bekleed met carbon en de buitenkant afgelakt met parketlak of met alleen epoxy.

wanneer wil je beginnen met bouwen?

succes 8)

@ Jurriaan

dankje voor je advies. Het een en ander begin nu steeds meer duidelijk voor mij te worden.

Materiaal keuze is nu 3mm triplex voor de spiegel en de dwars en langs spanten. De hoeklijnen op de romp worden gemaakt van 6x6mm balsahout. De plankjes tussen de hoeklijnen worden gemaakt van 3x9mm triplex. Verder zal de rest van de romp en het dek gemaakt worden van 2mm balsahout.

Maar over de plankjes die je mist begrijp ik het niet helemaal. Mijn vermoeden is dat je de punt van het langspant wil versterken hiermee. Ik kan daar wel inkomen. Dit zou ik dus kunnen doen de buitenste langsspanten soort door te trekken allen nu lopen ze vanaf het laaaste dwarsspant naar binnen toe.

Wanneer ik hiermee ga beginnen weet ik nog niet. Ik wil eerst zoveel mogelijk duidelijk hebben voor mezelf. Moet ik bijvoorbeeld de turnfun al gelijk mee ontwerpen nu, door hem in het middelste langspant te verwerken, of doe ik dit later. Daarnaast wil ik ook nog kijken hoe ik de kap bovenop demontabel te ga maken. Denk nu aan een paar magneten. Misschien iets meer gewicht maar welfunctioneel en mooi afgewerkt. Weet alleen niet of dit weer veel invloed kan hebben op de elektronica.

Eric

Door deze twee plankjes toe te voegen, zal je boot de vorm krijgen die jij wil, omdat ze worden geleid.
Heb je deze twee plankjes niet, dan zal het hout willen 'afsnijden' tussen de punt en de eerst volgende spant.
Heb in paint even snel weergeven wat ik bedoel. Dit is wel iets overdreven natuurlijk, maar het gaat om het idee.
modelbouwforum.jpg

(In jou geval zou je inderdaad je langsspanten kunnen doortrekken)

je maakt de bekleding uit 2mm balsa, vergeet dat niet na de tijd even epoxy met 25gr glasvezeldoek eroverheen te doen. Balsa is te zacht om alleen af te lakken, het blijft dan erg schade gevoelig.

grtz 8)

Ik had er al rekening mee gehouden dat er epoxy of een andere afwerking overheen gaat. Al is het maar voor de duurzaamheid van de boot.

En over die rondingen waar jij het over heb begrijp ik wel. Mijn idee was het om netzoals bij de crackerbox daar in de uitsparingen op de spanten over de gehele lengte een balkje van balsahout, 6x6mm over te laten lopen. Dit balkje zou de rondingen van de boot krijgen en hierop kan je dan de 2mm balsahout weer op bevestigen.

Hopelijk begrijp je het.

Update:
FF de 3d tekening aangepast zodat je misschien een beter idee krijgt wat ik bedoel.

3d constructie

dat lijkt erop! had wel zoiets met die 6x6 balkjes begrepen, maar zag ze niet op de tekening, vandaar
nu rest je eigenlijk alleen de bouw nog :D

grtz

Ik zou denk inderdaad bijna kunnen gaan beginnen maar wil niet te overhaasten en heb alle tijd. Daarnaast wil ik ook gelijk eerst de kap nog omzetten in een bouwplan en heb ik nog een paar vragen.

1. De turnfin, moet ik daar nu al rekening mee houden, lijkt me het makkelijkste om hem gelijk mee te nemen in het dwarspant namelijk. Zo ja, hoe groot moet ik hem ongeveer maken.

2. Hoe ik de assen in gaat bouwen weet ik nog niet en waar ook niet waar ze er precies uit moeten komen. Als ik jullie aanmoedigende reacties hoor begrijp ik dat ik hier later wel naar kan kijken.

3. Hebben jullie nog dingen waar je vind dat ik rekening mee moet houden die ik als beginner zou kunnen vergeten.

4. FF voor het idee en de maattolerantie ik moet gaan gebruiken, hoe dik is afwerklaat met polyester/epoxy.

Alvast bedankt.

1. de turnfin, deze kan je na de tijd toevoegen mocht het nodig zijn. Gezien de hoek van de onderkant van je boot heb je niet de 'skeg' nodig die onder de crackerbox zit. Er zal, mocht het nodig zijn, aan de achterkant van de romp een turnfin toegevoegt kunnen worden, maar daar hoef je nog geen rekening mee te houden bij het ontwerpen van de romp.
De turnfin niet 'vast' aan het frame ontwerpen, dit is onhandig en de fin is dan niet te verstellen.

2. Het inbouwen van de as is ook niet echt een probleem wat van te voren perse mee moet worden genomen in het ontwerp.
De as komt er dus achter uit, ongveer 2mm boven het diepste punt van de 'V'

3. pfoe, je hebt vrijwel alles al bekeken, maar ik kan alleen nog even toevoegen dat je moet zorgen dat bij de bouw alle lijnen van het onderwaterschip lekker scherp blijven.

4. De afwerklaag zal zo tussen de 0,1 en 0,2mm liggen denk ik zo.

grtz

Ok, dan ga ik inderdaad binnenkort maar eens kijken naar het juiste materiaal om er mee te beginnen. Ik zal jullie dan zeker op de hoogte houden door middel van foto's. En ik zal vast wel meer vragen krijgen na of tijdens het bouwen. In ieder geval al bedankt.

Ga morgen nog ff verder met het ontwerpen van de kap en hoe ik de luchtuitlaat gaat maken.

btw, hoe doen jullie het met de buitenkant, zetten jullie alleen de romp in epoxy/polyester of doen jullie de gehele buitenkant?

Voor dat je begint met lijmen. Dit doe ik altijd met seconden lijm en werk het af met bison constructie lijm met luchtbelletjes.
Ziet er aan de buitenkant uit als de houtlijm pot maar dan met een groen etiketje.

Grtz

Help,

ik heb denk een klein foutje gemaakt. Ik heb tijdens het ontwerpen niet rekening gehouden met de afmetingen van het hout dat in de handel is.

Voor de lengte van de spanten kom ik zo ie zo lengte tekort maar dat is niet zon ramp om dat op de vangen.

Maar plaatselijk zijn de vlakken van de romp aan de onderzijde bijna 120mm breed. Dit is 20mm breder dan de breedte die geleverd word.

Wat advieseren jullie:

A: niks van aantrekken, gewoon 2 plankjes van 60mm naast elkaar leggen
B: ontwerp aanpassen en 100mm als max breedte nemen
C: ander materiaal nemen, zo ja welke?

Ik neig naar A maar, weet niet wat jullie ervaringen en meningen daarin zijn.

Volgens mij maak ik van een mug een olifant nu.

mzls Eric

Back