ontwerpfase, deel 1

• Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
Voor de bodem gebruik ik zowiezo altijd triplex.
Drijfhout(jes) ed beschadigen een (onbehandeld) balsa rompje vrij snel.
Tenzij je de boot weer met een lap glasvlies overtrekt, wat weer gewicht is.

Ja, maar ik heb ook eigenlijk weer de lengte nodig van de meter. En triplex is eigenlijk weer 500mm.

Daarnaast komt er zo ie zo een laag glasvlies over of epoxy. Of is bij triplex alleen G4 voldoende.

wat is het advies?

edit: financieel bekeken is triplex duurder, maar als je dan weer goedkoper uit bent met de afwerking scheelt het denk ik niet veel. Denk dat kwaliteit dan belangrijker is.

Ik heb platen *helicopter-multiplex* van 0,5mm en 0,8mm gehaald welke 1x2 meter waren.
Gewoon bij de houtmarkt, hoewel ze meestal het wel moeten bestellen a 40 euro/plaat.
Bootjes rond de 50 a 70 cm maakte ik van 0,5mm met alleen een laklaag erop.
Over triplex cq multiplex is een extra mat niet noodzakleijk, het hout is stevig/hard genoeg van zijn eigen.

Bij de Hubo:

1mm triplex 150cm x 75cm ==> 32 euro

2mm triplex 150cm x 75cm ==> 28 euro

kleiner kan je ook krijgen maar dan is het juist duurder

8)

De vorderingen:

ik zat me net ff te vergapen aan onderwaterboten.

Maar de tekeningen zijn nu grotendeels bouwklaar uitgewerkt. Voor het hout heb ik een zaak bij mij in de buurt in gorinchem gevonden, die platen van 50x100mm aanbiedt voor ongeveer 13 a 14 euro, fins berken, 2 en 3mm. De prijsverhouding met de hubo maakt dus niet veel uit, 10% geloof ik maar hier is minder zaagverlies. Maar goed, geld is niet het grootste probleem. Voor vervoer ben ik nog een beetje afhankelijk van anderen nu helaas.

Maar eerst ga ik om het mezelf gemakkelijk te maken een figuurzaagmachina aanschaffen van het type ferm, gezien voor 65euro. Daarna houd kopen, plotten op de zaak en beginnen. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden en dank voor de belangstelling.

Maar dank voor de belanstelling

PS: verwacht geen snelle voortgang, ik ben nog jong en heb geen haast. En in de winter ligt er hier ook nooit (lang) ijs dus hoeft ook niet in de zomer klaar te zijn.

denk dat mijn buren lawaairiger kunnen zijn, 40 stuks herkauwende zoogdieren. Maar bedankt voor het meedenken.

Update,

de zaag is binnen, de langsspanten zijn al uitgeprint en van het weekend hout gaan kopen.

Wat is volgens jullie de beste manier om het spantenplan over te zetten op hout:

1. spantenplan met een mesje uit het papier snijden terwijl de plaat eronder ligt zodat je daar het plan gelijk inkerfd.
2. het spantplan uitknippen en met een grote hoeveelheid plakband op het hout plakken en er overheen zagen.
3 zelfde als 2, maar dan met een lijm op het hout plakken

Mijn voorkeur gaat uit naar 2, is dit een goede mogelijkheid of zijn er meer opties???

Ik doe het altijd met carbon papier, van dat papier waar als je er op schrijft of wat dan ook aan de andere kant inkt 'loslaat' dat leg je dan onder je tekening, en dan ga je er met een pen over en staat het er op!

groet, aad

op hout lijmen met pritt *plakt prima en je haalt het zo los met beetje water*

alles iets te breed uitknippen zodat er een rand omheen zit.. dan kan je precieser zagen.

Dankje cheeta, das een goede tip, hierdoor kan je redelijk maatvast en precies werken. dat ga ik dus maar doen.

Aan carbon papier heb ik ook gedacht maar bij grote stukke papier met een flauwe ronding is het heel moeilijk om het nog nauwkeurig en zuiver op het hout te krijgen. En als je niet zoveel vertrouwen in je eigen overtrek kwaliteit heb kan je dat misschien beter niet doen.

Hey,

Wij zijn (luuk en michiel) sinds kort geïnteresseerd geraakt in modelboten.
Het lijkt ons heel gaaf om er ook zelf eentje te gaan maken, maar wij hebben nog geen ervaring met modelboten.
Wel heeft luuk al een modelvliegtuig gebouwd, maar dit is niet echt te vergelijken met een bootje.
Wel hebben we dus al een goeie zender en etc.
Hebben jullie misschien wat handige tips om zelf een bootje te bouwen?
bijvoorbeeld tekeningen of andere handige dingen.

Wij zijn wel van plan om het allemaal electrisch te houden.

B.v.d. Michiel en Luuk

PS. Vette Boot 8)

Stealth TBH zei:
Hey,
Hebben jullie misschien wat handige tips om zelf een bootje te bouwen?
bijvoorbeeld tekeningen of andere handige dingen.

Wij zijn wel van plan om het allemaal electrisch te houden.

Er zijn op het moment wel redelijk wat tekeningen in omloop. De bekendste zijn denk ik wel de wild thing en de hydromite. Vooral de laatste is erg goed geschikt voor electro en is een echte racemonster. Wordt ook veel gebouwd. Daarnaast heb je ook nog de crackerbox.

Misschien moet je wat specifieker zijn in wat voor type romp. Het traditionele (deep V of mono), een catamaran, een rigger of meer een hydroplane.

Ik kwam na het zoeken op het forum met de zoekfunctie de volgende link tegen, misschien kan je er iets mee.

http://www.modelbouw.gompy.net/boottekeningen/

En als je het model wil bouwen wat in dit topic ontworpen kan in het bouwdeel in de 2post links vinden naar de bouwplannen. Ik kan alleen niks zeggen over de vaareigenschappen omdat die onbekent zijn.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43514

hey,

Ik ben Luuk (Stealth TBH is michiel) we waren van plan om in iedergeval een enkele romp te gebuiken, dus geen catamaran. ook lijkt het ons ( uit alles wat ik heb gelezen in deze voorgaande posts ) dat een v vorm de beste voor ons is, omdat we ook op water wil varen met wat golfjes.
maar we heb nu geen idee meer hoe de onder kant er uit moet zien, rond of recht ???

In langsdoorsnede recht, eventueel met steps en aan de achterkant een scherpe hoek. De steps en de scherpe hoek zorgen ervoor dat hij niet aan het water blijft plakken en dus minder weerstand.

Bij de dwarsdoorsnede moet je denk ik een juiste verhouding vinden. Bij te plat glij je fantastisch over water maar kan je te snel stuurloos worden, geen grip. Te scherp en je hebt weer teveel weerstand en dus verlies van snelheid.

Ik ben geen expert in het ontwerpen dus mijn advies is probeer te kijken naar andere BEPROEFDE ontwerpen als je zelf een ontwerp maakt en laat het hier door de mensen met ervaring (niet mij) bekijken. Kijk een beetje rond en als je weet wat je wilt start een topic en maak een tekening/schets. Zo heb ik het ook gedaan. Succes.

oke, bedankt.

Momenteel zijn we bezig met het ontwerp, we hebben gekozen voor een V-vorm van 20grade. maar het probleem komt bij de voor kant. dan moeten die vormen in elkaar overlopen, en hoe dit daarna met hout zou moeten gebeuren.
heeft iemand mischien een aantal foto's en tekeningen hoe dit word gedaan ?

Ik zou willen dat er op dit form meer bouwverslagen zouden staan. bijvoorbeeld net als die van "1107972" of kijk ik er gewoon langs ?

Back