Onze nieuwe watervogel: de IBIS, incl. bouwverslag drijvers

De eerste is nu klaar .

full


En met 175 gram een echte licht gewicht .

Zal dus onder de 400 gram blijven aan meer gewicht tov de land versie .

(bij de Fourstar 120 is het een meer gewicht van over de 2000 gram :mrgreen: )

Morgen de andere.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even nog een belangrijke tip .

Ik heft bij grote stukken folie wel eens een endje eerst vast om het later weer even los te halen en recht te folien.

Dit moet je bij PU-Lak behandelte dingen niet doen.
Je krijgt het niet meer los zonder de folie te beschadigen.

De PU-Lak werkt als extra sterke plaksel. :mrgreen:

Mvg Johan
 
Hoi Johan,

dat ziet er superstrak uit :thumbsup:

Erg mooi gedaan, en goed omschreven heo je bepaalde zaken aanpakt. Dat is nou lekker voor mensen die er wat van willen leren :)

Grtz,
Menno
 
Hoi,

nou het voorbeeld van Johan kan ik mooi gebruiken om straks (vandaag of morgen) mijn drijvertjes ook af te werken. Ik heb alleen wat meer ronde vormen, maar we zien wel hoe dat afloopt ... ;)

ping pong ...

vanmorgen kwam de G4 binnen, zoals jullie hebben gemerkt heb ik me suf gezocht, maar je moet natuurlijk gewoon Hobbyin bellen en het op laten sturen :) 1 kg PU lak, nou denk ik wel genoeg te hebben voor de rest van m'n modelbouwcarriere :mrgreen:

IMG_4678.jpg



Nu het watervliegen dichterbij komt, neemt de druk op de ketel natuurlijk ook toe.

Het enige wat klaarstaat is een Wilgaatje op drijvers ...

Vanochtend was ik redelijk fit, dus maar weer even verder met de drijvers gegaan. Drijver 1 is inmiddels grof geschuurd en ik heb er een blokje van 2 x 6 mm dik balsa tegenaan gelijmd met PU. Hiervan wordt straks het neusje van de drijver geschaafd / geschuurd.

IMG_4677.jpg



Bij drijver twee heb ik achterin inmiddels vier intrekmoertjes geplaatst. Die zijn bestemd voor het waterroertje. Daarna ben ik verder gegaan met de beplanking van de onderzijde. Dat ligt nu te drogen.

IMG_4674.jpg



Vanmiddag hoop ik weer even verder te gaan.

Wat moet er nog gebeuren voor zaterdag:
- onderstel maken van twee alu strips.
- drijver 2: achterste deel van onder beplanking lijmen
- drijver 2: schuren
- drijver 2: blokje op voorzijde lijmen
- drijver 1 & 2: neusjes in vorm schaven en schuren
- drijver 1 & 2: glasvezel aanbrengen met PU lak
- drijver 1 & 2: licht opschuren
- drijver 1 & 2: afwerken
- drijver 1: waterroertje maken en aansluiten

Pfooeehhh ... ben hardstikke druk man :mrgreen:

Wordt vervolgd.

Grtz,
Menno
 
Hehe, lekker op tijd zo.
Ken dat wel :lol:

vanmorgen kwam de G4 binnen, zoals jullie hebben gemerkt heb ik me suf gezocht
Tja, je had ook PS100 kunnen bestellen bij Polyservice, dat is ook zo binnen per post.
 
Hoi,

ja, je hebt gelijk. Ik had (na mijn zoektocht door de bouwmarkten) gewoon gelijk even op het forum moeten vragen ...

Ach ja, het is binnen dus daar gaat het niet aan liggen :)

Berto, een laagje G4 met glasmat en na drogen een laagje G4 om af te werken, is dat genoeg ?

Als laatste afwerklaag wil ik dan folie gebruiken ...

Grtz,
Menno
 
Hoi Johan,

jij leest ook mee :)

Ik had oorspronkelijk de bedoeling de drijvers te spuiten, maar ik kom wat in tijdnood ;)

Na het watervliegen wil ik ze alsnog spuiten, dan haal ik vermoedelijk de folie er weer af ...

Grtz,
Menno
 
Hoi Menno,

Ik heb ook eerst glas met G4 eropgedaan en daarna nog 2 lagen G4 aangebracht en aangestreken met een oude pas om de porien van de mat mooi dicht te smeren.
Daarna heb ik de boel wit gespoten met 5/6 dunne lagen verf van motip autolak.
Spuiten of folien zal niet niet veel verschil in zitten qua bewerking, als ik uitga van mijn eigen folie snelheid:p
 
Hoi Edwin & Johan,

tja, dilemma ... ;)

Ik wilde de drijvers eigenlijk spuiten, maar dat zou m'n maatje doen in zijn spuiterij ... echter, ik ben zo laat klaar dat ik hem niet wil lastig vallen met een klusje wat ik bijv. donderdag aanlever en vrijdag terug wil hebben :(

Dus ik denk dat ik toch maar voor twee laagjes G4 zonder glas ga en dan folie erover trek. Kan nog een leuk klusje worden met al die ronde vormen ... nog goede tips Johan ???

Even de vorderingen van vanmiddag laten zien: de zaak komt nu goed beweging :)

Het neus-blokje is inmiddels onder handen genomen. Eerst maar eens flink met de zaag en het mes erover gegaan.

IMG_4683.jpg



Daarna beetje bijgeschaafd en toen met schuren begonnen ... resultaat :thumbsup:

IMG_4687.jpg



Dan nog maar eens de schuurlatten ter hand genomen en de hele drijver netjes geschuurd, ter voorbereiding op de G4 ...
Tattaaaaaa !!! Drijver 1 is klaar :banana:

IMG_4686.jpg



Bij drijver twee was ik nog niet zover, omdat ik daar eerst een extra achterschotje in heb gelijmd, waarin de intrekmoertjes zijn geplaatst, deze heb ik weer gezekerd met een extra laagje hout, zodat ze er later niet uit kunnen vallen.

Op deze foto zie je het nylonblokje waarin straks het roer-asje scharniert, dit is even gemonteerd om te passen.

IMG_4684.jpg



Voor het onderstel heb ik twee alu strips in de bouwmarkt gehaald (best aan de prijs 3,79 euro voor 1 meter). Gelukkig mocht ik van clubmaatje Hennie even zijn onderstel lenen als voorbeeld :thumb:

IMG_4681.jpg



Dat wordt een mooi klusje voor morgen.

Vanavond wil ik van drijver 2 de achterste onderbeplanking er op lijmen. Dan kan dat vannacht drogen, morgenochtend schuren en wellicht gelijk beide drijvers in de G4 zetten :)

Lijstje wordt al korter :yes:

Wat moet er nog gebeuren voor zaterdag:
- onderstel maken van twee alu strips.
- drijver 2: achterste deel van onder beplanking lijmen
- drijver 2: schuren
- drijver 2: blokje op voorzijde lijmen
- drijver 1 & 2: glasvezel aanbrengen met PU lak
- drijver 1 & 2: afwerken
- drijver 1: waterroertje maken en aansluiten


Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Je kan ze ook met G4 in de mat zetten en later spuiten ?

En kwa folien zijn het dezelfde die ik onder de grote FS heb en die zijn ook gefoliet .

Elk vlak apart folien met overal 5 mm overstand.
eerst de onderkant , beginnen aan de achterkant , en eerst de kanten vastzetten en de enden open laten zodat de lucht weg kan.

beschreven staat het een paar posts terug.;)

Mvg Johan
 
Hoi Johan,

jij bedoeld gewoon in de mat en G4 zetten en onafgewerkt mee vliegen. De week daarna pas spuiten ? Ja, kan ook nog ... maar dan mag ik de boel wel goed ontvetten met al die olie uit de methanol :(

40sizefloats.jpg


Het zijn echter niet dezelfde drijvers als jij hebt, die van jou zijn veel rechter. Dat afwerken met folie over G4 had ik gezien, errug netjes :yes:
Ik had ook gereageerd ... niet gezien ;) ?

haha ... :)

Grtz,
Menno
 
Wel gezien Menno dat je gereageerd hat.

De drijvers onder mijn grote Fourstar hebben de zelfde rondingen.
Die heb ik voor 2 jaar gemaakt van een tekening die ik van Berto heb .


De nieuwe die ik nu CNC frees zijn recht en veel lichter.

Heb zaterdag ook wel een grote drijver mee van de CNC frees.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt:
Menno, ziet er weer goed uit!

Inderdaad gewoon eerst afwerken met G4 en glas.
Spul wordt knetterder dan knetter hard. Is immers parketlak van de bovenste plank... vast molest- en naaldhakbestendig :rolleyes:

De zaak is dan volledig waterdicht. Ontvetten is dan echt het probleem niet meer. Dat kan je met wasbenzine of aceton doen. De PU is niet meer stuk te krijgen. Ontvetten gaat ook heel goed met natte keukendoekjes... gewoon die uit de buurtsuper. Daar poets ik ook zeer vaak de oracover mee schoon.

En... mooie jacht(ig)-gelakte drijvertjes zijn ook niet te versmaden... paar mooie biezen... en hopetee... kan je ook gaan varen bij de heren van de Haagse Modelboot Club!

Hmmmm... Zuemeren red ik nu niet. Oldtimer Fly gaat voor.. Gaat de Sultan V RC1 worden...
Maar... ik heb wel een setje prachtig gestoken HobbyKing Floats binnen.
Zeer strak. Boven verwachting fraai. Blauw van onderen. Past mooi bij m'n groene Calmato Superlegera.

Zo ik ga de machines afsluiten. Uitgelayout.
 
Laatst bewerkt:
Hee mannen,

leuk zoveel meekijkers :)

vandaag weer wat werkzaamheden aan de drijvers van de IBIS verricht :) Was niet echt topfit, dus heb veel rust genomen, want morgen gaan we naar Dortmund :thumbsup:

Wat is gedaan / klaar:
- platte alu strips zijn omgevormd tot twee mooie drijver-steunen (nog niet op foto)
- steuntjes voor waterroertje gefabriceerd (2 stuks, want die van vliegmaatje Hennie was kapotgebroken laatste watervliegmeeting)
- waterroertje gezaagd en geschuurd (met die van Hennie als voorbeeld)
- steuntjes voor waterroertje zwart gespoten
- drijvers laatste keer heel licht opgeschuurd
- en ...


De drijvers in de eerste laag G4 gezet, met de roller. Jammer dat ze zo lang moeten drogen ... ;)

IMG_4691.jpg



Vanmiddag de bovenzijde van de drijvers in de glasmat gezet ... liggen mooi in het zonnetje te drogen. Helaas heb ik bij een van de drijvers een plooi in de glasmat die ik niet wegkreeg ... maar goed, voor een eerste keer vond ik het resultaat acceptabel :)

IMG_4692.jpg



Morgen wordt er dus niets gedaan, want dan ga ik naar Dortmund. Vrijdag (als ik fit genoeg ben) weer verder :)

To do:
- onderzijde drijvers in glasmat zetten
- totale drijvers een derde laag G4 geven
- verstevigingen in bodem IBIS aanbrengen voor de steunen
- steunen monteren aan drijvers en geheel onder de IBIS
- waterroertje monteren
- aansluiting waterroertje op servo in orde maken (ik denk met een Sullivan kunststof kabel)
- drijvers spuiten


Gezien de tijdsdruk, wordt het spuiten van de drijvers niets ... dat moet maar na het watervliegen gebeuren :(

Ik vraag me sowieso af of ik dit vrijdag allemaal nog voor elkaar krijg ... zoniet heb ik gelukkig de toezegging van Hennie dat ik met zijn Decathlon mag vliegen :thumbsup:


Oh ja, nog even een belangrijke vraag: step van de drijvers 1 tot 1,5 cm achter het zwaartepunt toch ???


Grtz,
Menno
 
Back
Top