Ik heb dit ff gelezen.. hoog tenengehalte ;-)
Toch zit hier een dingetje wat inderdaad best wat aandacht mag hebben.
"wat gebeurt er, ALS het eens mis gaat"
Niet met jou persoonlijk. maar rechtbank, financien?
stel, je rijdt met een rc wagen op de openbare weg, kijken of je de flitser af kunt laten gaan.
stel, een bestuurder van een personenwagen schrikt van dat ding, of raakt de rc wagen met klapband tot gevolg.. is het volgende ongeval volledig aan jouw actie te wijten.
Stel, de verzekering dekt dit niet. komen de kosten van de tegenpartij, o.a. medische kosten, op jouw dak.
gebeurt doorgaans niet.. maar kan in principe wel.
Een organisatie is eigenlijk te vergelijken met een bedrijf als er iets misgaat. Zeker als de organisatie regelmatig evenementen organiseert, dan gaat men er van uit dat je het kunstje beheerst, en dus ook de veiligheid kan garanderen.
een bedrijf mag alle verantwoordelijkheden naar zijn werknemers schuiven. mag gewoon.
alleen MOET het bedrijf wel een veiligheidsbeleid hebben, wat ook aantoonbaar (!!!!) werkt. dat aantoonbaar maakt het lastig.
dan moet je dus ook een beleid hebben om te controleren, en eventuele strafmaatregelen hebben.
Alleen de verantwoordelijkheid afwijzen met een papier, ondertekent of niet, gaat het niet redden in de rechtbank.
Al ben je wel een (klein) stukje verder met het ondertekenen. je moet bewijzen dat een eventuele overtreding/gevaarlijke situatie een uitzondering is.
aantoonbaar dat alles netjes verloopt. mensen gecontroleerd. desnoods op steekproef. een papieren spoor.
dan ga je een beetje houvast krijgen. Dan kunnen de regeltjesmensen zien dat je alles gedaan hebt, en dat er gewoon 1 onverlaat jouw systeem is gepasseerd (wat altijd kan)
Prive, zolang je normaal doet, zal e.e.a. best loslopen.
heb bij ons op het vliegveld al eens een botsing tussen auto en vliegtuig vergoed zien worden aan de eigenaar van de auto.
sputterden wel wat. maar is een vereniging, alles op orde. vlieger had brevet.
Ga je op een drukke parkeerplaats 120 rijden met een rc wagen, kun je gewoon wachten op schade. dan gaan de maatschappijen doorgaans vlot verder zoeken om er onder uit te komen..
moet je wel op voorhand weten of de maatschappij het niet uitsluit..
bij het modelvliegen is dat doorgaans vraag 1 die gesteld wordt.. is het meeverzekerd?
zo niet, aanvullende verzekering afsluiten.
Nu is bij vliegend spul de kans op (grote) schades aan derden wel een stuk groter..