Op de Wasserkuppe

Ik hoop van 06-07-2005 tot 09-07-2005 op de WaKu te vertoeven.

Het is natuurlijk vakantietijd. Zijn er wellicht meer "Neerlandsch" sprekende mensen in die periode aanweizg?

Dan zou het wel leuk zijn om onze " angsten" (help ik zie BOVENkant van mijn zwever etc) te delen!

Heel eenvoudig Berrie, voordat je je eerste start maakt eerst heeeel erg goed de kat uit de boom kijken hoe de anderen vliegen, hun hoogte langs de hangkant opbouwen (liggende acht maken en er voor zorgen dat je altijd van de hangkant wegdraait) en hun landingen indelen. Het allerbelangrijkste tijdens de landing wanneer je door de lehkant moet: circuit indelen en SNELHEID houden. Persoonlijk doe ik op de helling bij aanvang van het landingscircuit altijd minstens twee tandjes down trimmen. Wanneer je het geluk hebt met de windrichting om op de zuidhang te vliegen kun je gemakkelijk naar de zweefvliegershangaar lopen en je volledig op de landing concentreren indien je genoeg hoogte hebt opgebouwd. Met praktisch windstil weer, wat geregeld ook wel eens voorkomt, kan je gebruik maken van een startelastiek of in ons geval een elctr. lier. Ideale omstandigheden om daarna thermiek te vliegen. :D
Laatste tip: neem een duidelijk frequentieplaatje mee met je kanaal en je naam erop. Overleg met de aanwezige vlieger(s) betreffende jouw gebruikte kanaal.

ajs56a, dit wordt voor mij de tweede keer dat ik op de Waku vlieg. De eerste keer was onze huwelijksreis!!! 8O 8O 8O

Toen vloog ik nog met een eenvoudige 2mtr 2-assige electrozwever. Ook de gebruikte afstandsbediening was niet je van het , gezien de storingen die er optraden. Het landen was idd een kunst apart. Ik noemde het (bij de Abtsroda kuppe) " tegen de grond vliegen" Lekker bang aan het hoogteroer trekken, alsof je daardoor omhoog gaat met een zwever....

Je tips zal ik zeker onthouden.

Op een van de vliegmiddagen vloog ik mijn zwever dwars door midden in sterke thermiek. Een van die flugleiters riep: " die mit die rote flugel! nach UNTEN!!!) Flutter was het gevolg. Ik was als kaaskop blij dat ik weer tegen de onderkant van mijn zwever aan keek, krijg je dit....Voorheen was ik een " angstige en zenuwachtige" vlieger, deze gebeurtenis deed iets "knappen" Nu moet je je best doen om me zenuwachtig te krijgen.

Later weer in Nederland aangekomen werden de gebeurtenissen overdacht. Een nieuwe zenderset moest er komen, een zwever met remkleppen. Liefs ook een vario etc. Nu 4 jaar later, is het daadwerkelijk zover. In die vier jaar tijd veel gevlogen, en specifiek gelet op waar ik niet goed in was. Ook wat uurtjes in de Alpen gevlogen. Daar leerde ik dat hoogte afbouwen het lastigst is. En dat landen op "vals plat" zonder remkleppen om hele rare manouvres vraagt....

Als het waait hoop ik de Grunau baby te vliegen. Dat moet eigenlijk de bekroning op 2 jaar bouwen worden. Nu de 1e sleepvluchten ook overleeft zijn, lijkt het me echt geweldig om op de Waku de Grunau baby te vliegen.

Als het niet waait maak ik gewoon gebruik van mijn F3J (trainer)electrozwever. Dat je dan niet voor vol wordt aangezien door onze duitse collega's boeit me niet.

Erg benieuwd ben ik naar het variovliegen als je vliegtuig ONDER je vliegplaats zweeft.....

Tip mbt frequentieplaatje is een goeie. Ga ik vanavond gelijk maken!!

Hallo Berrie,

Variovliegen op de WAKU is met name op de sud of westhang iets apparts. In mijn geval met een SB10 vanaf de start meteen ver uitvliegen het dal in waarna de zoektocht naar de thermiek kan beginnen. Het geeft een enorme kick als je vanuit het dal, behoorlijk ver onder je met alleen de schaduw van het model als hoogteorientatie, weer de oorspronkelijke starthoogte hebt bereikt om vervolgens weer het dal in te duiken. Kan ook wel eens misgaan met vervolgens een buitenlanding. Wordt het echt modelvliegSPORT.
Oldtimers zoals de Grunau en SG36 zijn "ein echtes erlebnis am hang", vooral tegen de avond als de meeste reeds "am abendtisch sind" en het meestal lekker rustig is zijn dit soort modellen fantastisch te vliegen. :thumbsup:
Holm und Rippenbruch, geniet er maar van.

Dat je dan niet voor vol wordt aangezien door onze duitse collega's boeit me niet.

Dag Berrie,

Je weet wat ik vaak voor een muggen vlieg en dan sta je aan de Wasserkuppe er een beetje beteuterd bij, in de schaduw van alle geweld dat de Duitsers in stelling brengen. Tot okt. j.l. er een dagje was met vrijwel geene wind en een flutbeetje thermiek. Ondanks een stuk of twintig vliegers op de Sudhang, was ik gedurende lange perioden de enige die zijn kistje in de lucht hield 8). Ik gun iedereen zijn vlieguurtjes, maar aan de Wasserkuppe is dat toch wel behoorlijk comfortabel. Grappig ook om zo'n dingetje tot aan de zichtgrens naar buiten te vliegen. Hoogte inderdaad in de gaten houden. Te hoog vliegen wordt niet gewaardeerd. Sudhang slechts 50 meter boven de startplaats, als ik me goed herinner.

Weten jullie bij geval ook een modelbouwinkel in de regio van de WaKu? :?

Dan kan ik materiaal voor eventuele kleine schades afhalen. :cry: je weet maar nooit.............. :yes:

Exacte adressen heb ik niet, maar ik heb er zo twee gezien rondom de WaKu.
En dat terwijl ik er maar een paar uur ben geweest. Dus die ga je wel vinden (staan ook hier en daar langs de weg aangegeven volgens mij).

In Gerschfeld zit Peter Behrens. Prima zaakje waar je nog wel wat tegen komt waar je in Nederland lang naar kunt zoeken.

in gersfeld zit sinds kort een tweede modelbouwzaak, Harrys Hobby service of zoiets
verkoopt mooie zwevers :)
zit vlak bij berends

Ik ben vorige maand naar de WaKu geweest, prima week gehad.
Beste vliegdagen gehad op Abstroda, landen is daar wel wat lastig, maar als je de truc doorhebt, goed te doen. de wind (uit het noorden) koud, maar de lift grandioos .
op de zuidhang is meer thermiekvliegen, en die duitsers gaan wel hoger dan 50 m boven de starthoogte hoor, hangt er vanaf of er "echte" zwevers in de buurt zijn. In ieder geval; VEEL PLEZIER!

Bedankt voor jullie reachties. Ik heb er zin in, al wacht ik met angst en beven de ontwikkelingen van het weer af!

wel hoger dan 50 m boven de starthoogte hoor, hangt er vanaf of er "echte" zwevers in de buurt zijn

.....en welke flugleiter.....de een is wat ruimer van begrip dan de ander.

Het is iig niet zo fijn om in je 1:1 zwever te vliegen en plots een modelzwever tegen je vleugels te krijgen
Zo zouden er ook rare dingen kunnen gebeuren in NL en BE! Bv: Je vliegt in je 1:1 zweefvliegtuig boven een modelvliegveld (Ik ben al vaak over modelvliegvelden gevlogen) en plots zie je zo'n schaalzwever naast je vliegen 8O 8O . Ik denk niet meteen dat daar restricties op zijn maar zo'n dingen kunnen gebeuren, vooral met die grote schaalzwevers waarbij er sommigen menen tot de basis van de wolk door te klimmen. (had hier ergens eens op het forum gelezen dat ze dat al gedaan hadden...) Maardus, ik zelf zou me gewoon aan de regels daar houden en niet hoger dan die 50 meter gaan, tenzij je zeker bent dater geen ander luchtverkeer is...

Lekker thermieken hoor op 50 m hoogte, maar ik dacht dat U boven een gekend modelvliegplein niet mocht vliegen, en indien het mag dan ben je niet goed in t'hoofd, om het toch te doen .
Bij ons komen er soms van 1:1 piloten op een hoogte dat we kunnen zien wat ze op de middag aten, goed gek zijn ze of nog beter dom

@Simen.
De wasserkuppe is een grote heuveltop met bovenop een grote start- & landingsbaan voor 1:1 zwevers (compleet geasfalteerd en al).
De modelvliegers vliegen beneden de top en de 1:1 er boven. Exacte hoogte verschil weet ik niet, maar in ieder geval een paar honderd meter.

Er moet als modelvlieger op de gehele WAKU goed rekening worden gehouden met de bemande luchtvaart, of dit nu de zwevers, sportvliegers, zeilvliegers of parapente zijn. Het mooie van deze Berg der Flieger is dat al deze luchtsporten met elkaar zonder noemenswaardige problemen bedreven kunnen worden. Dit kan alleen als alle deelnemende luchtsporters de regels en voorschriften goed hanteren en vooral: elkaar respecteren. :thumbsup: Naar mijn weten is dit een van de weinige plaatsen waar dit in goede harmonie echt mogelijk is.

Nee, hoor dit was in Zoutelande op de hellingzweefdag ook het geval.

Hier waren wij met vele modelvliegers lekker aan het vliegen naast de startplaats van de parapentes en zeilvliegers. Het was gewoon een kwestie van samen delen en elkaar respecteren. Als je een beetje uitkijkt en rekening met elkaar houd gaat dit best wel goed.

Juist Theo, Parapentes, zeilvliegers en modelvliegers kunnen heel erg goed samen op een helling vliegen. Dit heb ik ook reeds meerdere malen in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk meegemaakt. Het bijzondere van de WAKU is dat hier ook nog eens zweef en sportvliegers van hetzelfde luchtruim gebruik maken.

Ik ben nog nooit op de Wasserkuppe geweest, maar hoe is het daar vliegen? Ik bedoel, is het echt hellingzweven of in combinatie met termiek? Ik ben al op verschillende plaatsen gaan hellingzweven en dat is dan puur op de hellingwind. Maar eerst een paar honderden meters het dal invliegen om vervolgens onder je termiek te zoeken brrr ik krijg er al kippevel van. Gaan er zo geen kisten verloren als je niks vind? Of beperkt zich dat tot een hele lange wandeling?
Ik wil dat best proberen maar liefst met een electro-zwever, dat je in hoogste nood nog kan bijgeven. (ik ben een watje ja, maar ik riskeer niet zo graag m'n toestel; ook al is het oude rommel)
Hoe zit dat op de Wasserkuppe?

Back