Op de Wasserkuppe

simendewulf zei:
Lekker thermieken hoor op 50 m hoogte, maar ik dacht dat U boven een gekend modelvliegplein niet mocht vliegen, en indien het mag dan ben je niet goed in t'hoofd, om het toch te doen .
Bij ons komen er soms van 1:1 piloten op een hoogte dat we kunnen zien wat ze op de middag aten, goed gek zijn ze of nog beter dom

Dus wij zijn niet goed in ons hoofd? Ooit de voorschriften gelezen?

Code:
Radiografisch bestuurde modelvliegtuigen 
Artikel 6 
1. Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter boven de grond of het water. 

2. Een groot radiografisch bestuurd modelvliegtuig dat is voorzien van een verbrandingsmotor of een electromotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter boven de grond of het water.

Wij mogen niet boven modelvliegvelden vliegen? Sinds wanneer ligt er een Restricted- Danger- of Prohibited Area rond???
Waarom zouden wij gek in ons hoofd zijn als we dat wel doen? Zolang de modelvliegers zich aan de regels houden is er niet aan de hand. Dus max 300m. En niet mooi doorklimmen tot de basis.... :!:

:offtopic:
Wij mogen niet boven modelvliegvelden vliegen? Sinds wanneer ligt er een Restricted- Danger- of Prohibited Area rond???
Waarom zouden wij gek in ons hoofd zijn als we dat wel doen? Zolang de modelvliegers zich aan de regels houden is er niet aan de hand. Dus max 300m. En niet mooi doorklimmen tot de basis....
Tja, ons vliegveldje is gelegen op een groot vliegterrein waar er 1:1 zwevers vliegen. En we mogen officieel niet hoger dan 150m. Maar ik vraag me dan toch af waarom de 1:1 net daar willen termieken? Net boven die ene vierkante km waarboven we vliegen? Veel kans als ze zien dat de modellen termiek gevonden hebben, dat ze daar zijn en kunnen wij ophoepelen.
Op de Wasserkuppe snap ik die situatie perfect als ik zo lees, en kan het niet anders (en mag het ook niet ivm met de veiligheid). Maar in ons vlakke land zal er op een km verder ook nog wel termiek zijn zeker? We hebben wel mondeling afspraken met de zweefclub die in het algemeen goed worden nageleefd, maar af en toe is er toch zo'n cowboy tussen die er zijn botten aan veegt. En ja, wij gaan ook zelf al eens in de fout, dat geef ik gerust toe.
Sorry, dit moest me toch even van het hart.

Zo. terwijl ik lekker op de helling stond diskuseerde jullie fijn verder!! :lol:

HET was geweldig! Dag 1 kon gelijk met flinke wind op de zuidhelling de Grunau baby de lucht in. Het is schitterend vliegen in zo'n omgeving.

Dag twee was compleet veel regen. s'Avonds nog wel even gevlogen op de helling boven de Fuldaquelle. Met electro.

Dag drie van 9.00 uur tot 19.00 uur op de zuidhelling gezeten. Met de elctrozwever diep het dal in, thermiekbelletjes zoeken en weer uit het dal klimmen. (ook ik ben een watje, ik houdt wandelen en vliegen graag gescheiden :lol: ) Er waren trouwens ook veel Duitsers met electro!!

Ook was ik bij een "dalvlucht" vergeten de motorakku aan te sluiten!! En toch nog terugkomen is dan erg gaaf. Tijdens het vliegen heb ik er niets van gemerkt, de motor was niet nodig geweest. Ik kreeg wel even slappe knieen toen ik na de landing zag dat ik de accu vergeten was aan te sluiten.

Dag vier op de Abstrodakuppe gevlogen. Met een klein 1.5mtr kistje zo het dal in en op de thermiek weer terug. Het is minder eng dan je denkt.
Een oude man smeet een 5mtr KA8 naar beneden en bleef maar zakken met dat ding. Op een gegeven moment pakte de beste kerel ver weg, boven het bos, weer thermiek op en kwam veilig weer op de Abtsroda kuppe terecht. Petje af voor de oude knakker!

Wat betreft de hoogtebegrenzing, daar werd deze keer wel erg soepel mee om gegaan. het was ook niet erg druk met groot vliegverkeer. Wel zat ik op een keer met een mandragende zwever in dezelfde bel. Ik op 70mtr hoogte en de mandragende vlak er boven. De mandragende kwam vliegen waar ik vloog. Ik vondt dat doodeng en ben gelijk weg gestoken.

Vliegen op en rond de wasserkuppe is meestal een thermische aangelegenheid. Die hoogte begrenzing van 50mtr is geen echte belemmering. De thermiek kan zich vanuit het dal ontwikkelen. Op oog hoogte maakte ik mee al 2 meter per seconde (gemeten met vario met hoogteweergave) te stijgen, zonder zelf wind te voelen!! Heel bizar.

Ik kan terug kijken op een aantal dagen fijn vliegen, zonder maar ook een schrammetje schade.

Hi Berrie,

Fijn dat het zo lekker vliegen was. Over een poosje ga ik ook weer een weekje.

Vliegen op en rond de wasserkuppe is meestal een thermische aangelegenheid.

Ik vlieg er altijd buiten het zomerseizoen, met als hoogte(diepte)punt fenruari. Ik heb er al gevlogen op een dik pak sneeuw. Ook dan kun je thermiek tegenkomen, er zijn zelfs schermvliegers te vinden die gezellig boven het dal weer omhoog komen. Toch vlieg je dan hoofdzakelijk op hellingwind en boven het dal omlaag is dan meestal wandelen....... :oops:

De wasserkuppe is een aanrader voor iedere hellingzwerver... wij (enkele fanatiekelingen van de TRMC) gaan er midden oktober weer een lang weekend. hotelletje boven op de bult ideaal....

Veel plezier!

Ik ben blij dat ik dit jaar geweest ben. Dat heeft dit seizoen voor mij gered. Hier in Nederland heb ik mijn slechtste thermiekjaar ooit beleeft! :( :( :( :(

Hmmm, leuk als sommigen de verouderde modelvliegregeling van voor 1994 aanhalen.

Wel is het op de Wasserkuppe zodanig, dat alle vlieghobby's harmonieus naast elkaar kunnen en mogen bestaan. We komen er met de vereniging nu al meer dan 15 jaar, wel meedere keren per jaar.

"Achtung, da kommen die Holländer wieder." is nogal eens een gehoorde kreet, gelukkig tegenwoordig meer vriendelijk als grap bedoeld.

Er zijn niet erg veel Flugleiters meer over, en die er zijn worden ook al behoorlijk oud, maar zijn over het algemeen heel erg schappelijk. Het (model)vliegen op de Wasserkuppe staat behoorlijk onder de lokale (milieu) druk, en ze kunnen dus elk vliegtoerisme wel gebruiken.

(Culinaire) Tips :
  • Beste braadworst uit de buurt : Gustav Walter's Rostbratwurstecke
  • Hänchen Paula
  • Peter Beres "Modellbau Wasserkuppe", am Mülrain, Gersfeld
  • "Vorne Rechts/Links!!!", betekend dat er iemand hard, hard, errug hard van rechts/links langs de helling komt suizen!
  • Absaufer, dan lig je dus met je modelletje in het dal.
  • Japan-thermik a.k.a. Sanyo-thermik = Electrozwever
pbears2.jpg

Intussen zijn we de spullen ook weer aan het nakijken voor ons komende club-weekeindje Wasserkuppe, zoals Arnold al zei. Nog maar 20 daagjes... Nog een paar fotootjes van vorig jaar September : Fotogalerij T.R.M.C.. Nu hopen op een beetje mooi weer, gewoon geen regen, maarja, wie zal het zeggen.

Sorry voor de wat lange post, maar over de Wasserkuppe valt nog véééél meer te vertellen.

vind peter wel een vriendelijke verkoper, en helpt U met handen en voeten, maar is tamelijk prijzig vind ik , maar je bent geholpen.

Hmm, toch heeft hij ook vaak wel erg goede aanbiedingen. Ik moet ook wel eens lachen om die text op zijn website : "Was wir nicht verkaufen, brauchen Sie auch nicht".

freibier.jpg

Er is nog een zaakje in een van die dorpjes iets ten noorden van de Wasserkuppe, en een uurtje rijden richting Coburg zit natuurlijk nog Höllein, wel de moeite waard om daar dan eens langs te gaan. Wel van te voren even bellen, want ze hebben namelijk soms nog wat vreemde openingstijden, of zijn ze weer eens op vakantie.

'k kwam toevallig gisteren terug uit Venetië naar Amsterdam bijna recht over de Wasserkuppe heen. Jammer genoeg was het bewolkt, dus kon ik alleen maar een plaatje maken van mijn nav-display, met zoals je kunt zien een bagger telefoon camera.

ehsi_waku.jpg

Het gemaakte waypointje WAKU net 15 mijl rechts van het waypoint FUL (= Fulda) is dus de Wasserkuppe, het blauwe rondje, links met EDDF is natuurlijk de luchthaven Frankfurt...

Ben net terug van een weekeindje hellingvliegen op de Wasserkuppe. Nog nooit heb ik het zo warm gehad in October op die bult, T-shirt en zonnebrandcreme. Mooi weer, jammer genoeg maar weinig wind, en ook nog eens uit het oosten.

Pluspuntje : De Wasserkuppe heeft nu ook een oosthelling erbij. Ze moeten er nog een frequentiebord plaatsen, en nog wat bomen rooien, maar gisteren was er een sterke oostenwind, en hebben we al van de helling gebruik gemaakt. Mooie uitloop, zeer geschikt voor grote schaalmodellen.

"Minpuntje" : Van de vluchtleider een heel verhaal gekregen over te gebruiken frequenties. Afgelopen jaar is er een hoop gezeik geweest van een paar mensen die achterelkaar de grond in gingen met storing. Een één-of-andere snuggere gast heeft daarop de Polizei gebeld, met de opmerking dat de Parapenters en deltavliegers illegale portofoons gebruikten, waardoor modelvliegers storing hadden. Grote controle geweest... Nix gevonden natuurlijk...

Maar!

Toen is er dus een "backfire" geweest, daar er ook bij de modelvliegers gecontroleerd is. Jammergenoeg waren veel bezoekers (ook duitsers) aan het vliegen met in duitsland niet toegestane frequenties. "Vroeger" werd dit eigenlijk oogluikend toegestaan, zoals o.a. vliegen op 40MHz boven kanaal 53, in duitsland dus alleen voor autootjes en bootjes. Nu dus niet meer.

Er kan alleen maar gevlogen worden met de frequenties die op het frequentiebord staan aangegeven.

De Flugleiter vroeg me om dit ook maar via internetpagina's, en dan natuurlijk dit forum, door te geven. Om hiermee oeverloze discussies, en teleurstellingen te voorkomen.

Lang verhaal, hopelijk nuttig. Wel lekker bruin geworden op die bult.

niks meer aan toe te voegen.....
was idd lekker weer... voor de wandelaars onder ons.... helaas was 't weer aan de korte kant...
Die kleine Eube was een leuke hang voor oosten wind alleen een flinke wandeling van 20 minuten naar die helling.

Goed zo, zulke info doorgeven is prima!

Mooi dat er nu ook een oosthelling is!

Iets anders, is het verbouwde museum al helemaal open?

Het Zweefvliegmuseum is inderdaad bezig met een grote aanbouw, waar o.a. ook een modelvlieggedeelte in wordt opgenomen. Volgens de baliemedewerker zou het medio Mei volgend jaar klaar moeten zijn. Het museum is nog wel gewoon open.

[ :oops: Off Topic, wel Wasserkuppe]
Hey Arnold, ik moet jouw foto's ook nog hebben. Ik zag er gisteren wel al een paar hele leuke.

Back