Op stoom?

Ik zit eraan te denken om een sloep of boot te gaan bouwen met een lekkere ouderwetse stoommachine in het middenonder. Weer eens wat anders als de amperevretende elektromotoren. Maar voordat ik begin ben ik benieuwd naar de ervaringen vaan collegabouwers. Laat eens wat achter. Alvast bedankt.

Nee helaas nog niet,,
De Adolph Bermpohl kwam nog even tussendoor en daar ben ik op het moment vrij druk mee bezig. :lol:

hallo

kopen of zelfbouwen
dan bedoel ik de ketel en het stoom machientje

groeten raf

Nou, ik an eindelijk melden dat ik begonnen ben met het bouwen van een stoomsloep.

Aangezien het mijn eerste ervaring is met stoom heb ik het niet al te moeilijk gemaakt. Stoommachine is van Graupner, de IST-L, zie verslag Otto Lauffer van Roel van Essen voor details.

Nu moest er nog een sloep omheen. Iets van rond de zeventig centimeter lengte. Het is uiteindelijk de African Queen geworden van Billings.
Die moet dan wel helemaal aangepast worden voor het gebruik met stoom en de inbouw van RC. Ben ondertussen een aardig eind op dreef.
Details volgen.

Heer van Gent,

u kunt de African Queen vinden op
www.billingboats.com
Op het hoofdscherm kunt u een taal kiezen. Voor ons is Nederlands natuurlijk het makkelijkste.
U ziet dan een scherm met links een keuze menu.
Klik dan op modellen.
Op het volgende keuze nivo kiest u de bouwer met enige ervaring.
Rechts ziet u dan de modellen. Scroll iets naar beneden en u zult de African Queen vinden.
Door op het plaatje te klikken krijgt u meer informatie.

Succes, en laat ons eens horen wat u van dit model vindt.
Ikzelf vindt het een prachtig model, heel geschikt voor de keuze om een stoom machine in te laten zien.
Of er aanpassingen aan de romp moeten plaats vinden kan ik niet zeggen, ik ken alleen het plaatje.

Succes met de bouw Wiggie!

Wim

Het is een hartstikke leuk scheepje.maar denk als dat de romp : kunststof is of zie ik dat niet goed?
Modelbauw Atelier had en heeft waarschijnlijk nog
een stoomsloep daar moet je ook het casco zelf
bouwen
Verders veel sukses met de bouw
En voor de eerste keer[ opstoken ]uitkijken he
verders veel plezier er mee

Alvast bedankt voor alle steunbetuigingen :)
Het aanpassen van de African Queen valt eigenlijk best wel mee.
Het model van Billings is standaard al voorzien van de verlaagd gedeelte om de bijgeleverde nepstoommachine te plaatsen. Dit lage gedeelte moest nog wel verder verlaagd en vergroot worden om de stoommachine te kunnen herbergen. Verder heb ik een luik gemaakt in het voordek om de gastank kwijt te kunnen en heb ik het model voorzien van een achterdekje om de stuurservo en de ontvanger kwijt te kunnen. de gasservo heb ik verborgen in een "tafeltje"met uiteraard een werkende lamp.
Doordat de stoommachine best wel zwaar is (1,5 kg) en vrij ver naar voren ligt in het model heb ik besloten om de banken van "kasten"te voorzien waarin dan de ontvangeraccu verborgen kan worden. Ik hoop het model hiermee op de waterlijn te krijgen. Verder is al het houtwerk van echte plankjes met breeuwtouw gemaakt om het geheel wat authentieker te laten ogen. Ook is de binnenzijde voorzien van mahoniehout (had ik nog liggen na de bouw van de Riva) en is al het houtwerk behandeld met twee lagen G8 om de stoom en olie te kunnen weerstaan.
Tijdens de eerste keer proefdraaien werd de romp niet warmer dan 25 graden dus er weinig sprake van warmtestuwing onderdeks, de machine en ketel staan dan ook voor het merendeel open en bloot.
Hieronder een paar foto's.

afb17615.jpg

Het model tot nu toe van bovenaf gezien (Ja mijn buro is een zooitje, vind ik zelf toch het lekkerste werken, sorry :oops:)
afb17616.jpg

Van voren gezien
afb17617.jpg

De tafel met werkende lamp en gasservo, de twee schroeven houden via het tafeltje alle onderdekken op zijn plaats. Wel zo handig bij het vele onderhoud.
afb17618.jpg

Voorzijde met gasbrander.
afb17619.jpg

Vooronder zonder afdekluik met gasbrander.
afb17620.jpg

Achterzijde met stuurservo.
afb17621.jpg

Van bovenaf gezien met alle dekken verwijderd.

Nu heb ik wel een probleem dat de gastank erg koud word door het verdampen van het gas. Idee is om de stoomafvoerslang een paar keer om de gastank heen te slaan en mijn vraag hierbij is, moet ik dit doen met slang die vanaf de machine naar de condenser gaat of met de slang die vanaf de condenser naar de schoorsteen gaat?

Als ik weer wat verder ben ik laat ik het weten.

Ik meende ook een staande ketel te hebben gezien bij billing en geen liggende
Klopt, maar ik vond een liggende toch mooier en je hebt een lager zwaartepunt waardoor het model wat stabieler ligt.

Het lig ook aan het gas dat wat je gebruikt
Wat raad je me aan, in afwachting van het vulventiel gebruik ik nu aanstekergas, butaan.

En dan nog een vraag ben erg nieuwsgierig naar die
Nepstoommachine kan je daar een plaatje van opzetten of opsturen voor eventueel model voor een te bouwen stoommachine dat opsturen bedoel ik een photo want ik bouw zelf stoommachines
bij voor baat mijn dank

Dan moet ik hem eerst nog in elkaar zetten, het is een soort van bouwpakketje. Als ik hem af heb stuur ik wel even een fotootje, nog bedankt voor de foto overigens. Ziet er leuk uit.

Ik gebruik camping gas . mijn Volharding staat bij de photo.s kan je zien wat ik gebruik.
En die tankjes worden ook koud
En slag er omheen gaat goed en je kan het zelf uitproberen van af de machine of van af de condenzer
Veel geluk er meee he en wees voorzichtig !!!!!!!!!!

Valt wel mee... De grap is een gelijkmatige verwarming. Met latjes om de tank wordt de warmte gelijkmatiger verspreid van 'kaal' de slang er omheen.

Back