Op stoom?

Laat ik hier ook eens een duit in het zakje doen. Ik begrijp het probleem en ik denk niet dat het verwarmen van de tank een oplossing is. Daarom zou ik de suggestie willen opperen om niet de tank te verwarmen doch de gasleiding. Als ik uit ga van het pricipe bij LPG installatie's bij auto's, waar de verdamper wordt verwarmt met het koelwater, dan zou je een soort van verdamper moeten hebben die vloeibaar gas van vloeistof naar gas omzet. Dus zorg voor vloeibaar gas in de leiding en laat dit verdampen, dan maakt de temperatuur van de tank niet meer uit. Alleen zal dan voor het koud opstarten een oplossing moeten worden gevonden, want vloeibaar gas in een brander geeft wel héél grote vlammen!

Groetjes Hans.

hallo

de discutie volgend een paar opmerkingen

de gas verdampt IN de gastank en doet dit alleen aan de oppervlakte van de vloeistof

vloeibare gas in de leidingen is inderdaad gevaarlijk er komen dan heel grote vlammen uit je brandertje

bij ons in de club vaart een gelijkaardige boot en door een wikkeling rond de gastank te leggen is het probleem opgelost
dit is wel afgewerkte stoom die daar voor gebruikt wordt
de leiding van de afgewerkte stoom wordt terug afgevoerd door de schoorsteen om een betere TREK te verkrijgen in de schoorsteen daar de schouw nogal kort is daar staat een T stuk tussen en daar staat een kraantje om de doorstroom naar de gastank te regelen

als het warm weer is draai je dat kraantje dicht is het kouder draai je het meer open
de stoom wordt na het gastankje te hebben verwarmd door de boeg (waar een pijpje naar buiten steekt) afgevoerd.
ik zie dat jullie slang willen gebruiken zou het niet beter zijn een leidinkje in zacht rood koper
het hoeft niet rond de tank te zitten er onder is ook voldoende
warme lucht stijgt namelijk

hier in belgië is er een wetgeving maar ze trekt op geen orgel ook op naviga gebied rammelt het aan alle kanten wat stoom betreft

gebruik goed materiaal dat geeigend is voor gas en stoom
laspe heeft hele mooie drukregelaars en ventielen
die betrouwbaar werken
je kan met een servo je ventiel bedienen en ingeval je water op moest geraken je brander uit zetten
want het gevaar dat je met een lege ketel aan het varen bent is groot
vooral als het je eerste boot is
en als je boot midden in de vijver stil licht zonder water in de ketel dan wil je niet weten wat er mee gebeurt

groeten raf

hallo

Dieter Laspe Lingeweg 5 / D41472 Neuss- Holzheim /Tel.:02131 461991

deze man maakt speciaal voor de stoom modelbouwers kleine ontspanners en regel ventielen op profecioneele basis

alles wat je maar kan bedenken wordt bij hem gemeekt
van manometers tot afdichtingen ,veiligheids ventielen noem maar op
iedereen die veilig met stoom bezig is kent laspe dacht ik????????

laspe vind je ook in dortmund op de beurs

groeten raf

o op die manier ik ga altijd voor onderdelen zo al s meters en regelaars naar Henk Bunte
die heb alles op stoomgebied en een hele grote ervaring.zijn ook fijne mensen om er iets te kopen

Hallo Wiggie lees ik dat goed,
heb jij maar een 4 mm afvoerleiding voor je stoommachine.
Je afvoerleiding hoort tweemaal zo dik te zijn als je toevoer: dus van af de ketel naar machine bijv 4mm dan afvoer 8mm ;anders ga je afremmen met de machine.

F.van.Gent zei:
Hallo Wiggie lees ik dat goed,
heb jij maar een 4 mm afvoerleiding voor je stoommachine.
Je afvoerleiding hoort tweemaal zo dik te zijn als je toevoer: dus van af de ketel naar machine bijv 4mm dan afvoer 8mm ;anders ga je afremmen met de machine.

Hoe komt het dan dat de machine afremt als dit niet het geval is? :?:

Uit je vraag: begrijp ik niet goed of je machine wel of niet afrem.
Maar hoe dan ook je "afvoerleiding" moet minimaal
anderhalfmaal dikker zijn als je toevoer.
Let op nu ik zei "minimaal "he
Als jouw toevoerleiding maar anderhalf is.
Ja dan is 3mm goed.
heb ik iets gemist had je er ergens een photo op staan van de machine

Ik had inderdaad mijn vraag fout geformuleerd. Ik bedoelde, hoe komt het dat de machine afremt als je niet boven die 1,5 a 2 maal zit?

Dat heb meerdere factoren.
Maar een van de is als volgt.
Je stoomketel bouwd een druk op die naar de machine gaat. en dat begrijp je wel ga ik van uit.
Nu die druk gaat naar je zuiger van de machine, en doet dan zijn werk.
Met gevolg als dat de druk weg is zo goed als dan he.
Dan moet de "zuiger" van je machine de afgewerkte[stoom ]afvoeren daar er dan nagenoeg geen druk meer is moet de afvoer leiding dus dikker zijn gesnapt gesnopen :idea:
Dan zag ik, als dat je een" oscilerende" machine heb als die zijn afgewerkte stoom niet hardgenoeg weg kan werken.
Loop je de kans als dat de cylinder: van de spiegel wordt afgedrukt en zodoende ook een soort afremming krijg maar dan door verlies stoomtoevoer om dat de stoom dan vrij weg kan vloeien ,verders veel plezier met het gebeuren.

Komt dus doordat bij de heenweg alles erdoorheen geperst wordt door de druk, en op de uitweg staat er geen druk achter?

In dat geval snap ik het :)

Bedankt voor de uitleg!

hallo

in het echt hadden ze tripple expansion machines gebouwd
die hebben een kleine hogedruk cylinder
vandaar ging het naar een midden druk en vandaar naar een lage druk cylinder
de hoge druk was de kleinste in diameter en de lage de grootste
vandaar naar de schoorsteen
als je nu je afgewerkte stoom door je schoorsteen laat ontsnappen dan veroorzaak je een betere trek in je schouw waardoor je brander mooier en beter gaat branden (krijgt lucht aan gezogen door de trek in de schouw)

wat de uitlaat betreft
je moet eens naar een auto kijken (een echte)

vergelijk de uitlaat pijp eens met de benzine toevoer

dan zie je genoeg het verschil

groeten raf

Hallo RAF.
Je zal best een leuk ventje zijn ,gezien jouw leeftijd en de mijne.
Maar die uitleg van jouw is wel zeer extreem he.
Een Benzine leiding en een uitlaat.
Want dat is toch waar je het over heb he.
Omdat met een stoommachine te vergelijken he.
Als hij daar naar moet kijken, moet hij eerst een andere boot bouwen
Anders kan hij zijn afvoerleiding niet kwijt. :evil: :evil:

hallo

het gaat om het vergelijk van de afvoer

ik heb nooit gezegd dat hij een benzine motor in zijn boot moet bouwen
je kan ook het vergelijk maken met een pompebak

kleine aanvoer langs de kraan grote afvoer van water langs de pompebak

wat het gevaar betreft bij een stoom machine is dat als je afvoer niet goed is je koude (natte)stoom in je cylinder gaat krijgen
daar de stoom niet optijd weg kon blijft er wat rest stoom over bij een nieuwe arbeits slag
en bestaat de kans dat je koude en natte stoom krijgt
wat tot een blokeren van het stoom machientje kan leiden en eventueel tot schade aan je motor

daarom is het dus belangrijk dat je uitlaat groter is dan je inlaat
daarom ook de domé boven op een stoom trein (ketel en cylinders zijn principieel het zelfde) om alleen maar droge stoom naar de cylinders te voeren
later hebben ze zelfs de stoom leidingen terug door het vuur geleid om de stoom over te verhitten wat een extra rendement opleverde

daarom het extreme vergelijk
en wat heeft het met leeftijd temaken
niets denk ik
oudere kunnen ook fouten maken net zoals de jeugd
alleen oudere hebben niet zoveel tijd meer om altijd hun fouten terug recht te zetten dan jongeren

groeten en hou het vooral veilig

raf

Weer wat geleerd en een discussie veroorzaakt zie ik.
Dat van de afvoerleiding wist ik niet en nu ik de discussie nalees klopt het ook wel. Aanvoerleiding is 3 mm en de afvoer 4, te weinig dus. Ik heb inderdaad last gehad van een haperend machientje. Een klein tikje tegen de schroef wil dan wel helpen. Ik zal er een 6 mm leiding opzetten, Kijken wat ie doet. Wat betreft de afvoerleiding rondom de gastank, dat is een groot succes. De tank wordt niet warmer dan handwarm maar de vlam brandt nu veel beter en is ook beter te regelen.
RAF en hr. van Gent, bedankt voor de tip. :D
Zo helpen we elkaar allemaal weer een beetje verder.

hallo wiggie

discussie veroorzaakt
kijk we zijn met heeeeeel veel mensen op dit forum en hebben allemaal onze eigen ervaringen
en die werken ook allemaal de een zelfs beter dan de andere
een combinatie van de verschillende ideen wil niet zeggen dat ze allemaal gaan werken in een model
zo is de halftrack in duitsland ontstaan
ze wilde een vrachtwagen die reeds zoals een tank
en kregen een onhandelbaar ding wat van de tee origineele voertuigen alleen de slechte eigen schappen heeft mee gekregen

mijn enige zorg is dat je het vooral veilig houd voor je zelf de toeschouwers en onze hobby
want daar doen we het toch allemaal om niet waar ??????

veel vaar plezier raf

Als ouwe rot heb ik op school vroeger ook nog wat van stoom moeten leren. Waar het in deze discussie op neer komt, is dat er bij het afblazen van de stoom zo min mogelijk weerstand moet zijn in de leidingen. Kan de afgewerkte stoom niet snel genoeg weg, dan ontstaat er een tegendruk die de opgaande zuiger tegen werkt. Het beste rendement wordt verkregen als men de afgewerkte stoom in een vacuum tank laat expanderen. Dit vacumm ontstaat door de stoom snel af te koelen tot water wat weer naar de ketel terug gepomt wordt. Het ding dat hiervoor zorgt, wordt de condensor genoemd. Dit werd, en wordt, alleen toegepast op gesloten systemen bijvoorbeeld in energie centrales. Omdat er dan ook niet steeds weer water in de ketel behoeft te worden bijgevuld, gebruikt men hiervoor gedistilleerd water zodat er ook geen ketelsteen meer wordt gevormd.

Groetjes Hans.

Hallo Zoef hier de andere ouwe rot.
Beleef ik, en de andere modelbouw gekken nog de tekeningen keerkoppeling.
Ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden.
Want op de photo.s
Kan ik niet veel wijs worden . met wat een techniek jij daar toepast
Groeten fam van Gent

Hier gaan we een beetje off topic! Heeft enigszins wel met stoom te maken, maar is niet de bedoeling van deze topic! Ik heb de schetsen in November al aan de tekenaar gegeven, maar nog niet terug gezien! Het zou volgens zeggen begin Februari klaar zijn, maar helaas! nog niets.

Groetjes Hans.

Back