opbouw nieuwe raketenwurm 2B romp

zo ziet die romp eruit, met ernaast een zakje kleine onderdelen en het nieuwe stabilo.
GroteFoto-CQ6HR87S.jpg


zo wordt het stabilo bevestigd op de romp, die dikke koolstofstaaf met 2 gaatjes wordt vastgezet op een holte boven op het kielvlak, het messing oogje is het aansturingspunt.
GroteFoto-63MALAGU.jpg


de holte op het keilvlak.....
GroteFoto-ILNF7QVI.jpg


het zakje met nieuwe en oude kleine onderdelen.
GroteFoto-GINWNUAD.jpg


De voorzijde van de romp met een heel mooie dunne rand waar het motorspant achter komt te zitten.
GroteFoto-TXU7LV3N.jpg


inkijkje, veel kevlar en koolstof, en heel veel plaats, veel meer dan bij de gesneuvelde romp.
GroteFoto-VDVENHDN.jpg


Het eerste begin is al gemaakt, wel nog even dat randje netjes afwerken. De Volz servo ligt er los in, deze komt uit de oude romp.
GroteFoto-CMZ78SIV.jpg


Straks het motorspant uittekenen en uitzagen uit 2 lagen 2 mm koolstofplaat. Komt nog heel wat reken werk bij kijken om het goed te doen.
 
Nice!
Dat gaat helemaal goedkomen zo te zien :)

Ga je ook een plaatje maken voor de radioapparatuur, zodat alles netjes vastligt en er niet allemaal losse draadjes in de romp zweven? Zal de betrouwbaarheid zeker ten goede komen lijkt me..

Gerben
 
Alle draden worden nu netjes weggewerkt, en de schakelaar, U-BEC, ontvanger en ontvanger accu worden verwerkt tot een geheel met ingekorte kabels............

Vanavond de motorspantjes gemaakt nadat ik die gisteren had uitgetekend en die stukjes papier op 2 mm koolstofplaat had geplakt. Eerst alle gaten geboord, en daarna de rondjes uitgezaagd met de electrische figuurzaag. Maar van te voren tijdens het boren ook nog besloten om enkele koelgaten in het motorspant te maken. Na heel veel denk en rekenwerk volgens de WF methode 4x 6 mm gaten geboord voor de koeling. Toen de beide spantjes klaar waren deze met een beetje UHU plus endfest met elkaar verbonden en daarna met die lijm vastgezet in de rompneus. Deze hangt nu te drogen in de garage.
Morgenavond kijken hoe alles geworden is, maar pas nadat ik eerst een goede massage gehad heb om mijn getergde lichaam te ontspannen. Dat hoort trouwens ook tot de voorbereiding op de wedstrijd in Nederweert..........
 
Ik had er een U-bec in van Hextronic, maar die wordt verwisseld met eentje van CC die ik hier nog heb liggen. Dan gaat die hextronic in de hawkcloon. Dit alles gevoed door een 2s 350mAh nanotechje van het indoor vliegen over is. Vanavond eens kijken of ik krimpkous kan vinden voor over die Volz servo en om het schakelaar, ontvanger en U-bec gebeuren aan elkaar te koppelen.

En eens kijken welke servo's in de vleugel zitten.
 
Theo,

Ik zou het niet in een blokje in een krimpkous duwen.
De ervaring leert dat een paar mm afstand tussen CC bec en ontvanger wel verstandig is, daarnaast moet de CC bec toch een beetje ventilatie hebben, er ontstaat toch (een beetje) warmte in. Als je er krimpkous omheen doet, in iedergeval zorgen dat er wat lucht om de componenten kan stromen, en er wat afstand tussen BEC en RX zit (0.5cm minimum).

Borg je de snoertjes tichting vleugel stekker ook?
Ik doe er meestal een dubbele laag islolatietape over, dan kan ik de stekkers nooit per ongeluk uit de ontvanger trekken...

Gerben
 
Zo, spantje zit erin, de motor er ook maar even ingehangen om te kijken hoe het zit en past.
De voorzijde, helaas is de spinner ook gesneuveld bij die crash.....
GroteFoto-QKFPR8MY.jpg


De achterzijde in de romp, de regelaar is nog net zichtbaar.
GroteFoto-WDEQUADX.jpg


De kabelsalade.......
GroteFoto-UGKSW7I6.jpg


De kabels van de regelaar en alle sensors zitten mooi in elkaar gevlochten, helaas weet ik niet meer we wat is, dus straks eerst weer alles losvlechten en merken.
GroteFoto-HK3XEZ6A.jpg


Vandaag alleen de schakelaar gemonteerd, dus nu alleen nog maar 2 gaatjes in de romp maken voor de ontvanger antenne's
GroteFoto-GTZMJCRZ.jpg
 
Hoi Theo,

Begint er netjes uit te zien, gaat goed!

Wat dingetjes die me opvielen, doe ermee wat je zelf goed dunkt:

Past die gevlochten kabel nog netjes naast de accu?
Lijkt me vrij dik worden?
Ik tape de de sensordraden netjes parellel in de romp, met goed klevende schilderstape (gele KIP-tape). Werkt erg goed, ze blijven netjes zitten, dun en ik kan de ziet wegdrukken bij het plaatsen van de lipo.

Hoe diep steken die boutjes de romp in als de vleugel erop geschroef wordt? Ik zie ze op de foto tampelijk ver naar binnen steken, in een ander model wat er iemand die zo de schroeven de lipo indraaide en brand had...

De schakelaar kort ik in, tot hij net vlak ligt met de bovenkant van de romp (het plaatje gebruik ik niet). Dan kan hij niet per ongeluk aan of uitgeschakeld worden. Met zon'n uitstekend schakelaartje kan hij per ongeluk aangezet worden in de auto of op de bouwzolder en loopt je rx lipo leeg, kun je hem weggooien, da's zonde.

Gerben
 
Er is ruim voldoende plaats voor de accu's en de kabels.

Hier zit mijn tot nu toe grootste lipo erin. 5s 5000mAh van hobbyking.
GroteFoto-WBWA6RRK.jpg


ernaast
GroteFoto-3MI8LG7S.jpg


Mijn geplande vliegaccu, 4s 3000 Mah van hobbyking
hoogkant geplaatst.....
GroteFoto-7YJEXEFO.jpg


Plat in de romp....
GroteFoto-GWO7RGQJ.jpg


De boutjes zaten bij de romp, maar die moeten wel nog nagemeten worden. Zoals ik het nu zie komen ze net niet aan de lipo's die ik wil gebruiken. Maar zekerheid gaat idd voor.
De schakelaar moet ik nog even kijken hoe ik dat doe, heb namelijk slechte ervaringen met inkorten. Zo viel daardoor een schakelaar ooit uit elkaar omdat in het knopje nog een veertje was verwerkt.......... De ontvanger lipo wordt na elke vlucht losgekoppeld, dat is bij mij bij alle modellen standaard. Dus bij die stekker moet ik elke keer aan kunnen komen zonder al te veel problemen. Ook het laden van die cellen gebeurd buiten het model.
 
Wat een ruimte, heerlijk, dat is wel eens anders in sommige F5B rompen :)

Die schakelaar, was dat een hobbyking schakelaar toevallig? Die hebben een k@#$e systeem met een veertje en een balletje wat het contact maakt. De 'originele' merk schakelaar hebben een schuifsysteem wat de contacten steeds reinigt, mijns inziens veel beter en veiliger. Die kun je rustig inkorten met een dremel slijpschijfje. Maar er zijn natuurlijk altijd andere manieren om dingen aan te pakken :)

Tape je de bedrading nog wel even langs de zijkant van de romp?
En hoe ga je accu vastzetten?

Gerben
 
Niet zo snel, alles moet er nog uit. Straks worden de kabels idd vastgezet tegen de zijkant van de romp.
De regelaar hangt nu los aan de draden en dat wil ik nog veranderen. Dit doe ik door een stokje aan de motor te tapen en daar de regelaar weer op vast te zetten. Op die manier slingert niet alles los in de romp en kan de Unilog ook onder of naast de regelaar.

Die schakelaar is vele jaren geleden en was een originele van Multiplex. Nu heb ik die van Graupner erin zitten.

Nu alleen nog een nieuwe CC-BEC ergens bestellen en hopen dat de nieuwe RFM spinner er snel is.
 
Schakelaar toch ingekort.
GroteFoto-HUWQBXKL.jpg


hoogteroerservo vastgelijmd.
GroteFoto-NJBESND3.jpg


en afdekplaatje op maat gemaakt.
GroteFoto-BZ4HJ7Q7.jpg


Stabilo uitgericht en instelhoek ruw opgemeten en die lijkt te kloppen. De komende week maar eens goed opmeten, daarvoor moet ik dan buiten zijn of op de woonkamertafel plaats hebben.
GroteFoto-LDUC6V4N.jpg


Wel heb ik gemerkt dat als ik beide boutjes vastdraai van de bevestiging van het stabilo dat dit niet haaks op het kielvlak zit. Ik moet aan de linkerzijde iets opvullen. morgen maar eens een stukje tape ertussen plakken.
 
nog niet, komt een nieuw stangetje in en dan borg ik dat zoals ik dat bij velen zie op rc-network en Stratair ook aangeeft, door een blokje hout dat ervoor zorgt dat het niet uit de servo arm kan schuiven.
Vandaag de schakelaar unit met ontvanger en zo maken. De unilog en de ontvanger accu komen met klittenband tegen de romzijkant geplakt omdat ik die snel wil kunnen uitwisselen.

En eens kijken waar ik die landingspin het beste kan zetten en hoe ik die snel maak. hiervoor zijn 2 opties, ofwel een stukje triplex met moertje en daar een boutje inschroeven of een stukje staaldraad buigen en door de romp heen steken. Beiden worden dan vastgezet met een stukje koolstofmat dat ik hier heb rondslingeren..... Die staaldraad is iets makkelijker en minder werk.
En tussendoor nog een parkmaster voor een clubgenoot vliegklaar maken.
 
Makkelijkste landingspin is de versie van GJ; een inbussleuteltje. Lange stuk binnen in de romp inlijmen, korte stuk steekt naar beneden uit. 2.5 a 3mm is perfect.
Bij het ijlijmen van het carbon matje een stukje folie erover leggen en dan schuim of een balon, wordt het mooi strak en glad :)
(wel opletten dat je niet teveel epoxy gebruikt).

Je hebt het er maar druk mee!

Gerben
 
Landingspinnen zijn voor mensen die niet kunnen landen :P

Nee Mark... landingspinnen zijn voor mensen die hun romp parallel aan de grond landen, niet voor mensen die de romp als landingspin gebruiken. (sorry, je vroeg erom!)

Een pin helpt enorm bij nat gras, we hebben ze aan het begin van de 30 meter cirkel zien landen en doorschieten, 30 meter verder, de cirkel weer uit.
Das dan toch zonde?

Theo, je hebt ook lekker veel ruimte in de romp.
Zet je alle electronica ook op een plaatje, zoals Gerben en ik doen?
Sinds mijn crash vorig jaar ben ik anti stekkertjes, dus ik soldeer alle verbindingen door, de stroomvoorziening vanaf de accu tot aan de ontvanger is 1 geheel, geen stekkers.
Als je steeds je accu los gaat halen kan het een keer voorkomen dat je de stekker niet diep genoeg steekt of dat de stekker geen 100% contact heeft met alle gevolgen van dien.
Willy had een oplossing om aanschakelen tijdens vervoer te voorkomen, hij had een blokje waar de schakelaar inviel en zette dat met klitteband om de romp.
De schakelaar kan dan nooit bewegen.

GJ
 
Hmm, ik zie pas 3 landingen in de kleine cirkel voor Mark dit seizoen... :O
...haha, je vroeg erom met die opmerking :)

Een aantal Engelsen wisselen ook steeds het lipo'tje, het kan.. ieder zijn mening en idee.
Het borginsblokje met kliteband gebruikt Luc, werkt goed zo te zien, heb Luc niet meer gehoord over lege RX lipotjes ;)

Gerben
 
Zo, de landingspin zit erin. Die heb ik vanmorgen er in gezet. De tip van die inbussleutel kwam goed uit, ik heb meer dan voldoende van die sleutels uit de Multiplex bouwdozen. Het koolstof matje op een stukje plasticfolie (boterham zakje) gelegd, daarna de epoxy erin gedrukt en uitgeperst en daarna op het sleuteltje gelegd en met een balon op zijn plaats gedrukt, is nu mooi glad en hoeft verder niet meer afgewerkt te worden. Alleen nog bepalen hoelang het uitstekende deel moet worden.
Alle electronica is er alweer uit, natuurlijk niet de hoogteroerservo.
Morgen enkele draden weer vastsolderen en dan de regelaar en motor tot een vast geheel maken zodat de regelaar niet los rondt hangt in bengelen in de romp.
Dan nog even wachten op de CC-Bec die ik toch maar nieuw besteld heb bij Aerobertics, dan kan ik de schakelaar en al die zaken tot een geheel transformeren zodat dit allemaal aan de schroefjes van de schakelaar vastzit in de romp.
De ontvanger lipo wordt demontabel, dat ben ik zo gewend en blijft zo, als voordeel geld dan dat ik die van de winter weer kan gebruiken voor het indoor vliegen.........

Vanmiddag eens een zondagmiddag zonder modelbouw, we zijn lekker gaan wandelen in het Savelsbos nabij Kadier en Keer en daarna een terrasje gepikt in Maastricht. Ze hadden daar alleen de verkeerde stoelen, die hebben dan ook maar niet mee genomen..................
 
De pin mag volgens de FAI regels maximaal 18mm zijn maar daar doen we in NL niet moeilijk over.
Ik kreeg in ieder geval veel commentaar van de denen toen ik met een pin van een centimeter of 3 aan kwam lopen.
Tommy heeft daar ook nog over geschreven op RCgroups...
RC Groups - View Single Post - F5B, training help

GJ
 
Back
Top